Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Välit poikki vanhempiin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.25 21:48:00

En tiedä mitä tekisin. Olen neljälapsisen perheen nuorin ja se "huonoin", joka tekee kaiken aina "väärin" ja joka ei ansaitse mitään. Veljeni valmistui AMK niin hänelle järjestettiin juhlat. Minä valmistuin maisteriksi, niin sain "onnea" viestin.

Koko lapsuuden kokenut vertailua, haukkumista, lyttäämistä, arvostelua jne. sekä ihan fyysistä väkivaltaa. Eikä se mihinkään ole muuttunut, olen nyt 24v, ja mietin vain voinko laittaa välit poikki. Olen jo pyrkinyt ottamaan etäisyyttä, mutta silti keksivät asioita, joista valittaa. Kuten se, että minulla oli helteellä pitkät (kevyet ja hengittävät) housut shortsien sijaan. Ei kuulosta paljolta, mutta kun teen ihan kaiken väärin. Viimeksi eilen sain haukut siitä, että erosin lut.kirkosta 18-vuotiaana. Perheeni ei edes ole uskonnollinen, mutta kirkkoon ilmeisesti pitää kuulua.

Toki on ollut myös hyviä hetkiä ja on autettu jonkun verran taloudellisesti jne., mutta pitääkö sen takia kestää.. samalla kuitenkin tuntuu vaikealta laittaa välit kokonaan poikki. Mutta on myös vaikeaa olla heihin yhteydessä, kun teen kaiken väärin.

En tiedä mitä tällä tekstillä haen. Halusin vaan avautua. Ehkä kysyä muilta kokemuksia, onko joku katkaissut välit? Oliko se helppoa? Vai sattuiko se kuitenkin alkuun? Kaduttaako?

Re: Välit poikki vanhempiin?

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   6.8.25 21:50:41

Kyllä voit ottaa etäisyyttä, vanhempasihan käyttäytyvät ihan kamalasti sinua kohtaan.

Päivämäärä:   6.8.25 21:59:20

Mielestäni pitäisi sanoa ensin suoraan heille että mitäs minun housuni sinua haittaavat, eihän ne sinun päällä ole ja muista asioista myös ja katsoa mitä niihin vastataan. Ei voi vaan haukkua saamatta mitään palautetta.

Lähettäjä: bbbbb 
Päivämäärä:   6.8.25 22:03:33

Voi laittaa välit poikki. Mutta onko sulla välijä sun sisaruksiin?

Päivämäärä:   6.8.25 22:03:44

"Mielestäni pitäisi sanoa ensin suoraan heille että mitäs minun housuni sinua haittaavat, eihän ne sinun päällä ole ja muista asioista myös ja katsoa mitä niihin vastataan. Ei voi vaan haukkua saamatta mitään palautetta."

Niinhän sitä kai pitäisi, mutta olen luonteeltani tosi kiltti ja jotenkin pelkään konflikteja. On vain helpompi olla hiljaa, niellä ja yrittää varovaisesti ottaa etäisyyttä, olla kertomatta mitään olennaista, kuin sanoa vastaan. Tiedän, että sitä pitäisi varmaan opetella, että osaisi itseään puolustaa..

Päivämäärä:   6.8.25 22:04:03

^ tämä siis ap

Päivämäärä:   6.8.25 22:05:44

"Voi laittaa välit poikki. Mutta onko sulla välijä sun sisaruksiin?"

Pari veljeä. Ei olla muuten yhteydessä, kuin jos osutaan vanhemmille yhtä aikaa.. ei mitään lämpimiä muistoja lapsuudesta heidän kanssaan
-Ap

Lähettäjä: El Chefe 
Päivämäärä:   6.8.25 22:09:18

"Hei. Oletteko huomanneet, että kohtelette minua usein ikävästi ja kritisoitte tekemisiäni sekä valintojani mitättömistä vaatevalinnlista lähtien. Tämä tuntuu minusta erittäin ikävältä ja toivon, että jatkossa kiinitätte asiaan huomiota ja lopetatte sen."

Sitten jos meininki ei muutu sano siitä uudestaan ja voit ihan suoraan sanoa, että tästä johtuen yhteydenpito ottaa sinulta enemmän kuin antaa ja ei paljon kiinnostele. Sitten vaan annat välien viiletä. Heti jos tulee jotain ikävää niin hoksauta siitä. Vaikka itseironian kautta.

Harmillista. Kyllä kaikki ansaitsisivat saada saman kohtelun.
Sitten

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   6.8.25 22:12:39

Laita välit poikki. Kukaan ei tarvitse YHTÄÄN pahaa ihmistä elämäänsä. Soitat kerran vuodessa ja laitat joulukortin. estät kaikkialla.

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   6.8.25 22:23:21

No itse en laittaisi välejä poikki vaan opettelisin pitämään puoleni ja sanomaan takaisin (ilman tunnekuohuja). Hyödyt siitä koko loppuelämäsi kun opit laittamaan rajat ja pitämään ne.
Perheen sisäisistä rooleista voi olla vaikeaa päästä eroon, mutta se onnistuu kyllä kun tulee niistä tietoiseksi.
Toki jos perhe ei ala kunnioittamaan sinua, aika äkkiä luulisi että ne välit siitä menee kuin luonnostaan poikki. Mutta itse miettisin miksi et puolustaudu ja miten se näyttäytyy myös muualla elämässäsi.

Lähettäjä: Taa 
Päivämäärä:   6.8.25 22:27:38

No en kyllä syyttäisi aloittajaa, ettei osaa sanoa takaisin, kun vanhemmat haukkuvat ihan kaikesta. Kyllä se on vanhempien syy. Ja jos kerran on ollut lapsuudessa henkistä ja fyysistä väkivaltaa, niin ihmekös tuo, että yrittää välttää konflikteja

Päivämäärä:   6.8.25 22:33:19

"Niinhän sitä kai pitäisi, mutta olen luonteeltani tosi kiltti ja jotenkin pelkään konflikteja."

Ei kai siitä konfliktia tarvitse tehdä jos joku kommentoi vaatevalintaa helteellä? Toteaa vain että oi nää on aivan ihanat päällä tällä säällä. Tai johonkin kirkosta eroamiseen että pitäiskin joskus laskea paljonko säästänkään vaikka kymmenen vuoden aikana kun en maksa kirkollisveroa. Kannattaisko teidänkin harkita?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.8.25 22:40:18

.:Joskus vastaanottaja tekee konfliktin viattomistakin sanomisista. Jos lapsesta saakka on saanut pelätä minkä tahansa poikkipuolisen tai sellaiseksi tulkittavan sanan aiheuttavan myrskyn, on hyvin ymmärrettävää pelätä sanovansa "pahasti".

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.8.25 22:58:57

"Niinhän sitä kai pitäisi, mutta olen luonteeltani tosi kiltti ja jotenkin pelkään konflikteja."

Et ole kiltti, vaan myötäilijä. Täysin eri asia.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   6.8.25 23:47:18

"Et ole kiltti, vaan myötäilijä. Täysin eri asia."

No tämäpä oli tarpeellinen ja informatiivinen kommentti.

Aloittajalle tsemppiä. Ja kyllä, voit laittaa välit poikki. Voit laittaa oman hyvinvointisi edelle.

Lähettäjä: Beeb 
Päivämäärä:   7.8.25 01:46:36

Sympatiaa sinulle aloittaja, ei ole ok että kukaan kohtelee ketään selkeästi eri tavoin kuin jotakuta toista. Oli se arvostelua tai muuta epäasiallista. Koskee myös omia vanhempia tai vaikka omia sisaruksiakin.

Olen kyllä itse katkaissut käytännössä täysin välit, mutta erittäin pitkän ns. harkinnan jälkeen enkä tehnyt sitä nuorena. Ensisijassa neuvoisin olemaan itselle armollinen ja tunnustelemaan ajan kanssa omia ajatuksia ja tunteita kiireettä. On parempi kasvaa henkisesti vuosia ja oppia tuntemaan itsensä. Suuren sisäisen oman rohkeuden ja hyvän pohjan omalle elämälle rakentaminen on aikaa vievä prosessi mutta on myös sen arvoinen. Voimakkaassa tunnemyrskyssä ei kannata tehdä isoja muutoksia ja päätöksiä.

Etäisyyttä kannattaa ottaa ensin pienin askelin, jotta saa tilaa elää omaa elämää ja mahdollisuuden voida pikku hiljaa paremmin. Etäisyyden ottaminen voi tarkoittaa ihan vain tunnetason etäisyyttä tai vaikka etäisyyttä tiettyihin tilanteisiin jotka tuntuvat vaikeilta.

Joudun kuitenkin tuntemaan yksinäisyyttä, koska ihmistä ei ole tarkoitettu olemaan yksin, erossa muista ml. Lapsuuden perhe. On hirveä tunne toisaalta tiedostaa, että joutuu olemaan ilman perheen tukea ja turvaa, vähäinenkin turva olisi jotain sentään. Jos minulle tuleekin vaikka joku kriisi, en voi tuosta vain palata takaisin enää. Valinnoillani on seurauksia. En ole välttämättä enää tervetullut ns. Takaisin. Jos olen itse toiminut näin, minun tulee kunnioittaa vastaavalla tasolla muitakin. Eli kyllä pelon tunteita on, koska en voi edes yrittää hakea turvaa ja tukea vanhemmiltani kun olen katkonut yhteydet. Tein tekoni silti aikanaan ja kaikesta huolimatta omalla kohdallani hyödyt voittivat haitat.

Automaattisesti ja kevyesti en kuitenkaan suosittelisi vastaavaa valintaa kenellekään toiselle vaikka taustalla olisi oikeasti ikävät vanhemmat.

Lähettäjä: Ralf 
Päivämäärä:   7.8.25 06:59:45

Haetko ehkä lupaa katkaista välit? Tottakai saat tehdä niin, jos kuitenkin olet epävarma ja se tuntuu pahalta, niin voitko ensin koittaa etsiä omat rajasi ja yrittää pitää niistä kiinni? Esimerkiksi ettet kuuntele epäasiallisia kommentteja. Jos menet kylään ja sinulle sanotaan rumasti, kerrot että tää ei nyt tunnu hyvältä ja poistut? Näin yhteydenpito vähenee luonnollisesti tai vanhempasi muuttavat ulosantiaan sinua kohtaan.

Lähettäjä: 99 
Päivämäärä:   7.8.25 07:16:39

Olen katkaissut välit toiseen vanhempaani.
Ei ollut helppoa, oli ensimmäiset 2 vuotta aivan kamalaa.
Ensin mietin asiaa päivittäin, sitten viikoittain, nykyään olen hyväksynyt, että meidän välit nyt ovat tällaiset enkä mieti koko ihmistä juuri ollenkaan.
Se oli pakko tehdä oman mielenterveyteni takia.

Ei kaduta.

Lähettäjä: Kasvun paikka 
Päivämäärä:   7.8.25 07:29:41

Tee niin kuin Qi sanoi. Viisaita neuvoja! Hyödyt siitä loppuelämäsi. Tiedän, että pelottaa ja voit saada voimakkaita vastareaktioita, mutta älä peräänny.

Päivämäärä:   7.8.25 07:32:38

Voit tehdä miten haluat, mutta jos katkaiset välit, kesken jäänyt ihmissuhde omiin vanhempiisi voi hiertää sinua kuitenkin loputtomiin ja samalla itse menetät tilaisuuden kasvaa. Ihminen hioo ihmistä, tilanteet pakottavat meidät muuttumaan, itsenäistymisesi voi jäädä puolitiehen.

Lähettäjä: Lala 
Päivämäärä:   7.8.25 07:43:01

Pitääkö niihin vanhempiin tuossa iässä olla niin kauheasti yhteydessä vaikkei nyt mitenkään välejä katkaisisikaan? Varmaan käyt töissä ja sinulla on oma elämä, muuta vaikka muualle paikkakunnalle, jos et ole vielä uskaltanut. En minäkään vanhemmilleni vastaan sano, vaikka siskoni onkin heidän mielestään parempi jne. Semmoista se on. Paljon hyvääkin kuitenkin joten miksi katkoa välit. Käyn tapaamassa ehkä 4-6 kertaa vuodessa pari päivää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.