Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saako läppäriin ”family linkin” tai vastaavan?

Lähettäjä: Tumpelo 
Päivämäärä:   6.8.25 18:20:53

Minä olen käyttänyt tietokoneita vain pakon edessä. Kotona olemme pärjänneet hyvin puhelimilla eli mitään tietokonetta tai läppäriä en ole kokenut tarpeelliseksi omistaa sen jälkeen kun opintojen aikainen läppäri ei enää toiminut.

Lapseni aloitti nyt 5. luokan ja kaikki 5. luokkalaisen saavat oman läppärin jota käyttävät kotona ja koulussa. Koulun puolesta ei ole mitään rajoituksia mitä siihen haluaa ladata ja kuinka paljon käyttää myös kotona.

Ongelma on se, että lapsemme on hyvin addiktoituvaa sorttia ainakin puhelimen pelien ja telkkarin youtuben suhteen. Ruutuajat täytyy olla hyvin rajattuja tai muuten lapsi ei tee muuta kuin tuijottaa puhelinta/ telkkaria ja muuttuu levottomaksi ja kärttyisäksi kiukuttelijaksi.

Lääpärin saavat kuulemma huomenna koulusta ja nyt lävähti päin kasvoja, että meidän perheessä tästä takuulla seuraa ongelmia. Koulu loppuu lapsella aikaisin iltapäivästä ja yleensä minä olen kotona noin klo 16. Tämä tarkoittaa todennäklisesti käytännössä sitä, että lapsi pelailee läppärillä melkein koko ajan mitä on yksin kotona. Ei välttämättä ota edes välipalaa ja läksyjen tekemisen aloittaminen ja tekeminen on aivan kamalaa lapsen kiukutessa. Aikaisemmin on saanut puhelimen auki kun läksyt on tehty. En mitenkään usko, että lapsi on kasvanut ja kehittynyt kesänaikana niin paljoa, että osaa säännöstellä itse omaa ruutuaikaansa.

Saako siis läppäriin jonkun family linkin tapaisen ratkaisun? Tai miten muut ”peli addikti” lasten vanhemmat ovat ratkaisseet asian. Yhdet raivarit aiheesta jo otin vastaan kun ”kaikki muut saa pitää oman läppärinsä omassa huoneessa öisin”. No niin varmaan. Lapsi itse otti asian puheeksi kun riemuitsi, että nyt voi katsella läppäriä iltaisin ennen nukkumaan menoa.

Tuskin olen ainoa vanhempi joka ei ole osannut kasvattaa lapsestaan ”järkevästi älylaitteita käyttävää”. Lapsella on adhd ja jumittaa helposti asioihin joten niin sekin myös varmaan osaltaan vainuttaa tähän, että jumittuu helposti myös peleihin.

Re: Saako läppäriin ”family linkin” tai vastaavan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.25 18:23:39

Hyi hitto mitä meininkiä nykyään.. Ei ihme että muksut on mitä on, kun pienestä pitäen tyrkytetään älylaitteita ja tietokoneita.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   6.8.25 18:28:05

Oletko varma että läppäriin saa ladata mitä vaan? Kuulostaa aika älyttömältä. Työelämässä on tavallista ettei työkoneelleen saa admin tunnuksia, eli ei pysty asentamaan mitään ja päivitykset ja asennukset tehdään it-tuen kautta etänähallintana/ pitää anoa lupaa asennuksiin.

Mutta jos tosiaan kone on täysin omassa hallinnassa, tekisin koneelle erikseen admin/järjestelmävalvojakäyttäjän jonka salasanaa lapsi ei tiedä. Lapselle oma käyttäjätunnus, jolla sitten ei voi asennella mitään. Näin säästyy jo siltä ettei koneelle asenneta ylimääräistä.

Muuten en osaa auttaa eteenpäin.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   6.8.25 18:32:15

Mun ADHD tuo vielä yläkouluikäisenäkin läppärin ja puhelimen pois huoneestaan illalla. Muuten menisi koko yö niiden kanssa, ja kun muutenkin on huono nukahtamaan, niin eihän siitä mitään tulisi.
Alkuun oli joo raivareita, mutta kun se sota on käyty (jo vuosia sitten), ei asiasta tarvii enää edes keskustella, vaan automaattisesti tuo ne pois, kun on sovittu kellonaika.
Toki meillä käytiin "läksysota" jo ekaluokalla, kun mitään ei tehty, ennen kun oli läksyt tehty (välipalan tottakai sai syödä) ja vielä nykyäänkin tekee automaationa läksyt heti koulun jälkeen.

Tietääkseni läppäriin ei onnistu tollanen family link systeemi (en tiedä, olen aika tumpelo näissä), mä varmaan vaihtaisin koti-Wifin salasanan ja laittaisin sen jotenkin lukituksen taakse. Puhelimeen sitten se lukitus, ettei sillä pääse nettiin ja siitä jakamaan sitä nettiä läppärille. Toki ongelmaksi muodostuu se, että jos käytössä on digikirjat, ni ne läksyt sitten on siellä netissä ja niitä ei pääse tekemään ilman sitä nettiä ja läppäriä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.8.25 19:19:21

Saa jonkin vastaavan. Microsoft taisi tarjota olisiko 12,99€/kk

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.