Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ensimmäinen oma ompelukone

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.8.25 14:55:38

Haluaisin kovasti aloittaa uutena harrastuksena ompelemisen. Olen täysin vasta-alkaja, yläasteella olen ommellut mekon mutta siitähän on jo aikaa. :D

Millainen ompelukone olisi viisain ostaa, kun en ole kuitenkaan täysin varma siitä tuleeko minusta sitten ikinä kunnon ompelijaa. Onko käytetyn ompelukoneen ostaminen kovin iso riski? Mitä koneelta kannattaa vaatia, ettei nyt siihen lopaha kiinnostus mutten kuitenkaan mitään ammattitason laitetta voi ostaa.

Re: Ensimmäinen oma ompelukone

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.8.25 14:58:17

Käytetty, huollettu merkkikone on hyvä valinta. Pilipalikoneilla et saa kuin vítutuksen aikaiseksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.25 14:59:16

Juuri ostin metallisen singerin pöytineen, paras ostos ikinä. Torista halvempi kuin muovinen pimpula uutena. Sähkötkin löytyy :D

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   6.8.25 15:31:33

Lidlistä ostettu Singer on palvellut oikein hyvin.

Päivämäärä:   6.8.25 15:34:41

"Käytetty, huollettu merkkikone on hyvä valinta. Pilipalikoneilla et saa kuin vítutuksen aikaiseksi."

Näin.

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   6.8.25 15:37:34

Osta mieluummin halpa uusi kone kuin huollettu joltakin kiertokauppiaalta. Sillä pääset alkuun.
Ja hankkiudu kansalaisopiston ompelukurssille, tai jollekin yleiskäsityökurssille. Kun siellä saat ommeltua yhden vaatekappaleen, on helppo jatkaa itsekseen.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   6.8.25 15:50:14

Harrastus kuin harrastus lopahtaa, jos lähtee paskoilla vehkeillä aloittamaan.

Eli unohda se uusi halpa ja osta käytetty "ammattilaiskone" mieluummin.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   6.8.25 16:02:34

"Käytetty, huollettu merkkikone on hyvä valinta. Pilipalikoneilla et saa kuin vítutuksen aikaiseksi."

Ammattiompelijan näkemyksellä sanon tämän saman.

Lähettäjä: TT 
Päivämäärä:   6.8.25 16:37:14

Ensimmäiseksi ei kannata ostaa mitään ammattikonetta vaan liikkeestä huollettu takuulla oleva kunnollinen kone. Ja aina pitää koeommella se liikkeessä ja pyytää käyttöopastus. Käyttöohje olisi hyvä olla mukana, tosin netistä löytyy useimpiin sähköinen versio. Vaikka olen ommellut erilaisilla koneilla vuosikymmeniä katson käyttöohjetta jos tulee ongelmia, siellä on usein ratkaisu pulmaan. Olen ihmetellyt, että ihminen ostaa kalliin koneen ja ensimmäinen mitä hävitetään on käyttöohje ja sitten kysellään netissä apua kuinka koneeseen laitetaan ylä- tai alalanka. Minulla on 1950 luvulta oleva Husqvarna ja siinä on käyttöohje tallessa.

Päivämäärä:   6.8.25 16:42:22

Itse samassa tilanteessa ostin ihan 100e maksaneen markettikoneen. Taisi olla cittarista.

Käytin sitä 10 vuotta monenlaisiin pikkuprojekteihin ja korjausompeluun ja palveli hyvin tällaista vaatimatonta käyttöä.

Sitten alalanka alkoi suttaantua mytyksi ja vaikka kokeilin kaikki mahdolliset kikat jotka normaalisti toimivat, ei auttanut. Olisi varmaan vaatinut huoltoa mutta koen että kone oli jo maksanut itsensä takaisin ja oli aika siitä luopua.

Eli suosittelen päinvastaista mitä muut; älä osta mitään huollettua kunnon konetta. Et todennäköisesti tarvitse käytölläsi sellaista. Marketin halpiskone sopii hyvin aloittelijalle joka ei ole varma haluaako edes jatkaa harrastusta.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.8.25 16:43:50

ei mitään lidlin halppista. sillä tulee vain kiukku. langat nykii, takkuaa.
osta käytetty. itse ottaisin husgvarnan ja niitä käytettyjä mulla jo neljä.
yleensä mitä vanhempi, sen parempi. tikki on tasainen ja jaksaa tehdä tasalaatua ja vetää farkkusaumat ja nahatkin.
eva on hiton hyvä. osta heti jos silmiin osuu.
ei ole edes kalliita. loistoyksilöt löytyy pilkkahintaan.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   6.8.25 16:48:12

Juu ei mitään teollisuuskonetta ekeksi, sen kanssa on äkkiä sormet entiset. Mulla on tavallinen vanha Husqvarna Viking edelleen luottokoneena.

Jos innostuu enemmän niin sitten melkein kannattaa hankkia saumuri. Ammattikonetta ei kannata hankkia, harrastelijan kotikoneet on niin paljon simppelimpiä huoltaa.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   6.8.25 17:04:45

Nyt on kerrankin hyviä neuvoja ompelukoneen ostoon! Käytetty ja huollettu merkkikone on todella hyvä ja ehdoton valinta.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   6.8.25 17:13:18

Ehdottomasti ennemmin käytetty ja huollettu merkkikone, esim. Husqvarna kuin marketin halpis. Ompelukoneen käyttöikä on todellakin paljon enemmän kuin 10v., vaikka tuolle yhdelle kirjoittajalle olikin ok, että kone hajosi sen jälkeen. Kunnolliset koneet ovat myös helpompia ja kivempia käyttää kuin halpikset. Kunnollinen kone kestää huollettuna vuosikymmeniä.

Päivämäärä:   6.8.25 17:27:09

esimerkkinä sain ostettua vanhan evan saumurin. vein merkkiliikkeeseen heti ensimmäisenä huoltoon ja pienellä lisämaksulla sain käyttäopastuksen joka oli kullanarvoinen. näinkin voi tehdä.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   6.8.25 17:30:48

Huollettu käytetty merkkikone ennemmin kuin Lidlin Singeri. Sillä ompeluinnostus lopahtaa varmasti.

Oman koneen mielekkyyttä kannattaa pohtia kyllä tarkoin, etenkin jos asuu pääkaupunkiseudulla. Julkisen liikenteen lippuja saa ompelukoneen hinnalla ostettua satoja kappaleita, Oodissa on koneet, pelit ja vehkeet, saumurit ja leikkurit perus ompelukoneen lisäksi. Kaikki ilmaiseksi käytössä. Ja opastustakin ilmeisesti saatavilla ongelmatilanteissa. Toki ei lohduta meikäläisiä täällä Oulun pohjoispuolella, mutta etelässä asuvien kannattaa tämäkin vaihtoehto muistaa.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   6.8.25 18:40:30

"Marketin halpiskone sopii hyvin aloittelijalle joka ei ole varma haluaako edes jatkaa harrastusta."

Hyvin satunnaisesti ompelevana totean vain, että hevonp*skat. :D

Halvan rimpulan kanssa tulee äkkiä äitiä ikävä, jos on yhtään paksumpia saumoja ommeltavana. Mun vanha Husqvarna selvisi kakistelematta useammastakin kerroksesta paksuja kankaita (esim. farkkujen lyhennykset), kun äidin joku modernimpi mikälie alkaa nikotella jo yksinkertaisen päärmeen kanssa, jos kangas on jotain muuta kuin ohutta paitakangasta...

Aloittelijana ei aina osaa arvioida, millaisia möykkyjä kangasta sitä saakaan lopulta aikaiseksi, mutta hyvä kone selviää työstä silti. Huono kone sitten taas vaatii usein hyvän ompelijan... Ja tunnetusti hyvä ja halpa on yleensä kaksi aivan eri tuotetta.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   6.8.25 19:36:45

Vanhat peruskoneet hyviä. Uusissa joissa elektroniikkaa niin hajoavat.
Itse ompelen ikivanhalla vihreällä Husqvarnalla. Siinä normaaliin perusompeluun siksakit yms .

Lähettäjä: Nkiy 
Päivämäärä:   6.8.25 20:23:09

Mulla on Lidlistä 100€:n Singerin peruskone. Riittää mun vähäisiin tarpeisiin.

Päivämäärä:   6.8.25 20:52:13

"Halvan rimpulan kanssa tulee äkkiä äitiä ikävä, jos on yhtään paksumpia saumoja ommeltavana. Mun vanha Husqvarna selvisi kakistelematta useammastakin kerroksesta paksuja kankaita (esim. farkkujen lyhennykset), kun äidin joku modernimpi mikälie alkaa nikotella jo yksinkertaisen päärmeen kanssa, jos kangas on jotain muuta kuin ohutta..."

Olet varmasti täysin oikeassa.

Voit kuitenkin pohtia onko järkeä ostaa satojen eurojen kone jos konetta käyttää vaikkapa 2 kertaa vuodessa kahden vuoden ajan eikä sitten koskaan enää.

Jokin 4-5 käyttökertaa tulee aika kalliiksi jos muita kertoja ei koskaan tule. Sanotaan vaikka että jos neuloo hameenhelman tai ratkenneen sauman ja kertaompelu maksaa vaikka 60 euroa, ei se kovin fiksulta kuulosta eikö niin?

Suomi on täynnä kaikenlaisia hyvin kalliita upeita laitteita, on kävelymattoja ja mehukoneita, kaikenlaisia kalliita härveleitä joita on käytetty se kaksi tai kolme kertaa eikä koskaan enää.

Sen sijaan että vähän epävarma harrastaja ostaa heti kalliin laitteen jota päätyykin käyttämään vain kerran on niin tuttu tarina.

Jos on epävarma aikooko harrastaa asiaa X, kannattaa ostaa aluksi vaatimaton ja edullinen laite ja pohtia onko asia X itsestä mukavaa vai ei.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   6.8.25 20:56:37

Sen käytetyn merkkikoneen saa myytyä yleensä vielä samaan hintaan, jos innostus lopahtaa.
Halpista ei tai satasen koneesta saa tyyliin 20€.

Päivämäärä:   6.8.25 21:04:48

"Jos on epävarma aikooko harrastaa asiaa X, kannattaa ostaa aluksi vaatimaton ja edullinen laite ja pohtia onko asia X itsestä mukavaa vai ei."

Kannattaako kun vaarana on että innostus tyssää halpiskoneen huonouteen?
Parillasadalla saa jo käytetyn merkkikoneen jonka saa myytyä samalla hinnalla eteenpäin jos ei kiinnostakaan.

Päivämäärä:   6.8.25 21:07:41

käytetty husu ei satoja euroja maksa ;D
äkkiseltään käytetyi vilkaistuna oli 50e halvin.

Lähettäjä: dd 
Päivämäärä:   6.8.25 21:49:52

Ostin joskus satasen Singerin ja sillä sai vain ärräpäitä aikaan. Alalanka alkoi syltätä ehkä parin vuoden hyvin satunnaisen käytön jälkeen. Yritettiin itse korjata ongelmaa mutta kone oli niin halpa että sen korjauttaminen ammattilaisella tuntui turhalta. Kiukuissani se lensi roskiin ja alkaa taas ketuttaa kun miettii koko episodia :D
Eli suosittelen mitä vain muuta kuin halpiskonetta.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   6.8.25 22:43:22

Lähettäjä.

Päivämäärä6.8.25 16:42:22

Itse samassa tilanteessa ostin ihan 100e maksaneen markettikoneen. Taisi olla cittarista.

Käytin sitä 10 vuotta monenlaisiin pikkuprojekteihin ja korjausompeluun ja palveli hyvin tällaista vaatimatonta käyttöä.

Sitten alalanka alkoi suttaantua mytyksi ja vaikka kokeilin kaikki mahdolliset kikat jotka normaalisti toimivat, ei auttanut. Olisi varmaan vaatinut huoltoa mutta koen että kone oli jo maksanut itsensä takaisin ja oli aika siitä luopua.

Eli suosittelen päinvastaista mitä muut; älä osta mitään huollettua kunnon konetta. Et todennäköisesti tarvitse käytölläsi sellaista. Marketin halpiskone sopii hyvin aloittelijalle joka ei ole varma haluaako edes jatkaa harrastusta.

..

Et taida käyttää huollossa edes autoasi, kun moista päästät suustasi..

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.8.25 22:45:53

Halpiskoneen voi jättää kokonaan ostamatta, koska sen kanssa on varmaa, ettei harrastus jatku. Hyvän, käytetyn koneen voi myydä eteenpäin, jollei senkään kanssa ompelu maistu.

Mä olen kotona ommellut pelkillä teollisuuskoneilla. Into mihinkään ompeluun lopahti kymmeniksi vuosiksi, kun yläasteella olisi pitänyt käsityötunnilla ommella koulun koneilla. Nekään tuskin mitään aivan halpiksia olivat, mutta hirvittäviä rimpuloita ja epävarmatoimisia teollisuuskoneisiin verrattuna.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.8.25 22:46:55

Itse ostin oikeasti vanhemman, täysin huolletun merkkikoneen. Hinta oli alle 400€ ja takuutakin oli enemmän kuin "perävalotakuu". Samassa paikassa huollatan koneet. Tyttäreni osti vielä vanhemman koneen samasta paikasta. Ompelemalla nämä eivät hajoa, hevosen paksumpaakin loimea on tällä korjattu.

Monen sanoin: Halvat markettien muka-merkkikoneet eivät saa aikaan kuin pahan mielen. Jos ostaa upouutta ompelukonetta, ei alle 600€ koneita kannata edes katsoa. Alle 1000€:kin on vähän siinä ja tässä.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   6.8.25 23:02:18

Kuten moni on sanonut, niin sillä käytetyllä laatukoneella on sama jälleenmyyntiarvo, millä olet sen ostanut, mikäli harrastus ei jatkukaan. Halpiskoneella ei ole juurikaan jälleenmyyntiarvoa.

Lähettäjä: Öööö 
Päivämäärä:   7.8.25 02:30:45

Siis minkä merkkisiä ovat kunnolliset (käytetyt?) koneet joita aloittajalle tässä suositellaan? Ja missä hintaluokassa ne pyörii?

Päivämäärä:   7.8.25 03:25:08

Vanhat hyvät

Päivämäärä:   7.8.25 03:28:21

Viesti lähti kesken ... Siis vanhat hyvät kuten Husqvarnan vihreä klassikko joka ikivanha niin torissa niitä n 250 e.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   7.8.25 05:49:09

Itsellä on joku Brotherin kone, jonka kanssa kyllä palaa hermot hyvin herkästi. Sain sen ilmaiseksi anopiltani, joka käyttää mielummin jotain ikivanhaa konetta. Mutta kyllä sillä perus korjaustyöt ompelee, mitään paksumpia asioita sillä ei kannata ommella. Äidillä on joku ikivanha Husqvarna ja se on paljon parempi kuin tämä Brother.

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   7.8.25 07:09:46

Kyllä minua niin harmitti, kun jouduin luopumaan 30 vuotta vanhasta Riccarista. Siihen löytyi viimein varaosa, mutta siinä oli jotain muuttunut ja kulunut niin, että se ei toiminut silläkään.

Jos ostat käytetyn, hanki se luotettavasta liikkeestä. Suurin virheeni oli ostaa käytetty kiertävältä kauppiaalta. Vanhalla Riccarilla ompelin vaatteita, uudella ehkä verhojen käänteitä ja jotain korjauksia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.