Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko laitumella oleva hevonen - vastuu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.25 07:31:19

Onko laidunpaikalla oleva hevonen oikeasti laitumen omistajan vastuulla?

Viittaan suoraan sanottuna TalkRavin kuumottavaan topikkiin.
En liity tapaukseen mitenkään, mietin vain vastuita.

Luulin, että omistajana olen vastuussa eläimestäni ja sen säännöllisestä tarkastuksesta. Tuossa kommenteista päätellen se onkin toisinpäin. Hevosen voi jättää laitumelle pitkiksi ajoiksi ja ruohoalueen omistaja on vastuussa. Onko laidunpaikka täysin rinnastettavissa karsinapaikkaan ja täysihoitosopimukseen?

Re: Onko laitumella oleva hevonen - vastuu

Lähettäjä: Puhelinrikki 
Päivämäärä:   6.8.25 08:05:05

Muistakaa sitten tarinoilla voi olla kaksi puolta.
On mahdollista myös että laitumen pitäjä on ilmoittanut hoidon tarpeesta ja sanonut hakekaa hevonen pois , mutta omistajat eivät hae kun vasta syksyllä myöhään ja sen jälkeen haukutaan laitumenpitäjä.
Joskus laisunkausi loppuu elokuulle ja viimeiset hevoset haetaan syyskuussa ....

Noin yleensä kannattaa vähän miettiä ennenkuin suinpäin lähtee syyttelemään ilmaan tietoa asioista

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.8.25 09:20:23

Jos laitumen tarjoaja myy palvelua, johon kuuluu vesien laitto, aitojen ylläpito ja hevosten ssilmämääräinen tarkastus kerran päivässä, kuten palvelullisiin laidun paikkoihin yleensä kuuluu, hän on vastuussa hevosista.

Jos taas hän on vuokrannut pellonpohjaa ja vuokraaja hoitaa kaiken siitä eteenpäin, laitumen omistaja ei ole vastuussa mistään.

Hylätty hevonen on yksi lakitieteellinen riesa tallissa ja laitumella.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   6.8.25 09:22:00

Riippuu ihan miten sovitaan. Yleensä laitumenpitäjä tekee päivittäisen tsekin mutta on myös täysin itsehoitolaitumia joissa omistajat hoitavat/sopivat keskenään.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   6.8.25 09:23:39

On tietty sen mukaan mitä sovittu.
Jos itse otan laitumelle hevosen ja omistaja maksaa siitä niin on minun vastuulla että siellä vettä ja riittävästi ruokaa ja normaalisti aidoissa pysyvät hevoset pysyvät siellä. Käyn katsomassa hevoset 2 kertaa päivässä .
Eri asia varmaan jos sovittu itse hoito -kenen syy sitten jos esim helteillä pääsee vesi loppumaan ? Pitääkö maan omistajan vahtia että laitumen vuokrannut muistaa viedä vettä tai ladata paimenen akun ?

Lähettäjä: Livi 
Päivämäärä:   6.8.25 09:37:14

Jos tarjoan maksua vastaan laidunpaikan ja lupaan huolehtia hevosista ja käy noin, niin minun vika.

Jos tarjoan pellon ja omistaja huolehtii, niin omistaja sitten huolehtii niistä hevosista.

Muutama vuosi sitten yksi kylänmies otti pari hevosta pellolleen ja lupasi huolehtia vedet, ei muuta. Hevoset sitten eivät olleet kovin hyvällä hoidolla eikä omistajat käyneet juurikaan katsomassa niitä vaikka lähellä asuivat, niin suurimman syyn niskoilleen sai pellon omistaja ja sitten vasta omistajat….

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   6.8.25 09:40:08

TalkRavin keskustelussa on ainakin sovittu, että hevoset ovat valvovan silmän alla ja että tarvittaessa omistajille ilmoitetaan.

Päivämäärä:   6.8.25 10:10:16

"Luulin, että omistajana olen vastuussa eläimestäni ja sen säännöllisestä tarkastuksesta."

Täysihoitopalvelu, ylläpito, omistajan sairastuminen ja moni muu asia olisi laitonta tuon tulkinnan mukaan.

Omistajan vastuulla on _järjestää_ hevosensa hoito. Hän voi tarvittaessa laittaa jonkun toisen ihmisen vastuuseen vaikka koko hevosesta.

Päivämäärä:   6.8.25 11:01:02

Hevosen hoito on sen vastuulla, joka on ottanut hevosen hoidettavakseen. Hyvin usein se on joku muu kuin omistaja.

EU- byrokratian johdosta mennään jopa niin pitkälle, että jos syntyneen varsan omistaja ei huolehdi vatsansa ilmoittamisesta lain vaatimiin rekistereihin, on vastuu tästä hevosenpitäjällä, eli sillä jonka tallipaikalla varsa seisoo.

Tallinpitäjä ei myöskään voi jättää hevosta hoitamatta, vaikka hevosen omistaja katoaisi ja jättäisi kaikki maksut maksamatta.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   6.8.25 11:22:55

Itse vien hevosen laitumelle sillä ajatuksella, että minulle ilmoitetaan jos jotain ilmoitettavaa on ja minä hoidan hevosen.
Pienet naarmut ym. toivin laitumenpitäjän hoitavan, veden sähkö, ehjien aitojen ja riittävän ruuan lisäksi.
Käyn myös katsomassa hevosta kesällä.

Päivämäärä:   6.8.25 12:21:15

Onko oikeasti omistajia, jotka eivät käy katsomassa hevosta laitumella viikottain/päivittäin?

Perspektiiviksi... itse käynyt kyllä useita kertoja viikossa.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   6.8.25 12:27:35

Hevosen omistaja on aina vastuussa eläimestään. Lopulta ja lain silmissä.

Päivämäärä:   6.8.25 12:43:42

"Onko oikeasti omistajia, jotka eivät käy katsomassa hevosta laitumella viikottain/päivittäin?" No tietysti on. Omistaja saattaa asua toisella puolella maapalloa tai laidun voi olla vaikkapa saaressa sellaisessa vesistössä, jonne omistaja ei uskalla tai voi lähteä vuokraveneellä ajelemaan.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   6.8.25 12:52:08

Pienet naarmut ym. toivin laitumenpitäjän hoitavan,

^ Toivot, vai olet sopinut siitä laitumenpitäjän kanssa? Hevosenomistajilla on kyllä jos minkälaisia toiveita asioista joita ei haluaisi itse hoitaa, vaan jättää ne tallin/laitumenpitäjälle. Mutta niistä kaikista pitää sopia, JA maksaa. Jos et ole sopinut saati halua maksaa haavanhoidosta, hyönteiskarkotteen laitosta ym, hoidat ne ihan itse.

Päivämäärä:   6.8.25 12:55:22

"Hevosen omistaja on aina vastuussa eläimestään. Lopulta ja lain silmissä."

Tämä pätee oikeastaan todella harvassa tilanteessa. Yleensä vastuussa on hevosen haltija.

Päivämäärä:   6.8.25 15:57:25

"^ Toivot, vai olet sopinut siitä laitumenpitäjän kanssa? Hevosenomistajilla on kyllä jos..."

Voi pilkun viilaaja....
Tämä on toive joka toteutuu tai ei toteudu.
Jos laitumenpitäjä ei hoida naarmuja, niin sitten ei hoida.

Päivämäärä:   6.8.25 17:15:24

.: kyllä, silloin kun nuori sai lähteä useamman sadan kilsan päähän laitsalle niin eipä tuota tullut käytyä. Laitumenpitäjä hoiti kivennäiset, ötökkämyrkyt ja toki kaiken muunkin.

Päivämäärä:   6.8.25 17:23:59

Zäkä: eilen sanoit, ettei sinulla ole koskaan ollut hevosia :)

Päivämäärä:   6.8.25 17:29:09

Sinähän se niin sanoit, en minä ;)

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   6.8.25 17:29:45

Kannattaa todellakin seurata miten hevostasi laitumella tallinpitäjä hoitaa ja seuraa, aina ei meinaan todellisuus vastaa luvattua ja sovittua. Niin helpottunut olo, kun hain omani pois, pitkä oli välimatka, mutta hetkeäkään en tuhlannut, kun kuulin laitumen tilasta. Ei enää mitään syötävää, eikä lisäheinää viety. Kiitollinen olen ilmoittajalle. Viesteissään ei tallinpitäjä asiasta kertonut, "kaikki hyvin" kun olin yhteydessä. On tallinpitäjiä ja "tallinpitäjiä".

Päivämäärä:   6.8.25 17:30:52

"Onko oikeasti omistajia, jotka eivät käy katsomassa hevosta laitumella viikottain/päivittäin?"

Kyllä. On omistajia jotka eivät ole koskaan edes nähneet hevostaan livenä.

Päivämäärä:   6.8.25 17:32:22

Maija: ei se toivominen auta. Jos et itse käy tai hommaa jotakuta käymään, niin silloin pitää sopia että hevonen hoidetaan (viedä sellaiseen paikkaan, missä hoidetaan).

Päivämäärä:   6.8.25 17:34:14

"On mahdollista myös että laitumen pitäjä on ilmoittanut hoidon tarpeesta ja sanonut hakekaa hevonen pois , mutta omistajat eivät hae kun vasta syksyllä myöhään ja sen jälkeen haukutaan laitumenpitäjä."

Hän laittoi screenshotin laitumenpitäjän viestissä jossa laitumenpitäjä pahoitteli, sanoi että oli itse lähtenyt matkoille ja lomittaja "hoitanut" laidunta.

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   6.8.25 18:08:51

Pykälät kehiin, mä.

Päivämäärä:   6.8.25 18:41:47

"Maija: ei se toivominen auta. Jos et itse käy tai hommaa jotakuta käymään, niin silloin pitää sopia että hevonen hoidetaan (viedä sellaiseen paikkaan, missä hoidetaan)."

Eli sulla ei ole mitään toiveita kun menet katsomaan vaikka uutta tallipaikkaa?
Osa toiveista toteutuu, osa ei. Sama laitumessa, toivon löytäväni sellaisen paikan missä pikku naarmut hoidetaan, mutta jos laidun on muuten hyvä, niin ei haittaa vaikka tämä toive ei siellä toteutuisi.

Päivämäärä:   6.8.25 18:52:26

Maija: käsitin väärin. Jos vielä joskus vien hevosta vieraalle hoitoon, niin tottakai minulla on toiveita ja pyrin löytämään tallin, jossa suurin osa toiveistani toteutuu. Ja ainakin pitää varmistaa, että heppa hoituu siellä sovitusti.

Päivämäärä:   6.8.25 18:54:18

Olen huono kirjoittamaan selkeää tekstiä.

Päivämäärä:   6.8.25 18:54:41

Zäkä: sinullahan ei edelleenkään niitä hevosia ole, ei omassa pihassa kuten ei vieraallakaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.8.25 18:55:42

Niitäkin omistajia on nähty, joiden suunnitelma tosiaan on että toivottavasti tallin/laitumenpitäjä suostuu tekemään ylimääräisiä palveluksia.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   6.8.25 19:02:37

"Onko oikeasti omistajia, jotka eivät käy katsomassa hevosta laitumella viikottain/päivittäin?"

Kyllä. Ravipuolella tämä on enemmän sääntö kuin poikkeus. Itse olin valmennustallilla töissä. Osa hevosista vietiin kesälaitumelle toiselle tallille, eli ne eivät olleet enää meidän vastuullamme, vaan toisen tallin pitäjän. Tuskinpa juuri kukaan omistaja kävi niitä siellä katsomassa. Aika harva kävi meidänkään tallilla muuta kuin ravien yhteydessä (ison raviradan ratatalli). Kaikki eivät käyneet koskaan.

Päivämäärä:   6.8.25 19:24:18

Zäkä: se on sinun mielipiteesi ja se on nyt tullut selväksi. Saat pitää mielipiteesi aivan kaikessa rauhassa.

Lähettäjä: Voi vee 
Päivämäärä:   6.8.25 19:38:09

Jos on sovittu mitä tuossakin nyt oli sovittu, niin se nyt vaan menee niin että sovitusta pidetään kiinni. Siitähän sille laitumenpitäjälle maksetaan!

Ihme vinkumista että omistajan vika jos toiset ovat niin sáatanan laiskoja ja epäluotettavia vaikka heille maksetaan nimenomaan siitä että että huolehtivat ja ilmoittavat jos jokin alkaa mennä vikaan, tai sattuu jotain.

Kun se vaan nyt voi yllätyksenä tulla että joku onkin sitten noin leväperäinen eikä hoida mistä on sovittu.

Itse keissi.. en ota siihen kantaa mutta eikös siinä nimenomaan oltu sovittu asioita joista laitumen pitäjä ei sitten pitänyt kiinni? Vai onko tosiaan se toinen puoli. Kuvassahan oli kurjassa kunnossa oleva hevonen. Omistaja vielä sanoi että ei toki lihavassa kunnossa laitumeen mennytkään se nyt ei ole se pointti. Jos joku lomittaja oli sössinyt, niin sitten asia mutkistuu. Ehkä oli otettu lomittaja johon ns piti voida luottaa mutta joka omalta osaltaan ei hoitanutkaan hommiaan. Tuossa en siis pitäisi laitumenpitäjää ihan pelkiltään syypäänä, mutta en tiedä millaisista lomittajista nyt on ollut kyse.

Varmasti pahuuttaan tahallista laiminlyöntiä ei ole ollut, mutta melkoinen puusilmä lomittaja sitten ainakin jos nyt jotain hyvää pitää ihmisestä sanoa joka hoitaa eläimiä.

Lähettäjä: Hevosenhoitaja 
Päivämäärä:   6.8.25 19:51:23

Jos hevosen hoito olisi joka tapauksessa hevosenomistajan vastuulla ei olisi enää

- täysihoitotalleja
- varsalaitumia
- ratsutuspaikkoja
- ylläpitohevosia
- valmennustalleja
- hevosten liisausta
- hevosen valvonnan, vesi- ja ruokahuollon lupaavien maksullisten laidunpaikkojen vuokraamista
- tallityöntekijöitä jotka saavat palkkansa hevosenhoidosta

Koska mihin ihmeeseen niitä enää tarvittaisiin tai kuka niistä maksaisi riittävästi kun joutuisi joka tapauksessa ajamaan/soutamaan/lentämään päivittäin juottamaan ja ruokkimaan sen hevosensa?
En minä ainakaan maksaisi täysihoidon hintaa puolihoidosta tai jopa siitä että joutuisin vahtimaan toista (jotenkin epävakaata, syyntakeetonta ja vastuutonta) henkilöä.

En myöskään oleta että kukaan pitäisi palkkalistoillaan tallityöntekijää joka ei ota mitään vastuuta tekemisistään, jota on valvottava joka hetki että hevoset tulee ruokituksi jne.
Maksaisitko itse tunarille täyden palkan? Luulenpa ettei kukaan halua laiskaa ja piittaamatonta ihmistä ilmaisinkaan hevostensa lähelle.

Aivan turha kuvitella että voisit ottaa muiden ihmisten hevosia tontillesi, ottaa maksun niiden HOIDOSTA (ei vain pellosta ilman luvattuja palveluja) ja kuvitella ettei sinun tarvitse niitä hoitaa.
En ymmärrä millä ihmeen logiikalla kukaan voi kuvitella tuollaista?

Itsehoitopaikkaa vuokratessa se on ehdottomasti kerrottava etukäteen.

Ylläpitoon hevosia ottaessa olet myös ihan itse vastuussa sen hevosen hoidosta ja ruokinnasta ellei muuta ole sovittu.
Tässäkin tuntuu joskus olevan käsityksiä että hevosrm saa käyttöönsä ilman mitään kustannuksia ja vastuita. Huhhuh.

Päivämäärä:   6.8.25 20:05:20

Zäkä: sehän ei ole mikään mielipideasia.

Päivämäärä:   6.8.25 20:06:51

Zäkä: sekin on sinun ihan ikioma mielipiteesi <3.

Päivämäärä:   6.8.25 20:08:14

Zäkä: kiitos mielipiteestäsi <3 faktoja ei vaan voi paeta ;)

Päivämäärä:   6.8.25 20:09:54

Juu, et voi. Mutta yritys hyvä.

Lähettäjä: Voi vee 
Päivämäärä:   6.8.25 20:10:33

Hevosenhoitaja: Nimenomaan. Hevosia olen hoitanut itsekin työkseni ja se oli vastuullista hommaa.

Siinä missä muukin työ. Alkaako kohta joka homma mennä ihan kommarimeiningiksi " en minä ole tästä vastuussa, kysy joltain muulta " ??

Päivämäärä:   6.8.25 20:10:49

Niinhän se sinulla näyttää olevan.

Päivämäärä:   6.8.25 20:14:18

Annetaanko nyt ihmisten puhua aiheesta, jookosta joo?

Päivämäärä:   6.8.25 20:15:57

Tälleen sinä käyttäydyt, ihan itse. Huomaatko?

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   6.8.25 20:17:17

Äläkä sä zäkä yhtään määräile, kuka täällä puhuu ja mistä. Hyväksy se, että täällä on nyt uusi zäkä, joka on paljon fiksumpi kuin sä.

Päivämäärä:   6.8.25 20:18:10

En hyväksy, en millään! Olen ikuisesti katkera tästä! Kihi kihi!

Päivämäärä:   6.8.25 20:19:27

Ei hyvää päivää XD. Nyt menee jo aikamoiseksi :'D. Vaikka ei pitäisi provosoida sua enää nauramalla, mut...

Päivämäärä:   6.8.25 20:23:16

:D jaksuhalit! Kyllä se siitä. Eikun ei, ei se ihan kaikilla näytä lähtevän. Jotkut eivät vaan millään pääse yli =P

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   6.8.25 20:36:17

Lopettakaa jo zäkän kiusaaminen! Nyt oikeasti!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.