Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rakastaako pettäjä kumppaniaan?

Lähettäjä: Pohtiva 
Päivämäärä:   6.8.25 06:24:29

Kulunut aihe, tiedän.

Lähipiirissä taas kerran seuraan, kuinka yhdellä pariskunnalla on kriisi pettämisen takia. Tuntuu, että pettäminen on todella yleistä.

Aloin miettimään, että rakastaako ja kunnioittaako pettävä osapuoli kumppaniaan oikeasti, kun pystyy tuollaiseen tekoon?

Tottakai on näitä, ketkä pettää sen yhden ainoan kerran ja katuvat syvästi. Sitten on myös sarjapettäjät, ketkä kerta toisensa jälkeen lupaavat, että eivät tee sitä enää ikinä.

Re: Rakastaako pettäjä kumppaniaan?

Lähettäjä: Mipa 
Päivämäärä:   6.8.25 06:28:14

Joskus rakastaa joskus ei
Kunnioittaako silloin ikinä, jos pettää?
Pettäminen ei ole mikään pakollinen asia, joka vaan tapahtuu.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   6.8.25 07:05:55

En minä ainakaan rakastanut. Tunneyhteys oli pitkään ollut jo poikki kun petin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.25 07:36:10

Ei tosissaan

Lähettäjä: sivussa 
Päivämäärä:   6.8.25 07:41:07

Ihminen voi rakastaa montaa yhtäaikaa, ja moni rakastaa itseään niin paljon, että toimii itsekkäästi.

Lähettäjä: Noppa 
Päivämäärä:   6.8.25 08:04:08

Ihmisena ehkä, kumppanina ei. Kunnioituksen puutettahan se on. Vaikka pettäjillä onkin kuitenkin aina joku mielestään oikeutettu syy pettämiseen, jolla puolustelevat tekoaan: "Toista ei voi omistaa, mitä ei tiedä, ei satuta, ei ole ollut seksiä hetkeen, ei ole toiselta pois jos käyn vieraissa, asiat eivät ole niin mustavalkoisia..." jne.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.8.25 09:56:37

Sanoisin että 99 % tapauksista ei.

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   6.8.25 10:05:26

Kyllä ihmiset tekevät rakkailleen monta muutakin todella typerää asiaa, eikä se silti tarkoita, etteikö toista rakastaisi. Loukkaava käytös ei automaattisesti tarkoita, että ei rakasta.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   6.8.25 10:10:15

Saattaa toki rakastaa, mutta ei tasavertaisena yksilönä vaan omaisuutena. Ihan kuten ihmiset rakastaa lemmikkiään tai autoaan, tiettyä laukkua tai golf-mailaa.

Päivämäärä:   6.8.25 10:11:31

Kyllähän väkivaltaiset puolisotkin usein kokee rakastavansa kumppaniaan. Rakastavat vaikka hengiltä.

Päivämäärä:   6.8.25 10:22:35

Pitäisi ensin tietää, mitä tarkoittaa rakastaa. Sehän ei tarkoita kaikille samaa asiaa eikä ole mikään vakio-ominaisuus ihmisessä.

On monenlaisia ihmisiä ja ihmissuhteita.

Päivämäärä:   6.8.25 10:40:37

No joo, tottahan se on, että "minä rakastan sinua" ja "olen rakastunut sinuun" tarkoittaa eri asioita.
Rakastamisen asteita ja tapoja on erilaisia riippuen rakkauden kohteesta.

Itse mietin, että miten pystyy satuttamaan sellaista ihmistä, kehen olisi oikeasti syvästi rakastunut.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   6.8.25 11:03:30

Rakastaako vanhempi lastaan, jos joskus raivostuu lapseen ihan silmittömästi? Totta kai pettäjä voi rakastaa puolisoaan. Pettämisestä on vain tehty jokin ihmeellinen keinotekoinen raja, jolla mitataan suhteen laatua.

Jos minua kohdeltaisiin huomioiden, rakastavasti ja kunnioittavasti, mutta sitten kumppanini pettäisi satunnaisesti, niin en minä tahtoisi erota. Se on sitten ihan eri asia, jos kumppanini rupeaisi juoksemaan vieraissa ja kohtelisi minua huonosti tai välinpitämättömästi.

Päivämäärä:   6.8.25 11:14:44

Mies, okei mielenkiintoinen näkökulma tämäkin.

Sitä tuossa pohdinkin, että voiko kumppaniaan kunnioittaa, jos samalla pettää.

Itse en näe pettämistä ns. keinotekoisena rajana vaan yhdessä sovittuna yhtenä suhteen rajoista. Ja kunnioitetaanko toista silloin, jos näitä rajoja rikotaan kerran, "satunnaisesti" tai toistuvasti.

Lähettäjä: moikkamoi 
Päivämäärä:   6.8.25 11:15:22

"Lähettäjä: Mies
Päivämäärä: 6.8.25 11:03:30

Rakastaako vanhempi lastaan, jos joskus raivostuu lapseen ihan silmittömästi? Totta kai pettäjä voi rakastaa puolisoaan. Pettämisestä on vain tehty jokin ihmeellinen keinotekoinen raja, jolla mitataan suhteen laatua.

Jos minua kohdeltaisiin huomioiden, rakastavasti ja kunnioittavasti, mutta sitten kumppanini pettäisi satunnaisesti, niin en minä tahtoisi erota. Se on sitten ihan eri asia, jos kumppanini rupeaisi juoksemaan vieraissa ja kohtelisi minua huonosti tai välinpitämättömästi."

Suomisanakirja:
pettää
verbi
olla uskoton tai johtaa harhaan, ei täyttää lupausta

Synonyymisanakirja
pettää
murtua, sortua, vetää nenästä, puijata, petkuttaa, olla ovelampi, aiheuttaa pettymys, pettää jnk toiveet, tuottaa pettymys, huijata, pula."

Toimiiko huomioiva, rakastava ja kunnioittava puoliso näin? Mielestäni ei. Rakastava puoliso kunnioittaa ja arvostaa toista, siksi hän ei petä puolisoaan ja riko toisen luottamusta.

Päivämäärä:   6.8.25 11:27:37

Pettämisessä kyse on pohjimmiltaan luottamuksesta, toinen voi pettää jossain muussakin asiassa. Ei vain harrastamalla seksiä jonkun muun kanssa. Usein kuitenkin vaatii hiukan enemmän vaivaa pettää jonkun muun kanssa, kuin että lupaisi tehdä jonkun asian jonka jättää kuitenkin tekemättä. Molemmat ovat lupauksen rikkomista, motiivit vain eri.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   6.8.25 11:48:43

"Itse en näe pettämistä ns. keinotekoisena rajana vaan yhdessä sovittuna yhtenä suhteen rajoista."

Ihminen ei muuta teekään kuin toimii epäloogisesti ja omia arvojaan vastaan. Jos ihmisten kaikki lupaukset, tavoitteet ja ihanteet tallennettaisiin koko elämänvarrelta ja sitten verrattaisiin sitä siihen, miten ihminen on toiminut, niin ristiriita olisi räikeä.

Pettämisestä on vain jostain syystä tehty absoluuttinen raja, jossa sopimusrikkoa pidetään pahaakin pahempana.

Enkä kyllä ymmärrä, mikä ilo uskollisuussopimuksesta on. Jos kumppanin tekee mieli muita, niin eikö hän ole pettänyt jo silloin, vaikka ei itse tekoa tekisikään. Hän on silloin rikkonut yhteytensä kumppaniinsa.

Päivämäärä:   6.8.25 12:14:56

Mies, no nyt kokosit tuohon koko ihmisen elämän ja teot. En ihan näe, että sitä voi suoraan verrata yhdessä sovittuihin suhteen pelisääntöihin.

Mä näen, että suhteissa on hyvä olla yhteiset pelisäännöt. Ja yhteisistä pelisäännöistä kiinni pitäminen merkitsee myös toisen kunnioittamista, eikö?

Ei ne tietenkään ketään estä tekemästä asioita, mutta eikö siinä tapauksessa voisi uskoa, että kunnioitus ja rakkaus toista kohtaan ei olisi enää niin syvää?

Ensimmäisessä viestissäsi sanoit, että et tahtoisi erota, jos kumppanisi pettäisi satunnaisesti. Mutta nyt sanoit, että tässä tapauksessa pettäjä on jo rikkonut yhteytensä kumppaniinsa. Miksi haluat olla tuollaisessa suhteessa edelleen? Koska elämä on muuten ihan hyvää?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   6.8.25 12:26:38

Yleisesti ottaen ihmiset pettävä huonosta itsetunnosta tai itsekkäistä tarpeista, eivät siksi, että eivät rakastaisi puolisoitaan. Tämän lisäksi ihminen ei ehkä lähtökohtaisesti ole kovin yksiavioinen eläin, mutta kirkko yms ovat tunkeneet meitä tähän lokeroon, koska se on kätevintä yhteiskunnan pyörimisen takia.

Sanoisin, että voi pettää vaikka rakastaisikin. Sitten on koko joukko mm. paljon narsistisia piirteitä omaavia pettäjiä, jotka eivät ole koskaan puolisoitaan rakastaneetkaan -vain sitä, mitä voivat näiltä saada.

Yritän pysytellä pettäjistä kaukana, asioita voi hoitaa myös reilusti. Yleensä eivät ole kummoisia myöskään ystävinä jne.

Lähettäjä: Jasmin 
Päivämäärä:   6.8.25 13:28:17

Tunne yhteyden puute saa rakkauden loppumaan, silloin nainen herkemmin pettää jos saa yhteyden jonkun muun henkilön kanssa.
Tunneyhteys taas voi olla loppunut, koska nainen ei tule nähdyksi kotona kokonaisena. Hänet saatetaan nähdä vaimona, äitinä tai vaikka kaverina. Naisella on tunteita ilmeisesti paljon enemmän kuin miehillä. Tunteet kyllä kuolevat jos kokee jatkuvasti ignoorausta eri asiayhteyksissä.
En usko että kaikilla olisi huono itsetunto minusta se on vain yksi selitys pettämiseen. Jollakin toki on. Mutta tunneyhteys kun puuttuu loppuu rakkaus ja luottamuskin. Silloin ei myöskään kunnioita toista, varsinkin jos se mies on tehnyt jo kaikenlaista muuta epäluotettavaa suhteen aikana. Silloin vähän niinkuin oikeuttaan se pettäminen tai sivusuhde itselle. Ei se oikein ole, mutta ihmissuhteet on hyvin kummallisia.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.8.25 13:38:57

Rakasta ihmistä ei yleensä halua satuttaa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.8.25 14:01:03

Ei. Hän vain pitää asioista mitä toiselta saa (kumppanuutta, usein rahallisesti asiat on toisen kanssa hyvin yms).

Jos toisesta aidosti välittää, hänen luottamustaan ei petä millään tavalla. Ja toisten kanssa seksin harrastaminen salaa altistaa kumppanin taudeille. Jos on sovittu ettei muiden kanssa seksiä, ja toinen kuitenkin käy vieraissa niin se uskollinen puoliso ei ymmärrä edes käydä testeissä säännöllisesti. Kuminkaan käyttö ei suojaa kaikilta taudeilta, ja harva käyttää kondomia esim. suuseksissä.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   6.8.25 14:13:58

''Rakasta ihmistä ei yleensä halua satuttaa.''

Näin minäkin olen ymmärtänyt, ettei pystyisi tekemään sellaisia asioita jotka satuttaisi toista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.