Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tiedätkö kuinka puolisollasi on..

Lähettäjä: säästössä? 
Päivämäärä:   5.8.25 21:49:54

Tiedätkö kuinka paljon puolisollasi on säästössä rahaa? Tai sijoituksissa?
Kuuluuko sinusta puolison tietää, että kuinka paljon rahaa toisella on?

Re: Tiedätkö kuinka puolisollasi on..

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.8.25 21:50:53

Tiedetään, ollaan ostamassa asuntoa lähiaikoina eikä olla niin rikkaita etteikö tarvitsisi rahasta puhua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.25 21:56:26

Tiedän, kun olen perheen taloudenhoitaja. Puoliso ei tiedä raha-asioista juuri mitään.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   5.8.25 21:58:26

Tiedän suurinpiirtein, ei ole tosin viimeaikoina ollut tarvetta puhua noista.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   5.8.25 21:59:55

En tarkkaan, mutta ei todennäköisesti paljoakaan.

Päivämäärä:   5.8.25 22:01:19

Minä en siis tiedä paljonko puolisollani on säästössä. 10v yhdessä ja naimisissa niistä 4.. Tässä vuosien aikana kysynyt, mutta vastaus on "ei kuulu sinulle, ei minullakaan kiinnosta sinun säästöt".
Tuntuu jotenkin pahalta että ei voida puhua rahasta avoimesti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.8.25 22:03:44

Onko säästöt ainoa asia, josta mies ei halua puhua? Onko teillä yhteinen talous?

Lähettäjä: × 
Päivämäärä:   5.8.25 22:05:37

En tiedä tarkkaan, mutta luultavasti joitain kymppejä.

Päivämäärä:   5.8.25 22:06:19

No johan on kumman aggressiivinen vastaus. Jos yhdessä ollaan niin siihen kuuluu avoimuus myös rahasta. Toki moni ei myöskään ole samaa mieltä. Mutta luulisi että kymmenessä vuodessa olisi jo selvää ettei toinen ole rahan perässä.

Päivämäärä:   5.8.25 22:07:25

No siis, onhan niitä asioita mistä ei halua puhua.
Kumpikin maksetaan perheemme menot omilta tileiltä, lainanhoitotili on asuntolainaa ja vastikkeen maksua varten. Muuten maksetaan lähes aina lapsien hankinnat puoliksi ja siirrellään toistemme tileille..
Olen ehdottanut ihan yhteistä tiliä esimerkiksi ruokaa ja lasten hankintoja (vaatteet, lelut jne) varten, mutta hänen mielestä sellainen on tyhmää/turhaa eikä kukaan niin tee. Itsellä suoraan sanottuna v-tuttaa siirrellä rahoja edestakas.

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   5.8.25 22:07:41

Tiedän, olen hyvä budjetoimaan joten puolisoni on luottanut raha-asiat minulle.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   5.8.25 22:09:36

Tiedän luultavasti paremmin kun puoliso itse. Hän ei ole kovinkaan kiinnostunut rahasta, itse tykkään sijoittaa ja seurata kehitystä

Lähettäjä: Öööö 
Päivämäärä:   5.8.25 22:11:32

Tiedän. Rahatilanne ja sijoitusten arvo/arvon muutos on ihan jokapäiväinen keskustelunaihe. Tämä siitä huolimatta ettei yhteistä omaisuutta, velkaa tai lapsia ole.

Lähettäjä: Savon mummo 
Päivämäärä:   5.8.25 22:16:24

En tiedä. Meillä on ollut aina "omat" rahat, hänelle raha on jotenkin pyhä eikä siitä puhuta eikä mielellään käytetä :D

Lähettäjä: Savon mummo 
Päivämäärä:   5.8.25 22:17:30

Tuon vuoksi minulla on siis ollut aina oma tili ja omat rahat, vaikka se vähän silloin joskus muinoin ihmetystä ihmisissä herättikin...

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   5.8.25 22:17:32

En tiedä

Päivämäärä:   5.8.25 22:26:14

Tiedän, meillä on sekä omat että yhteiset tilit. Säästöt on tietysti erilliset, koska rahastot ym. ei edes voi olla kahden nimissä. Mulla on säästöjä reilut 50 000€, miehellä vähän enemmän. Erossa menisi kyllä puoliksi, joten ihan sama.

Päivämäärä:   5.8.25 22:49:53

En tiedä ja ei kuulu. 22 vuotta yhdessä ja niin kauan kuin töitä riittää, niin emme tee tuollaisella tiedolla mitään.

Päivämäärä:   5.8.25 22:59:04

En tarkalleen, molempien sijoitukset/säästöt kuitenkin satoja tuhansia. Jos yrityksen osakkeet lasketaan niin miehellä varmaan reilu miljoona. Sen verran tiedän että just valitteli kun tilille on taas kertynyt 30 000e ylimääräistä. Tuskin itsekään tietää tarkkaa summaa.

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   6.8.25 06:55:44

Tiedän. Meillä on ollut aina yhteiset rahat, omillakin tileillä olevat.
Perheessä puolisoilla on hyvä olla yhteinen talous ja siksi on hyvä tietää kummankin taloudellinen tilanne. Ei aina sentilleen, mutta kuitenkin sen verran tarkkaan, että onko säästöjä, onko edes pahanpäivänvaraa vai onko tilanne niin heikko, että pitää varautua ottamaan luottoa.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   6.8.25 07:12:15

En tarkkoja summia, mutta kyse ei ole siitä, etteikö puolisoni niitä kertoisi, vaan siitä, etten muista. Minulle riittää tieto siitä, että rahaa on ns. tarpeeksi että jokapäiväinen eläminen on turvattu. Yleensä aletaan katsella pankkitilien ja säästöjen ja sijoitusten tilannetta silloin, kun on alettu tehdä jotain isompaa hankintaa (esim. remontti, auto). Silloin on tarkempaa taloudenpitoa ja muistan sen hetken, mitä milläkin tilillä on.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   6.8.25 07:15:09

Tiedän, ollaan oltu yhdessä nuoresta saakka ja säästöt yhteiset. Meillä ei ole niiiin paljon rahaa etten suunnilleen muistaisi tilien tilannetta, on varmaan jännä tunne olla niin rikas ettei muista tilien saldoa :D

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   6.8.25 08:10:20

Tiedän kerran vuodessa kun täytän veroilmoitukset meille molemmille ja vielä appivanhemmille. Sitten saatetaan keskustella sijoituksista pitkin vuotta. Appivanhemmat haluaisivat että hoitaisin heidän sijoitussalkkunsa, mutta siihen en ole suostunut.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   6.8.25 08:33:54

Tiedän, meillä aina ollut yhteiset tilit tai paremminkin kummalkakkn oma tili mutta rahoja käytettään ristiin

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   6.8.25 08:35:28

Yhteiset tilit ja rahat, mutta tarkkoja summia en toki muista ja sijoitusten arvo tietenkin elääkin koko ajan.

Lähettäjä: Panda 
Päivämäärä:   6.8.25 08:56:15

En tiedä, eikä puolisoni tiedä minun säästöjäni ja sijoituksiani. Ei ole tarvetta tietää. Raha ja sen määrä ei ole meille kummallekaan elämässä niin tärkeää, että siitä juuri keskusteltaisiin. Olemme olleet reilut 13 vuotta yhdessä ja saman katon alla niistä asuttu noin 10. Omat tilit + yksi yhteinen tili arjen ostoihin, jolle molemmat laitetaan aina omiltamme rahaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.8.25 08:58:29

Tiedän.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   6.8.25 10:06:21

Suurinpiirtein, lähinnä sillä tarkkuudella paljonko on valmis laittamaan talon ostoon, kun sellaista yhdessä etsitään.

"on varmaan jännä tunne olla niin rikas ettei muista tilien saldoa"
-Ei se kummoista rikkautta vaadi, lähinnä sen, että menot on pienemmät kuin tulot. Erillisen säästötilin saldo on helppo muistaa, se on stabiili. Käyttötililtä lähtee sinne ajastettuja laskuja ja korttimaksut, tulee palkkaa, tulee mahdollisesti kavereilta jotain yhteislahjan osuuksia tmv, lisäksi osakkeitten osto- ja myyntitarjoukset menee läpi tai ei mene, vaikuttaen saldoon. Sijoitusten arvo taas vaihtelee koko ajan, yhtenä päivänä on osakkeet miinuksella, toisena plussalla. En käy verkkopankissa päivittäin, välillä voi mennä viikkojakin, joten käyttötilien, rahastojen ja osakkeitten osalta yksittäisen hetken varallisuutta voi vain arvioida suuruusluokan osalta.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   6.8.25 10:08:41

En tiedä eikä hänkään tiedä minun. Naimisissa on oltu 35 vuotta ja raha-asioista on kyllä useinkin keskusteltu ja yhteisen tilin tiedot tietysti molemmilla tiedossa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.8.25 10:17:06

On niistä joskus puhuttu ja kysyessä saisin uskoakseni rehellisen vastauksen, mutta en muista määriä enkä tiedä, miten tilanne on kehittynyt edellisen keskustelun jälkeen.

En pidä tarpeellisena tietää, miten paljon puolisolla on rahaa, mutta pidän erittäin ongelmallisena, jos sitä ei kysyttäessä voi avoimesti kertoa.

Päivämäärä:   6.8.25 10:19:15

N, tuo nyt on ihan saivartelua että ei voi tietää sijoitusten tarkkaa arvoa jos ei ole nettipankki auki. Kyllähän ne vaihtelee, mutta voin kyllä väittää tietäväni varallisuuteni tason myös silloin, kun tarkka numero ei ole silmieni edessä.

Lähettäjä: xx/xy 
Päivämäärä:   6.8.25 10:21:14

Tiedän.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   6.8.25 10:24:07

. :Kuten sanoin, tietää suuruusluokan, mutta ei voi ulkoa muistaa saldoa, joka ei koskaan ole tismalleen sama kahtaa kertaa.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   6.8.25 10:36:48

Puoliso ei tiedä mun tilini saldoa enkä halua sitä hänelle kertoa. Koska hän itse on aika pa ja valittaa rahojen olevan loppu, mulla taas säästöjä useampi kymppitonni. Ei liene mun vika, että olen saanut rahaa säästettyä, vaikkei toinen olekaan. En siis halua siitä mitään turhaa kuittailua tms.

Lähettäjä: Pöö 
Päivämäärä:   6.8.25 10:42:39

Teillä joilla ei ole avioehtoa eikä tietoa toisen taloudellisesta tilasta kehotan ottamaan selvää. Olen paria ystävien eroa seurannut. Molemmissa tapauksissa mies ei paljastanut mitään ja piilotteli omaisuutta. Toisessa tapauksessa vaimo lunasti perheen asunnon ja joutui varmasti maksamaan ihan liikaa. Toinen lähti tyhjin käsin ja joutui hankkimaan ihan kaiken uudelleen. Kummassakin tapauksessa vaimo oli osallistunut perheen elättämiseen ja käytännössä hankkinut lapsille kaiken, kun miehet olivat voineet laittaa osakkeisiin yms. Molemmat suuttuivat, kun omaisuudesta yritettiin kysyä.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   6.8.25 10:52:08

Tiedän, yhteiset tilit ja omaisuus.

Lähettäjä: Orkkis 
Päivämäärä:   6.8.25 11:04:27

Sellain ero itsellä takana, että piilossa pysyy yksi varakymppitonni. Sen verran äkkiä humahtaa uuden kodin perustamiseen, jos tulee tarvis päästä äkkiä elämästä seuraavaan. Omaisuus osoitettiin ihan asiallisesti sitten loppupeleissä, enkä suhteen aikana tullut epäoikeudenmukaisesti kohdelluksi taloudellisesti. Mutta ei se ositus tapahtunut niin nopsasti, että sillä olisin voinut rahoittaa pakenemisen.

Ei kävisi mielessäkään rahoittaa arkea enemmän kuin kumppani. Voin elää vaikka käyttäen vähemmän rahaa, kunhan yhteistä elämää rahoitetaan yhtä paljon/suhteessa tuloihin yhtä paljon molemmat.

Avioehto oli ja hyvä niin. Jos johki avosuhteeseen joskus ryhdyn, ni raha-asiat voi arjen pyörityksessä olla yhteiset ja tasapuoliset, mut omaisuus/lainat pysyy erikseen. Teen mielelläni niistä lainoppineella paperit, se on suhteen toisen osapuolen etu, että homma on paperilla ja esim. kuolemantapauksen tullessa ei tarvi jaksaa miettiä raha-asioita vaan on joku ensihädänturva sovittuna yms.

Päivämäärä:   6.8.25 11:13:30

En tiedä eurolleen, eikä ole tarvekaan tietää. Sen verran tiedän, että kiinteän omaisuuden lisäksi hänellä on yli 20 mutta alle 50 tuhatta tileillä ja rahastoissa. Tiedän myös lainojen saldon riittävällä tarkkuudella.

Näistä usein lauantaisaunassa keskustellaan, että joko kohta on varaa maksaa kaikki loput lainat pois.

Päivämäärä:   6.8.25 11:14:46

En, eikä kiinnosta. Sen tiedän että paljon on, muttei sillä ole minulle väliä kuinka paljon kun ei olla mitään isoja yhteisiä hankintoja tekemässä. Ja molemmilla on omat rahat ja niin haluan asian pysyvänkin. Exä vei multa miltei kaiken (omaa tyhmyyttäni mahdollistin ja maksoin oppirahat), joten en enää suostu jakamaan rahoja kenenkään kanssa. En edes silloin kun olen se köyhempi ja pienituloisempi osapuoli.

Mies tietää aika tarkkaan mun säästöt, ihan siksi koska pystyin vasta aloittamaan säästämisen ja vasta tuli iloittua ääneen sitä että kymppitonni on vihdoin koossa. Ja on auttanut mua pääsemään alkuun sijoittamisen kanssa. Eiköhän se minullekin omat säästönsä kertoisi jos kysyisin, mutten tee sillä tiedolla mitään.

Lähettäjä: enkaiehkä 
Päivämäärä:   6.8.25 11:30:36

En kai, tai ehkä, mut ei sen väliä. Yhteinen elämä, menot ja tulot, oma paikka jne.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   6.8.25 11:38:31

En. Eikä tiedä hänkään; itselläni sama kuin yhdellä edellä olevista, talletuslokero, josta mies ei tiedä. Pankkihan ei sitä paljastaisi ja
jos tulisi ero, enkä kertoisi itsekään siinä vaiheessa. Kymppitonni piilossa vähintään, ollut näin useita vuosia.
Koruja siellä on myös ja päivänkirjan tyyppistä tekstiä lähinnä lapsille kirjoitettuna nyt kun olen vakavasti sairas.
Kuoleman jälkeen tallelokero tulee tietysti esiin…

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   6.8.25 11:39:50

En tiedä, ei ole tarvetta. Mieskään ei tiedä tarkkaan minun säästöjäni, mutta todennäköisesti minulla on enemmän kuin hänellä.

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   6.8.25 11:41:22

Suunnilleen. Se riittää hyvin.

Päivämäärä:   6.8.25 13:06:42

En tiedä. Tietäisin jos kysyisin.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   6.8.25 16:07:36

Mä en ole halunnut ryhtyä parisuhteeseen just siks, kun en halua, että kukaan tietää tarkkaan minun raha-asioistani. En halua kenenkään tietävän paljon olen velkaa tai paljon olen onnistunut säästämään. Koen asian jotenkin häpeällisenä.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   6.8.25 16:17:27

Itse asiassa en tiedä enkä ole edes koskaan kysynyt :D

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   6.8.25 17:04:50

Juu onhan hän kertonut, mutta en muista... Enkä jaksa muistaa.
Niin pitkään kun ei ole mitään taloudellista ahdinkoa niin ei paljoa kiinnosta.
Molemmat olemme hyvätuloisia.

Lähettäjä: Kati 
Päivämäärä:   6.8.25 17:11:22

En tiedä

Päivämäärä:   6.8.25 17:44:10

En tiedä, enkä ole koskaan edes kysynyt. Eikä puoliso tiedä mun rahoistani, tosin en itsekään seuraa kovin tarkasti sijoitusteni arvoa. Yhdessä ollaan oltu yli 35 vuotta, yhteisiä rahoja ei ole koskaan ollut, eikä yhteistä omaisuutta. Avioehto on.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   6.8.25 18:03:58

En tiedä tarkalleen, vain sen tiedän että enemmän kuin minulla. Palkkakin parempi niin saa säästöön enemmän laitettua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.