Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Laadukas tarhaus pidentää käyttöikää OH

Lähettäjä: Landepaukku 
Päivämäärä:   5.8.25 21:45:42

Mulla on nyt ollut 30 vuotta hevosia ja tärkein huomio on ollut tarhauksen vaikutus hevosen jalkojen terveyteen. Ei yhtään jänne- tai hankkarivammaa, on varmaan uskomatonta tuuria mutta nyt uskallan väittää että olosuhteilla on vaikutusta.

Mun hevoset ovat tarhanneet aina 12-14h vuorokaudessa ja metsässä. Vaikka ne talloo sinne polkuja niin jotain siellä tapahtuu kun hevosten jalat voi hyvin. On toki vanhuudessa nivelrikkoa ja perinnöllistä kinnerpattia ei mikään pysäytä mutta kun ne akuutit vaiheet luutuu niin hevoset ovat täydessä käyttöiässä vielä 20-vuotiaina!

Olen näinä kolmena vuosikymmenenä seurannut jalkaongelmia ja aina ne keskittyvät hevosille joita pumpuloidaan. Lyhyt postimerkkitarhaus ja usein yksin. Ne ei ikinä opi kehonhallintaa kuten metsässä kasvanut varsa. Sen takia on tosi tärkeää että kaupunkitallit saisi kuolla, hevoset ei vaan kuulu sinne missä niille ei ole tarpeeksi tilaa.

Ollaan olevinaan niin edistyneitä mutta perusasioita ei suostuta uskomaan koska mennään oma tarve edellä.

Re: Laadukas tarhaus pidentää käyttöikää OH

Lähettäjä: Eefa 
Päivämäärä:   5.8.25 21:51:20

Yllättyneet parijonoon!

Tottakai liikkuminen lisää terveyttä. Jos kukaan vielä muistaa mikä on hevosen lajinmukaista käyttäytymistä, niin hevosenhan pitäisi päästä liikkumaan aina halutessaan ja etsiä ruokaa liikkumalla. Tarhaus -sanaa ei pitäisi edes tarvita käyttää, ei ole terveellistä tarhata, vaan pihatto ja vapaa liikkuminen on hevosen valinta.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   5.8.25 21:55:17

Meille tuli yksi hepo, joka oli pikkuvarsasta asti ollut tasaisissa tarhoissa ja laitumissa. Sitä oli ajettu radalla ja tiellä. Kilttiäkin kiltimpi hepo, mutta pelotti se kompurointi.

Päivämäärä:   5.8.25 21:57:09

Lopulta katkaisikin jalkansa meidän metsätarhassa. Harmi kun huomattiin vasta seuraavana päivänä, joutui raukka kärsimään yli vuorokauden varmasti.

Päivämäärä:   5.8.25 21:59:55

Zäkä: mikä katkaisi jalkansa "teidän" tarhassa?

Päivämäärä:   5.8.25 22:01:19

Älähän zäkä viitsi taas hupsutella toisten kustannuksella;)

Päivämäärä:   5.8.25 22:02:21

Ymmärrän kateutesi, ja yritän taas muistaa kirjoittaa heppatopikkeihin toisella nickillä. ;).

Päivämäärä:   5.8.25 22:04:00

Kateellinen ×D ethän sinä tiedetysti ikinä mikään penaalin terävin kynä ole...

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   5.8.25 23:03:21

Mun 23-vuotias hevonen on tarhannut koko elämänsä 4h päivässä. Just ell kehui miten hyvässä kunnossa sen jalat on ja miten ketterä se on. Muuta kremppaa kyllä, mutta jaloissa ei mitään vikaa, ei nivelrikkoa tms vaikka entinen isojen luokkien estehevonen.
Koskaan ei kannata yleistää, hevoset on yksilöitä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.8.25 23:23:32

Minäkin tiedän parressa eläneitä lehmiä jotka elivät pitkän ja terveen elämän. Miksi se parressa eläminen on sitten niin kamalaa? Vai oliko ne lehmätkin vain yksilöitä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.8.25 02:25:36

Lähettäjä: muu
Päivämäärä: 5.8.25 23:03:21

Mun 23-vuotias hevonen on tarhannut koko elämänsä 4h päivässä. Just ell kehui miten hyvässä kunnossa sen jalat on ja miten ketterä se on. Muuta kremppaa kyllä, mutta jaloissa ei mitään vikaa, ei nivelrikkoa tms vaikka entinen isojen luokkien estehevonen.
Koskaan ei kannata yleistää, hevoset on yksilöitä.

^ No tosi hienoa että sinun hevosesi on 20- vuotiaana sellaisessa kunnossa, kuin 20- vuotiaan tulisi normaalisti olla.
Mitä yrität sanoa? Että koska minun hevonen on fyysisesti terve vaikkei pääse 20:een tuntiin vuorokaudessa liikkumaan, tutkimaan ja seurustelemaan kuin hevosen luontainen tarve vaatii, niin se todistaa että ei nämä muuta tarvitse?

Mietippä millaisessa kunnossa tuo hevonen olisi, jos eläisi vielä pihattoelämää tuohon päälle. Olisi aika upeasti tikissä :)

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   6.8.25 18:35:24

Multa lähti nelivuotias poniristeytys ammattilaiselle koulutukseen keväällä. Elänyt varsa-aikansa kotona isossa metsätarhassa/laitumella laumassa tähän asti, ulkoilua 8-16h, kelien mukaan. Nyt se on joutunut kuukausia olemaan postimerkkitarhassa pääasiassa yksin, kun niin pienessä tilassa ei ole turvallista tutustua uusiin kavereihin. On muuttunut sikalihavaksi pulleroksi, jonka kaviot kasvavat hurjaa vauhtia. Kotona kaviot pääasiassa kuluivat ulkoilusta, riitti kun raspilla piti asiallisessa muodossa. Mietin pitääkö kengittää ennen koulutusta, etteivät kulu liikaa, mutta onkin käynyt niin etteivät kulu juuri lainkaan :( Päivittäin tekee jotain työtä, eli juoksutetaan, saa liikkua irtona kentällä tai maneesissa jos ei ratsasteta ja toki ratsastetaan useamman kerran viikossa. Piti pyytää pienentämään heinää entisestään, ja jättämään kaikki väkirehut pois, tuntuu että elää ihan pyhällä hengellä noin liikkumattomana. Onneksi tulee ensi kuussa kotiin, ehtii vielä hetkeksi laitumeen pudottamaan painoa ja juoksemaan.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   6.8.25 19:45:57

Jännevammat tietty tuuriakin -useimmat niistä tulee kun hevonen jo väsyneenä ponnistaa hyppyyn tai kärryjen edessä ja tulee huono askel ja revähdys.
Tarhassa liikkuminen pitää nivelet paremmin kunnossa ja lihakset notkeampana. Ihmettelenkin näitä ulkomaisia talleja joissa hevonen liikutetaan ja sitten se seisoo lopun aikaa vuorokaudesta karsinassa. Ja vaikka olisi se luukku karsinasta pihalle josta katsella niin karsinassa se kuitenkin seisoo.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.8.25 19:49:03

Suurin osa jänne- (ja hankkari)vammoista tulee rasituksesta, ei äkillisen trauman seurauksena.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.25 19:49:13

"Mun 23-vuotias hevonen on tarhannut koko elämänsä 4h päivässä."

Tämä on todella surullista kuulla.

Päivämäärä:   6.8.25 22:10:17

No kuule siinähän suret. Mun hevonen voi poikkeuksellisen hyvin ja on iloinen ja tyytyväinen elämäänsä. Samoin muuta hevoset tallilla. Ei ole ylipainoa, ei häiriökäyttäytymistä, ei stressiä. hyvin käyttäytyviä ja hyvin hoidettuja hevosia, joita liikutetaan runsaasti ja oikein hyvillä pohjilla. Paljon paremmin voivia ja hoidettuja hevosia kuin takapihojen "pihatoissa".

Ja kuulkaa, kun mua ja meitä muita ei liikuta teidän tekopyhien "sureminen".

Lähettäjä: Kukko 
Päivämäärä:   6.8.25 22:11:59

Miksi takapihan "pihatto" silloin kun vertaillaan hyvinvointia? Miksei hyvin hoidettu, laadukas Pihatto jos verrataan hyvään talliin? Sitten jos on huono talli surkeine tarhoineen, niin voi verrata "pihattoon".

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.25 22:13:19

"Ja kuulkaa, kun mua ja meitä muita ei liikuta teidän tekopyhien "sureminen"."

Aika voimakkaasti silti reagoit

Päivämäärä:   6.8.25 22:14:03

Suomessa ei ole hyviä pihattoja.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.