Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Naiset lihovat lastensaannin myötä

Lähettäjä: niinu 
Päivämäärä:   4.8.25 13:09:04

Olen jonkin verran lukenut täällä laihdutukseen tai painonhallintaan liittyviä ketjuja ja pistänyt merkille sen, että moni on kertonut kilojen kertyneen lastensaannin myötä. Raskaus/synnytys/joku siis muutti kropassa jotain niin, että raskauden/raskauksien jälkeen kilot vain kertyvät eivätkä lähde.

Enkä nyt tarkoita sitä No juu:ta, joka on kirjoittanut salmonellastaan, vaan ihan muita kirjoittajia.

Eikä ole kyse pelkästään vaihdevuosista ja sen aiheuttamista hormonimuutoksista, kun monilla tämä raskauksien jälkeinen lihominen on alkanut jo kolmekymppisenä, kun vaihdevuosista ei ole tietoakaan. Vaikka elää ihan terveellisesti, ei mässää turhaan ja liikkuu paljon, niin paisuu kuin taikina.

Onko tätä asiaa tutkittu enemmän, että mistä tämä johtuu? Jokuhan elimistössä muuttuu, ja onko se sitten suolistohormonien juttu vai mikä? Kun ei ne kaikki lasten myötä lihoneet todellakaan ole mitään laiskoja mässääjiä, jotka syövät kaikkien muiden edestä.

Olen itse lapseton joten omaa kokemusta ei ole. Mutta monia muita olen seurannut vierestä. Terveellisesti syöviä, liikunnallisia ihmisiä, jotka kerryttivät kiloja eikä ne katoa mihinkään. Joku kropassa on muuttunut.

Kiinnostaako ketään edes tutkia, kun kyseessä on naiset? Naisiinhan ei yleensäkään viitsitä tuhlata lääketieteen ja tutkimuksen resursseja. Miehet on niitä tärkeitä. Jonkun tutkimuksen mukaan miesten erektiolääkkeisiin käytetään vuosittain enemmän resursseja kuin kaikkiin naisten gynekologisiin asioihin yhteensä. Joten kiinnostaako ketään minkään vertaa, mitä naisten elimistössä raskauksien ja imetyksen myötä tapahtuu?

Moni nainen saa pysyviä vaurioita raskauden ja synnytyksen myötä, muttei ne ainakaan ketään kiinnosta. Hoitoon pääsee vain omalla rahalla yksityiselle, julkisella ei ketään kiinnosta joku erkauman kirurginen korjaus, vaikka mahassa pullottaisi kaksi tyrää. Vasta kolmannen tyrän kohdalla voidaan harkita, jos joskus leikattaisiin.

Re: Naiset lihovat lastensaannin myötä

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   4.8.25 13:17:36

Johtuu osittain siitä että et pysty harrastamaan niin kuin ennen. Jos mies on reissutöissä tai olet yksinhuoltaja. Voimavarat saattaa olla rajalliset.

Lähettäjä: RS 
Päivämäärä:   4.8.25 13:19:29

En laittaisi suoraan raskauden piikkiin ja muutenkin aika kulunut toi aloituksen "ei ketään kiinnosta koska NAISET" -propaganda.

Omassa tuttavapiirissä lihominen alkaa siinä 30 ikävuoden tienoilla, oli lapsia tai ei. Lapset myös muuttavat rutiineja, ei ole enää aikaa huolehtia vain itsestään. Helppo hetki omaksua epäterveellisempiä elämäntapoja.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.8.25 13:23:58

"Omassa tuttavapiirissä lihominen alkaa siinä 30 ikävuoden tienoilla, oli lapsia tai ei."

Samoin. Suvussani taas naiset laihtuvat imettäessään niin reilusti, että lastenteon jälkeen ovat hoikempia kuin parikymppisenä.

Lähettäjä: ***.** 
Päivämäärä:   4.8.25 13:29:03

Naiset lihovat kun ikää tulee, johtuu ihan hormoneista ja geeneistä. Toki lasten saanti osuu myös samaan aikaväliin kun ei ollakaan enää 20 vuotiaita.

Omasta kaveripiiristä ennen lapsia laihat on laihoja edelleen ja minä olin lihava ennen lapsia ja olen edelleen lapsien jälkeenkin.

Lähettäjä: ***.** 
Päivämäärä:   4.8.25 13:30:16

Ja unen puute, väsymys ja ajan puute hoitaa itseään ovat varmasti suurimmat syyt lihomiselle lapsiin liittyen, mutta eivät kaikkea selitä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.8.25 13:39:08

Tjaa, olen 41 ja paino pysynyt aina samana vaikka se lapsikin löytyy. Salilla, lenkillä ja ratsastamassa käynyt säännöllisesti viimeiset 20 vuotta, johtuisiko siitä. En ole lopettanut liikumista missään vaiheessa.
Lähimmät samanikäiset ystävät myös aina pysyneet hoikkina/normaalipainoisina ja ovat hyvässä kunnossa. Elämäntavoista se on kiinni.

Lähettäjä: Eefa 
Päivämäärä:   4.8.25 13:41:03

Lihominen johtuu 97% liiasta syömisestä kulutukseen verrattuna. Ei siinä auta syytellä ikää, lasten saantia taikka muutakaan ulkoista syytä. Toki ulkoiset syyt voivat aiheuttaa liikunnan ja ruokailutottumusten muutoksia, mutta silloin pitäisi ravinnonkin muuttua.

Aineenvaihduntahan hidastuu vasta n. 70 vuotiaana, niin sekään ei toimi syynä.

Lähettäjä: daa daa 
Päivämäärä:   4.8.25 13:41:57

Myös se raskaus ja synnytys muuttaa hormonitoimintaa ja sitä myötä ravinnon imeytymistä, kylläisyyden tunnetta, aineenvaihduntaa. Lisäksi mieliala vaikuttaa syömisen ajankohtaan, määrään, laatuun. Moni äiti on uupunut, masentunut, stressaantunut. Kaikki lihomiseen riskejä.

On myös geneettistä. Jos oma äiti lihoi lasten myötä, niin todennäköisesti myös itselle käy samalla tavalla. Ainakin vaatii ennakointia ja suunnittelua, että kroppa palautuu. Kannattaa jo ennen raskautumista puolisolle kertoa, miten todennäköisesti tulee raskaus muuttamaan kroppaa, ja mahdollisesti pysyvästi. Jos vain laiha vaimo kiinnostaa, niin voi jo etukäteen miettiä mitä haluaa. Eipä tarvitse 5-10 vuoden päästä valittaa, että vaimo on läski.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   4.8.25 13:44:31

Ei tuo minusta ole mikään ihme että lihotaan.

Ensinnäkin se 30v on monelle lihomisen ”maaginen ikä”. Siinä vaiheessa monella on se puoliso, ehkä niitä lapsia, oma koti ja ollaan työelämässä. Monella jää harrastukset vähemmälle, koska työelämä verottaa, puolison ja lasten kanssa pitäisi ehtiä olla ja kotitöitä pitää tehdä. Ei jakseta enää samalla tavalla liikkua. Ehkä myös jos kavereille käy samaa, harrastuskaverien vähentyessä vähenee harrastaminen itselläkin.

Hormonitoiminta muuttuu ja kolmekymppiseksi mennessä moni huomaa että pitäisi syödä vähemmän kuin ennen. Tietenkin yhdistettynä siihen että liikunta vähenee, mikä vähentää lihasmassaa mikä taas edelleen vähentää kulutusta.
Stressi, unenpuute yms on myös todettu lisäävän painoa. Ja nämähän on monelle tavallisia lasten, töiden yms takia.

Ja toisilla on harhaluulo että lihoakseen pitäisi mässäillä kauheasti. Ei tarvitse. Jos tekee istumatyötä ja kulkee autolla paikasta toiseen (mikä monella välttämätöntä, koska läheskään kaikki eivät asu näppärän kävely-/pyörämatkan päässä työpaikalta/kaupoilta/yms). Ei sitä tarvitse kuin syödä sitä ”tavallista kotiruokaa” vähän enemmän kuin pitäsi tai ostaa se satunnainen suklaapatukka tai vaikka energiajuoma vähän turhan usein.

Minä en siis hetkeäkään usko, että lasten sasnti itsessään olisi jotenkin syy naisten painon lisääntymiseen. Tai että tutkimalla asiaa voisi löytyä jotain taikakeinoa korjata tilanne. Syyt lihomiseen on pitkälti samoja miehillä ja naisilla.

Päivämäärä:   4.8.25 13:47:19

Kiinnostaisi myös tämä. Itse en laihdu edes imettämällä. Syön kuten ennen raskautta, liikun viisi tuntia viikossa (+ lasten kanssa ulkoilut, pihahommat ym. arkiaktiivisuus) ja 10 raskauskiloa on ja pysyy. Tuntuu, että aineenvaihdunnassa on jotain vikaa. Syön kyllä herkkujakin enkä ole todellakaan millään kitudieetillä, mutta ennen paino pysyi 10 kg alempana samoilla elintavoilla kiinnittämättä huomiota herkkuihin tms.

Lähettäjä: 1234 
Päivämäärä:   4.8.25 13:55:33

No mä en kyllä lihonut lastensaannin jälkeen. Hädin tuskin painan 50kg ja ikääkin jo 44v.

Lähettäjä: RS 
Päivämäärä:   4.8.25 14:05:07

"Kiinnostaisi myös tämä. Itse en laihdu edes imettämällä. Syön kuten ennen raskautta, liikun viisi tuntia viikossa (+ lasten kanssa ulkoilut, pihahommat ym. arkiaktiivisuus) ja 10 raskauskiloa on ja pysyy. Tuntuu, että aineenvaihdunnassa on jotain vikaa. Syön kyllä herkkujakin enkä ole todellakaan millään kitudieetillä, mutta ennen paino pysyi 10 kg alempana samoilla elintavoilla kiinnittämättä huomiota herkkuihin tms."

Jos et aiemmin ole kiinnittänyt huomiota herkkujen syöntiin, mistä tiedät, että et syö nyt enemmän tai energiatiheämpiä herkkuja kuin aiemmin?

Lähettäjä: riie 
Päivämäärä:   4.8.25 14:24:34

Minä en kyllä allekirjoita tuota, että "30 on monelle maaginen ikä ja kaikki lihovat täytettyään 30 vuotta". Ehkä sinä olet niin tehnyt, kun olet saanut vakaat tulot ja ostanut oman auton etkä enää liiku omin voimin yhtään, mutta ihan yleisesti ei kyllä kukaan liho vain siksi, että täytti 30 vuotta.

Olen 41 v enkä ole juurikaan lihonut siitä kun olin 14 v tai parikymppinen. Vaaka näyttää 2 kg enemmän kuin nuorempana, kroppa muuttunut vähän aikuisemman näköiseksi kun se nuorempana oli ihan "lapsenvartalo" johonkin 25-vuotiaaksi asti. En elä mitenkään kituuttaen enkä ole himourheilija.

Tunnen monia, jotka eivät ole lihoneet kolmekymppisenä, oli lapsia tai ei. Ja monilla, jotka ovat lihoneet lastensaannin myötä, on kyllä hyvät tukiverkot, joten ei ole kyse siitä, ettei muka ehtisi huolehtia itsestään tai jaksaisi syödä terveellisesti. Päinvastoin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.8.25 14:38:38

Aloittelen aiheesta väikkäriä.

Ultraprosessoitujen einesten syömisellä on yhteys lihomiseen.
Ja siihen kun vielä yhdistää liikkumattomuuden.
Ja itsenä huijaamisen liikkumisessa. Vrt. kävelen joka päivä vähintään tunnin vaunulenkin. = Löntystän tunnin leposykkeellä puhelinta tuijottaen ja vaunuja lykkien. Tai käyn salilla kolmesti viikossa. = Hiki ei tule, syke ei nouse, omalta mukavuusalueelta ei poistuta, eivätkä lihakset ole millänsäkään.

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   4.8.25 14:49:32

Äidin lihominen varmistaa lapsen hengissä säilymisen. Jos äiti laihtuisi, lapsi voisi kuolla nälkään. So. hormonit.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   4.8.25 14:51:43

"Ja itsenä huijaamisen liikkumisessa. Vrt. kävelen joka päivä vähintään tunnin vaunulenkin. = Löntystän tunnin leposykkeellä puhelinta tuijottaen ja vaunuja lykkien."

Tuo on juuri sitä, mitä arkeen tarvittaisiin. Ei muusta elämästä erilleen erotettuja liikuntasuorituksia vaan pitkäkestoista kevyttä liikkumista.

Tunnin kävelykin kuluttaa. Keskikokoisella miehellä noin 350 kilokaloria tunnissa.

Lähettäjä: tlt 
Päivämäärä:   4.8.25 15:01:46

"Äidin lihominen varmistaa lapsen hengissä säilymisen. Jos äiti laihtuisi, lapsi voisi kuolla nälkään. So. hormonit."

Ai silloinkin, kun kuopus on jo kahdeksanvuotias?

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   4.8.25 15:12:48

Eiköhän siinä ole enemmän kyse siitä, että ei enää harrasteta liikuntaa, kuten ennen lapsia, ja oma ruokavaliokin voi olla vähän mitä sattuu. Moni ahmii herkkuja lasten mentyä nukkumaan yms.

Itselläni on yksi lapsi, jonka sain 3-kymppisenä. Nyt 10 vuotta myöhemmin painan pari kiloa vähemmän kuin ennen raskautta. Olen aina ollut hoikka. Harrastan hyötyliikuntaa ja koiran kanssa lenkkeilyä, kuten tein myös ennen raskautta. En ahminut herkkuja silloin enkä nyt, vaikka satunnaisesti herkuttelenkin kohtuudella. Alkoholia tai limppareita en käytä juuri ollenkaan. Moni kerää turhia kaloreita juomista.

Päivämäärä:   4.8.25 15:16:50

LähettäjäMies 

Päivämäärä4.8.25 14:51:43

"Ja itsenä huijaamisen liikkumisessa. Vrt. kävelen joka päivä vähintään tunnin vaunulenkin. = Löntystän tunnin leposykkeellä puhelinta tuijottaen ja vaunuja lykkien."

Tuo on juuri sitä, mitä arkeen tarvittaisiin. Ei muusta elämästä erilleen erotettuja liikuntasuorituksia vaan pitkäkestoista kevyttä liikkumista.

Tunnin kävelykin kuluttaa. Keskikokoisella miehellä noin 350 kilokaloria tunnissa.

Joo, jos kävelee tunnissa esim. Viisi kilometriä.
Mutta kun kävelee tunnissa laahustaen just ja just kilometrin, niin se on iha sama vaikka kävelisi vain sohvan ja jääkaapin väliä.

Liikunnassa sykkeen pitää kuitenkin edes hiukan nousta, jotta siitä on yhtään mitään hyötyä.

Päivämäärä:   4.8.25 16:12:19

Vauvani syntymästä on kohta 7 kk ja vielä on 7 kiloa jäljellä. Eli 57 kg nyt kun ennen raskautta 50 kg.

Liikuntaa tulee todellakin vähemmän, mutta myös tämä valvominen vaikuttanee palautumiseen ja jaksamiseen. Eli en jaksa liikkua ja jos liikun, en palaudu. Ja on koko ajan pieni energiavajaus (en tarkoita ruuan puolesta vaan huonojen unien vuoksi), jolloin helpommin tekee huonoja valintoja.

Mut eiköhän tää tästä kunhan saisi joskus nukuttua jne. Jaksaisi paremmin urheilla jne.

Päivämäärä:   4.8.25 16:15:39

Hyvät marttyyriäidit, älkää valvoo yksin. Lapsen isän pitää valvoa puolet öistä.

Lähettäjä: Panda 
Päivämäärä:   4.8.25 16:30:53

Mulle on jäänyt raskaudesta 4 kg (48 kg ennen raskautta ja nyt siis 52 kg) ja kehonkoostumus muuttunut pullavaksi ihan rehellisesti vain siksi että en ole jaksanut olla yhtä aktiivinen kuin pitäisi ja syön siihen nähden liikaa. En vain ole jaksanut skarpata, yöunien heikkous on tehnyt minusta laiskan ja uupuneen. Harmittaa kyllä, mutta voimat ei ole riittänyt laihduttaa. Lapsi nyt 11 kk.

Päivämäärä:   4.8.25 16:36:49

Minä en ainakaan ole marttyyri :D. On ainakin minulle ihan ok valvoa, minä imetän ja olen vauvan kanssa kotona, mies käy töissä ja elättää perhettä. Jos en jaksa valvoa öisin niin mies kyllä sitten ottaa koppia.

Mutta toki tällä valvomisella on seurauksensa, mutta aikansa kutakin.

Jotenkin kuitenkin tuntuu, että en syö loppujen lopuksi kauhean paljoa enkä napostele, ja imetyskin kuluttaa, mutta paino ei tipu. Mut kaippa syön kuitenkin yli kulutuksen tai sitten hormoneilla jne on vaikutuksensa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   4.8.25 16:37:21

*: Entäs me tavalliset äidit? Jos mies on jossain aivan muualla ja lapsi valvoo ne yöt kipeänä, niin täytyykö miehen vastavuoroisesti valvoa kolme yötä kotiin palattuaan?

Päivämäärä:   4.8.25 16:43:13

Zäkä, tottahan toki, vanhemmuudessa kaiken pitää mennä täysin 50/50. Eihän se muuten ole tasa-arvoista!!

Taikka sitten jokainen tekee kuten omalle perheelle parhaiten sopii. Meillä jaetaan arkea resurssien mukaisesti. Se kenellä on enemmän voimavaroja ja edellytyksiä hoitaa jokin asia, se hoitaa. Jos voimat on toiselta loppu niin toinen ottaa koppia. Yhdessä pidetään eri tavoin huolta meidän perheestä. Myös taloudellisen puolen hoitaminen (työssäkäyminen) on perheestä huolen pitämistä.

Päivämäärä:   4.8.25 16:44:10

Zäkä, järki päähän.

Nykyään on vallalla tämä "äiti on vauvasta kiinni 24/7 vähintään vuoden". Eikä isä osaa mitään, vaan äidin on oltava vieressä vahtimassa jopa isän vaipan vaihto.
Eikä vauvaa voi jättää edes tunniksi isän kanssa kahden, saati vaarin tai kummin.

Ja kait se on vähän geeneistäkin kiinni, ja todellakin siitä liikkumisesta.
Mä olen jokaisen kolmen imetyksen aikana joutunut syömään kuin hevonen, ja lisä rasvaa siihen vielä oliiviöljy-shotteina, koska muuten paino on pudonnut reilusti alle 50 kilon.

Ja olen saanut nukkua. Vauvalle olen pumpannut maidot, jotta isä,vaari ja mummo, ja tarvittaessa kummitkin, ovat voineet vauvaa hoitaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.