Lähettäjä: niinu
Päivämäärä: 4.8.25 13:09:04
Olen jonkin verran lukenut täällä laihdutukseen tai painonhallintaan liittyviä ketjuja ja pistänyt merkille sen, että moni on kertonut kilojen kertyneen lastensaannin myötä. Raskaus/synnytys/joku siis muutti kropassa jotain niin, että raskauden/raskauksien jälkeen kilot vain kertyvät eivätkä lähde.
Enkä nyt tarkoita sitä No juu:ta, joka on kirjoittanut salmonellastaan, vaan ihan muita kirjoittajia.
Eikä ole kyse pelkästään vaihdevuosista ja sen aiheuttamista hormonimuutoksista, kun monilla tämä raskauksien jälkeinen lihominen on alkanut jo kolmekymppisenä, kun vaihdevuosista ei ole tietoakaan. Vaikka elää ihan terveellisesti, ei mässää turhaan ja liikkuu paljon, niin paisuu kuin taikina.
Onko tätä asiaa tutkittu enemmän, että mistä tämä johtuu? Jokuhan elimistössä muuttuu, ja onko se sitten suolistohormonien juttu vai mikä? Kun ei ne kaikki lasten myötä lihoneet todellakaan ole mitään laiskoja mässääjiä, jotka syövät kaikkien muiden edestä.
Olen itse lapseton joten omaa kokemusta ei ole. Mutta monia muita olen seurannut vierestä. Terveellisesti syöviä, liikunnallisia ihmisiä, jotka kerryttivät kiloja eikä ne katoa mihinkään. Joku kropassa on muuttunut.
Kiinnostaako ketään edes tutkia, kun kyseessä on naiset? Naisiinhan ei yleensäkään viitsitä tuhlata lääketieteen ja tutkimuksen resursseja. Miehet on niitä tärkeitä. Jonkun tutkimuksen mukaan miesten erektiolääkkeisiin käytetään vuosittain enemmän resursseja kuin kaikkiin naisten gynekologisiin asioihin yhteensä. Joten kiinnostaako ketään minkään vertaa, mitä naisten elimistössä raskauksien ja imetyksen myötä tapahtuu?
Moni nainen saa pysyviä vaurioita raskauden ja synnytyksen myötä, muttei ne ainakaan ketään kiinnosta. Hoitoon pääsee vain omalla rahalla yksityiselle, julkisella ei ketään kiinnosta joku erkauman kirurginen korjaus, vaikka mahassa pullottaisi kaksi tyrää. Vasta kolmannen tyrän kohdalla voidaan harkita, jos joskus leikattaisiin.
|