Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mihin ihmiset käyttävät jättimäärää marjoja tai

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.8.25 20:35:13

sieniä? Katsoin yhdessä kuvassa oli 44 l mustikkaa pakastettu. Siinä saa piraan jos toisenkin leipoa joka toinen päivä. Kuluuko edes tuollainen määrä yhdessä talvessa? Tai sieniä kerätään hirveästi. Tekeekö joku talvella päivittäin kanttarellikastiketta?

Re: Mihin ihmiset käyttävät jättimäärää marjoja tai

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.8.25 20:39:17

Meillä kolme ihmistä syö joka aamu ja ilta marjoja jogurtin tai puuron kanssa.
Sitten tehdään viikoittain smootieita.
Ehkä kerran kuukaudessa joku piirakka, ja jäätelön kanssa marjoja myös.

Sienistä kastiketta ja keittoja, ja salaattia. Ja sieniä myös pizzaan ja piirakkaan.

Kyllä ne kymmenet litrat joka vuosi loppuun syödään.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   3.8.25 20:54:54

Miksi ne marjat pitäisi piirakkaan laittaa? Vaikkapa 1,5 dl aamulla ja 1,5 dl illalla ei ole paljon, ja sillä tahdilla 44 litraa kuluu noin 145 päivässä eli n. 5 kuukaudessa. Jos syyskuussa alkaa syödä, tammikuun lopussa on jo loppu. Ja tämä siis vain yhden ihmisen syömänä.

Kaikille marjat eivät ole harvinainen poikkeus vaan arkiruokaa, kuten suositellaankin.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   3.8.25 20:55:40

Marjoja menee päivittäin viiliin, jogurttiin tai rahkaan, lisäksi niistä tehdään täälläkin smoothieita.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   3.8.25 20:58:03

Marjoja suositellaan syötäväksi pari desiä päivässä, joten harva sellaista määrää edes kykenee pakastamaan. Ja suhteellisen kalliita ovat talvella ostettuina.

Lähettäjä: He 
Päivämäärä:   3.8.25 21:15:47

Syön pakastetut marjat sellaisenaan, olisikin epäterveellistä tehdä jatkuvasti sokerileipomuksia

Päivämäärä:   3.8.25 21:17:58

Meitä on viisi henkeä. Noin sata litraa marjoja pakastetaan joka vuosi. Ja aina on jo keväällä kaikki syöty. Tuorepuuroon ja jugurtin kanssa menee päivittäin. Eikä säästellä määrässä.

Päivämäärä:   3.8.25 21:34:37

Puuroon ja smoothieen menee päivittäin

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   3.8.25 21:46:20

Toivottavasti tämä oli provo vai onko aloittajan mielestä ainoa marjojen käyttötapa piirakka? Marjat on osa terveellistä ruokavaliota ja vieläpä metsestä poimittuna ilmaisia.

Meillä tehdään kahden hengen reilu annos smoothieta 2-3 krt viikossa, puoliso syö marjoja joka aamu ja usein illallakin, minä noin kolme kertaa viikossa.

Smoothieihin menee äkkiä 6dl/vko, puolison aamumarjat 7dl, iltamarjat 3dl ja mun marjat 3dl. Eli 1,9 litraa viikossa. Senkin pyöristää kahteen litraan niin 44l marjoja kestää meillä 22 viikkoa.

Lähettäjä: Ketsu 
Päivämäärä:   3.8.25 21:47:51

Syön päivittäin rahkan seassa ja smoothiessa marjoja noin 200 g, samoin mieheni. Laskeskelin, että vuoden tarve olisi noin 145 kg. Pakastan mustikkaa, mansikkaa ja herukoita. Mutta ihan noin paljon ei pakastimeeni mahdu, joten loppukeväästä ostan marjat kaupan pakastinaltaasta.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   3.8.25 22:11:08

2 aikuista ja 2 lasta. Meillä ollaan säilötty marjaa 50 litraa pakkaseen (mustikka, mansikka, vadelma, tyrni) ja nuo on syöty joulukuuhun mennessä, sen jälkeen niitä kärrätään kotiin kaupan pakastealtaasta tai rekosta. Marjoja syödään joka päivä puuron kanssa, välillä lisäksi smoothieissa. Harvemmin leivonnassa tulee käytettyä.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   3.8.25 22:15:43

Meilläkin marjoja menee lähes päivittäin, aina jogurtin tai rahkan seassa. Olen pakastanut tänä vuonna 40l mustikkas, 4x5kg mansikkaa, 3.2kg vadelmaa. Viikonloppuna kerään mustat viinimarjat pakkaseen, niitä tulee ehkä kans 40 litraa.

Meillä 4 henkinen perhe, muut loppuu yleensä maaliskuun paikkeilla, viimeiset hetukat menee kesällä.

Päivämäärä:   3.8.25 22:56:28

Marjat sellaisenaan tai vaniljakastikken, jugurtin tai piimän seassa.

Lähettäjä: Kriteeritön? 
Päivämäärä:   3.8.25 23:02:19

Mulla myös menee marjat smoothieen suurimmaksi osaksi, yhteen satsiin helposti puoli litraa. Kalliiksi käy jos kaupasta haen kaikki...

Lähettäjä: Sipi K 
Päivämäärä:   3.8.25 23:04:58

Kai tämä on provo?

Meillä menee kahden aikuisen taloudessa heittämällä yli 100 litraa marjoja vuodessa, ja sieniä 50 litraa vähintään.

Eikö kyllä tehdä kuin ehkä kaksi-kolme piirakka vuodessa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.8.25 23:18:46

"Marjoja suositellaan syötäväksi pari desiä päivässä, joten harva sellaista määrää edes kykenee pakastamaan. Ja suhteellisen kalliita ovat talvella ostettuina."

No ei itseasiassa ole kovin kalliita ostaa talvella kaupasta marjat. Jos siis kesälläkin on ostomarjojen varassa eikä itse poimi. Täällä on paikallisessa Citymarketissa lähes aina kilon pusseissa kotimaiset mustikat noin 10€/kg ja kotimaiset mansikat 9-13€/kg. En ole kovin montaa kertaa tänä kesänä nähnyt mansikoita myynnissä alle 10/kg vaikka kuinka ison erän ostaisi. Toki, jos itse jaksaa mennä poimimaan, niin saa vähän halvemmalla. Itse olen todennut, että ei maksa vaivaa itse pakastaa. Ostan kaupasta sitä mukaan, kun tarvitsee.

Lähettäjä: Sipi K 
Päivämäärä:   3.8.25 23:32:36

No me ostetaan mansikat, mutta mustikat ja puolukat poimitaan itse metsistä.
Ja herukat, vadelmat ja karviaiset omista puskista.
Itse poimitaan ovat ilmaisia, eivät vain "vähän halvempia".

Ja sienet ovat itse keräten ilmaisia, kaupassa ja torilla jopa kalliita.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.8.25 00:27:20

Pelkästään yksin minulla menee 30l marjoja talven aikana. 10e/kg se tarkottaisi 210e marjoihin. Mieluummin haen itse metsästä:D

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.8.25 00:31:47

Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 3.8.25 23:18:46

"Marjoja suositellaan syötäväksi pari desiä päivässä, joten harva sellaista määrää edes kykenee pakastamaan. Ja suhteellisen kalliita ovat talvella ostettuina."

No ei itseasiassa ole kovin kalliita ostaa talvella kaupasta marjat. Jos siis kesälläkin on ostomarjojen varassa eikä itse poimi. Täällä on paikallisessa Citymarketissa lähes aina kilon pusseissa kotimaiset mustikat noin 10€/kg ja kotimaiset mansikat 9-13€/kg. En ole kovin montaa kertaa tänä kesänä nähnyt mansikoita myynnissä alle 10/kg vaikka kuinka ison erän ostaisi. Toki, jos itse jaksaa mennä poimimaan, niin saa vähän halvemmalla. Itse olen todennut, että ei maksa vaivaa itse pakastaa. Ostan kaupasta sitä mukaan, kun tarvitsee.

Suomi on iso maa ja kaikilla ei ole Citymarkettia lähelläkään.

Päivämäärä:   4.8.25 06:06:04

Pelkästään yksin minulla menee 30l marjoja talven aikana. 10e/kg se tarkottaisi 210e marjoihin

30l marjoja on noin 15kg, eli maksaisi 0,41euroa päivässä ostettuna. Siis ostan marjat ja LIdlistä saa vielä halvemmalla.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   4.8.25 06:17:23

Meillä menee mustikat puuron päällä tai smoothiessa. Mansikat syön jäisinä tai joskus tehdään kiisseliä. Sienet kuivaan ja käytän sitten joskus myöhemmin kastikkeeseen tai keittoon. Joskus tehty myös sienisalaattia. Muista marjoista (viinimarja, karviainen) teen pienen satsin hilloa. Ja mehua aronioista. Vadelmat mitä kerään luonnosta syön heti ja samoin vaikka kantarellit. Puolukat ostan pakastealtaasta, koska muu perhe ei tykkää niistä ja ovat halpoja kaupassakin.

Olen tosi nuuka ostamaan torilta mitään marjoja, mutta nyt ostin kun vadelma- ja mansikkarasia oli yhteensä 7€. Niin söin ne samantien. Sitten kun pakkasessa olevat marjat talvella loppuu niin ostan Lidlistä lisää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.