Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kirkkoon kuulumattoman siunaus

Lähettäjä: ejie 
Päivämäärä:   3.8.25 15:41:18

Tulipa tällainen asia mieleen.

Kirkkoon kuuluvat yleensä siunataan kirkossa, siitä sitten haudataan maahan tai laitetaan krematorioon tuhkattavaksi.

Miten ne, jotka eivät kirkkoon kuulu? Eikö heitä siunata missään, kun kirkkoon siunaamista ei kai heidän kohdallaan yleensä ole? Jos siis eivät ole kirkkosiunausta halunneet, niin onko siunaista mahdollista järjestää missään muualla?

Vai onko siunaaminen mahdollista vain kirkossa?

Kaikki ne kirkkoon kuulumattomat, jotka tunsin, eivät ole todellakaan halunneet mitään siunausta vaan menneet suoraan krematorioon. Eivät ole halunneet siis tulla edes haudatuiksi. Muistotilaisuus ehkä ollut myöhemmin, jos on, ja sekin vain lähipiirille.

Re: Kirkkoon kuulumattoman siunaus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.8.25 15:44:33

Hautaustoimi siirtyy tulevaisuudessa hyvinvointialueiden järjestämäksi – ja tilaisuudet, tilat ja hautausmaat muuttuu tunnustamattomaksi.

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   3.8.25 16:02:11

Siunaus on kirkollinen toimitus. Jos vainaja on toivonut "ei kirkollista" hautausta, niin mitään siunausta ei suoriteta eikä pappia käytetä.

Silloin voidaan pitää vaikka kiitos-tilaisuus ja soittaa vainajan toivemusiikkia ja kertoa hänen elämästään. Sen jälkeen tukaus tai hautaan lasku. Hautaus tietty kirkkomaahan tai niihin harvoihin tunnuksemattomiin hautausmaihin (muutamia Suomessa) vainajan toiveen mukaan.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   3.8.25 16:30:28

Miksi ihmeessä kirkkoon kuulumaton haluaisi kuolleenakaan olla missään tekemisissä kirkon kanssa? En minä ainakaan.

Lähettäjä: ........ 
Päivämäärä:   3.8.25 16:33:34

Kysyt ja vastaat itse kysymykseesi? No ei siunata ei, jos omaiset kunnioittavat vainajan toivetta jos se on ollut, että ei mitään kirkollisia menoja.
Valitettavasti tiedän myös omaisia jotka ovat kävelleet tämän toiveen yli ja järjestäneet kirkolliset hautajaiset, maksaa vain huomattavasti enemmän jos vainaja ei ole kuulunut kirkkoon.

Lähettäjä: worldpeace 
Päivämäärä:   3.8.25 17:02:55

enkä minä halua että kuoltuani minut haudataan vaan tuhkataan.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   3.8.25 17:06:01

Hietaniemen Krematoriossa (Hki) järjestetty useampi tilaisuus ilman kristillisiä seremonioita jos sukumme vainaja ei ole kuulunut kirkkoon. Kirkkoon kuuluville on järkätty pappi siunaamaan.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   3.8.25 17:54:54

Ei siunata meitä maallisia, meille pidetään muistotilaisuus, jossa meitä muistellaan; toivottavasti hyvässä hengessä, syödään ja juodaan hyvin ja kuunnellaan lempimusiikkia, katsotaan ehkäpä pari kuvaa menneisyydestä.
Oman tilanteeni vuoksi olen tätä miettinyt paljon kevään kuluessa, sytostaattihoidot aiheuttavat voimakkaan väsymyksen ja depression, joten filttiin kääriytyneenä olen suunnitellut hautajaisiani ja kirjannut ohjeita ylös jälkikasvulleni,

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   3.8.25 20:05:28

Juuri haudattiin kirkkoon kuulumaton ja ei maksanut mitään ekstraa verrattuna kirkkoon kuuluvaan. Tässä tapauksessa tosin pappi siunasi koska kyseessä oli omalla tavallaan uskovainen ihminen (siunaus oma tahto!) Homma hoidettiin suoraan haudalla koska oli hyvä lämmin sää. Pappi piti todella kauniin mikälie puhe se nyt on mukaillen vainajan lempiasiaa.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   3.8.25 20:27:23

Itse erosin kirkosta ihan vaan taloudellisista syistä, 1600€ vuodessa on liikaa kirkollisveroa maksettavaksi. Toivon silti normaalit hautajaiset tuhkauksineen.

Lähettäjä: Kaneli 
Päivämäärä:   3.8.25 20:28:04

Omaiseni kyllä siunattiin kirkossa vaikka ei kirkkoon kuulunutkaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.