Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Haluaisin lopettaa hevosharrastuksen ja hevoset

Lähettäjä: Kyllästynyt 
Päivämäärä:   3.8.25 11:05:09

Otsikko raflaava, mutta tilanne on se, että en saa enää harrastuksesta mitään irti. On pakko päästä ottamaan breikki. Minulla on kolme hevosta, joista yksi on ylläpidossa ja jatkaa näin. Kaksi muuta kotona olevaa sen sijaan pitäisi todennäköisesti lopettaa. Toinen on jo vanha ja tarvitsisi syksyllä isompaa hammasremonttia, mutta toinen kymmenvuotias. Sillä on kuitenkin metaboliaa, kesäihottumaa, hampaissa kariesta ja vanha jalkavamma. Luonnekin on haastava ja osaa vain perusjutut ratsastaessa. Järki sanoo, ettei tässä ole muita vaihtoehtoja, mutta tuntuu silti pahalta. En vain saa tästä touhusta enää mitään. Nykyisessä taloustilanteessa ei myöskään liene markkinaa tälle nuoremmalle, jolla fyysisten terveysongelmien lisäksi saa psyykkisiäkin ongelmia :/ Onko kohtalotovereita?

Re: Haluaisin lopettaa hevosharrastuksen ja hevoset

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   3.8.25 11:10:20

No lopeta äläkä vikise.

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   3.8.25 11:16:59

Monttuun vaan, ei hevonen sitä sure. Et varmasti löydä hyvää kotia tuolle nuoremmalle.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   3.8.25 11:18:00

Ei niitä ole pakko pitää. Jos kesäihottuman ja jalkavamman lisäksi ei ole edes kiva niin alkaa olla liikaa ongelmia ja ymmärrän että aloittajakin väsyy.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.8.25 11:26:26

En yhtään ihmettele, että "harrastus" alkaa tympäisemään kun pidät kahta hevosta saattohoidossa. Pois vaan. Jatkossa jos hankit hevosia pidä mielessä, mitä haluat harrastaa. Haluatko harrastaa paskanlappaamista ja klinikkakäyntejä vai ravia/ratsastusta? Ja pidä sellaisia hevosia, jotka sinulle ja sinun käyttöösi sopivat, sillä tavoin kaikki voivat paremmin. Tämä vinkkinä kaikille muillekin.

Ärsyttävää kuunnella ainaista vikinää siitä kuinka paskaa hevosharrastus on kun on jumiuduttu siihen yhteen epäsopivaan hevoseen. Tai pahimmillaan epäsopivaan JA lopetuskuntoiseen hevoseen. Toki on niitäkin, jotka nauttivat eläkeläishevosten hoidosta, mutta jos itse ei nauti, eikä halua siihen rahojaan käyttää, kaikille on parempi kun laitat vaivaisen pois.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.8.25 11:36:30

Monttuun vaan. Mitä sitä ihmettelemmän. Tuskin ne hevosetkaan olemisestaan nauttivat.

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   3.8.25 11:40:48

Alkaa olla jo lähellä eläinrääkkäystä pitää kroonisesti sairasta elukkaa väkisin hengissä. Vanhuus ei ole sairaus mutta sen mukanaan tuomat ongelmat okkiä on. Ja ovat iso ongelma. Se mitä en jaksa käsittää ja mikä tekee susta huonon omistajan on että ekana vaihtoehtona ole laittamassa vaivasen elukan kiertoon. Joka sentti pitäs saada irti ja nyhdettyä joltain toiselta hölmöltä sen sijaan että toimisit kuten vastuullinen omistaja ja hoitaisit asiallisesti lopetuksen. Mietipä sitä.

Päivämäärä:   3.8.25 11:45:23

Jos eläimiä ei ole lääkitty niin älä montuta hyvää lihaa.

Lähettäjä: Muija 
Päivämäärä:   3.8.25 11:46:27

Mulla on sama homma!

Pariin vuoteen ei enää oo kiinnostanu lenkittää hevosia, joita tuossa pihassa 2 on. Tänä syksynä laitan pois.

Päivämäärä:   3.8.25 12:17:48

Kiitos vastauksista. Ei näitä tarvitse ”väkisin pitää hengissä”, vaan on hoidettu asianmukaisesti kuten kuuluukin. Loimitetaan ihottuma, hoidetaan tihennetysti hampaita, jalkavamma aikanaan hoidettu mahdollisimman hyvin jne. Hommaa toki on ja rahaa menee. En myöskään yritä nyhtää rahaa yhtään keneltäkään, vaan suren sitä, että nuorehko hevonen ei sovellu elämään. Jos tietäisin sille huippukodin, antaisin ilmaiseksi.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   3.8.25 12:20:46

Huomaa, ettei täällä enää juuri käy hevosihmisiä. Moni kiintyy varsinkin kotona asuviin hevosiinsa kuin perheenjäseniin. Ei luopumispohdinnat ole mitään vikinää.

Lähettäjä: Höpö 
Päivämäärä:   3.8.25 13:55:15

Täällä kanssa. Hevoset omassa pihassa +20 vuotta. Monta vuotta jo repinyt itseni pakon kanssa tekemään hommat ja liikuttamaan, mutta nyt tuli stoppi. Kaksi vanhempaa lähtee lopetukseen ja 13veelle koitan etsiä uutta kotia. Sekin hieman hankalaa koska kaviokuumetausta. Ehkä sekin sitten vaan lähtee monttuun vaikka muuten tosi kiva hevonen onkin. En vaan enää jaksa kun hevoset vie _aivan_ kaiken.

Päivämäärä:   3.8.25 14:19:59

Höpö: jaamme siis samat ajatukset :/ Ehkä sinulla on vielä toivoa löytää nuorimmalle koti, mutta kaviokuumetausta on tosiaan sekin hankala myynnin kannalta. Vaatii kuitenkin jatkuvaa huomiota tulevaisuudessakin ja rajoittaa usein tiettyjä juttuja.

Olen jotenkin hurjan surullinen myös siitä, että minun lapsuuden haaveeni muuttui tällaiseksi. Kun on kaikenlaista ongelmaa ja harrastus on jo pitkään ottanut enemmän kuin on antanut, olisi järkevää vain lopettaa. Tuntuu vain, että petän tuon nuoremman hevosen, kun en pidä sitä ns. loppuun asti, vaan asetan rajan hevosen hyvinvoinnin sijaan oman hyvinvointini kautta.

Päivämäärä:   3.8.25 14:54:01

Minulla oli sama homma aikoinaan ja tilanne ratkesi niin että toinen hevosistani kuoli yhtäkkiä ja ratkaisu oli sitten helppo tehdä eli yksin jäänyt teurastamoon joka oli jo yli 20 vuotias ja loppu koko hevoshommalle.

Lähettäjä: jess 
Päivämäärä:   3.8.25 15:07:10

Olen seuraillut paria saman tyyppisten ongelmien kanssa painivaa kaveria ja tällä hetkellä toinen heistä on melkein soittamassa jo teurasautoa. Jatkuva kaviokuumeriskin arviointi ja syömisten ja juomisten pilkuntarkka mittaaminen ei ole hevosharrastajalle ilo eikä hevonenkaan koskaan ole riskitön. Hevosesta luopuminen on vakava päätös mutta aina parempi kuin se ettei raski lopettaa hevosta vaan laittaa sen seuraavalle joka ehkä toteaa ettei jaksakaan kaviokuumeisen kanssa olla ja laittaa sen seuraavalle jne.. Eli heti vaan peli poikki, ei tarvitse sitten ainakaan enää miettiä että mitähän sille hevoselle nykyään kuuluu.

Lähettäjä: samppa 
Päivämäärä:   3.8.25 15:28:04

en ymmärrä miksi eläin joka on monta vuotta palvellut pitää teurastuttaa.

Lähettäjä: Deemon II 
Päivämäärä:   3.8.25 15:33:05

on siinä kiitos monta vuotta uskollisesti palvelleelle eläimelle kun se teurastetaan.
ei enää enempää häpeäksi voisikaan olla!

Lähettäjä: 8v 
Päivämäärä:   3.8.25 15:39:12

Mää tein sen päätöksen 8v sitten että kaksi hevostani lähti teuraaksi ja lopetin hevosharrastuksen kokonaan.

Pitkään sitä piti miettiä, mutta en vain enää saanut siitä touhusta yhtään mitään. On ollut elämäni paras päätös!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.8.25 15:53:20

Mä en olisi voinut myydä yhtäkään hevostanibteuraaksi, kaikilla ollut kipulääkitys ja hoitoyrityksiä kun kerran ovat sairauksien takia lopetettu. Ihmettelen esim jalkavikaisen kuljettamista ilman kipulääkitystä teurastamoon pitkänkin matkan.

Muuten kyllä hyvä tietysti jos voisi laittaa lihoiksi jollain eettisesti kestävällä tavalla, kyllä minä uskaltaisin syödä tai koirilleni syöttää lääkityn lihaa joka ei teurastamoon kelpaa.

Itselläni on kaksi hevosta myös kotona, toinen jalkavaivainen ja toinen iäkäs.
Molemmat kevyen käytön hevosia ja oma motivaatio koetuksella, mutta noi on tosi rakkaat mulle ja olisi hyvin vaikeaa luopua edes tilanteessa jossa se olisi hevosen etu. Nyt noi saa tarvittavan hoidon, eivät ole kipeitä, on isot laitumet, tarhat ja katokset käytössä, seuraa, kaikkea mitä hevonen voi toivoa. Oon väsynyt ja hevosten kunnon puolesta kahden vaiheilla, mutta toisaalta en käsitä miten jaksan luopumista. Se tyhjä tila joka noista jää tuntuu todella pelottavalta. Ennen on vanhan tilalle aina tullut uusi ja oli useampia hevosia (4-12) muutenkin. Nyt alkaa oma terveyskin olla kovilla mutta hevosten kanssa ollessa olen laiminlyönyt kaiken muun ja kaveritkin on todella etäisiä ja kaipaan vain hevosten luo vaikka en jaksaisi... Tää on niin vaikeaa monella tavalla!

Päivämäärä:   3.8.25 15:56:37

En ymmärrä näitä joiden mielestä hevosta ei saisi teurastuttaa?
Ei hevonen tiedä mitä sille kuoleman jälkeen tapahtuu.
Ihminen on päättänyt sen syntymästä joten Ihminen päättää myöskin sen kuolemasta.
Teuraaksi laitto on vastuullisen hevosenomistajan teko.
Minusta häpeällistä olisi laistaa viimeisestä palveluksesta hevoselle laittamalla se kiertoon tai inhimillistää sitä niin paljon että antaisi sen kuolla itsekseen kaikkien vaivojen saattelemana.

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   3.8.25 16:36:07

Tuttava laittoi tallillisen hevosia samaan kuoppaan, kun heräsi yksi päivä siihen, että kaikki hevoset ovat vaivaisia. Ne pari nuorempaa oli kokeiltu radalle, eivät kestäneet. Jokainen rikki, ei voinut tehdä köpöttelyä kummempaa, loputonta kuntoutusta monelle. Muutama tamma jäänyt tyhjäksi jo useampana vuonna. Nyt myös tiesi mihin hevoset menivät, eivät kiertoon, tai huonoihin oloihin.

Heti helpotti kun teki sen päätöksen. Talli on edelleen pystyssä ja jos innostuu, voi alkaa haalia sinne asukkaita uudestaan.

Jos aloittaja laittaa nuo pois, ei se tarkoita harrastuksen loppua. Pidä taukoa ja katso myöhemmin uudestaan.

Päivämäärä:   3.8.25 17:00:13

Minä luulen, että vaikka näistä nyt luopuisin, niin jossakin kohdin hankin hevosia uudelleen. Toisenlaisia tosin. Olen aina ajatellut, että mukautan oman harrastukseni hevosen mukaan, mutta nyt se tuntuu järjettömältä. Meillä ei ole mitään mahdollisuuksia edetä millään mielekkäällä tavalla ja jatkuva stressi ja huoli painaa. Olen vararikossa ja uhrannut liian paljon, jos nyt jatkan seuraavat kymmenen vuotta. Jos nyt lopetan, olen tietysti surullinen ja pettynyt itseeni, mutta en toisaalta näe muuta pääsyä ulos. Tiedän, että sen jälkeen minua arvosteltaisiin selkäni takana, koska ”kun on hevosen ottanut, siitä pitää huolehtia loppuun (yli 20v) asti eikä kaltaisellani saisi ikinä enää olla mitään eläimiä”. Se sitten kai on vain kestettävä.

Lähettäjä: worldpeace 
Päivämäärä:   3.8.25 17:14:42

minulle hevosen teuraaksi pisto olisi melkein sama kuin monille koiran lihoiksi laitto. moniko teistä pystyisi laittamaan koiransa lihoiksi ja vielä syömään sen?! tässä tarkoitettiinkin että hevosen teurastamisen sijaan hevosen lopettaisi eläinlääkäri ja se tuhkattaisiin, mikä olisi oikea toimintatapa monta vuotta palveleelle eläimelle.
omat hoitohevoseni kuolivat 2001 ja 2002 , olivat ensimmäiset suomessa tuhkatut hevoset.

Lähettäjä: Mitä 
Päivämäärä:   3.8.25 18:39:17

Siis onko sillä nyt eroa, lopetetaanko hevonen kotona ja haudataan/tuhkataan/lähtee kuljetuksella kuolemansa jälkeen vai viedäänkö teuraaksi? Siis siitä näkökulmasta, että ihminen olisi tämän seurauksena jotenkin parempi tai huonompi?

Minulta on hevonen haudattu ja yksi lähtenyt ns. raatoautolla, kun ei olisi ollut mahdollista kaivaa jäätyneeseen maahan. Teurastamoakin olisin harkinnut, elleivät olisi olleet lääkittyjä.

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   3.8.25 18:46:28

” Lähettäjä: Deemon II
Päivämäärä: 3.8.25 15:33:05

on siinä kiitos monta vuotta uskollisesti palvelleelle eläimelle kun se teurastetaan.
ei enää enempää häpeäksi voisikaan olla!”

Meillä ne on ammuttu tallilla ja nostettu sitten monttuun. Hyvä lähtö. Pitäiskö odottaa että elikot kuolee itsekseen?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   3.8.25 18:59:40

mulla kun meni kuppi nurin. jaksaminen loppui, niin se oli soitto paikalliselle pienteurastamolle ja lähtivät kerralla kaikki.
kyllä se välillä surettaa, mutta paras näin.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   3.8.25 20:49:55

Aloittaja, itse jo sanoit edellä että hevosista jotka sinulla nyt on on vain huolta ja stressiä. Vaikka toinen on sinänsä hevonen parhaassa iässä se ei ole terve ja kuten jo itsekin totesit tulevat vuodet ei tulisi olemaan taloudellisesti tai henkisesti yhtää helpompia. Minusta tuossa tilanteessa juuri noista hevosista luopuminen on ihan hyvä ajatus.

Minusta se että osaa ajoissa luopua on vain hyvä asia. Ennenkuin on polttanut itsensä loppuun ja rahat on loppu.

Se että ostaa hevosen ei se minusta tarkoita että se on pidettävä niin kauan kuin siinä suinkin henki pihisee. Enkä kaipaa meille asenneilmastoa että hevosen "saa" lopettaa vasta kun se käytännössä kuolee käsiin ja ihmisten on hoidettava kaikki mahdolliset vaivat joita moderni eläinlääketiede voi hoitaa. Viis siitä kuinka kallista, raskasta ja aikaavievää se on.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.