Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yksineläjä - minkäkokoisessa asunnossa asut?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.8.25 22:13:18

Olen jo pitkään haaveillut omakotitalosta, mutta mulla on päähänpinttymä, että se ei saisi olla kovin iso. Sopivaa ei vaan ole tullut vastaan. Nyt on ollut yksi mielenkiintoinen kohde kiikarissa, mutta siinä on paljon minulle turhia siivottavia ja lämmitettäviä neliöitä. Sähkömenekki ilmoituksen mukaan on ollut n. 17 000 kwh/vuosi.

Nyt asun pienessä rivitalokolmiossa, jossa on neliötä on muistaakseni 63 ja lämmitys hoituu maalämmöllä. Asuminen tässä on helppoa, mutta mieli halajaa omaa taloa ja pihaa.

Olisi kiva kuulla muilta yksineläjiltä (itselläni on kaksi isoa koiraa, jotka ottavat oman siivunsa asunnosta), miten asutte ja paljonko asumiskulut ovat. Tuntuuko isossa talossa yksinäiseltä vai onko ihanaa, että on tilaa?

Re: Yksineläjä - minkäkokoisessa asunnossa asut?

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   2.8.25 22:14:09

Päälle 200 neliötä on ja se on oikein passeli.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   2.8.25 22:16:26

Mä olen haaveillut 60-75 neliöisestä kämpästä, mut vuokra nousis niin korkeaksi etten raaski. Omaa en voi ostaa, kun ei ole säästöjä eikä takaajia. Nyt asun 53 neliöisessä vuokrarivarissa.

Lähettäjä: elli 
Päivämäärä:   2.8.25 22:22:58

Nyt 48 m2 kerrostalokaksio koiran kanssa ja yhtään lisää tilaa ei tarvittaisi enkä viitsisi lämmittääkään. Mummonmökki riittäisi ja on haussakin, mutta ovat kovin kysyttyjä tällä alueella.

Lähettäjä: Pilvi 
Päivämäärä:   2.8.25 22:24:49

Yksin asun vajaa sata neliöisessä omakotitalossa. Tää on aika sopivan kokoinen, hieman pienenpäänkin mahtuisin. Isompaa en tarvi.

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   2.8.25 22:25:42

60 neliön kolmiossa asustelen. Tämä on maalla, vanhalla kyläkoululla ja sijainnin vuoksi asumiskulut ovat todella pienet. Vuokra, sähkö ja muut yhteensä 500e.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   2.8.25 22:29:51

80m2 jakautuneena kahteen kerrokseen, seurana keskikokoinen koira. Muuten sopivan kokoinen, mutta säilytystilaa saisi olla enemmän.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   2.8.25 22:34:52

65. pakkasilla tyytyväinen.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   2.8.25 22:35:00

63 neliöinen kolmio?
Koirankoppi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.25 22:35:20

Kaksio 55m2

Lähettäjä: Said 
Päivämäärä:   2.8.25 22:35:34

57,5 m2 saunallinen kerrotalokaksio.
Valmistunut 2004.
Halpaa asumista. Yhtiövastike 320 €/kk.

Miesystävällä on 80 m2 ok-talo järven rannalla.
Hänellä asumiskustannukset vain pari sataa enemmän kuin minulla, johtuen sähkö- ja vesilaskuista.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   2.8.25 22:36:37

Kannattaa muistaa kiinteistövero, tienhoitomaksut...

Lähettäjä: yöy 
Päivämäärä:   2.8.25 22:42:29

Nyt 45 m2 kerrostalokaksio. Haaveilen myös ok-talosta, mutta minua ei haittaisi, vaikka se ei olisi kovin pieni ja kompakti. Päinvastoin. Olisi vain ihanaa jos olisi tilaa. Eli asuinneliöitä reilusti yli sata.

Lähettäjä: Uppi 
Päivämäärä:   2.8.25 22:49:00

N 100m² ok-talossa + lämmin (yksi huone) romuvarasto n. 15 m², tosin siellä vain peruslämpö talvella.

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   2.8.25 23:23:29

75 neliön rivari.

Lähettäjä: Jail 
Päivämäärä:   2.8.25 23:37:52

130m2

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.8.25 23:45:35

33m2 yksiö, pyykkitelineelle kun olis paikka niin kaikki olis fine

Lähettäjä: rr 
Päivämäärä:   2.8.25 23:48:07

OKT itse rakentanut. 94 neliötä lisäksi muut tilat reilusti autotalleineen.
Naisena rakensin itse. Rakennutin ja olin itse koko ajan mukana tekemässä apulaisena.
Kyllä se on mahdollista keneltä tahansa. Paljon on tekemistä jos itse rakentaa.

Lähettäjä: Velallinen 
Päivämäärä:   2.8.25 23:50:46

120 neliöinen rivitalo neliö, neliöihin ei lasketa isoa parvea.
Minulla myös koiria ja tämä on ollut sopiva. Ei oo koirat kokoajan iholla ja on niillekin ihan omaa tilaa. Itselle on oma makuuhuone ja harrastushuone (lukunurkkaus/kirjasto/ompelu/lankavarasto) ja koirilla oma huone.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   2.8.25 23:51:33

Alunperin 2h,k,sauna. Rempassa kaatu ja siirty seinää eli iso tupakeittiö, vaatehuoneesta tuli alkovi ja erillinen makuuhuone on joka muussa käytössä ja sauna tietenkin. Parveke n.9m2 lasitettu parveke, meidän (minä, koira ja 2kissaa) "kesämökki" jossa ihan oikea parisänky toisessa päässä ja toisessa päädyssä oleskeluryhmä ym. Luhtitalo 2.krs rauhallisella alueella vapaat näkymät ja meri alle 400m etäisyydellä. Yhtiövastike 200e ja taloyhtiön lainaa 100e. Maalämpö. Riittää vallan hyvin meille . Ulkoilumaastot ja kevyen liikenteen väylät kotipihasta, on metsää, merenrantaa ym ym. Jänekset loikkii pihalla ja fasaanit töräyttelee taloyhtiön tilavalla tontilla. En kaipaa muualle asumaan, tästä huoletonta liikahtaa reissuun ja lomalle. Toki siinä kunnossa pitää pysyä että jaksaa nousta portaat ylös ja alas ..sitte kun ei niin joutaa vaivaistaloon :-D

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   2.8.25 23:52:12

115 m2 ok-talo. Sähköä menee 6500 kwh/vuosi. Leivinuuni lämpeää talvisin lähes päivittäin ja puuhella satunnaisesti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.8.25 23:55:08

48 neliön saunallinen ja parvekkeellinen kaksio. Minä ja koira. Täydellinen.

Päivämäärä:   3.8.25 00:20:20

34,5 neliötä. En ymmärrä mihin yksinasuvana tarvitsisin enemmän tilaa

Lähettäjä: AnticiS 
Päivämäärä:   3.8.25 00:25:05

42, sais olla vähän enemmän. Tai jos sais makuuhuoneesta muutaman neliön olohuoneelle. No hyvä tää on.

Lähettäjä: Daisy 
Päivämäärä:   3.8.25 00:49:18

90 neliötä paritalo ja jäätävän kokoinen piha (1200 neliötä).

Päivämäärä:   3.8.25 00:50:45

64m2 kerrostalokaksio. Juuri sopivan kokoinen, mutta huoneet voisivat olla vähän pienempiäkin. Isommalla en tekisi mitään.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   3.8.25 00:54:16

Silloin kun asuin viimeksi yksin, asuin vähän yli 120m² talossa. En suotta siivonnut tyhjiä huoneita. Siitä ne pikkuhiljaa täyttyivät perheen kasvaessa.

Päivämäärä:   3.8.25 00:54:47

Ja en tarkoittanut, että kaikilla perhe kasvaisi, minulla vaan kävi niin.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   3.8.25 01:00:18

Zäkällä perhe kasvoi, minulla pieneni, kun lapset muuttivat kotoa. 100 neliötä OKT. Minun lisäksi koirat.

Päivämäärä:   3.8.25 01:02:33

Noh kyllä minullakin sitten koti lopulta vaihtui ja pian kotona asuva perhe kutistuu, kuten kuuluukin <3

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   3.8.25 01:13:20

Aloittajan kanssa sama ongelma, riittäisi max 80 neliön möksä itelle ja koirille muttei löydy.
Nyt rivari 61 neliöä, hoitovastike 350e ja Laina 500. Maalämpö.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.8.25 01:20:15

54-neliöinen kaksio erillisellä keittiöllä. Asuin aika pitkään alle 30 neliön yksiössä enkä siinäkään varsinaisesti kaivannut lisätilaa, joten tämä tuntuu ruhtinaallisen isolta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.8.25 04:25:53

27 neliön yksiö. Menettelee, ei ole kamalaa mutta olisihan se kiva jos olisi enemmän tilaa. Ärsyttää mm. säilytystilan puute, ettei mahdu ruokapöytää erikseen vaan on vain työpöytä jonka ääressä myös syön, ja se ettei makuuhuonetta ole erikseen. Kuitenkin näin pieneksi asunnoksi toimiva, mahtuu iso sohva, kylppäri on iso ja koko seinän pituisella keittiöllä ihan ns. oikean kokoiset uunit, tiskikoneet ja jääkaapit. Huonomminkin siis voisi olla. Lasitettu hyvän kokoinen parveke on myös, mutta sitä en ole sen kummemmin innostunut laittamaan.

Varmaan joku 80 neliötä olisi sopiva, tai ihanteellisesti 100. Niin että olisi oman makuuhuoneen lisäksi myös työhuone, ehkä jopa vielä vierashuone. Erillinen keittiö ja kunnon ruokailutila. Äitini asuu yksin omakotitalossa maalla jossa asuinkerroksessa on 80 neliötä, ei yhtään liian iso yhdelle. On myös kellarikerros ja yläkerta, jota harvemmin käytetään.

Kyllä kai sitä voisi asua vaikka minkälaisessa lukaalissa, haaveiden talossa olisi kirjastohuone, elokuvahuone ja vaikka mitä tilaa vievää, mutta realistisesti 80-100 neliötä olisi hyvä.

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   3.8.25 04:39:24

"Lähettäjä: *Remontti Riku *
Päivämäärä: 2.8.25 22:35:00

63 neliöinen kolmio?
Koirankoppi."

Eipä ole, jos pohjaratkaisu on kunnollinen. Minulla on 60- neliöinen kolmio, ja tässä on hyvänkokoinen tupakeittiö ja kaksi makuuhuonetta, sekä kylppäri- saunaosasto. Mutta saahan sitä neliöitä törsättyä vaikka mihin, jos ei osaa suunnitella pohjaratkaisua oikein.

Päivämäärä:   3.8.25 07:02:27

Kolme keskikokoista koiraa ja neliötä "vain" 80 sisältäen saunan ja pesuhuoneen. Osittain katettu terassi saman kokoinen ja hehtaarin piha-alue jossa koirille oma pieni rakennus ja iso aitaus työpäivän ajaksi.
Talossa sisällä eivät vie tilaa, ovat rauhallisia ja lepäilevät pääosin.
Voisin asua puolta pienemmässäkin kunhan piha on iso.

Päivämäärä:   3.8.25 08:29:30

Kunhan vaan löytyisi uusi, niin multa tulis myyntiin OKT 77 neliötä, vm 2010 ja omaa tonttia puoli hehtaaria. Kaksi makuuhuonetta, sauna tietenkin, hyvä kodinhoitohuone. Naapurit ei näy ikkunoista. Helsinkiin ajaa 50min

Taidanpa laittaa tänne ilmoitusta, kun on ajankohtaista, jos täällä kerran näinkin paljon kohderyhmää :)

Lähettäjä: jaahas 
Päivämäärä:   3.8.25 08:34:00

Mitähän tämä nyt on, perinteinen rintamamiestalo. Ei ollut oma valinta, että asuisin tätä yksin. Oletin että tässä olisi aina vähintään yksi toinen ihminen seurana. Mutta näillä mennään!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.8.25 08:55:37

Noin 100m2 okt maalla vesistön äärellä. Sisäsauna ja pihasauna, tontti noin puoli hehtaaria. Mun kanssa asuu 2 isoa koiraa ja 2 kissaa. Ulkorakennus, puulato, vierasmökki, kasvihuone ja maakellari löytyy. Sähkölasku kesäaikaan noin 50-70 e/kk ja talvella 150-200e/kk. Lämmitysmuoto ilppi ja 2 tulisijaa. Puut tulee omasta takaa. Kiinteistövero noin 300e/vuosi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.8.25 09:22:23

61,5 m2 kerrostalokaksio. Asuin aiemmin nelisen vuotta 32 m2 yksiössä, mutta siinä alkoi jossain kohtaa tuntua, että seinät kaatuu päälle.

Päivämäärä:   3.8.25 09:23:45

Parisataa neliötä, koirien kanssa asun, öljylämmitys, maksan öljyt aina kerralla ostaessa, niin ei tule kuukausittain isoja kenkkuja laskuja :) Sopivasti tilaa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.8.25 09:38:17

"63 neliöinen kolmio?
Koirankoppi."

Minä olen tykännyt. Oma makuuhuoneeni on hyvän kokoinen. Toinen makkari on tosi pieni, mutta riittävä vaikka työhuoneeksi. (Täällä sitä asuttaa koirat.) Molemmissa makuuhuoneissa (ja eteisessä) on hyvin säilytystilaa, mutta vaatehuone olisi käytännöllinen. Sen virkaa hoitaa nyt muuten itselleni tarpeeton sauna. Keittiö-ruokailutila-olohuoneeseen en kaipaa yhtään lisää tilaa. (Keittiössäkin on lasku- ja säilytystilaa yllin kyllin kahdelle kokille.)

Jos toinen makkari olisi niin paljon isompi, että sinne mahtuisi muiden toimintojen lisäksi juoksumatto, (tai olisi 3. mh jumppahuoneeksi), niin olisin erittäin onnellinen, mutta onhan tuo jo vähän ylenpalttinen haave.

Päivämäärä:   3.8.25 10:37:12

Mihin v*ttuun yksi ihminen tarvitsee enemmän kuin 50 neliötä?

Päivämäärä:   3.8.25 10:40:49

Sä oot tosi kova gimma.

Päivämäärä:   3.8.25 11:08:26

22m2+6m2 parveke+parin neliön häkkivarasto. Suorakaiteen mallinen ilman alkovia, ihan yllättävän näppärä, enemmän tilaa liikkua kuin kymmenen neliötä isommassa asunnossa oli. Jos varastoa olisi olisi aika mahdoton kun on kuitenkin harratusvälineitä vaikka miten.

Tuttu asuu muistaakseni 50m2 omakotitalossa. Vanha rintsikka. Katsele sellaisia, syrjemmästä varsinkin saa halvalla jos jaksaa rempata. Niistä pitää repiä seinät auki ja laittaa nykyaikaiset eristeet jos ei halua että sisällä tuulee.

Lähettäjä: sennunen 
Päivämäärä:   3.8.25 11:51:02

65 neliön kolmio. Haluaisin lisätilaa, semmoset 100 neliötä yhteensä olisi hyvä. Löytyy pari isoa koiraa ja lauma kissoja.

Piste voi ihmetellä ihmisten tilantarvetta vaikka maailman tappiin. Aika yksinkertainen sellainen ihminen joka ei ymmärrä että elämäntapoja ja siten esimerkiksi tilatarpeet on erilaisia eri ihmisillä. Kerrotko vielä miksi sinkun pitäisi asua ahtaasti mutta pariskunta (oletettavasti) voi hyvin asuttaa kokonaista omakotitaloa. Suomessa ylipäänsä asutaan huomattavasti ahtaammin kuin muualla Euroopassa. Sitten on näitä nimimerkki pisteitä jotka muuttaisi varmaan pimeään kellarikomeroon jos se olisi sallittua.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   3.8.25 13:25:13

Muutin 70 kerrosneliöstä 24 neliön yksiöön. Lapsi muutti kotoa pois ja koirakin lähti ilmavoimiin. Vaihtoehtona olisi ollut vuokrakämppä mutta päädyin muuttamaan mutsin omistamaan asuntoon. Yhtiövastike on reilut 100 e. Ihan hyvin on sujunut, toki eipä juuri tule kutsuttua tuttuja kylään. Tapaan heitä ravintolassa tai kahvilassa.

40 v sitten opiskeluaikana jengiä kävi paljon. Nykyään viihdyn itsekseni.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   3.8.25 13:35:49

30 neliötä ja hyvin pärjätään. On nopea siivota.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   3.8.25 14:03:24

78m2 paritalokolmio. Täällä tosin asuu lapsikin, mutta samanlaisessa asuisin myös yksin, kun nytkin tätä yksin maksan. Minulle ja koirille on tärkeintä oma isohko piha. Sitten, kun lapsi muuttaa pois kotoa, saan toisesta makkarista työ-/vierashuoneen. Tilaa tässä asunnossa on juuri sopivasti yhdelle tai kahdelle.

Päivämäärä:   3.8.25 14:42:34

Satavuotias 70- neliöinen omakotitalo. Pienempikin riittäisi mutta tähän tuli jäätyä kun lapset lähtivät. Pieni piha joka vähähoitoinen.
Matkaa töihin 7 km ja naapurit lähellä muttei näkyvissä.

Päivämäärä:   3.8.25 14:48:37

Ai kustannukset... no lainanlyhennys jolla ei saisi edes kaksiota kylältä, sähköä menee n 12000 kwh vuodessa ja yksineläjällä pörssisähkö ei paljon maksa. Sitten tietysti vakuutus, vesi ehkä 120€(?) vuodessa ja jätemaksut sen n. 8€ kuussa. Kiinteistövero satasen verran ja nuohous saman.
Remppoja ja paranteluja toki ilmaantuu aina. Tässä 15 vuoden aikana niihin mennyt semmonen 50 tuhatta sisältäen mm. katon, ulkovuorauksen, keittiön, osan putkista ja sähköistä ja sitten pienempiä pintaremppoja siihen lisäksi.

Lähettäjä: Dvh 
Päivämäärä:   3.8.25 14:57:00

75 neliötä ja ihan riittävästi siivottavaa. Koko ajan pitäisi olla jotain korjaamassakin kun kämppä on jo yli 20v vanha. Onneksi takapiha on pieni, siihen mahtuu hyvin grillaamaan ja syömään ja jotain kukkia on, muttei mikään työmaa.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   3.8.25 15:22:34

Asuin yksin 120 neliöisessä maatalossa. Yksi huone + toinen eteinen kylmänä talvella varastokäytössä.
Sijaintinsa ja muutaman muun syyn takia oli vähä jännää välillä, mutta muuten en valita.
Oli kallis lämmittää koska harva (toisaalta ei kosteusvaurioita) ja öljylämmitys. Leivinuuni tyhmästi toisessa päässä taloa niin sillä ei oikein koko tupaa lämmittänyt.
Voisin asua uudestaankin, yllättäen miehen takia pois muutin aikoinaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.