Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koska lopettaa koira

Lähettäjä: Koira 
Päivämäärä:   2.8.25 16:42:04

Koiralla on selässä vikaa, jatkuva kipulääkitys. Oireilee selkää silti ja tietyt liikkeet aiheuttaa kipua, 8v, mutta edelleen energinen ja menohaluja olisi, mutta kroppa ei kestä. Välillä parempi ja välillä kipuilee. Mietin lopettamista. Millaisia "muistisääntöjä" muilla on?

Re: Koska lopettaa koira

Lähettäjä: Aika 
Päivämäärä:   2.8.25 16:51:53

Jos koira kipuilee kipulääkityksestä huolimatta eikä pysty liikkumaan niin kuin haluaa niin mielestäni on oikea aika lopettaa koira.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.25 16:51:59

Päästäisin pois jos lääkityksestä huolimatta oireilee. Lopetuksesta se koira ei kärsi. Ja monesti on ihmisellekin pitkässä juoksussa helpompaa päästää koira pois kuin vuosikaupalla kytätä ja miettiä onko jo aika.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   2.8.25 16:53:13

Jos on enemmän huonoja päiviä kuin hyviä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.8.25 17:06:02

LähettäjäAika

Päivämäärä2.8.25 16:51:53

Jos koira kipuilee kipulääkityksestä huolimatta eikä pysty liikkumaan niin kuin haluaa niin mielestäni on oikea aika lopettaa koira.

Lähettäjä: Tinttis 
Päivämäärä:   2.8.25 17:10:02

Mulle yksi eläinlääkäri sanoi, että "keskimäärin ihmiset lopettavat eläimensä liian myöhään". Tämän kuultua päätin, että.olen mielummin se, joka lopettaa lemmikit vähän etupeltoon.

Mulla on vähän samatilanne edessä, 9v koiralla etutassut löystynyt ja varma nivelrikko edessä. Vielä ei vaikuta kivuliaalta, kipulääkekuuri on myös varmuuden vuoksi olemassa jos näyttäisi siltä. Mutta päätin, että kipulääke ei saa olla mikään ratkaisu. Eli kroonista/viikottaista kipua en ala hoitamaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.8.25 17:18:08

Sitten kun sitä alkaa miettimään.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   2.8.25 17:18:31

Mielummin kuitenkin ennenkö niitä huonoja päiviä on enemmän kuin hyviä. Itse lopettaisin kyllä tuossa kohtaa jo, jos ei lääkitys kerran auta.

Päivämäärä:   2.8.25 17:19:20

Muutama vuosi sitten lopetutin itse oman 8,5-vuotiaan koiran. Energinen ja iloinen, mutta nivelrikon turmelema etupää ja rikko oli erittäin kuormittavassa kohdassa. Ei siinä lopussa ollut enää mitään muita vaihtoehtoja.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   2.8.25 17:19:37

"Jos koira kipuilee kipulääkityksestä huolimatta eikä pysty liikkumaan niin kuin haluaa niin mielestäni on oikea aika lopettaa koira."

Komps tämä. Koiran elämän ei kuulu olla kipuja, varsinkaan niin kovia että omistaja ne kipulääkityksestä huolimatta huomaa ! Ei, vaikka kuinka olisi "iloinen ja pirteä" tai varsinkaan jos pää haluaisi mennä mutta ei kipujen takia voi.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   2.8.25 17:55:43

Onko aloittajan koiranpito alkanut kyllästyttää

Päivämäärä:   2.8.25 19:55:25

Ei tuo tuosta parane, pahenee vaan. Surullista on katsoa menohaluista eläintä joka kärsii kivuista eikä sitten voikkaan toteuttaa mitä haluaa. Lopettaisin. Kukaan ei halua elää jatkuvassa kivuissa ja jos kipulääkkeetkään ei enää auta niin alkaa vaihtoehdot olla loppu. Mikään nuori koirakaan ei ole joten on elännyt hyvän ja pitkän elämän.

Lähettäjä: MaIjA 
Päivämäärä:   2.8.25 20:09:13

Nivelrikko voi olla helvetillistä: itselläni on se. Välillä on huonoja päiviä, välillä parempia. Odotan aikaa tekonivelleikkaukseen, jonne olen jonossa. Viimeiset ajat ovat olleet aivan yhtä @!#$ä.

2006 tein päätöksen antaa 10-vuotiaalle nivelrikkoiselle saksanpaimenkoiralle viimeisen vapaa-käskyn. Se oli edelleen iloinen ja menohaluinen, mutta vaikka mieli oli kuin nuorella tytöllä, kroppa ei kestänyt. Makuulta nouseminen oli vaikeaa, ja vähänkin pidemmän lenkin jälkeen koira oli silminnähden kipeä.

Kun nyt kipuilen omien nivelrikkojeni kanssa, valvon yöt kun lääkkeet ei auta ja olen siinä pisteessä ettei henkisesti enää jaksa, olen kiitollinen siitä että ymmärsin aikoinaan tehdä päätöksen koirani kohdalla.

Ihmisellä on mahdollisuus osoittaa ymmärrystä ja välittämistä sillä, ettei eläimen tarvitse kärsiä enää siinä vaiheessa, kun lääkkeetkään aivät auta. Suru on musertava, järkyttävä ja sanoinkuvaamaton, kun elämä sammuu kirkkaista silmistä ja sinusta tuntuu, että olet pettänyt parhaan ystäväsi. Mietit pitkään, teitkö oikein. Entä jos sittenkin...?

Omia kipuja miettiessäni ja toivottomuuden vallassa mietin, että jos ihmisellä olisi mahdollisuus valita, valitsisin eutanasian. Ja kyllä, olen masentunut, mutta se on hoidossa. Eikä se edes ole se pointti. Vaan se, että rakkautta on myös päästää irti.

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   2.8.25 20:29:00

Voisi olla sopiva aika lähiaikoina. Turhaa odotella että Koiran kivut lisääntyvät.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   2.8.25 20:48:09

"Jos koira kipuilee kipulääkityksestä huolimatta eikä pysty liikkumaan niin kuin haluaa niin mielestäni on oikea aika lopettaa koira."

Tätä mieltä minäkin. Jos koiralla on niin kovat kivut että sen huomaa, eikä voi elää sellaista elämää kuin haluaisi, on aika päästää irti ja antaa ystävän mennä. Se on suurin palvelus minkä ihminen voi rakkaalle lemmikilleen tehdä. Päästää se pois kärsimästä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.8.25 21:27:02

Sitten kun sitä lopetusta alat miettimään. Se alitajuntasi toimii. Ei olisi sinunkaan kiva liikkua jos sattuu.

No mitä se eläinlääkäri sanoo?

Päivämäärä:   2.8.25 21:29:48

En antaisi kärsiä. Ihminen vain itsekkyyttään usein lopettaa liian myöhään ja on antanut koiran kärsiä pitkään.

Lähettäjä: sadthing 
Päivämäärä:   2.8.25 22:19:45

Somesta tulee silmille nykyään ulkomailta videoita, joissa puolikuolleita ikivanhoja lemmikeitä pidetään väkisin hengissä ja näitä omistajia ihannoidaan ja sitä sokeaa, kuihtunutta, lähes liikuntakyvytöntä eläintä pidetään niin suloisena.

Tulee oikein fyysisesti paha olo...

Onneksi tässä maassa taitaa olla suurimmalla osalla kuitenkin vielä järki päässä, oikeaa ajankohtaa mietitään ja aikaisempaa pidetään parempana kuin liian myöhäistä. Aloittajalle jaksamisia tulevaan.

Lähettäjä: Nepu 
Päivämäärä:   3.8.25 03:31:22

Kirjaan hyvät päivät ja huonot päivät. Ja kun huonoja päiviä alkaa olla neljä, kerran enintään viisi peräkkäin, varataan viimeinen aika eläinlääkäriin. Johonkin se raja on vedettävä. Muuten tulee vaan "seurailtua" liian pitkään ja tahattomasti pitkitettyä toisen kärsimystä. Meillä on tämä linja ollut kaikkien hevosten ja koirien kanssa, eikä ole koskaan jäänyt kaduttamaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.