Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Entä jos ei vain halua tehdä töitä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.8.25 13:35:06

Mitkä ovat vaihtoehdot? Kun aina sanotaan, että vaihda alaa jos työ masentaa ja uuvuttaa. Entä jos se on se koko ajatus siitä, että seuraavat 40 vuotta sitä saa hyppiä jonkun toisen järjestämän aikataulun ja sääntöjen mukaan. Mennä viitenä päivänä viikossa seitsemäksi tunniksi töihin, ja työmatkat päälle. Lomaa ehkä se hikiset pari viikkoa vuodessa. Ja jos olet niin onnekas, että saat flunssan tai vatsataudin! Voittaa työnteon mennen tullen olla kovassa ripulissa. Hrr, en kyllä koskaan halua lapsia jos joudun samalla käymään töissä.

Haluaisin mennä ihan omien aikataulujen mukaan, pitää lomaa milloin itse sitä koen tarvitsevani, tehdä töitä silloin/niinä tunteina kun _oikeasti_ olen tehokkaimmillani, eikä päivittäin tiristää itsestäni niitä viimeisimpiä mehuja pois. Mutta mitä vaihtoehtoja on? Rahalla elää, jota taas saa vain töistä, ja sosiaalituet ovat (oikeutetusti) tarkoitettu tahattomasti työttömille ja työkyvyttömille.

Olen sote-alalla, se ei ole unelmani, eikä ole mikään muukaan ns. tavallinen työ. Minulla vain on kykyjä ja lahjoja siihen, mutta ei todellakaan mitään intohimoa. Lapsena haaveilin luovasta alasta, sanoin aina, että minusta tulee taiteilija. Ja olisi kyllä ihanaa olla vaikka taidemaalari ja elää vain sillä. Mutta eipä sillä elele, kuitenkin joutuisi hankkia jonkun lisäduunin. Huoh :( Tätäkö on todellisuus.

Re: Entä jos ei vain halua tehdä töitä?

Lähettäjä: gg 
Päivämäärä:   2.8.25 13:40:32

Yrittäjyys? Sote-alakin on laaja käsite, mutta usein sinne pystyy tekemään keikkaa jolloin se olisi se "toinen työ", vaikka sen taiteilijan lisäksi

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   2.8.25 13:40:52

Aina on vaihtoehtoja. Jotain töitä voi tehdä liukuvalla työajalla, yrittäjänä työllistät itse itsesi ja päätät työaikasi. Nollasopparilla pystyy parhaimmassa tapauksessa sopimaan täysin omat työvuoronsa (minulla on näin ja vapaata voi pitää aina, kun haluaa, kunhan ennalta sovitut työvuorot tekee). Jos minua ei vaikkapa kiinnosta mennä töihin elokuun viimeisellä viikolla, en vaan ota töitä vastaan.

Lähettäjä: Siis 
Päivämäärä:   2.8.25 13:45:29

Alat menestyväksi yrittäjäksi. Tai jäät kokonaan tukien varaan elämään leveää oloneuvoksen elämää. Kovinkaan moni ei tunne intohimoa työhönsä vaan elättää sillä itsensä. Intohimot haetaan sitten muualta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.25 13:49:03

Joo töissä käydään koska on pakko. Kutsumusammatti haistakoot paskan.

t. 25-vuotias ja sh

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   2.8.25 13:55:40

Eikö sote-ala ole just hyvä sellaiseen että saa itse päättää mitä, milloin ja kuinka paljon tekee, jos tekee keikkaa? Mun kaveri vaihtoi sote-alalle ja on helpointa hommaa mitä on ikinä tehnyt. Tekee paljon töitä talvisin ja kesäisin pitää useamman kuukauden loman. Miehensä kouluttautui myös sote-alalle ja taitaa työskennellä samalla tavalla.

Lähettäjä: gw 
Päivämäärä:   2.8.25 13:59:29

Tuttua. Elämä on pelkkää työtä, vapaat menevät töistä toipumiseen. Missä vaiheessa sitä elämää pitäisi elää? Löytyisipä joku osa-aikainen työ mistä saisi sen verran rahaa että tulisi toimeen, jäisi ehkä elämällekin aikaa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   2.8.25 14:07:51

Eiköhän tuo vapaa elämä ole valtaosan unelma. Ehkä juuri siksi Veikkauksen pelit ja kryptosijoittaminen ovat niin kovassa suosiossa. Se pitää yllä unelmaa, jota ei tavan työstä saadulla palkalla tule koskaan saavuttamaan.

Päivämäärä:   2.8.25 14:12:08

Tai sitten kun haluaisi tehdä töitä mutta ei ole missään riittävän hyvä eikä mikään työ loppujen lopuksi kiinnosta. Haluaisi olla työssä mistä nauttisi ja mihin on paloa ja jossa olisi järkeä työajan ja palkan suhteen, mutta sellaista ei ole.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   2.8.25 14:17:37

Niin haluaisi moni muukin. Kaikkea ei aina saa mitä haluaa.

Lähettäjä: 7 
Päivämäärä:   2.8.25 14:17:39

Mites vuorotyöt joissa pitkät vapaat?
Laivalle? Tehdastyö joissa kivat työvuorot?

Itse teen ihan täydellä kuukausipalkalla(+lisät) sellaisella vuorokierrolla, että on aina joka kolmas viikko 7päivää vapaata.

Päivämäärä:   2.8.25 14:24:48

Jos et ole syntynyt rikkaaseen perheeseen, niin orja olet.

Lähettäjä: 7 
Päivämäärä:   2.8.25 14:30:51

Ja pari kaveria yökköinä vanhusten hoitokodissa töissä, tekevät muistaakseni syklillä 6yötä, 6vapaata.
Eli kyllä duunarillakin on mahdollisuus pidempiin vapaisiin jos on hiukan valmis itse joustamaan esim.työajoista.

Päivämäärä:   2.8.25 14:42:25

Semmoinen ihme kuin ilmainen koulutus, ja vielä saa ilmaista rahaa opiskeluaikana. Pitää vaan valita oma ala ja muistaa sen verta panostaa et valmistuu.

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   2.8.25 14:55:36

Niimpä. Mä oon siinä työssä mistä tykkään enkä missään nimessä vaihtaisi alaa, haluan kehittyä ja oppia koko ajan lisää.

Mutta silti en vaan sopeudu työelämään (jossa siis olen koska en löydä vaihtoehtoja). Vtuttaa elää muiden määrittämillä aikatauluilla, tehdä ennalta annetut tehtävät. Työkavereiden naamat kyllästyttää vaikka he olis maailman ihanimpia työkavereita. Palkkaa ei saa enempää, pyydetty on. Kesäillat menee hukkaan kun pitää nukkua että jaksaa taas herätä... talviaamut menee hukkaan kun pitää nousta töihin vaikka voisi vain tuijotella takkatulta ja pakkasaamua.

En vain tiedä miten saisi itsensä suhtautumaan töihin positiivisemmin, tuntuu vain ajan haaskaukselta jotta edes osan arjesta voi viettää niin kuin oikeasti haluaa =(

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.8.25 15:00:34

Mulla oli sama mutta vaihdoin työtä. Nyt joustotyöaika, saldovapaita saa pitää miten haluaa ja 6 viikkoa lomaa vuodessa (tai 9 jos vaihtaa lomarahat vapaaksi).

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   2.8.25 16:00:13

Tuota sanotaan aikuisen elämäksi.
Ketään ei Suomessa pakoteta käymään göissä, jos voit elättää itsesi ilman niin siirä vaan. Jos et niin sitten teet sen 40 - 50 vuotta töitä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.8.25 16:04:48

Sotealalla keikkahoitajana. Ei ole kutsumusammatti mutta juuri aloittajan kuvailema elämä.

Päivämäärä:   2.8.25 16:30:23

Lomaa pari viikkoa vuodessa? Mitähän töitä oikein teet kun itse pidin juuri neljän viikon kesäloman ja jäi vielä 11 lomapäivää käytettäväksi syksylle ja keväälle? Sotella olen myös.

Päivämäärä:   2.8.25 16:43:35

Salaisuus vapauteen on mininalismi. Kaikki velkaiset asiat pois, autot ja kämpät ja roinat.
Muutto mahdollisimman syrjään, mahdollisimman pieneen tilaan (mökki tms)
Kasvattaa omaa ruokaa ja pyrkii omavaraisuuteen.
Sen energian, joka menisi töissä ja työmatkoihin, käyttää omavaraisuuden kehittämiseen.
Muutama vaateparsi riittää, sähköttäkin pärjää halutessaan. Mitä vaatimattomapaan elämään on valmis, sitä vapaammaksi voi itsensä kokea.
Ei sovi jos vapauden lisäksi haluaa ylläpitää ns normaalia/tuhlailevaa elämäntyyliä tai on riippuvainen muiden mielipiteistä.
Vaatimattomuus voi myös tuoda onnen ja läsnäolon. Kokeilkaa jos ette usko.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.8.25 16:47:24

Ennen oli selvää, että elämä on lähinnä taistelua pysyä hengissä. Nykyään elämän pitäisi olla helppoa ja mukavaa, vain sitä mitä itse haluaa. Mutta ei elämä sitä ole.

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   2.8.25 16:51:17

Yrittäjyys ja minimalismi on hyvä tähän. Mieti miten voisit osaamisesi muuttaa yritystoiminnaksi.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   2.8.25 17:18:22

Olen ulkopuolisella palkkatöissä ja silti koen, että mulla on vapaus suurimmaksi osaksi valita milloin työni teen. Teen 80% työaikaa, 4pv viikossa, mutta jos itsestä tuntuu paremmalta tehdä välillä 5-6 työpäivää ja lyhentää näin muita päiviä, voin tehdä niin. Voin kerryttää saldoa kiireisempänä aikana ja aika vapaasti pitää niitä pois sen mukaan miten haluan. Meillä pitäisi liukuman puitteissa olla töissä 10-15 välillä, mutta omalla ilmoituksella voi lopettaa aiemmin tai aloittaa myöhemmin, joskus olen sopinut, että teen töitä 14-20 ja se on aina ollut ok. Oleellista on, että ne omat työt tulee tehtyä ja jos aikaa on, tarvittaessa auttaa muita, joilla on töitä kasaantunut. Kun työnantaja tietää, että hommat hoituu, saa työaikansa suunnitella hyvin vapaasti.

Ainoa mistä joutuu neuvottelemaan ja sopimaan on kesäloman ajankohta eli sitä en pääse päättämään ilmoitusluontoisesti. Kolme viikkoa saa kuitenkin pitää putkeen, neljäkin onnistuu jos pitää toukokuusta alkaen tai vasta elokuussa. Kesälomaa on neljä viikkoa, lisäksi talvilomaa viikko. Kesän lomia saa siirtää talvelle ja lomarahoja voi vaihtaa vapaaksi ja saada näin 7,5 viikkoa lomaa vuodessa.

Lähettäjä: Kaisla 
Päivämäärä:   2.8.25 17:26:53

Aloitus, kuin minun suusta. Samaa miettinyt ja pohtinut pääni puhki miten päästä tilanteeseen, jossa saa itse määritellä omat aikataulunsa.

Miten tämä elämä voi olla tällaista. Pelkkää suorittamista päivästä toiseen. Ne vapaat hetket, kun vaan saa olla ja tehdä mitä itse haluaa ja milloin haluaa. Niitä tahdon enemmän.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   2.8.25 17:28:44

Yrittäjyys tai keikkatyöt

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   2.8.25 17:30:21

Itselläni loppuelämä edessä "paskatöitä", koska en yksinkertaisesti pärjää opinnoissa ja työelämässäkin heikosti. En todellakaan tiedä, miten pitäisi jaksaa. Todella masentavaa, tämänhetkistä työtä vihaan yli kaiken.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   2.8.25 17:33:54

Itselläni loppuelämä edessä "paskatöitä", koska en yksinkertaisesti pärjää opinnoissa ja työelämässäkin heikosti. En todellakaan tiedä, miten pitäisi jaksaa. Todella masentavaa, tämänhetkistä työtä vihaan yli kaiken.

...Ja sosiaalisten tilanteiden pelko ym. mielenterveyden ongelmat unohtui mainita.

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   2.8.25 17:35:16

Minun tuntemani yrittäjät ovat töissä silloin kun siellä pitää olla eikä silloin kun siellä huvittaa olla, työpäivät ovat pidempiä kun palkansaajilla ja kotiin pitää myös töitä viedä aika usein.

Lähettäjä: Jasso 
Päivämäärä:   2.8.25 17:35:50

Kuvitteletteko että ne jotka ei millään viitsisi käydä töissä viitsisivät kasvattaa omat ruokansa, tehdä puut, luoda lumet, lämmittää taloa?

Päivämäärä:   2.8.25 17:36:42

Jos et halua töitä niin vaihtoehdot on: 1. Teet silti töitä 2. Etsit jonkun vanhan papan joka karvalompakkoa vastaan elättää sinut 3. Kuolet pois 4. Olet sossuloinen kunnes tuet ajetaan alas.

Päivämäärä:   2.8.25 17:52:17

Kannattaa etsiä rikas puoliso.

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   2.8.25 18:04:39

"Vaatimattomuus voi myös tuoda onnen ja läsnäolon. Kokeilkaa jos ette usko."

Mun kaikki vapaa-aika menee omalla pienellä tilalla puuhasteluun, mm. Ruuan kasvattamiseen. Elän hyvin vaatimattomasti, mut ei tää kovin halpaa kyllä ole että kyllä siellä töissä joutuu sen 40h/vk olemaan että saan yksin okt pidettyä.

Päivämäärä:   2.8.25 18:21:07

Ä:
Sinulla on siis liian kallis paikka koska ylläpito vaatii normaalit työtunnit. Ihminen ei oikeasti tarvitse kuin muutamia neliöitä asuakseen. Sähköä ei välttämättä tarvitse.
Eläimet/liian iso puutarha ovat turhia kulueriä. Samoin jokaikinen turhaan lämmitettävä neliö.
Paras tulos saavutetaan minitalolla ja hankkimalla ruoka mahd pitkälle metsästä/järvistä ja puutarhassa kasvattaen vain välttämätön. Puut ilmaiseksi vaikka käsissahalla kuivuneet kaatuneet rungot ja oksat metsänomistajan luvalla. Keho tottuu viileään ilmaan ja yksinkertaiseen ruokavalioon kyllä.
Fasiliteetteja ei tarvita.
Tarvittavia tavaroita voi hankkia irtioton yhteydessä myymällä kaiken omaisuutensa pois ja tarkkaan tallettamalla jokaisen euron.
Tuloa toki hyvä olla vähäsen koska joka tapauksessa nollakuluilla ei suomessa pysty olemaan. Mutta pointti onkin että mahdollisinman askeettinen elämö eivadi isoja tuloja, joten työtä voi tehdä vain toisinaan just sen verran että kattaa niitö pakollisia kuluja. Mitä matalemmat kulut, sitä vähemmän työtä..

Päivämäärä:   2.8.25 18:23:27

Ja nimenomaan omakotitalo yksinasuvalle on se suuri virhe ja iso kuluerä. On olemassa muitakin vaihtoehtoja, autioksi jääneitä pikkumökkejä joita saattaa saada jopa ilmaiseksi asuttavakseen,.talovaunuja, asuntovaunu you name it.
En puhunut omakotitalosta, sillä ei siinä olw mitään järkeä lämmittää kymmeniä neliöitä ja raataa sen eteen.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   2.8.25 18:26:37

Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.
Mä teen töitä 25h/vko ja tuun sillä erinomaisesti toimeen. Vaikka asun Helsingissä. Jää säästöönkin rahaa. Tokikaan minulla ei ole autoa (en koe tarvettakaan), en omista mitään omakotitaloa, vaan asun vuokralla 35 neliön yksiössä. Ei sitä yksin sen enempää tilaa tarvitse. Turhat tavarat / vaatteet myyntiin, heräteostokset minimiin, ruokaostosten budjetointi jne.

Lähettäjä: ijgso 
Päivämäärä:   2.8.25 18:27:17

Kyllä on kehnoksi mennyt Suomen nuoriso. Ennen oli itsestään selvää että ihminen elätti itsensä työllään. Joka harvoin oli erityisen kivaa, mutta mitä sitten. Ja 6 päivää vkossa, yksi vapaapäivä. Pakko oli jaksaa ja jaksettiin.
Nykyään kaiken pitäisi koko ajan olla kivaa, helppoa ja vaivatonta. Että minäminä
minällä ois vaan mukavaa koko ajan.
No kuule, ei ole. Jos oot Jeff Bezosin lapsi, sitten ei varmaan tarvii käydä töissä, mutta kyllä nää miljardöörienkin lapset on usein ihan sekoboltseja, narkkareita ja moni päätyy itsemurhaan.

Jos aloittaja keksit jonkun keinon jolla elättää itsesi, feel free, jos et, niin vaihda asennetta ja käyt vaan siellä töissä.

Päivämäärä:   2.8.25 18:32:04

Onko mahdollisuus opiskella? Kauhistuttaako vain tuo "40 vuotta samaa hyppimistä muiden pillien mukaan" eli olisitko valmis tekemään 5-10v töitä sen eteen, että sen jälkeen on loppuelämän työ mikä täyttää nuo toiveesi?

Olen itse taiteilija. En perinteinen taidemaalari, vaan ihan oikeissa töissä freelancerina. Työnäkymät hyvät, työt hoituu kotona tai mistä vaan, kukaan ei kyttää. Sopivia aloja on.

Päivämäärä:   2.8.25 18:34:13

LähettäjäJasso

Päivämäärä2.8.25 17:35:50

Kuvitteletteko että ne jotka ei millään viitsisi käydä töissä viitsisivät kasvattaa omat ruokansa, tehdä puut, luoda lumet, lämmittää taloa?

^ Kuvitteletko että tuo työ on mitenkään verrattavissa siihen että istuu toimistolla 50h viikossa? :'D

Lähettäjä: moro 
Päivämäärä:   2.8.25 18:58:47

Järjestelet asiat elämässä niin että et tarvitse kokoaikatyön tuloja. Vaikka puolet vuodesta töissä.

Lähettäjä: Amisope 
Päivämäärä:   2.8.25 19:48:11

ijgso sen sanoi.
Hitsi kun elämä ei vaan aina ole kivaa. Nuoret ja nuoret aikuiset on tottuneet liian helppoon. Toisaalta nuorille ei välttis enää ole tarjolla kesätöitä koulujen loma-ajoille, kuten silloin kun me vanhat oltiin nuoria.
Töitä oli pakko tehdä ja varsinkin nuorena ne ei aina olleet kivoja mut tehtiin silti - koska oli pakko jollain elää.
Se kannusti opiskelemaan ja tavoittelemaan parempaa, vaikkei edes tiennyt mitä se "parempi" vois olla.
Jos ei lukupäätä

Lähettäjä: Amisope 
Päivämäärä:   2.8.25 19:50:07

...jos ei lukupäätä ollut, piti (ja pitää edelleen) tyytyä siihen mitä on saanut.
Entäs jos aloittaja nyt vaan paiskis duunia, keräis pääomaa sijoitettavaksi ja elelisi sitten myöhemmin oloneuvoksena?
Tähän hetkeen ei nopeita ratkaisuja ole.

Lähettäjä: Muta 
Päivämäärä:   2.8.25 20:02:07

Kuulostat minulta 10 v. sitten. Olin vuosia sairaslomalla masennuksen vuoksi ja olin aivan varma, että työntekijää minusta ei enää tule. Vuosien terapian ja puolen vuoden kuntouttavan työtoiminnan jälkeen päädyin lopulta kuitenkin takaisin töihin ja se tuntui ihan ok:lta. Tein vuoden täysipäiväisesti ja siirryin sitten takaisin koulun penkille. Siihen kylkeen löytyi kiva etätyö johdon assistenttina ja opintojen vielä jatkuessa aloin jossain kohtaa yrittäjäksi. Nyt valmistumisesta on jo muutama vuosi, yrittäjä olen ollut viitisen vuotta ja teen hommia sen verran kuin tuntuu sopivalta, yleensä 15-20 tuntia viikossa. Johdon assarina osin, IT-alalla (jolle valmistuin) osin. Tuntipalkat pikku hiljaa nousseet vuosien myötä, nykyisin asiakkaasta riippuen 30-100 €/tunti + ALV. Menoja ei juuri ole (kirjanpito 40 €/kk, e-laskujen lähetys 10 €/kk tms.), joten netot jää pitkälti omaan käyttöön. Samat asiakkaat olleet jo useita vuosia, mikä on mahtavaa, kun hommat sujuvat ja kaikki ovat tyytyväisiä. Eri asiakkaille vähän erilaisia hommia ja välillä keksivät jotain täysin uuttakin, niin pääsee tekemään kaikenlaista. :) Ja 100 % etätyö, niin osa vuodesta tulee asuttua ulkomailla jne. En voisi kuvitellakaan palaavani minkäänlaiseen 8-16 työhön, johon täytyy vielä matkata..

Tee elämästä oman näköisesi ja sellainen, että tykkäät! Kerran sitä vain eletään.

Päivämäärä:   2.8.25 21:00:49

”Mitkä ovat vaihtoehdot?”

- työttömyys
- yrittäjyys
- firettäminen
- downsiftaus
- lottovoitto
- puolison rahoilla eläminen
- perintö

Vaihtoehtoja löytyy. Jokainen vaatii jonkunlaista uhrausta, panostusta ja osa erittäin hyvää onneakin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.