Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mökille ja reissuun juoksuisen koiran kanssa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.25 08:52:42

Koiralla alkoi eka juoksu ja olen kesälomalla vielä pari viikkoa. Mietin uskaltaako koiran kanssa mökille? Siellä on leikattu uros jonka kanssa rakastaa painia. Ongelmana on ettei tontti ole aidattu. Koira pysyy muuten pihassa mutta uskaltaako juoksun aikana olla mökillä vapaana vahdittuna? Liinaa on yritetty mutta sotkeutuu porukoiden koiran jalkoihin (tuo leikattu uros). Koira kerää järjettömästi virtaa jos ei pääse purkamaan sitä ja alkaa tehdä kaikkea kiellettyä taukoamatta.

Toisena oli tarkoitus lähteä huomenna patikoimaan koiran kanssa, mutta ei kai juoksu siinä haittaa. Ajattelin laittaa koiran kantoreppuun pissa-alustan alle ja putsaan vedellä koiraa. Ollaan vain pari päivää ja yö hotellissa.

Re: Mökille ja reissuun juoksuisen koiran kanssa?

Päivämäärä:   2.8.25 09:26:27

Riippuu täysin siitä uroksesta miten osaa olla juoksunarttujen kanssa. Leikattukin uros voi juoksuista stressata ja jopa astua, vaikka pentuja siitä ei tulekaan. Toisaalta moni leikkaamatonkin osaa olla juoksuisten kanssa nätisti etenkin tärppien ulkopuolella. Mutta koiraa tuntematta ei voi tietää.

Ihan normaalisti olen juoksusten kanssa muuten ollut ja elänyt ja reissannut. Juoksupökät jalkaan paikoissa joissa ei saa sotkua tulla. Irti en pidä tärppipäivinä mutta juoksujen alussa kyllä, kun ei se silloin voi tiineeksikään tulla.

Päivämäärä:   2.8.25 09:28:43

1. Opeta se koira kestämään myös tekemättömyyttä. Säästyt harmailta hiuksilta tulevaisuudessa, jos katkaiset oman jalkasi tai talvella on kolme viikkoa -30 yötä päivää.

2. En päästäisi irti.

Päivämäärä:   2.8.25 09:32:32

"Ajattelin laittaa koiran kantoreppuun pissa-alustan alle ja putsaan vedellä koiraa. "

Eikö se koira voi kävellä vai miksi se pitää reppuun sulloa?

Yksinkertaisesti. Et pidä koiraa irti etkä kytkettynä ulkona yksin. Mökkinaapurustossa voi olla leikkuuttamaton uros. Ja ne haistaa juoksunartun useamman kilometrin päästä, vaikka välittömässä läheisyydessä ei olisikaan ketään.

Päivämäärä:   2.8.25 09:48:15

Reppuun koska on vielä pentu eikä voi koko matkoja kulkea, osan toki kulkee itse.

Lähdetään nyt patikoimaan mutta jätetään mökkeily. Harmittaa kun on loma ja olisi kiva olla mökillä mutta ei voi mitään. Onneksi puolet lomasta ehdittiin sentään siellä olla.

Stressaa myös kun lähden itse viikon päästä reissuun. Mutta täytyy vannottaa hoitajaa ettei saa sekunniksikaan päästää silmistään pihalla (aidattu).

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   2.8.25 10:35:39

Ekalla juoksun alkamisviikollahan mitään ei tapahdu ja yleensä jopa leikkaamaton uros pärjää nartun kanssa ilman mitään ongelmia, saati leikattu! Tokalla viikolla alkaa muutosta tulemaan. Eli jos juoksu alkanut vaikka eilen, viikon siitä pystyy toimimaan ihan normaalisti.

Päivämäärä:   2.8.25 10:38:31

Stressaa kun olen juuri pahimpaan aikaan ulkomailla, lähtö tasan viikon päästä ja siitä 4 päivää.

Päivämäärä:   2.8.25 10:41:42

Ei se kovin pentu ole jos juoksut on alkamassa. Minulla 4-5 kuiset liikkuu saman matkan minkä aikuisetkin, mutta ei liikuta lujaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.8.25 10:43:25

Siis kuinka nuorena sillä on juoksut alkanut kun ei voi kuitenkaan itse kävellä koko matkaa?

Päivämäärä:   2.8.25 10:55:59

7 kk. Tuolla mihin mennään on varoituskyltit kyistä, siksi myös reppu, lenkkeillään muuten ennen ja jälkeen patikoinnin.

Päivämäärä:   2.8.25 10:56:45

Meillä myös ohje että vuoden iästä eteenpäin voi liikkua saman kuin aikuiset, kun luusto ja nivelet täysin kehittyneet.

Päivämäärä:   2.8.25 17:07:01

Joo ohjeitahan on kun kasvattajat yrittävät sysätä kasvuhäiriöiden syyn omistajille. Tärkeintä on se että koira ei väsy, eikä 7kk ikäinen enää kovin helposti väsy jos on pennusta asti saanut liikkua.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   2.8.25 17:26:13

"Joo ohjeitahan on kun kasvattajat yrittävät sysätä kasvuhäiriöiden syyn omistajille."

No just juu. Kyllä se nyt vaan on järkevää liikuttaa niitä nuoria koiria OIKEIN, että on mahdollisuudet parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen ja omistaja tietää itse tehneensä parhaansa.. Varomattomuus, liian vähäinen liikkuminen tai liian haastava,vääränlainen liikkuminen ovat niitä kohtia kun ei ole tehnyt sitä parastaan. Perimä määrää puitteet mihin luusto voi kehittyä, itse voi tehdä niiden sisällä parhaansa AINA. Mutta tässä varottiin myös käärmeitä ja sehän on myös yksi tapa omistajan tehdä parhaansa koiran eteen.

Juoksunaruun kompastujalle vinkki: perinteinen juoksulanka puiden tms. väliin mutta hihnana flexi ! Ei mikään pitkäaikainen ratkaisu, mutta just mökkioloissa hetkittäin paljon turvallisempi kuin hihna mihin sotkeutuu.

Mökille lähtisin, vaellukselle lähtisin, ulkomaille lähtisin, mutta vapaaksi päästäisin normaalia korkeammalla kynnyksellä ja hoitaja tosiaan siellä aidatulla pihalla koiraa valvoen.

Päivämäärä:   2.8.25 17:57:20

Juoksuset koirat kuuluu kotiin.

Kaikki koirat, joita ei käytetä jalostukseen, tulisi sterilisoida.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   2.8.25 18:47:22

Höpö höpö . :teen kommenttiin.

Steri on iso leikkaus, ja se vaikuttaa koiraan moninaisesti. Tuo mukanaan mahdollisesti myös paljon huonoa.

Menisin normaalisti mökille ja vaeltamaan. Toki, koiraa pitää vahtia, mutta pitää sitä muutenkin. Se, että koira on repussa, ja joutuu kusemaan alleen ei ole ok. Repussa voi olla jonkun vaikean sillan ylityksen tms. ajan. Ei päivävaelluksen ajan. Päiväksi koiraa ei saa häkittää, ja repussa sillä on vielä vähemmin tilaa.

Jos omistajan on noin vaikeaa lähteä matkalle ( näitä juoksu ja matka aloituksia on jo muutama ollut), niin sitten jää kotiin.

Päivämäärä:   2.8.25 19:08:33

Oon huomannut saman että samalle aloittajalle koiran juoksut ovat maailman hankalin asia. Ja nyt vielä sullotaan koira reppuun ettei vaan rasitu ennen vuoden ikää (lol).

Ehkä kannattaa reissut perua ennen kuin koira on sen vuoden edes. Pääsee edes kävelemään silloin.

Päivämäärä:   2.8.25 19:28:22

LähettäjäHmmm.....

Päivämäärä2.8.25 17:26:13

"Joo ohjeitahan on kun kasvattajat yrittävät sysätä kasvuhäiriöiden syyn omistajille."

No just juu. Kyllä se nyt vaan on järkevää liikuttaa niitä nuoria koiria OIKEIN, että on mahdollisuudet parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen ja omistaja tietää itse tehneensä parhaansa.. Varomattomuus, liian vähäinen liikkuminen tai liian haastava,vääränlainen liikkuminen ovat niitä kohtia kun ei ole tehnyt sitä parastaan. Perimä määrää puitteet mihin luusto voi kehittyä, itse voi tehdä niiden sisällä parhaansa AINA. Mutta tässä varottiin myös käärmeitä ja sehän on myös yksi tapa omistajan tehdä parhaansa koiran eteen.

Juoksunaruun kompastujalle vinkki: perinteinen juoksulanka puiden tms. väliin mutta hihnana flexi ! Ei mikään pitkäaikainen ratkaisu, mutta just mökkioloissa hetkittäin paljon turvallisempi kuin hihna mihin sotkeutuu.

Mökille lähtisin, vaellukselle lähtisin, ulkomaille lähtisin, mutta vapaaksi päästäisin normaalia korkeammalla kynnyksellä ja hoitaja tosiaan siellä aidatulla pihalla koiraa valvoen.

Yhtäkään huono luustoista koiraa ei ole vielä ollut vaikka ovat saaneet liikkua. Kun se ne geenit jotka sen määrää. Ja jos geenilotossa käy huonosti niin hyvä lihaskunto auttaa koiraa pärjäämään.

Päivämäärä:   2.8.25 19:37:14

Vaellukset siis vain 3 ja 6 km ja sitä ennen ja jälkeen lenkkeillään muualla. Kyyt siis se suurin syy, koska tuolla ihan metsähallitus varoittaa niistä.

On tarkoitus sterkata mutta ei tietenkään pentuna vielä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.