Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko jollain vielä nykyään akvaariokaloja?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   1.8.25 22:24:07

Meillä oli lapsena.

Re: Onko jollain vielä nykyään akvaariokaloja?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.8.25 22:27:59

Mulla on

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   1.8.25 22:34:46

Minulla ei, mutta haaveilen kyllä akvaariosta. Hyvin hoidettuna on minusta kauniin näköinen ja rauhoittavaa katseltavaa. Aika vähän akvaarioita kylläkin näkee nykykodeissa, ovat kovasti vähentyneet.

Itsellä akvaarion hankintaa on hillinnyt se, että meillä ei oikein ole sopivan varjoisaa ja kuitenkin tilavaa paikkaa sijoittaa akvaario. Koti on täynnä isoja ikkunoita, joista tulee niin paljon valoa, että akvaario olisi hetkessä levää täynnä.

Toinen akvaarion hankintaa hillinnyt tekijä on pelko vesivahingosta. Harvinaisia ne kai ovat, jos on laadukkaan lasiakvaarion hankkinut. En silti haluaisi riskiä, että ollessani poissa kotoa 500 litraa vettä valahtaa lattialle.

Lähettäjä: Ploplo 
Päivämäärä:   1.8.25 22:55:51

Akvaarioita ollut 30 vuotta, parhaimmillaan oli 5, nyt enää yksi iso, 720 l. Joten on akvaariokaloja.
Outo kysymys, miksi ajattelet että akvaariokaloja ei enää ihmisillä olisi?

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   2.8.25 00:19:18

Minäkin olen jo pitkään haaveillut akvaariosta.

Lähettäjä: Se Hep 
Päivämäärä:   2.8.25 00:48:06

Enpä ole tullut ajatelleeksi, mutta nyt kun mietin, niin taitavat tosiaan olla vähentyneet. Lapsuudessani 25-30 vuotta sitten useammalla tuttavaperheellä oli akvaario ja kaloja. Nyt en tunne ketään, jolla olisi. Vakkarieläinlääkärimme odotushuoneessa on.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   2.8.25 00:51:48

Ennen "riitti" aika pienet akvaariot ja minimaalinen hoito. Onneksi nykyään akvaarioita on enemmän vain oikeilla harrastajilla.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.8.25 06:51:49

"Outo kysymys, miksi ajattelet että akvaariokaloja ei enää ihmisillä olisi?"

Ei minusta ole ollenkaan outo kysymys, aika vähänhän niistä puhutaan missään. Ei täälläkään ole mitään akvaariokeskustelua ollut aikoihin, monenlaisista muista lemmikeistä kyllä. Ja ne kotiakvaaariot eivät ulkopuolisille näy, kaloja ei ulkoiluteta eikä käytetä eläinlääkärissä.

Silloin kun minulla oli akvaario, niin ei moni tuttuni siitä tiennyt ja vielä harvempi näki. Ei siitä tullut edes mainittua sellaiselle, joka ei myös harrastanut, jos ei ollut jotain keskustelua, jossa se ei johonkin asiaan liittyen tullut ilmi.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.8.25 06:54:30

... Ja niin siis, mulla on ollut, mutta olen siitä jo useampi vuosi sitten luopunut.

Lähettäjä: aqua 
Päivämäärä:   2.8.25 07:04:44

Nykyisin akvaariot taitavat olla enemmän spesialistien harrastusta ja hyvä niin. Muistan kyllä itsekin niitä 80-luvun altaita missä oli kaikki mahdollinen pielessä. Nykyisin on enemmän tietoa tästäkin asiasta joten ihmiset todennäköisesti harkitsevat akvaarion hankintaa paremmin.

Vanhaan taloon muutossa iso pettymys oli se kun tajusin, että sähkökatkoriskin takia trooppisen altaan pitäminen ei ole täällä järkevää. Haaveilin pitkään sellaisesta altaasta, mihin kalasto valikoituisi ainoastaan Suomessa kasvatetuista lajeista ja uutta kotia etsivistä kaloista. Lehtikaloja, monneja ja monnisia, keisaritetraparvi... Mutta en nyt sitten raaski, kun ei voi luottaa sähkönjakeluun, en halua riskeerata kaloja turhaan.

Edelleen selailen kyllä säännöllisesti akvaariokirjoja. Youtubesta jumitun joskus katsomaan akvaariovideoita vaikka kuinka tiedän etten pysty toteuttamaan mitään haavetta omasta altaasta.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   2.8.25 08:18:55

On.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.25 08:41:29

Onko jollain vielä häkkilintuja?

Päivämäärä:   2.8.25 08:50:47

.: hyvä kysymys, nyt varmaan puhutaan enemmän huonelinnuista. Ainakin sikäli kun olen seuraillut alan harrastajia niin linjana on se, että linnuille laitetaan oma huone missä asua.

Akvaarion hoidon suosituksissa on tapahtunut valtavia muutoksia, uusimmissa Markku Varjon kirjoissa on altaiden minimikoot ihan eri mittakaavassa kuin mitä ne joskus lapsuudessa olivat. Paljon on sellaisia kalalajeja mitä muistan lapsuudesta mutta niitä ei nykyään enää myydä ollenkaan koska ne on todettu soveltumattomiksi akvaarioon. Lajien tunnistus on myös parantunut, enää ei ole jotain mysteerimonneja myynnissä mitkä sitten yllättäen kasvaakin puoli metriä pitkiksi.

Paljon toki riippuu harrastajan viitseliäisyydestä myös. Itse pidin sääntönä että akvaarion pitkällä sivulla oltava mittaa vähintään 15 kertaa aikuisen kalan pituus. Esim lehtikaloja en ottaisi ollenkaan muuhun kuin 2 metriä pitkään altaaseen.

Toisaalta nykyisin on myös paljon harrastajia, jotka tekevät ihan vaan kasviakvaarion tai ottavat sukarapuja yms vesieliöitä mutta jättävät kalat kokonaan pois. Sekin voi olla toimiva vaihtoehto!

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   2.8.25 08:53:29

Ei ole pitkä aika kun siskon kanssa puhuttiin että tosi moni on luopunut akvaarioista, siskolla on vielä mutta harkinnut siitä luopumista.

Undulaatit ja seeprapeipot oli tosi yleisiä 90-luvulla, mutta enpä ole ainuttakaan nähnyt enää aikoihin.

Eikä ole samaan malliin hamstereitakaan. Ja yhdessä vaiheessa monella oli kilpikonna, sellainen kämmenelle mahtuva punakorva.

Tietoa on tullut ihan hurjasti lisää ja häkkien/akvaarioiden kokovaatimukset on kasvanut. Ei nuo helppona pidetyt lemmikit olekkaan niin helppoja. Mulla on punakorvakilpikonna ja kyllähän tuo 500 litrainen akvaario vie tilaa ja puhumattakaan kaikesta muusta mikä hoitoon liittyy niin konna on kaikkea muuta kuin helppo lemmikki.

Päivämäärä:   2.8.25 08:57:43

10 vuotta sitten luovuin viimeisestä akvaariosta. Ei oikein enää riittänyt aika ja kiinnostus siihen. Välillä mietin että olisihan semmonen kaunis, mutta tuoreena on edelleen mielessä että kauniina pysyäkseen se tarvitsee aikaa ja paneutumista - jota on mulla nykyään vielä vähemmän kuin silloin 10 vuotta sitten.

Päivämäärä:   2.8.25 08:58:24

Tiku82: punakorvia ei saa enää edes myydä, kaikki konnat mitä Suomessa on, on niitä vanhoja konnia. Joskus näkyy kodinetsijöinä tai eläinsuojeluyhdistyksillä. Eläinkauppojen kautta ei enää saa punakorvakilpparia ollenkaan.

Harkitsin punakorvaa kun periaatteessa olisi tilaa isolle altaalle, just siis kodinvaihtajalle tms. Mutta en taida kuitenkaan, ei taida mun osaaminen riittää.

Päivämäärä:   2.8.25 09:08:53

"Onko jollain vielä häkkilintuja?"

Enemmän on sellaisia joilla on linnuille oma huone, häkki vain ruokailupaikkana tai jos pitää väliaikaisesti lintu laittaa turvaan tai sairastamaan. Tai siis itse tunnen enemmän näin lintuja pitäviä, lintuja on undulaateista isoihin harmaisiin kaijoihin.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   2.8.25 09:15:15

Punakorvat on juu ollut kiellettyjen listalla jo vuodesta 2016, mutta muita vesikilpikonnia saa edelleen myydä. Tuo oma on noin 25 vuotias rescue. Vaihtoehdot konnalle oli joko lopetus tai meille, joten opettelin aika nopealla aikataululla kilpikonnan perushoidon.

Päivämäärä:   2.8.25 09:22:50

Tiku82: mä en tienny että muita lajeja on vielä myynnissä. Mua harmitti aikanaan se, että omenakotilot kiellettiin. Ne oli tosi mielenkiintoisia otuksia, oli oma pieni allas niille jonkin aikaa. Loppui sitten niiden pito kun eivät enää itse lisääntyneet.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.