Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rotukissa vai maatiainen?

Lähettäjä: oop 
Päivämäärä:   1.8.25 17:07:54

Tässä lueskellessa muiden kissa-aiheisia aloituksia, laitan minäkin omani.

Elikkäs pohdinnassa hankkiakko maatiaiskissa vai rotukissa. Rodut jotka kiinnostaa ovat ragdoll ja brittiläinen.

Näissä roduissa kiinnostaa se että kissasta tulee aikuisena rauhallisempi, ovat yksiä rauhallisimmista kissaroduista. Ovat ihmiseen kiintyväisiä ja seurallisia, ainakin brittiläinen on myös itsenäisempi.

Millainen on maatiaiskissa yleensä? Kaipaako kovastikin ulos irti? Sellaista mahdollisuutta ei ole tarjota, muuta kuin valjaissa ulkoilu.

Re: Rotukissa vai maatiainen?

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   1.8.25 18:07:51

Olen vapaaehtoisena esyllä missä talon läpi kulkee noin 1000 kissaa vuodessa. Pääasiassa maatiaisia.

Maatiaisen ongelma on ettet ikinä voi tietää millainen luonne pennulle tulee. Voi olla hurjan raju tai laiska sohvan valtaaja. Osa populatiosta loukutetuista haikailee ulos mutta pääasiassa oppivat sisäkissaksi oikein hyvin, ei edes halua mennä ulos.

Rotukissan kanssa voi vähän paremmin arvioida mitä voi tulevaisuudessa olettaa.

Mä haaveilen chinchillan värisestä brittiläisestä. Nyt viiden maatiaisen joukossa on yksi sckottish fold. Upea luonne, aika lähellä brittiä, mutta skotti on niin kovin sairas rotu etten voi hyvällä tahdollakaan suositella kenellekkään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.8.25 20:18:17

Ei olisi rotukissatkaan varmoja tapauksia jos populaatiosta tulisivat ja esyn pompottelun läpi menisivät.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   1.8.25 20:32:55

Totta muuten tuo että kyllä kissan lähtökohdatkin vaikuttaa. Meillä on ollut hyvin arka ragdoll, taustoista tiedetiin että on pentutehtaasta lähtöisin. Mutta kyllä se rotuleima noissakin näkyi, mulla oli kotihoidossa viisi dollia ja oli ne vähän sellaisia hömelöitä, ei mitään merkkiä saalistusvietistä, nälkään olisi kuolleet jos olisi tarvinnut hiiriä pyydystää.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   1.8.25 20:41:50

Kertooko rauhallisuus kivusta? Paikalla ollessa ei satu mihinkään. Kissa on saalistava peto. Todella aktiivinen eläin.

Mun valinta on nyt ja aina maatiainen. Rodun jalostus ei ole mitään hyvää tuonut mihinkään eläinlajiin. Populaatiokissaa en myöskään ottaisi. Sisäsiitos kertaa viisi tms., ei tuo mitään hyvää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.