Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletko tyytyväinen vanhempiisi?

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   1.8.25 16:57:06

Tekisitkö heidän eteensä mitä vain? Aiotko hoitaa vanhempana tai hoidatko jo? Oletko saanut jälkeenpäin tietää jotain mikä ihmetyttää? Oletteko sopineet välinne?

Re: Oletko tyytyväinen vanhempiisi?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   1.8.25 17:06:11

En voisi kuvitella parempaa äitiä kuin minun äitini. Kyllä aion hoitaa häntä sitten kun hän on siinä kunnossa ettei enää pärjää. Toivottavasti pysyn itse riittävän terveenä sen tekemään. Äitini on jo iäkäs ja pelkään sitä päivää kun menetän hänet.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.25 17:07:09

Ikävä kyllä en ole, mutta enköhän heitä hoida kun ovat siinä iässä etteivät pärjää. Tosin isä on näyttänyt kyllä hyvää mallia, kun oma äitinsä joutui hoitokotiin ja ehkäpä muutaman vuoden välein kävi tapaamassa häntä. Todennäköisesti teen samoin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.25 17:09:01

En. Nykyään he ovat mukavia, ainakin teeskennellysti, mutten voi antaa anteeksi sitä miten he kohtelivat minua kun olin lapsi ja heidän armoillaan. He tuhosivat elämäni ennen kuin se ehti alkaa. Mädäntykööt keskenään.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   1.8.25 17:12:30

Minäkään en osaisi kuvitella parempaa äitiä kuin minun. Todellakin tekisin snnilleen mitä vain hänen vuokseen ja ata kaikessa missä vain voin niin kuin hänkin auttelee minua kaikessa missä voi. Toistaiseksi hän ei sen ihmeempää hoitoa tarvitse, mutta hänen pyynnöstään hoitelen hänen asioitaan (esim. pankkijuttuja), tarvittaessa vien lääkäriin jne. Että jos tuollaiset asiat ovat hoitamista, niin hoidan. Ja myöhemmin kun hän alkaa tarvita oikeasti hoitoa, hoidan niin pitkään kuin mahdollista.

Meillä on aina puhttu avoimesti kaikesta, niin että mitään "luuurankoja kaapissa" ei ole.
Isääni en kovin hyvin tunne, jote hänestä en osaa sanoa paljokaan.

Lähettäjä: oxox 
Päivämäärä:   1.8.25 17:15:40

"Oletko tyytyväinen vanhempiisi?
Tekisitkö heidän eteensä mitä vain? Aiotko hoitaa vanhempana tai hoidatko jo? Oletko saanut jälkeenpäin tietää jotain mikä ihmetyttää? Oletteko sopineet välinne?"

- toiseen ole, toiseen en.
- en tekisi, sen paremman eteen olisin tosin tehnyt paljon enemmän mitä tein, jos olisin pystynyt.
- olen, juuri mikään ei ole ollut heidän elämässään sitä mitä minulle ovat kertoneet.
- Toisen kanssa on aina ollut hyvät välit, toisen kanssa totaalinen välirikko, täydellinen arvoitus saako välejä sovittua mitenkään, koska se ei ole minusta kiinni.

Lähettäjä: Kraa 
Päivämäärä:   1.8.25 18:01:26

He olivat/ovat monella tapaa hyvät vanhemmat, mutta varsinkin isä valitsi olla usein tarpeettoman kova. Onneksi välit ovat vähän parantuneet nyt, kun olen aikuinen. On asioita joita en anna isälle anteeksi, eikä minun tarvitsekaan. Olen ajatellut hoitaa heidät loppuun asti ja tarvittaessa maksan hoidosta/hoitopaikasta yksityisellä, jos julkisella puolella ei saa tarpeeksi hyvää hoivaa. Toivottavasti elän itse riittävän pitkään ja olen riittävästi rahoissa sitten, jos sellaisen aika tulee.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.25 18:18:54

-hetkittäin kyllä, tiedän että yrittävät tehdä parhaansa vanhempana, mutta en ymmärrä miksi hankkivat lapsia kun muut ovat kuitenkin tärkeämpiä kuin ne.

Tekisitkö heidän eteensä mitä vain?
- Olen auttanut heitä parhaani mukaan ja siinä sivussa sivuuttanut omaa elämääni, eli voisi sanoa että olen jo tehnyt aivan riittävästi.

Aiotko hoitaa vanhempana tai hoidatko jo?
-Yhdessä vaiheessa ajattelin että voisin ottaa vastuulleni, mutta tässä hetkessä oma elämäni on niin pahasti pielessä että en varmaan voisi tai edes pystyisi. Vanhempani ovat myös osasyyllisiä vaikeaan tilanteeseeni.

Oletko saanut jälkeenpäin tietää jotain mikä ihmetyttää?
- olen aikuistuttua oppinut ehkä näkemään heidät enemmän pelkkinä ihmisinä ja yllättynyt miten suuri tarve heillä on esittää ja valehdella.

Oletteko sopineet välinne?
-jossain määrin kyllä, mutta en itse pysty enempään ennenkuin tilanteeni helpottaa. Eikä tiedä helpottaako koskaan, enkä koe että minun siinä vaiheessa tarvitsee edes sopia. He kun omalla ylimielisyydellään olivat elämääni tuhoamassa.

Lähettäjä: Pöä 
Päivämäärä:   1.8.25 18:37:19

En todellakaan ole. Mutta eipä tuolla enää ole väliä kun ovat jo maatuneet.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   1.8.25 20:29:34

Olen. Ovat tehneet parhaansa ja ovat oman ikäkautensa edustajia. Yritän parhaani mukaan hoitaa, mutta ovat sanoneet että kun eivät pärjää, menevät hoitokotiin. Ottaisin meillekin kunnes ovat vaaraksi.

Tänään vietettiin koko päivä yhdessä hoitaen heidän asioitaan.

Päivämäärä:   1.8.25 20:31:11

Niin ja joskus piti tehdä myös selväksi se, etteivät päätä asioitani. Mutta se tuli selväksi.

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   1.8.25 21:52:46

Joka kohtaan ei

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   1.8.25 22:05:50

Hyvät vanhemmat. Tietty kukaan ei ole täydellinen mutta olen tyytyväinen . Turvallinen koti ja hyvät välit -tosin molemmat jo edesmenneet.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.8.25 22:07:22

Äitini on tehnyt meidän elämästämme turvallista ja tasapainoista ihan uskomattomalta tavalla. Mitään aineksia sellaiseen ei ollut, ja vasta jälkeenpäin olen huomannut, miten lähellä kaikki oli mennä kaameallaa tavalla pieleen monesti.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   1.8.25 22:28:05

Isä on jo kuollut vuosia sitten, ja en ollut hänen kanssaan juurikaan väleissä.
Äitini taas, tekisin mitä tahansa hänen vuokseen!! Toki ei mulla rahaa ole häntä elättää, mutta hoidan kyllä, kun aika koittaa, niin pitkälle kun pystyn!

Lähettäjä: Jqjqhq 
Päivämäärä:   1.8.25 22:42:09

En. Isä oli hullu, joka kuoli kun olin lapsi. Äiti kai yritti parhaansa mutta tuntui että välitti enemmän alkosta ja surkeasta ukosta kuin lapsistaan. Etäinen suhde nykyään vaikka välillä soitellaan. En hoitaisi luultavasti eikä välttämättä antaisi. En tiedä mitä tekisin hänen puolestaan, tuskin kaikkea.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   1.8.25 22:46:25

Sama kuin edellisellä. En tiedä edes vanhempieni osoitetta eivät oo ilmottanu. Ainakin 10v menny ku viimeksi nähny.

Lähettäjä: Paska penikka 
Päivämäärä:   1.8.25 22:46:47

En.
Ovat syntyneet 1947, yksinkertainen koulutus, sivistymättömiä metsäläisiä, jotka hankkivat kolme lasta, koska vehkeet toimi ja niin piti tehdä, vaikka ei kiinnostanut. Vihasivat toisiaan, työtään, elämäänsä ja lapsiaan.
Nyt ne vaatii erityiskohtelua, arvostusta, kunnioitusta ja huomiota.
Mädätköön minun puolestani. Minä en koe olevani heidän vanhuutensa turva, koska he eivät luoneet minulle turvaa, kun sitä tarvitsin. En pyytänyt syntymääni.

Lähettäjä: Suru 
Päivämäärä:   1.8.25 23:06:54

Paljon on jäänyt kokematta yhteisiä hetkiä heidän kanssaan ja perheessä löyhät suhteet. Äiti on halunnut nyt lähentyä kun on yksinäinen. On ollut aika kova ponnistus ottaa hänet elämääni 30 vuoden jälkeen. Hoidan kyllä tarvittaessa. Isääni en ole tavannut vuoden 80-luvun jälkeen ja häntä kohtaan ei ole mielenkiintoa. Se ovi on sulkeutunut.

Olen miettinyt pitäiskö asioista puhua mutta ehkä annan niiden olla niin kuin ovat. Kova elämä takana kaikilla.

Päivämäärä:   1.8.25 23:55:40

Paska penikka: kuitenkin heillä on koulutus ja ovat aitoja metsäläisiä. Siinä on jo kaksi hyvää syytä pitää ihmisestä <3.

Päivämäärä:   2.8.25 00:09:51

Kyllä, kirjekurssilla päästy tekemään suorittavaa työtä 50 vuotta ja pieksetty penikat siinä sivussa ja välillä toisiaan. Upeita sinnikkäitä ihmisiä.

Päivämäärä:   2.8.25 00:13:13

Heidän penikoistaan en mitään tiedä, mutta ihan parin sivun verran olen papereiden mukaan tuon ajan koulutukseen perehtynyt.

Päivämäärä:   2.8.25 00:15:21

Ja nämä eivät ota hoitoa vastaan vinosilmiltä, yh-huorilta tai rättipäiltä tulevaisuudessa. Aikovat jäädä kotiin kuolemaan lastensa hoitamana (vaikka lapsetkin on ihan paskoja). Ne lapset on kuitenkin kasvatettu vanhuuden turvaksi.

Päivämäärä:   2.8.25 00:16:10

Kylläpä he suhtautuvat ikävästi ihmisiin :(

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   2.8.25 00:18:54

Uskon äidin yrittäneen parhaansa, ei hänenkään koti ollut lämmin ja rakastava. Hän oli ja on kontrolloiva ja etäinen.
En nyt mitä tahansa tekisi kuin omien lasteni puolesta.
Tulen hoitamaan sekä velvollisuudesta että myötätunnosta.

Mikä nyt voisi ihmetyttää, ei välit ole koskaan olleet poikki niin ei ole sovittavaa.

Päivämäärä:   2.8.25 00:23:17

zäkä, kannattaisi sinunkin ottaa opiksi ja ehkä vielä jatkaa peruskoulutuksen jälkeen eteenpäin ja lukea muutama sivu lisää..

Päivämäärä:   2.8.25 00:26:00

No niin pitää tehdä, etten enää tulkitse asioita näin väärin! Hah, luulla nyt, että suhtautuisivat ikävästi ihmisiin, vaikka kaikki syy onkin paikassa jälkikasvussa!

Lähettäjä: Kylmä ihminen 
Päivämäärä:   2.8.25 00:38:00

En osallistu omien vanhempieni hoivaan:
- heillä on varaa ja vastuu huolehtia itsestään
- heillä on ollut mahdollisuus varautua siihen, että maailma ja yhteiskuntarakenne muuttuu ja siihen on pystyttävä reagoimaan
- maksan jo omalla työlläni heidän eläkettään
- minulla on oma perhe, johon suuntaan rahani ja aikani
- vanhempani eivät ikinä hoivanneet omia vanhempiaan: ne sijoitettiin kivoihin vanhainkoteihin, joissa niistä piti ammatti-ihmiset hyvää huolta ja katsomassa käytiin jouluna
- en ole koulutukseltani / taipumuksiltani lähihoitaja tai sairaanhoitaja, joten en pysty tarjoamaan sitä arvokasta ja inhimillistä vanhenemista yhtään kenellekään
- minulla ei ole varaa alkaa maksamaan perheeni elämän kulujen lisäksi vanhempiani

Päivämäärä:   2.8.25 00:55:38

Ei se väärinymmärtäminen ole se hirvein asia, vaan se, jatkatko itse samaa kakkaa omille lapsillesi. Tuo vanhemmuuden kiusallisin osa: vastuu.
Oletko itse ohjelmoitu huolehtimaan vanhemmistasi, vaikka se on nykyään ihan jotain muuta, kuin lempeitä mummukoita katsomassa lastenlasten perään ja sävyisänä kutomassa sukkaa jossain muualla kun omassa kodissasi..?
Miten ensimmäinen säärihaavan tuoksu ja hoito ja alkavat tuistisairauden oireet..?
Keksikää nyt toki jotain konkreettista, kun niitä ei pysty enää sijoittamaan mihinkään ja miettikää sitä omaakin vastuuta: aika paljon on lapsilta pyydetty, että heitäppä lähellä eläköitymistä oma elämä sivuun ja jää auttelemmaan äippää ja iskää, vaikka paukut ei riitä millään tasolla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.