Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lihavan liikuntaharrastus

Lähettäjä: Laihduttamassa 
Päivämäärä:   1.8.25 14:27:11

Mitä tai millaista liikuntaa harrastatte te, jotka olette oikeasti lihavia? Eli maha niin iso, että on tiellä, reidet hinkkaa kävellessä ja kävely on jalkojen ja kropan heittelyä puolelta toiselle joka askeleella? Eli pelkkä kävelykin on työlästä.

En siis puhu teistä, joita sennula on täynnä, eli jotka olette nopeampia, ketterämpiä ja parempikuntosiia kuin hoikat tuttunne ja halveksitte heitä, kun eivät kykene ja jaksa tehdä mitään, kun ovat niin hoikkia ja te lihavina juoksette maratonin sillä välin kun hoikat kaverinne kiipeävät kerrostalon yhden porrasvälin.

Tein elämäntapamuutoksen ja sain lääkkeet painonpudotuksen tueksi ja nyt pitäisi löytää joku liikuntalaji, jota näin lihavana voisin harrastaa. Koskaan en ole salilla käynyt enkä tiedä, onnistuisiko tämän kokoisena edes mikään. Mutta en halua vain olla ja odotella että kilot karisee vaan haluan harrastaa liikuntaa painonpudotuksen tueksi. Ja itse asiassa se oli ihan lääkärin vaatimus, että lihakset säilyisi painonpudotuksessa mahdollisimman hyvin. Mutta hän ei osannut sanoa mitään lajia juuri minulle, käski vain miettiä mistä itse pidän ja mieluiten jotain sellaista, jossa käytän lihaksia, eli jotain muuta kuin pelkkä kävely.

Kotijumppa on aina tuntunut hankalalta kun kroppa on aina tiellä. Joten jos olette kyenneet kotijumppaan, niin mitä liikkeitä, onko jotain välineitä? Vai oletteko menneet salille, vai mitä olette harrastaneet?

Ei sitten kiitos mitään laihdutusvinkkejä tai haukkuja. Pidetään tämä keskustelu aiheessa ja aiheellisena ja puhutaan niistä liikuntalajeista. Muut asiat voitte mennä kertomaan muihin ketjuihin.

Re: Lihavan liikuntaharrastus

Lähettäjä: Keko 
Päivämäärä:   1.8.25 14:32:05

Uiminen tai ihan vesijuoksu / vesijumppa alkuun? Ei ole nivelet niin kovilla.

Tsemppiä elämäntaparemonttiin!

Lähettäjä: BMI 36 
Päivämäärä:   1.8.25 14:32:07

Käyn kuntosalilla niissä parjatuissa laitteissa.

Lähettäjä: tytti 
Päivämäärä:   1.8.25 14:33:08

uiminen - ei rasita niveliä. Kunnon vauhdilla, ei siis mitään "mummountia".

kuntosalilla hommaat personartrainerin opastamaan - kyllä siellä voi isompinkin ihminen treenata.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.25 14:33:47

Suosittelen uintia, sekä ihan kävelyä sen lisäksi. Kotona voi tehdä kuminauhajumppaa, tai nostella pieniä painoja. Netistä löytyy jumppaohjeita joka lähtöön, mitään kalliita välineitä ei tarvita. Kävelyyn suosittelen toki hankkimaan hyvät kengät. Tsemppiä laihdutukseen!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.25 14:35:00

En ole noin iso, mutta meidän kuntosalilla näkee kyllä tosi isoja ihmisiä treenaamassa ja laitteissahan se helpommin onnistuukin. Tsemppiä urakkaan!

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   1.8.25 14:35:15

Se kävely, mutta maastossa. Rassaa ihan eri tavalla kuin jossain kadulla tallustelu ja on muutenkin mielekkäämpää. Tolla massalla jo pelkkä mustikan- tai sienten poiminta on sulle treeniä.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   1.8.25 14:36:48

Ottaisin fyssarin avuksi suunnittelemaan saliohjelman ja muutenkin treenikokonaisuuden. Ja siis nimenomaan fyssarin, ei pelkällä pt koulutuksella.

Lähettäjä: BMI 36 
Päivämäärä:   1.8.25 14:39:04

Kuntosalin laitteiden käyttö on oikeasti todella helppoa. Yhden kerran pt tai salin ihan ilmainen laiteopastus riittää tai voi katsoa ohjeet vaikka youtubesta tai siitä laitteen kyljestä.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   1.8.25 14:40:13

Kävely, uinti, kuntosali, jooga ja netistä ostetut ohjatut jumpat.

Kotoa löytyy käsipainoja ja kuminauhoja sekä kahvakuulia ja jumppa-alusta. Niillä saa jo monipuolisen treenin aikaiseksi.

Aloita pienestä ja armollisuutta itseä kohtaan oltava roppakaupalla. Alkuun kaikki tuntuu ihan @!#$ vaikealta ja tekee mieli lopettaa kesken. Helpota liikettä/tekemistä, jos tuntuu ihan mahdottomalta. Pääasia on, että jotain liikkumista on päivittäin.

ÄLÄ VERTAA itseäsi muihin. Liikut omaan tahtiin, itseäsi varten. Kokeile rohkeasti, se sinun oma juttu löytyy kyllä.

Alku on vaikeaa ja v*tuttaa kaikki ja tuntuu, että itsestä ole mihinkään. Mutta kun jaksat ponnistaa tietyn kynnyksen yli, tekeminen helpottuu, eikä joka paikkaan satu niin helvetisti.

Ihan hirveästi tsemppiä!

Lähettäjä: ejej 
Päivämäärä:   1.8.25 14:41:39

En ole itse lihava, mutta vierestä seurannut:

Laitepilates
Laitteet auttavat suorittamaan liikkeet ja niiden avulla liikkeitä voi hallita paremmin kuin pelkästään matolla jumpaten.

Lumikenkäily
Talvella ihan ehdoton laji. Sauvat auttavat ottamaan mukaan koko kropan ja ei tarvitse muuta kuin löntystää hangessa ja silti äärimmäisen tehokasta. Mukavampaa hangessa kuin tampatulla reitillä.

Kuntosali
Kannattaa palkata personal trainer, joka opastaa laitteiden käytössä, opettaa oikeat liikeradat ja on tukena, jos tuntuu, ettei osaa mitään ja ei kehtaa mennä salille. Hän myös sopeuttaa liikkeet juuri sinulle sopiviksi. Sitten osaat mennä jo yksinkin salille etkä enää joka kerta tarvitse apua, kun olet riittävän monta kertaa käynyt personal trainerin kanssa.

Keppijumppa
Vaikka hassulta kuulostaakin, niin on äärimmäisen hyvä lisä, koska saat sillä otettua käyttöön lihaksia, joita muuten et osaa aktivoida. Varsinkin selkä ja kädet. Ai että ryhti paranee.

Lähettäjä: MieVaan 
Päivämäärä:   1.8.25 14:41:43

Olen ollut sairaanloisen lihava (ylipainoinen BMI:n mukaan vieläkin), mutta aina olen silti salilla käynyt tai liikuntaa harrastanut, sen mukaan mitä olen pystynyt.
BMI ollut pahimmillaan 70 (paino tällöin 220kg) ja nykyisin BMI on 31.
Jooga ollut oikeastaan alusta asti mukana, en ota sitä niin vakavasti vaan teen asennot sen mukaan mitä pystyn. Kävelen päivittäin (nykyisin mukana myös juoksu pätkiä) ja kotijumppaa.
Mutta salilla tosiaan silloin yli 200kg olen ollut laitteissa.

Onhan se isona ollut aikamoista lyllerrystä ja ähkimistä, mutta jotain saanut tehtyä. Myös ryhmäliikuntatunneilla olen käynyt +150kg painavana.
Ja olen ollut pääasiassa keskivartalolihava, eli isoin massa tullut aina mahaa joka ollut tiellä ja kaikki taipumista vaativat olleet haastavia, mutta onnistunut mitä tarvinnut.

Uimista en voinut harrastaa, koska iho ongelmia ja uimahallit poissuljettu täysin sen takia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.25 15:24:04

Barre

Päivämäärä:   1.8.25 15:34:04

Uiminen on paras. Ei tule painosta rasitusta, uimisesta ei huomaa rasitusta samalla tavalla kun ei hikoile tai hauko happea kuten vaikka juoksussa joten sitä voi jatkaa pitkään. Kaikinpuolin hyvä harrastus ja sitä tekee myös hyvässä kunnossa olevat koska se on hyvä ja hauska tapa liikkua.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.8.25 15:37:55

Kyllä se alkuun on parasta harrastaa kävelyä ja kuntosalia. Kävelyä juurikin vaihtelevissa maastoissa, ylä- ja alamäkiä, metsäpohjaa, mitä vain. Kun kunto kohoaa, niin yhä enemmän vaikka metsässä kävelyä ja ylämäkiä. Vauhtia lisää sitä mukaan kuin pystyy, mutta tarkkaile, että et mene liian lujaa = syke nousee liikaa. Itsellä paha tapa kävellä esim. ylämäet liian rivakasti ja silloin syke nousee liian korkealle, jos haluan pitää lenkin ns. pk alueella.

Kuntosaleilla käy oikeasti isoja ihmisiä. Totta, että liikkeet on vaikeampi tehdä, kun on kokoa, mutta niitä tehdään sitten sen mukaan kuin sen hetkinen tilanne sallii.

Myös jo mainittu uiminen on hyvä. Näillä lähtisin liikkeelle alkuun ja, kun painoa putoaa ja liikkuvuus paranee niin miettii jo painonpudotuksen aikana, että mitä muita lajeja voisi kokeilla, mikä kiinnostaa jne. Itsekin olen todella ylipainoinen ja myös minä olen aloittanut nyt lääkkeillä tuetun painonpudotuksen, joten tiedän mitä käyt nyt läpi.

Päivämäärä:   1.8.25 15:40:15

Aina varoitellaan ettei syke saa nousta liikaa. Tosiasiassa terve sydän soputuu ja kunto nousee kohisten kun kunnolla sykkeet nousee.

Päivämäärä:   1.8.25 15:40:30

Aloitat uinnilla/vesijuoksulla ja kun painoa putoaa alat harrastaa mitä haluat.

Lähettäjä: Emu 
Päivämäärä:   1.8.25 15:42:57

Sauvakävely, hiihto

Eiköhän sinulle riitä tässä kohtaa ihan vaan se käveleminen, ota tavoitteeksi 10K kävely päivittäin ja sitä kohti treenaat että sellainen menee tietyssä ajassa.

Lähettäjä: Ykss 
Päivämäärä:   1.8.25 15:44:43

Tuolijumpat kotona, esim. Paul Euginella on useita hyviä videoita, aina ei jaksa edes tehdä koko videota, kun menee pidemmän päälle rankaksi. Monesti laitan omat musat, kun en jaksa kuunnella hänen juttujaan joka kerta. :D
https://www.youtube.com/watch?v=eqNP2KtmEBg

Myös Growwithjo:lla on muutama tuolijumppa ja muitakin erilaisia videoita, ei vaikeusastein. Hänen videoillaan olen pitänyt siitä, ettei hän puhu nauhalle, kuten niin monet tekevät. Toki ymmärrän, että jotkut tykkäävätkin siitä, että tulee tarkat ohjeistukset, mitä tulee tehdä.
https://www.youtube.com/watch?v=FKKiUmWthv0

Haulla YouTubesta löytyy kyllä kaikenlaista muutakin, mitä vain keksii. :)

Lähettäjä: RS 
Päivämäärä:   1.8.25 15:47:25

Hienon valinnan ja päätöksen olet tehnyt! Oli valitsemasi laji mikä tahansa, se luultavasti tuntuu aluksi huonolta juurikin mainitsemistasi syistä. Älä siis luovuta, testaa rohkeasti eri lajeja ja pyydä apua ammattilaisilta. Liikkuminen muuttuu helpommaksi ja kivemmaksi, kun paino laskee ja kunto kehittyy. Ja kehittyminen on alussa nopeaa!

Esimerkiksi kävely, pyöräily, uinti ja kuntosali voisivat olla sopivia lajeja sinulle. Entä sienestys ja marjastus, niissäkin tulee hyvin aktiivisuutta? Kotona voi etsiä Youtubesta mieluisia jumppavideoita, muista vain aloittaa riittävän (liiankin) helpoista videoista. Jos liikkuminen tuntuu tympeältä, mieti, miten voisit tehdä siitä mielekkäämpää. Kivemmat maisemat, vaikka joutuisikin hieman ajamaan kauemmas? Musiikki, äänikirjat? Ja niin edelleen.

Tsemppiä!

Päivämäärä:   1.8.25 15:50:28

Ei 10 km kävely ole huomattavan ylipainoiselle hyvä vaihtoehto, nivelethän siinä hajoaa, plus marssimurtumat ja muut rasitusvammat. Tämän takia juuri fyssari mukaan suunnitteluun, että tulee treenattua turvallisesti ja tehokkaasti. Noin paljon elämää rajoittava ylipaino on sairaus, josta kuntoudutaan ammattilaisten avulla, ei nettineuvoilla. Kropassa on varmasti jo vaurioita ja olisi hyvä, ettei treeni ainakaan pahentaisi niitä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.8.25 15:53:03

Kyllä salitreeni onnistuu hyvin isompanakin ja on oikein hyvä laji juuri lihasten säilyttämiseen!

Myös kotona voi jumpata, erilaisia ohjelmia löytyy esim. kotonakuntoon.fi. Riittää vaikka pari kahvakuulaa painoksi.

Tsemppiä tosi paljon!

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   1.8.25 15:57:25

Hydrobicissä ja -spinningissä näkee ainakin kaiken kokoisia. Hyvä laji, kun voi itse määrittää, kuinka raskaasti tekee. Nopeat ja laajat liikkeet ovat raskaampia kuin lyhyet liikkeet hitaammin tehtynä.

Päivämäärä:   1.8.25 16:04:50

Ei tässä ole 10km kävelyä suositeltu vaan 10 000 askelta

Päivämäärä:   1.8.25 16:07:44

.: kyllä, syke saa nousta, mutta jos haluaa järkevää kunnon kohotusta, niin peruskuntoliikunnalla sykkeet pitää olla tietyllä alueella. Ja ylipainoisella sykkeet nousee herkästi liikaa. Totta kai, jos kroppa jaksaa tai muutoin saa sykettä kohotettua, niin myös järkevästi kannattaakin nostaa sykettä välillä korkeammallekin. Mutta ei joka päiväisessä pk liikunnassa.

10 km kävelylenkit ei tosiaan myöskään aja asiaa. Jos kunto ja liikkuminen on sitä luokkaa, että kävelykin on vaikeaa niin silloin se aloitetaan todella pienestä. Se voi olla aluksi vain 100m päivässä ja siitä lähdetään kohottamaan kuntoa matkaa ja vauhteja. Aloittajan kuntotasoa ei voi netin perusteella sanoa, mutta hän varmasti voi sitten sopeuttaa neuvot omaan liikkumiseen sopivaksi. Esim. itse olen aloittanut kävelylenkit n. 1,5km lenkeistä. Se ei ole paljoa, mutta vedän itse muuten heti överiksi ja kohta kolottaa ja ei huvita ollenkaan. Tuosta sitten melko nopsaan on tuplattu pituus + meillä tosi mäkiset maastot niin vastusta on. Ja sitten siitä vain lisätty matkaa aina viikon välein. Itse tykkään kävellä mielluummin sauvakävellen, koska siinä saa myös hartiat liikettä.

Mitään äkkinäisiä liikkeitä sisältävää harrastusta en vielä aloittajana aloittaisi, koska korkea painoa, äkkinäiset liikkeet, suunnan vaihdokset yms altistaa enemmän sille, että tulee jokin vamma. Niveletkin on jo kovilla joten kävely (ja uiminen) on hyvää liikuntaa. Myös kuntopyörä on hyvä, mutta itsellä vammautunut polvi ei siitä oikein pidä. Kuntosali ei nivelien päälle niinkään käy, kunhan liikkeet on hallussa.

Päivämäärä:   1.8.25 16:09:01

10 000 askelta on 7-8 km, mikä sekin on kylmiltään huomattavasti ylipainoiselle paljon. Itse kyllä miellän 10K kilometreiksi enkä askeleiksi (vrt. 10K tai 5K juoksu).

Lähettäjä: pöö 
Päivämäärä:   2.8.25 01:10:17

K on kiloa eli tuhatta... Niin 10K on 10 000 (askelta)... kilometri on km ;)

Lähettäjä: Onnistunut 
Päivämäärä:   2.8.25 01:36:57

Olin joskus samassa tilanteessa ja aloitin ihan vaan tanssimalla yksin kotona! Tykkään musiikista ja tanssimisesta ilmiönä ja aloitin sen "hikoilemisen" sillä, että velloin menemään musiikin tahdissa yksin kotona joka päivä tietyn ajan.
Pääsin sillä siihen pisteeseen, että pystyin käymään kävelyilläkin ja sitten uskalsin salille ja sitten muihin liikuntahommiin, kun varmuus siitä oman kehon hallinnasta kasvoi.
Kaikki keinot on luvallisia, eikä alkuun tarvi muuta, kuin liikut jollakin tavalla, joka tuntuu mukavalta/järkevältä ja muodostat siitä rutiinin.
Pääsin omasta ylipainosta eroon tuolla ja elin pitkään ihan aktiivista normaalipainoisen elämää.
Sitten sairastuin ja turposin ja olin taas tilanteessa, jossa keho oli isompi ja hankalampi ja se tuntui ihan hirveältä. Mutta sitten piti taas rauhoittua, olla järkevä ja aloittaa taas alusta: kuntoutin itseni takaisin vellomalla musiikin tahdissa.

Onnistut ihan varmasti, eikä se välttämättä vaadi salia tai uimahallia tms.

Päivämäärä:   2.8.25 01:46:28

Pöö:Juoksijat puhuu 10K juoksusta. Se on sitten eri asia kuuluuko juoksijoiden slangi tähän keskusteluun.

Lähettäjä: Kinkeri 
Päivämäärä:   2.8.25 03:22:15

Tässä varmaan tarkoitettiin, että ne 10 000askelta kerätä pitkin päivää, ei yhden lenkin aikana.

Tsemppiä aloittavalle, hyvä päätös!
Nyt on ainakin kivat pyöräilykelit ja se on nivelille ystävällistä, maisemat vaihtuu ja saa hien mukavasti pintaan omaan tahtiin.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   2.8.25 07:01:44

Hyvä kysymys! Olen nyt hieman laihtunut ja saanut vatsaa pois ja reisistä lähtenyt. Painoin ennen vähän alle 100kg ja joogassa oli vaikea tehdä mitään missä istualleen taivutetaan eteen kun vatsa oli tiellä. Kävellessä reidet hinkkasi yhteen ja pakko pitää pyöräilyshortseja hameen alla. Tissit ongelma pomppiessa ja ottaessa juoksuaskelia. Kannattaa ostaa hyvät tukevat liivit, korkealle vatsan päälle tulevat napakat jumppahousut ja tietysti tärkeimpänä hyvät juoksukengät. Näillä saa paketin pysymään paremmin kasassa. Ja joku kiva ja tukeva uimapuku.

Itse tykkään kävellä rauhallisesti metsäpoluilla, tulee nosteltua jalkoja ja parempi treeni kuin asfaltilla kävely. Kävin joogatunneilla, ja niissä huomaa kehityksen nopeasti. Ohjaaja neuvoo korvaavat liikkeet, jos on jäykkä tai muita rajoitteita. Saatoin tehdä iltaisin kotona YouTubesta löytyviä videoita (hakusanalla jooga).

Sitten kun jaksat kävellä enemmän niin äänikirjaa kuunnellessa tulee helposti taivallettua pidempiäkin lenkkejä.

Täällä on uimahallissa non stoppina pyöriviä vesijumppia, ne on hyviä. Tai ihan perus uinti/vesijuoksu. Järvessäkin onnistuu. Tai altaan reunalla itse vedessä jumppailu.

Kotona jumppailuun mulla on Lidlistä ostettu joogamatto, vastuskuminauha ja käsipainot. Keppinä ihan joku siivousmopin varsi. Kehon painolla ja 1,5l täytetyillä limupulloilla pääsee hyvin alkuun myös.

Jos tykkäät tanssia niin YouTubesta löytyy niitäkin videoita.

Frisbee golf kans hyvä matalan kynnyksen laji ja voi käydä yksin heittelemässä tai kaverin kanssa. Tai geokätköily/Pokemon Go. Ulkokuntoilupaikat kävelyreittien varrella ja portaat. Mieti mikä olis itselle se paras juttu.

Päivämäärä:   2.8.25 07:17:51

LähettäjäEmu

Päivämäärä1.8.25 15:42:57

Sauvakävely, hiihto

Eiköhän sinulle riitä tässä kohtaa ihan vaan se käveleminen, ota tavoitteeksi 10K kävely päivittäin ja sitä kohti treenaat että sellainen menee tietyssä ajassa.

Erittäin huono ohje. 10t askelta on aivan liikaa ylipainoiselle ja huono kuntoiselle ihmiselle

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.