Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten opettaa lapsille rahankäyttö?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.8.25 07:49:19

Vanhin lapsi on jo siinä iässä, että on käyttänyt omaa rahaa. Alkuun se oli aivan hillitöntä ja raha poltteli taskussa ja sillä piti saada ostaa ihan mitä tahansa. Nykyään ymmärtää, että jos hän ostaa rahoillaan "kilon kiviä" niin hän ei saa koskaan mitään mukavaa ostettua. Nyt sitten vahtii rahojaan ja raskii tuskin ostaa mitään. Lapsella ei ole viikkorahaa vaan rahaa annetaan tarpeellisiin ostoksiin ja saa rahaa lahjaksikin. Näistä kerää säästöjä ja jos haluaa jotain mihin emme anna rahaa, niin saa itse miettiä, käyttääkö rahojaan.

Tuo on minusta ihan hyvä alku. Mutta kuinka saisin opetettua, miten ihan oikeasti hallitaan taloutta tuon nappikaupan sijaan? Laskut on pakko maksaa, ruokaa on pakko ostaa. Minulla oli itse ongelmia rahankäytön kanssa nuorena. Ei mitään velkoja tai muuta, mutta rahat loppuivat liian usein liian aikaisin, kun tilailin pizzoja ja kävin baareissa vaikka jääkaappi oli tyhjä. Joskus elin kolme viikkoa niin vähillä ruualla, että opin läksyni.

Kuinka opettaisin lapsille taloudenhallintaa? Kaupassa vertailen ääneen hintoja ja joskus sanon, että tekisi hirveästi mieli ostaa jotain, mutta ei nyt voi. Ehkä tilipäivänä sitten. Mitä muuta voin tehdä? Isompana voivat toki hoitaa kaikki kauppaostokset, mutta ei sekään yksin riitä.

Re: Miten opettaa lapsille rahankäyttö?

Lähettäjä: hyt 
Päivämäärä:   1.8.25 07:56:19

Itse koin viikkorahan olevan toimiva, sitä sai eri summan iän mukaan. Siinä lapsi oppii että on joku säännöllinen tulo, ja voi joko ostaa heti jotain pientä, tai sitten jos haluaa jotain isompaa niin säästetään, ja silloin voi pyytää myös lahjaksi rahaa merkkipäivinä. Kannustimme säästämiseen myös niin että sovittiin jostain hankinnasta että lapsen säästettyä vaikka puolet me vanhemmat maksamme toisen puolen.

Lapset jo aikuisia ja ihan asiallisia rahankäyttäjiä, aspit avasivat heti 15-vuotiaina ja sinne tallettivat kesätyörahaa ja opiskellessakin pikkusummat joka kk. Eivät ostele luotolla (paitsi asunnon on vanhempi jo ostanut) vaan noudattavat samaa kuin lapsena viikkorahan kanssa, isompaan ostoon säästetään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.25 08:03:39

Viikko- tai kuukausirahaa. Ja jos lisää rahaa haluaa, pitää sen eteen tehdä hieman töitä. Vaivalla ansaittu raha opettaa enemmän kuin ilman mitään työtä saatu.

Lähettäjä: Lipas 
Päivämäärä:   1.8.25 08:05:07

Samaa mieltä hyt nimimerkin kanssa. Eli viikkoraha iän mukaan jolloin lapsi oppii säästämistä, hintavertailua yms.

Jos kaikki tarpeellinen lapselle ostetaan ja siihen päälle herkut yms. Niin eihän se lapsi opi mistään sitä säästämistä, kun ei ole mitään mi pitäisi omilla rahoilla ostaa ja koska lapsi saa rahaa omaan käyttöön vain synttäreillä yms. Niin ymmärrän ettei rahaa halua mihinkään käyttää, kun ei saa säästettyä uutta tilalle.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   1.8.25 08:20:46

Hyvä kysymys. Olen kasvattanut ja opettanut lapsiani samalla tavalla rahankäytössä. Yksi voi olla sinisessä sipissä vailla huolen häivää, kun on tuhlannut rahansa saman tien kun on saanut ne. Toinen taas itki ääneen opiskeluaikana, kun ei ollut tilillä rahaa kuin muutama satanen, vaikka me kustansimme hänellekin kaiken välttämättömän. Aikuisena on kaveriporukassa vähän vaikea tapaus, kun pihistelee kaikessa, vaikka rahaa olisi. Eli äärimmäisyydestä toiseen mennään samalla opetuksella.

Paras tapa on antaa lapselle sopivasti rahaa omaan käyttöön. Sekä köyhyys että rajaton rahankäyttö ovat huonoja tapoja.

Lähettäjä: RS 
Päivämäärä:   1.8.25 08:35:59

Eikö se lapsi ole jo oppinut säästeliääksi, jos "Nyt sitten vahtii rahojaan ja raskii tuskin ostaa mitään."? Tollasesta jatkuvasta hintojenvertailusta ja ei-ole-rahaa-ostaa-jotain-keskustelusta lapsi saa vain rahastressin. Lapsen ei tarvitse murehtia aikuisen rahojen riittävyydestä vaan opetella rahankäyttöä omissa jutuissaan.

Päivämäärä:   1.8.25 08:37:56

Kaverilla ei ollut mitään viikko- tai kuukausirahaa. Sen lompakko oli keittiön laatikossa vanhempien takana vielä kouluiässäkin, muilla oli jo omat lompakot ja pienet ostokset. Sille vanhemmat osti karkit ja kaiken. Vasta aika isona alkoi itse hallita lompakkoaan. Tuli äärimmäisen hyvä rahan kanssa, oma kämppä maksettu 26-vuotiaana, oli autoa ja venettä. Jotain tuon suuntaista kannattaisi varmaan suunnitella.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   1.8.25 08:39:32

Viikkoraha on ihan hyvä käytäntö. Lapsi oppii rahan arvoa sekä sen, että jos tuhlaa sen heti esim. karkkiin, ei olekaan enää rahaa ostaa vaikka jotain kivaa lelua. Yhdessä voitte laskea, kuinka monta viikkoa pitää säästää, että voi ostaa lelun x. Samalla voi sopia myös pikkujutuista, joilla voi tienata lisää rahaa (esim. 5v voi viedä roskat 50c, teini voi ajaa vitosella nurmikon).

Lisäksi on hyvä ihan istua alas ja käydä avoimesti läpi perheen kuluja. Tyyliin vanhemmat saa palkkaa x euroa. Siitä maksetaan lainanlyhennykset (ja vastikkeet) tai vuokra, sähkölaskut, puhelimet ja muut pakolliset, sitten ostetaan ruokaa, bensaa, pesuaineita sun muuta jne eli jos haluttaisiin vaikka lomalle, niin pitäisi pystyä säästämään kuukaudessa y euroa.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   1.8.25 09:11:48

Kyllä se lapsi ajan kanssa oppii, ja onhan se oppinutkin jo ihan riittävästi. Ihan hirveästi ei kannata alkaa rahan riittävyyttä voivottelemaan lapsen kuullen, lapsi ei välttämättä ymmärrä sun tarkoitustasi ja voi alkaa stressaamaan ihan oikeasti sitä, että teiltä loppuu rahat. Ja sehän nyt ei varmaankaan ole se perimmäinen tarkoitus. Mä nimittäin itse muistan lapsuudesta että se rahastressi tarttuu, mä en meidän ekalla ulkomaanreissulla uskaltanut pyytää mitään itselleni, kun pelkäsin että meiltä loppuu rahat.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   1.8.25 09:23:32

Olen pienitulonen ja mietin kaikki mitä ostan. Lapset säästää kaikki rahat mitä saa joten aika paljon heillä sitä rahaa on. Vanhin lapsi saa kohta ajokortin niin saa alkaa käymään kaupassa. Tehdään yhdessä kauppalappu ja annan käteistä millä maksaa. Rahasta olen sanonu että rahat riittää meillä ihan hyvin laskuihin, ruokaan ja vaatteisiin eli ei tarvi huoehtia ettei ruokaa ois vara ostaa. Kengät, vaatteet yms ostan tokmannilta tai tarjouksesta.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   1.8.25 09:31:10

"Kuinka opettaisin lapsille taloudenhallintaa? Kaupassa vertailen ääneen hintoja ja joskus sanon, että tekisi hirveästi mieli ostaa jotain, mutta ei nyt voi. Ehkä tilipäivänä sitten. Mitä muuta voin tehdä? "

Taitaa sulla itselläkin olla vielä opeteltavaa. Ei tilin tilanne kerro totuutta taloustilanteesta. Moni tuhlaa rahansa tilipäivänä ja sitten itketään, kun ei olekaan rahaa tarpeellisiin asioihin. Opettele budjetoimaan ja keskustele siitä lastesi kanssa. Opeta myös oikeita arvoja eli sitä, ettei materia ole tärkeintä vaan elämykset.

Monen pienituloisen perheen lapsilla tulee suuria ongelmia rahan kanssa, kun saavat ekat palkat ja on kerrankin varaa ostaa kaikki se, mitä kotona ei saanut. Ja nämä ovat yleensä vaatteita ja kenkiä, miehillä myös turhaa elektroniikkaa. Eli arvokysymyksiä, opeta niitä.

Päivämäärä:   1.8.25 09:43:51

Tuossa menee metsään "annetaan, kun tarvitsee". Eli aikuinen päättää sen tarpeen. Ja tavallaan kinuamalla paljon, saa paljon. Kun ei pyydä, ei saa. Eli kannattaa haluta mahdollisimman paljon ja kaikenlaista, joku sitten tärppää. Nyt säännöllinen viikko-/kuukausiraha käyttöön. Sitä sen verran reilusti, että sillä saa tarpeellisia asioita.

Juuri sanoin ekan luokan aloittavalle, että alan maksamaan kuukausirahaa. Sillä rahalla sitten pitää maksaa asiat mitä haluaa tehdä. Jos haluaa mennä kaverin kanssa jonnekin, mikä maksaa, se maksetaan omista rahoista, samoin, jos haluaa joskus ostaa karkkia yms. Eli lapsen pitää opetella priorisoimaan. Jos tuhlaa rahat karkkiin, niin kun kaverit kysyy esimerkiksi trampoliinipuistoon, ei lapsemme voi lähteä, kun hänellä ei ole rahaa siihen.

Kun ikää tulee lisää, hänen pitää alkaa maksamaan myös laskuja ja maksuja. Puhelin, bussilippu yms. Toki kuukausiraha nousee (ja minä ja miehenihän se kuukausirahan kautta maksetaan, ei lapsemme, kun kaikki hänen tulonsa ovat meiltä), mutta samalla hän harjoittelee sitä, että koko kuukausirahaa ei voi tuhlata, vaan siitä pitää säästää pakollisiin maksuihin, jotka eivät välttämättä tule samana päivänä kuin kuukausiraha, vaan se pitää budjetoida.

Ja joo, en opeta "tilipäivänä sitten ostan" ajattelua. Minulla olisi missä vaiheessa kuukautta tahansa varaa ostaa "mitä tahansa". Kiitos säästöjeni. Kyse on enemmän siitä, että haluanko oikeasti ostaa. Jos ostan kaiken, ei näitä säästöjä tule.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.8.25 10:17:53

Minä olen köyhän yksinhuoltajaäisin lapsi ja rahaa saatiin kun pyydettiin, tai ei saatu. Ihan täysin järkevä raha käyttäjä minusta tuli, vaikka pentuna ostin lähinnä karkkia kun taas veli säästi senttejä johonkin pelivälineisiin.

Päivämäärä:   1.8.25 10:27:09

Minusta säännöllinen, vastikkeeton viikkoraha on huono juttu. Se opettaa lapsen että on jokin taho josta saa aina "ilmaiseksi" rahaa. Näitä onkin jo paljon yhteiskunnassamme.

Päivämäärä:   1.8.25 10:28:58

Kuka sanoi, että mitään vastiketta ei tarvitse? Kotityöt kuuluu automaattisesti kaikille, mutta viikkorahassa on tietyt ehdot. Ne asiat pitää hoitaa, että rahaa tulee.

Lähettäjä: Zz 
Päivämäärä:   1.8.25 10:47:50

Puhu rahasta: mitä maksaa litran jogurtti ja pieni maustettu rahka? Kumpi kannattaa ostaa perheelle välipalaksi? Miksi?

Mitä maksaa sähkö ja vesi? Tiedostaako lapsi, että ne on yleensä maksullisia (olin ehkä 6-vuotias, kun yllätyin, lun isäni sanoi, että asuminen maksaa).

Miten säästetään ja sijoitetaan?

Paljonko sun palkka on ja mihin se riittää?

Miten budjetoit arjen menot? Paljonko menee pakollisiin menoihin ja Paljonko harrastuksiin ja huveihin?

Lapsi oppii mallista. Ja tietty noi viikkorahat ym. Ja pieni palkka jostain yksittäisestä kotityöstä, vaikka muuten kotityöt ovat yhteisiä kodin asukkaille.

Päivämäärä:   1.8.25 10:51:32

Meillä osa lapsista halusi jo aikaisin rahana karkkipussin ja laittoivat ne rahat pankkitilille.

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   1.8.25 10:53:07

Mistä summista te puhutte viikkorahana ja kuukausirahana? "Vastikkeeton raha" kuulostaa aika mahtipontiselta, lapsen rahankäyttöä harjoitellessa kun viikkoraha on vitosen ja kunhan viikkoraha osaa käyttää muutenkin kuin tuhlaamalla kaiken kerralla voi pikkuhiljaa siirtyä kympin viikkorahaan ja siitä viidenkympin kuukausirahaan.

Eihän näiden rahojen tarkoitus ole mikään muu kuin opettaa miten rahaa käytetään. Eikä noilla pennosilla ole tarkoitus heti ekasta vitosesta asti ostaa omia vaatteita ja harrastusvälineitä. Vanhemmat ovat tietenkin vastuussa lapsensa elämästä, ja viikkorahoista järkevissä perheissä säästetään esimerkiksi pääsylippuihin, johonkin tiettyyn ei-niin-välttämättömään tavaraan tms. Ei uuteen hammasharjaan, iltapalaan tai sukkapakettiin.

Luonnollisesti rahantarve suurenee sitä mukaa kun ikää kertyy, ja kotitöillä voi alkaa summia korottamaan. Silloin raha ei ole vastikkeetonta ;)

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   1.8.25 11:07:25

"
Ja joo, en opeta "tilipäivänä sitten ostan" ajattelua. Minulla olisi missä vaiheessa kuukautta tahansa varaa ostaa "mitä tahansa". Kiitos säästöjeni. Kyse on enemmän siitä, että haluanko oikeasti ostaa. Jos ostan kaiken, ei näitä säästöjä tule."
Minä taas olen niin saita, etten halua rokottaa pieniä säästöjäni ja luottokortti on vain turvallista maksamista varten. Siksi puhun aina, että ostan vaikkapa ensi kuussa/kunhan olen miettinyt asiaa. Ja jos pitää ostaa silmälasit, renkaat ja pyykkikone samalla viikolla, niin marmattan asiasta kyllä, ja sanon "onpa hyvä että on edes vähän säästöjä mistä ottaa!"

Päivämäärä:   1.8.25 11:07:35

Ja en ole expertti.

Päivämäärä:   1.8.25 11:23:19

Zäkä, nimenomaan. Tuossa sinun tapauksessa haluat nimenomaan pohtia, että tarvitsetko asiaa ylipäänsä. Ei niin, että tilipäivänä raha polttaa taskussa ja se on pakko päästä tuhlaamaan. Eli en halua opettaa lapsellenikaan, että ostetaan, kun rahaa on. Rahaa kyllä aina on, toinen jutru sitten on, että onko ostaminen tarpeellista tai järkevää.

Lähettäjä: zv 
Päivämäärä:   1.8.25 20:25:32

Snipper: viikkoraha määrä riippui siitä, mitä sillä piti ostaa. Kouluaikana kotona asuessa se oli enintään kymppi, eli saattoi säästää tai käyttää. Toisella paikkakunnalla ilmaisessa asuntolassa asuvat saivat pari kymppiä, jonka piti riittää myös ruokaan, koulun ilmaisen ruuan lisäksi. Muuten maksettiin matkat, puhelimet ja annettiin erikseen rahaa vaatteisiin ja isompiin ostoihin.

Lähettäjä: dom 
Päivämäärä:   1.8.25 21:03:54

Meillä on myös ongelma lapsen rahankäytön opettamisessa, lapsen varakas hieman höppänä isovanhempi antaa pienelle lapselle mielestämme aika suuria summia tyyliin 50e kerran pari kuussa (olemme pyytäneet antamaan mielummin meille vanhemmille mutta hän haluaa ehdottomasti antaa suoraan lapselle)

Ekaluokkalainen onneksi ei tuhlaa rahojaan muttemme voi antaa hänen päättää itse mihin käyttää ”omat rahansa” muutoin hän saattaisi ostaa sadoilla euroilla esim pokemon kortteja.

Miten siis rajata lapselle rahat joita hän saa itse käyttää omista rahoistaan ja miten että mitkä käytetään johonkin yleishyödylliseen?

Lähettäjä: dom 
Päivämäärä:   1.8.25 21:08:03

Ja vielä edelleen uleishyödyllisellä tarkoitan juuri että lapsi säästäisi esimerkiksi huvipuistokäyntiin tai haluamaansa peliin tms (en siis mitään peruselämään liittyvää)

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   1.8.25 21:25:13

Olen kuullut esimerkiksi yläkouluikäisen kohdalla niin, että lapselle annetaan viikottain/kuukausittain summa x. Tällä rahalla lapsi yhdessä aikuisen kanssa hankkii esimerkiksi omat hygieniatuotteensa ja vaatteensa. Esimerkiksi 1 x kk ostoksille, 4 x vuodessa vaateostokset, joihin arvioitu tietty määrä rahaa. Jos ekstrahankintoja (kuten talvitakki), niin joko budjetoitu siihen riittävästi rahaa, tai vanhempi maksaa. Lopun rahan lapsi voi käyttää ns. omiin huvituksiin ja hankintoihin, tai säästöön. Tai jos rahan säästää/sijoittaa vanhemmalle säästöön (vaikka purkkiin), niin vanhempi voi maksaa säästölle korkoa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   1.8.25 21:27:44

Ylempään viestiin - vaikka raha olisi lapsen omaa, vanhempi voi todellakin ohjata rahan käyttöä, ja sanoa isovanhemmalle tms, että raha säästöpurkkiin (tarvittaessa aikuisen taakse) tai tilille. Aikuinen voi antaa säästöstä rahaa sopiviin hankintoihin.

Sanoisin, että liian moni vanhempi nykypäivänä luulee, että ei ole oikeutta ohjata/rajata lapsen rahankäyttöä. Kyllä on. Lapsi on lapsi, jolla ei ole vielä taitoja tai ymmärrystä rahasta tai sen käytöstä.

Päivämäärä:   1.8.25 21:28:45

Dom: kyllä te saatte päättää. Jos ei huvipuistokäynti tai ratsastustunnit kiinnosta, niin säästöön. Mitään turhaa krääsää tai namia ei tarvitse ostaa määräänsä enempää pelkästä ostamisen ilosta.

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   1.8.25 21:37:42

Anna viikkoraha ja pyydä sitten puolet takaisin, eli 50% veroa.

Voitte myös suunnitella kodin ruokaostoksia kotona ja yhdessä käydä kaupassa, tarkkailla kilohintoja ja katsoa lopuksi vielä kuitista mitä mikäkin maksoi.

Oma tili ehkä onkin? Pääseekö lapsi käyttämään nettipankkia?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.