Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  35v enkä olen koskaan tarkastuttanut luomia :o

Lähettäjä: Nahkis 
Päivämäärä:   1.8.25 05:20:22

Ekaa kertaa menossa syyskuussa. Kuinkahan todennäköisesti löytyy joku syöpä :( Selässä aika monta luomea ja koska tyhmänä olen laiminlyönyt ihotarkastukset en voi tietää onko joku niistä uusi!! Pari tiedän mutta olisi pitänyt kuvata tai kirjata jo nuorena ylös minkälaisia on. Nyt voi olla jo päässyt leviämään ja vähän tuntuu siltä kun on ollut vatsa huono tänä vuonna useasti :(

Re: 35v enkä olen koskaan tarkastuttanut luomia :o

Lähettäjä: Nahkis 
Päivämäärä:   1.8.25 05:21:52

Piti vaan avautua kun näin tyhmästi laiminlyön omaa terveyttä. Gynellä seuloissa käyty ja rinnatkin tutkin säännöllisesti niin en ymmärrä miten en ole tajunnut näin tärkeää asiaa kuin ihomuutokset seuloa!!

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   1.8.25 05:22:29

En minäkään ole niitä koskaan tarkastuttanut.
- 42v.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.25 05:35:29

En minäkään. 50 v.

Päivämäärä:   1.8.25 05:57:02

Enkä minä, 35v.

Päivämäärä:   1.8.25 06:07:54

En minäkään 35v ole. Äitini kävi tarkastuttamassa ensimmäistä kertaa kuusikymppisenä. Sekin oli kyllä lääkärin ehdotus kun hänellä oli vakavia outoja oireita ja tutkittiin kaikki mahdollinen ja meillä molemmilla paljon luomia. No, outojen oireiden syy olikin niskajumi :D mutta tulipahan tutkittua eikä siellä mitään ollut.

Päivämäärä:   1.8.25 06:55:40

En ole koskaan tarkistuttanut 65v

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   1.8.25 07:00:20

En minäkään melkein 60 v

Päivämäärä:   1.8.25 08:29:21

En minäkään, 55v. Mitä luulet riittäisikö resurssit kaikkien säännöllisiin luomien tarkistuksiin, kun sairaatkaan ei pääse lääkäriin?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.8.25 08:32:31

Tarkistutin kaikki luomet samalla kun poistatin muutaman vähän alle 50v. Yksityisellä hoitui tämä, en edes jaksanut yrittää julkiselle puolelle.

Lähettäjä: RS 
Päivämäärä:   1.8.25 08:32:59

Jos uusi luomi tarkoittaisi automaattisesti melanoomaa niin me oltais kaikki jo kuoltukin siihen.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   1.8.25 08:46:20

En minäkään. Enkä tiedä ketään, joka olisi huvikseen tarkistuttanur luomensa, vaan ainoastaan sitten, jos on jotain epäilyttävää.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.8.25 09:21:27

Öö, uusia luomia tulee aika vanhaksikin. Aloittaja tulee olemaan ihana asiakas, koska lekuri kysyy, että oletko huomannut muutoksia/epäilyttääkö sinua joku tietty luomi. Ja aloittaja on ihan paniikissa, että hänellä on syöpä ihan vaan, koska hänellä ylipäänsä on luomia :D Joo, vähän naurattaa nämä nyyhkijät, kun todellisia ongelmia ei ole. Nimim.syöpä ja syövän esiaste ollut.

Päivämäärä:   1.8.25 09:26:59

Joo ei niitä tarvitse tarkistuttaa ihan muuten vaan säännöllisesti etenkään nuorena.

Päivämäärä:   1.8.25 09:31:45

Ei ole tullut mieleenkään. 50v. Menisin todennäköisesti vasta jos jotain todella silmiinpistävää tapahtuu iholla.

Päivämäärä:   1.8.25 09:58:05

Itse halusin yhden luomen pois, koska se oli paikassa, jossa hevoshommissa aina nirhaantui rikki eli siinä mielessä riski. Aikaa olin varannut reilusti yksityiselle, mutta oli kyllä niin tympeä vastaanotto. Ei olisi millään tarkastanut muita (niitä muutamaa luomea) ja kun vain pakolla näytin, niin tuskin vilkaisten sanoi, että ei niissä näytä mitään olevan. Tuon ison luomen poistosta oli samaa mieltä, mutta ei olisi sitänyt poistanut heti, vaan olisi pitänyt varata uusi aika. Kyseenalaistin sen, koska aikaa oli vielä todella reilusti jäljellä (siis lähes koko aika) ja hän sitten hyvin vastahakoisesti suostui. Ja yllätys yllätys varattu aika riitti hyvin. Ja hintaa tuli yli 500 euroa...

Sen jälkeen en ole käynyt, kun tuntuu, että ei niitä luomet kiinnosta ellei niissä ole selvästi jo muutosta tai muuta selkeää syytä, miksi pitäisi tutkailla/poistaa.

Päivämäärä:   1.8.25 09:58:12

Pistepiste, luulisi sinulla siis olevan täysi ymmärrys, miksi syöpä pelottaa ihmisiä.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   1.8.25 10:21:36

Mitä höpöä nyt taas. Ihosyöpä ei yleensä ala luomista. Tietynlaiset ihomuutokset on syytä kyllä tarkastuttaa jos niitä tulee, mutta ei tavallisia luomia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.8.25 10:25:21

Saman ikäinen, kerran kävin kun yläkasi luomi laakoi kasvaa. Ilmeisesti oli vaan vaate hangannut, poistettiin kuleksimasta eikä se ollut ongelmallinen.

Päivämäärä:   1.8.25 10:44:35

Väitän että suurin osa ei käy muuten vaan niitä tarkistuttamassa

Lähettäjä: Xyz 
Päivämäärä:   1.8.25 10:53:46

Täällä yksi, joka käy tarkistuttamassa säännöllisesti. Näppärän ihotautilääkärin myötä on viitisen luomea poistettu, ja yksi niistä oli sitten melanooman esiaste. Sinänsä kummallinen ajatus tuo, että ihosyöpä ei alkaisi luomesta. Paljaalla silmällä harva pystyy erottamaan, onko kyse terveestä luomesta vai melanosyyttiluomesta. Ihan tavalliselle luomelle tuo muutos näytti.

Lähettäjä: Jdjfixmd 
Päivämäärä:   1.8.25 12:26:36

Olen käynyt tarkastuttamassa vaan epäilyttäviä luomia. Pari poistettu ja ollut solukäytökseltä epätyypillisiä, mutta niistäkään ei välttämättä olisi tullut melanooma vuosikymmeneen tai yli, jos ollenkaan.

Melanooma on vakava asia, mutta minulle lääkäri sanoi ettei säännölliset ihotarkastukset ole tarpeen kuin niille joilla on joku huomattava riskitekijä kuten selvä sukurasite jo nuorena saatuun melanoomaan. Niiden ei ole kuulemma voitu todistaa laskevan kuolleisuutta, pelkästään lisäävän diagnoosien määrää :D Kai se sitten on niin että se melanooma johon usein kuollaan on sen verta ärhäkkä leviämään että puolen vuoden välein tehdyt tarkastuksetkin tulee liian myöhään, kun taas moni melanooma/esiaste pysyy leviämättömänä vuodesta toiseen.

Hyvä kuitenkin tuntea oma iho ja tietää missä on millainen luomi. Yleensä nuo muuttuvatkin taitaa olla vain eoätyypillisiä mutta parempi katsoa kuin katua. Tsemppiä aloittaja, eiköhän sinulla ole kaikki ihan hyvin siellä selässä :)

Lähettäjä: Jdjfixmd 
Päivämäärä:   1.8.25 12:27:20

Siis säännölliset ihotarkastukset lääkärin toimesta, oma tarkastus kannattaa muutaman kuukauden välein!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.25 12:48:23

Olen 60 enkä ole ikinä tarkistuttanut luomia. Ei mikään kansantalous kestä jos kaikki ramppaisivat tk:ssa kaikkia höpöhöpöjuttujaan esittelemässä.

Päivämäärä:   1.8.25 12:56:49

” Olen 60 enkä ole ikinä tarkistuttanut luomia. Ei mikään kansantalous kestä jos kaikki ramppaisivat tk:ssa kaikkia höpöhöpöjuttujaan esittelemässä.”

En minä ainakaan tk:ssa käy, ei kai siellä mitään koko kehon tarkastuksia tehdä? Yksityisellä ihotautilääkärillä käyn ja niin tekevät myös tuttuni.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   1.8.25 13:09:54

Mihin nyt kukakin laittaa rajan sille mitä tarkastetaan ja miten usein. Iho on kieltämättä helppo tarkastaa, mutta pitäisikö sisäelimet käydä skannaamassa läpi joka vuosi jne? Suolistosyöpä on nykyään tosi yleinen, haimasyöpä tappaa nopeasti jne.

"Sinänsä kummallinen ajatus tuo, että ihosyöpä ei alkaisi luomesta"

Ei se mikään ajatus ole vaan fakta. Melanooma aiheuttaa kyllä iholle muutoksia eivätkä ne näytä samalta kuin luomet. Tavalliset luomet eivät muutu melanoomaksi sen useammin kuin pelkkä ihokaan.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   1.8.25 14:45:20

49v, en ole koskaan käynyt luomitarkastuksessa varmuuden vuoksi. Vain jos joku epäilyttää omaan silmään. Nuo koko kehon tarkistukset vaikuttaa vähän rahastukselta, ellei ole erityistä riskiä.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   1.8.25 15:40:00

38v. Enkä ole ikinä tarkastuttanut enkä ole ollut tietoinen että pitäisi edes.
Joskus lapsena poistettiin niskasta kaksi koholla olevaa ja aikuisena selästä pari vastaavaa.
Eipä niistä koskaan mitään kuulunut perästä.
En myöskään tiedä onko luomet vanhoja vai uusia.

Päivämäärä:   1.8.25 16:00:26

Suolistosyöpää seulotaan ikäluokkatarkastuksilla.

Lähettäjä: Minnis 
Päivämäärä:   1.8.25 16:39:47

Ei minullakaan ole koskaan käynyt edes mielessä tarkistuttaa luomia.
37v.

Lähettäjä: Irppa 
Päivämäärä:   1.8.25 20:07:40

En ollut koskaan tutkituttanut luomia, mutta erään toisen lääkärikäynnin aikana lääkäri kehotti tulemaan tutkimuksiin. Menin, luomet tutkittiin ja päätettiin poistaa kolme hieman epäilyttävää. No, yhdestä sitten löytyi syöpämuutoksia ja pitikin sitten poistaa ihoa vähän enemmänkin. Olin 29v. Suosittelen ehdottomasti tutkimaan luomet itsekin, pistää muutokset merkille ja käydä lääkärillä. Ei siinä mitään häviä.

Lähettäjä: Xyz 
Päivämäärä:   1.8.25 20:25:55

Rahastusta tai ei, itse käyn mielelläni, kuten esim gynen tarkastuksissakin. Itse ostan mielelläni tämän mielenrauhan, mutta ymmärrän, että joku muu valitsee toisin.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   1.8.25 21:58:29

58 enkä ole koskaan tarkastuttanut luomia.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   1.8.25 22:25:10

46v. ja en ole ikinä tarkastuttanut luomia. Niitä on muutama, yksi on sellainen, joka olis kiva saada joskus pois, kun on paikassa, jossa hankautuu, mutta en ole vielä viitsinyt.
En ajatellutkaan, että olisi normi (luomitarkastus tyyliin vuosittain) mutta jotenkin hyvä kuulla, etten ole ainut, joka ei jaksa vetää hepuleita vanhoista luomista, jotka on ollut siinä jo ties kuin kauan muuttumattomana.

Johan se olis tk tosi tukossa, jos kaikki haluaisi luomensa tarkistuttaa vuosittain! Ei sinne enää kukaan oikeasti sairas ihminen pääsisi enää edes ovista sisään!!

Äitini selkää pestessä hänelle sanoin, että on ikävän näköinen tuo yksi, ja hänet lähetin näytille. Se luomi ei ollut mitään, ihan tavallinen, mutta ihotautilääkäri näki poskessa ihomuutoksen, joka ehkä olisi voinut kehittyä joksikin (tai ei) ja sai siihen voidekuurin. Ei se kai ihan turhaa kuitenkaan ole, ihosyöpä voi olla kovin petollinen, ei sitä välttis huomata ennen kun on ns. pskat housussa.

Lähettäjä: vanhana 
Päivämäärä:   1.8.25 23:13:04

Gyne kehotti poistamaan epämääräisen luomen bikinirajasta. Hän siis sen tunnisti. Tumma epämääräinen luomi.
Sitten silmääluomessa alkoi tuntua näppylää ja revin sitä, mutta se vaan ei lähtenyt. Lääkäri kehotti kortisonivoiteella hoitamaan. Otin ajan ihotautilääkärille, ja luomea seurattiin kolme kuukautta, se kasvoi. Näppylän kokoinen ja pientä rupea päällä. Se oli sitten plastikkakirurgille meno ja syöpä poistettiin.
Tyvisolusyöpä (basaliooma, carcinoma basocellulare) on yleisin ihosyöpä. Se on niin tavallisen näppylän näköinen, ettei sitä voi uskoa.

Menkää ihmeessä ihotautilääkärille ja tutkituttakaa koko keho, myös bikinialue on tutkittava.

Lähettäjä: vanhana 
Päivämäärä:   1.8.25 23:20:40

Nuorelta 28 vuotiaalta juuri äidiksi tulleelta löydettiin sattumalta musta syöpäluomi. Hän on 1,5 vuotta leikkauksen jälkeen niin huonossa kunnossa, ettei enää ole kauan aikaa.
Menkää tutkimuksiin. Ihotautilääkäri sen oikein kykenee hoitamaan. Minulle toinen lääkäri määräsi kortisonivoidetta. Ei auttanut. On niin aggressiivisia ihosyöpiä, että on syytä säännöllisesti tutkia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.