Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko kukaan ilman ilmastointia nauttinut näistä

Lähettäjä: ..helteistä? 
Päivämäärä:   31.7.25 18:36:10

Vai onko kaikilla nauttijoilla pääsy ilmastoituun kotiin? Nauttikohan kukaan noista eteläisen Euroopan 35+ lämpötiloista ilman ilmastointia?

Re: Onko kukaan ilman ilmastointia nauttinut näistä

Lähettäjä: Salsa 
Päivämäärä:   31.7.25 18:41:21

Asuin Espanjassa 2017-2022, pari kesää siinä oli hlvettiä mutta osasta kyllä nautin vaikkei ilmastointia ollut. Ikkunalaudat koko päivän vaan kiinni ja tuuletin puhaltamaan siihen missä itse olin. Ulkona join viileitä juomia, kävin uimassa, puistossa etc niin kyllähän se siinä meni mukavasti. En sitten tiedä miten vaikka vuodesta 2050 eteenpäin, että pärjääkö tuolla enää ilman ilmastointia kukaan :/

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.25 18:42:57

Olen talvi-ihminen joka ei ennen ole hellettä kestänyt. Nyt olen kuitenkin nauttinut kun olen pitkällä saikulla ja vuokrahevonenkin kuoli niin on täysin vapaa päättämään, että missä aikaansa viettää. Tänään on ollut sen verran pilvistä että on kärsinyt olla kotonakin, mutta yleensä päivisin olen lähtenyt kauppakeskukseen, kahvilaan tai rannalle viilentymään.

Ihan eri asia kun oli fyysinen työ ja hevonen liikutettavana. Eikä autoissanikaan ole ollut toimivaa ilmastointia. Tuntui että henki lähtee. Nyt kun ei tarvitse urheilla on helpompi kestää.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.25 18:43:08

Taas tämä sama.

Joo, meillä ei ole ilmastointia. Kotona on lämpötila vaihdellen +28-31. Töissä vielä enemmän. En minä jaksa valittaa, kun ei se auta asiaa yhtään. Ihan kiva on olla, menee vaikka jonnekin kauppaan tms viilentymään, jos alkaa ahdistaa. Ei tämä ole pitkäaikaista.

Lähettäjä: ok 
Päivämäärä:   31.7.25 18:47:27

Sisällä 26 ja käytössä ihan tavalliset ilmaa pyörittävät puhaltimet, joka huoneessa oma. Nyt vieressä humisee tornituuletin ja välillä suihkutan suihkepullosta kylmää vettä kasvoille, ei ole kuuma, välillä jopa liian viileä ja pitää laittaa puhallin pois päältä

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   31.7.25 19:01:57

Mä olen. Meillä kotona ilmastointina toimii suuret avonaiset ikkunat ja avoinna oleva ulko-ovi. Voisin elää tässä säätilassa ikuisesti. Lämpöä ja valo, mikä sen parempaa.

En tosin tahtoisi mitään 40 asteen lämpötiloja, mutta tämä vähän vajaa 30 astetta on hyvä. Pakkasia en kaipaa koko vuonna, kestän enemmin loskan ja pimeyden.

Päivämäärä:   31.7.25 19:02:04

Meillä ilmastointi sisällä, makuuhuoneessa +20 kesät talvet.
Silti en nauti helteistä kun kökin sisällä, poislukien aamut 5-8 aikaan kun teen tallihommat, ja illalla pikaisesti päästän hevoset ulos ja tarkastan vedet.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.7.25 19:04:30

Mä nautin helteistä. Kerrankin ei palele ja kolota jatkuvasti. Ei ole ilmastointia kotona, töissä eikä autossa.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   31.7.25 19:05:46

Täällä yksi, jolle tämä ilmasto sopii. Tietokoneella voi istua kesämekossa ja ulos samassa asussa. Ostaria on vähän viilennetty, joten sielläkin jaksaa pörrätä.

8 krs. ikkunat auki; katsokaa taivaan lintuja, näin nekin elävät.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.7.25 19:46:25

Niin kauan kun olin lomalla niin nautin täysin rinnoin!

Uimassa on ihana käydä kuumalla ilmalla, kun vedestä noustessakaan ei palele. Saaristossa ja veneellä voi kerrankin käydä, kun puhaltava tuuli ei häiritse vaan tuntuu ihanan vilvoittavalta. Eikä se kuumuus muutenkaan häiritse, jos vaan maata rötköttää varjossa ja nauttii kylmää juotavaa. (Auringossa makoilu ei ole terveellistä ja viileämmällä ilmalla ei varjossa tarkene.)

Nyt kun työt jatkuu, niin ei hirveästi enää helteet napostele.

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   31.7.25 19:47:11

Nautin, ei oo ilmastointia.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   31.7.25 20:29:07

Meillä ei ole ilmastointia, eikä tule. Meillä on etelään iso varjostava kuisti ja puita talon ympärillä. Joka ilta avaan ikkunat. Talossa on lämpöikkunat ja meillä on ollut sisällä max 25 C. Tänään aamulla 22. Sopiva minulle.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.7.25 20:41:34

Ei täälläkään ilmastointia. Tykkään lämmöstä.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   31.7.25 20:58:37

Olen nauttinut yllättävänkin paljon siihen nähden, etten yleensä pidä yhtään liian lämpimästä, eikä asunnossa ole ilmastointia, eikä edes tuuletinta. Teen myös työni etänä samassa paikassa, eli työpäivääkään en vietä ilmastoidussa toimistossa. Olen viettänyt nyt kesää kämpässä, joka on puutarhan suojissa, eikä siten altistu ihan suoralle auringonvalolle koko päivää. Öisin ulko-ovi auki (verho suojaa ötököiltä), niin jäähtyy mukavasti. Auringon ikkunaan osumisen ajan sitten sälekaihtimet kiinni ja ovi tietysti kiinni päiväksi, kun ulkona on sisäilmaa kuumempaa.

Rakennusta ympäröivällä kasvillisuudella on ihan hurjan suuri vaikutus sisätilan lämpöolosuhteisiin. Ei tarvitse kuin mennä naapuriin (samaa rakennusta), niin siellä on aivan saunalämpötilat ympäri vuorokauden, vaikka yhtälailla koittaavat jäähdyttää ovi auki öisin. Suoraan auringossa olevat rakenteet vaan varastoi niin paljon lämpöenergiaa, ettei se ehdi jäähtyä yön aikana.

Lähettäjä: Kerttuli 
Päivämäärä:   31.7.25 21:29:57

Nautin, ei ole ilmastointia eikä muutakaan jäähdytystä. En kyllä muutenkaan jaksa säästä hirveästi murehtia tai stressata, se on mitä kulloinkin on ja siihen sopeudun.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   31.7.25 21:36:31

Nautin eikä ole ilmastointia.

Nautin myös talvella pakkasesta, mutta en usko, että nauttisin siitä enää, jos ei olisi kotona lämmitystä.

Lähettäjä: En nauti 
Päivämäärä:   31.7.25 22:01:47

Ajan työkseni autoa ja voin sanoa että näillä keleillä ilmastointia tarvitaan. Autosta kun nousee tavaraa toimittamaan niin aurinko ja kuumuus lyö päin että henki lähtee.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   31.7.25 22:03:29

Ei ole ilmastointia kotona eikä autossa. En varsinaisesti nauti, mutta pärjään kyllä tämän 2-3 viikkoa helteellä.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   31.7.25 22:12:07

Ilmoittaudun. Just tulin laittaa pitkähihasta, kun on viileä. Yhyyy, tää loppuu, viimeinen kesäpäivä...

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   31.7.25 22:14:40

Nautin, ei ilmastointia. Vanha hirsitalo, päivällä ikkunat ja kaihtimet kiinni ja yöllä ikkunat auki. Hyvin pärjää. Sisälämpö varmaan vaihtelee alakerran 24 yläkerran 28 välillä. Alakerrassa ei voi edes pitää ikkunoita koko yötä auki kun siellä tulee niin kylmä. Silti en ole vielä vaihtanut alakertaan nukkumaan :)

350 vuodesta saa kylmässä taapertaa, pidempäänkin saisi tätä lämpöä olla.

Päivämäärä:   31.7.25 22:26:50

Ilman puhaltimia, tuulettimia tai ilmastointia : nautin kesästä. Se on niin lyhyt Suomessa, että lämpimästä ja valoisasta ajasta tulee nauttia. Etenkin lämpimät kesäillat on ihania.

Päivämäärä:   31.7.25 22:45:30

Nauttijat oleilevat tuulettimen edessä ja viileissä kauppakeskuksissa. Nautinto on.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.7.25 22:45:56

Osin nautin ja osin on suht neutraali olo. Ei ole ilmastointia, vain ovi ja ikkunat auki 24/7. Vain aikainen aamu ja myöhäinen ilta-aurinko paistaa suoraan asuntoon eikä sillä enää silloin ole juurikaan merkitystä.
Etätöissä niin en edes viilentäydy toimistolla. Sisllä on lämmintä vähän riippuen +25 - 28. Yöllä viilenee sen verran mukavasti onneksi, että ei tuon korkeammalle ole noussut.
Nyt pari viime päivää ollut vain kostaa lisäksi, se on tuonut epämukavuutta, kun hikoilee jo pienestä, aiemmin kuiva ja kuuma niin mikäs siinä olla möllöttäessä, kun ei ole ihmeitä tarvinnu tehdä. Onneksi oma loma on vielä tulossa niin on sitte vähän vilposammat kelit touhuta kaikka =)

Päivämäärä:   31.7.25 22:49:05

Nauti äläkä pidä ovia ja ikkunoita auki.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.7.25 22:58:24

Ei ilmastointia. Öisin tuuletusluukut ovat auki ja päivisin kiinni, lisäksi sälekaihtimet aina päivisin kiinni. Iltaisin ja öisin lisäksi pari tuuletinta päällä kierrättämässä ilmaa, päivisin ovat tosi harvoin päällä kun oleillaan lähinnä vaan ulkona.
Nautin täysillä näistä helteistä. Tutut vitsailee että olen oikeasti kotoisin jostain ihan muualta kuin Suomesta kun kuljen kesälläkin pitkät vaatteet päällä kun muut liikkuvat bikineissä ja valittavat kuumaa. Toisaalta inhoan talvea, mä olen se tyyppi joka hytisee parin asteen pakkasessa paksut toppavaatteet päällä. :)

Päivämäärä:   31.7.25 23:02:39

Nautin kyllä vaikka töissä on 42 astetta ja kotonakaan ei ole ilmastointia. Autossakaan ei ole ilmastointia.

Päivämäärä:   31.7.25 23:05:37

Olen nauttinut täydestä sydämestäni. Meillä sisällä ei kyllä ole ollut kuin 30 astetta lämmintä nyt tässä viime kolme viikkoa. On ollut siis aivan ihanaa. En osaa sitä sanoin kuvailla.

Kylmä sattuu kehooni ja olen kivussa ja lihasjännityksessä lähes koko vuoden. On ihmeellistä kun voi vain olla eikä kiristä kehoa eikä ilma satu. Kaikki tuntuu ihmeen helpolta, keveältä ja lempeältä. Ulkona olen kuumimpaan aikaan istunut ja oikein tankannut D-vitamiinia. Taivaallista.

Päivämäärä:   31.7.25 23:07:28

Ei ole ilmastointia, sisällä mukava +26C. Minulle paras sisälämpötila on +24C, mutta villasukkien kanssa. 26 menettelee siis kivasti, kun jättää villasukat pois. Ulkona on kiva, kun tarkenee varjossakin. Ei ole ole ollut vielä liian kuuma.

Australiassa oli kyllä kesällä tukalaa asua asunnossa, jossa ei ollut ilmastointia. Päivälämpötila +45, eikä yölläkaan laske alle 30. Olihan se vähän rankkaa liikuttaa niitä viimeisiä hevosia aamupäivän paahteessa, mutta kyllä siitä selvisi. Pakko tosin oli käydä välillä pikaruokapaikoissa ja ostoskeskuksissa viilentymässä.

Lähettäjä: juupa juu 
Päivämäärä:   1.8.25 09:17:54

Nautin! Asun kerrostalossa, ei ilmastointia, ei edes tuuletinta. Ihanaa kun kerrankin on lämmintä.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   1.8.25 09:41:17

Nautin. Olen hyvin palelevainen vilukissa, joten on ihanaa, kun ei tartte palella.

Ei ilmastointia kotona eikä töissä, ikkunoita auon varjon puolelta. Molemmissa on ihan perus tuulettimet. Töissä asteet 26-28, kotona en tiiä. Koti on hirsitalo, maantasokerroksesta noin puolet kivilattiaa, harjakaton lappeet pohjoieen ja etelään, länsipäädyn ovea ei auota turhaan illalla ja tarvittaessa verhoja sen ja ikkunoitten eteen.

Siippa kärsii ja hikoilee kuin pieni sika. Tasan ei käy nallekarkit.

Lähettäjä: Höhö 
Päivämäärä:   1.8.25 09:41:19

Nautin kanssa. Ei ilmastointia kotona mutta toki puinen omakotitalo maalla joten ei niin kovasti lämpeä kun pitää ikkunat ja verhot päivisin kiinni ja öisin auki. 28 on tainnut olla sisällä kuumimmillaan. Ei haittaa mua. Ihanaa kun kerrankin tarkenee vähissä vaatteissa ja kesämekoille on muutakin käyttöä kuin homehtua vaatekaapin perällä :D Palelen todella helposti ja vaikka talvista pidän kanssa, niin vuosi vuodelta kylmyys alkaa sattumaan kehoon enemmän ja enemmän. Etenkin sormet kärsii talvista nykyään niin että pikkupakkasillakin pidän akkulämmitteisiä hanskoja ulkona ja sisällä ohuet sormikkaat. Nyt helteillä on ollut ihana kun mihinkään ei satu.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   1.8.25 09:52:21

Hirsitalo, ei ilppiä ja hyvin on pärjätty. Ihana kun sisällä on kerrankin niin lämmin ettei tarvitse villasukkia.

Lähettäjä: lll 
Päivämäärä:   1.8.25 10:02:25

Vanha hirsinen ok-talo: olin kaukaa viisas ja peittelin kaikki ikkunat ennen helteiden alkua. Sisällä on koko helteiden ajan ollut varjoisaa ja viileää (mittari näyttää 25-26 sisällä). Ei ole ilmastointia. Öisin ikkunat auki ja terden ovi pitkälle iltaan. Yllättävän iso vaikutus ikkunoiden peittämisellä; on kesiä kun en sitä ole tehnyt ja silloin kyllä varsinkin öisin ollut kuuma kuin pätsissä.

Päivämäärä:   1.8.25 10:06:14

Eikö muita haittaa olla hiestä märkiä koko ajan? Itsellä pää märkänä ja vesi vaan valuu vanoina otsalta naamaa pitkin, vaatteet hiestä märät, petivaateet hikoilusta kosteat, tyyny inhottavan tuntuinen.

Kun suihkusta tulee, niin 5 minuutin kuluttua jo hiki taas valuu...

Kestäisin kuumaa ilmaa, mutten tätä jatkuvaa hikoilua!

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   1.8.25 10:32:46

En nyt varsinaisesti nauti, mutta siinähän tuo menee. Mieluummin helle kuin talvi ja pakkanen tai sellainen inhottava kostea koleus. Asun ja työskentelen kerrostalossa, ei ilmastointia.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   1.8.25 10:44:07

Olen nauttinut! Ja ollut onnellisempi kuin koko vuonna. Ei ole ilmastointia, suihkussa ja uimassa olen käynyt useammin. Tehnyt tallia, juossut, pyöräillyt jne eli ihan normaalisti touhunnut.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   1.8.25 15:40:42

Töissä oli 28 enkä kyllä ollut mitenkään hiestä märkä. Kotona ilmalämpöpumppu.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   1.8.25 16:47:04

"Kotona ilmalämpöpumppu."

Olisiko siinä syy, että et ole hiestä märkä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.