Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saako karsinapaikalle tuoda eri hevosen?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   31.7.25 17:01:50

Jos karsinapaikka on vuokrattu hevoselle Belladonna, ja omistaja päättää yhtäkkiä vaihtaa hevosta. Saako paikalle tuoda sen uuden hevosen?

(Tämä on teoreettinen kiista, jota käydään hyvässä hengessä. Jos sinulla on paha olla, niin voit toki kertoa senkin täällä.)

Re: Saako karsinapaikalle tuoda eri hevosen?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.25 17:03:23

Ei saa neuvottelematta. Uusi hevonen voi olla vaikkapa ori tai ei voi tarhata aiempien tarhakavereiden kanssa tms. Nämä pitää kyllä sopia ennakkoon.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   31.7.25 17:04:37

Periaatteessa kyllä, koska maksat siitä karsinapaikasta. Mutta toki siitä pitää sopia, koska esim. orin tuominen tammatalliin aiheuttaa hässäkkää ja päinvastoin.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   31.7.25 17:06:10

Ei saa sopimatta. Eikä sitä polkupyörääkään. Jos siis on hoitosopimus, johon kuuluu se karsinapaikka tietylle hevoselle.

Jos on vuokrannut pelkän karsinan, niin ei ole noin tuikkaa.

Päivämäärä:   31.7.25 17:06:50

Herranen aika näitä minun kirjoitusvirheitäni! Nyt ei voi syyttää edes puhelinta.

Lähettäjä: Kalle 
Päivämäärä:   31.7.25 17:07:25

No tallinpitäjähän sen päättää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.7.25 17:10:43

Useimmiten voi. Kuitenkin, jos kyseessä on erilaiset tarpeet omaava hevonen, esim vanha helppo ruuna vaihtuu nuoreen oriin, niin vaatimukset käsittelijöiden, tarhan ja karsinanaapurienkin suhteen muuttuvat niin, ettei entinen tallipaikka välttämättä sovi.

Ja tallinpitäjän pitää tietysti hyväksyä uusi hevonen talliin, kysymättä ei voi tuoda, tietenkään.

Lähettäjä: fhijadf 
Päivämäärä:   31.7.25 17:23:27

Periaatteessa voi tuoda, jos ei ole kyseessä joku nuori ori tms. Koska omistajahan on vuokrannut tallipaikan, ei hevonen.
Mutta toki normaaleihin hyviin käytöstapoihin kuuluu neuvotella asiasta tallinpitäjän kanssa. Hän toki viime kädessä päättää minkä hevosen ottaa talliinsa.

Lähettäjä: Poo 
Päivämäärä:   31.7.25 18:07:41

Ihan tyhjän kanssa nämä vastaukset täällä. Aloittajan antamilla tiedoilla ei voi tietää saako vai ei. Se lukee siellä sopimuksessa. Jos on vuokrattu vain karsina, ilman tarkempia yksityiskohtia, niin silloin ei sopimus estä tuomasta. Jos taas sopimus on tehty karsina paikasta hevoselle x, niin silloin saa tuoda vain kyseisen hevosen. Ja näiden sopimusten väliin toki mahtuu monta muutakin mallia, mutta silloinkin vastaus kysymykseen löytyy sieltä sopimuksesta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.7.25 18:13:54

Meillä sopimukseen kirjoitetaan hevosen nimi.

Päivämäärä:   31.7.25 18:27:47

Poo: anteeksi huonosta vastauksestani, ajattelin että tästä keskustellaan täällä.

Lähettäjä: Soppari 
Päivämäärä:   31.7.25 22:07:04

Omassa tallisopparissani lukee, että karsinapaikalla asuu Polle. Hevosta ei saa vaihtaa ilman tallinpitäjän suostumusta, mutta minulla on etusija karsinapaikkaan, jos hevosta olen vaihtamassa.

Käytännössä siis tarkoittaa sitä, että jos Pollesta luovun ja hankin uuden hevosen ja tallipaikkaa jonottaisi moni muu, niin minulla on etuoikeus tuoda uusi hevoseni tallipaikalle jonossa olevien ohi. Tallinpitäjän täytyy vain hevonen hyväksyä, mutta yleensä kieltäydytään ottamasta vain oria tai sitten todella pientä ponia, jolle ei ole sopivaa karsinaa eikä sopivaa tarhaa.

Lähettäjä: billie 
Päivämäärä:   1.8.25 00:03:00

Mulla sopparissa lukee vain että vuokraan karsinapaikan hintaan xx. Ei mitään hevoseen liittyvää.

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   1.8.25 06:54:16

Meillä on kyllä hevosen nimi hoitosopimuksessa, mikä käytönnössä tarkoittaa, että vähintään pitää ilmoittaa tallinomistajalle hevosen vaihtuvan. Käytännössä sanoisin, että pitää ilmoittaa; miten on tarhaukset suunniteltu, menevätkö mitkä hevoset tallissa hyvin vierekkäin ja mitkä eivät jne..

Lähettäjä: hyt 
Päivämäärä:   1.8.25 07:22:53

Olen pitänyt tallia 90-luvulta saakka, sopimuksessa vuokrataan karsinapaikka, ei nimetä hevosta. En ole koskaan ajatellut että tarvitsisi erikseen nimetä hevonen, muutamilla asiakkailla on hevoset vaihtuneet ja asiasta on aina keskusteltu etukäteen. Yhden kerran asiakkaan suunnitelmat muuttuivat lennossa kun oli ulkomailla hakemassa hevosta ja tamman sijaan ostikin oriin, mutta siitäkin soitti että käykö tällainen vaihdos.
Välillä kun luen täältä kaikkia kauhujuttuja tallinpidosta niin olen kyllä hirmu kiitollinen hyvistä asiakkaista :)

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   1.8.25 07:31:40

Ihan huolimatta siitä, mitä sopimuksessa lukee, olisi varmasti asiallista keskustella tallinpitäjän kanssa hyvässä hengessä. Olen halunnut itse pitää tallisopimuksen simppelinä sen sijaan että se olisi 50 sivuinen kirja, jossa yritetään tilkitä jokainen mahdollinen porsaanreikä. Yritän lähtökohtaisesti valita asiakkaiksi mukavia ihmisiä, jotka arvostavat hevosten hyvää hoitoa ja toimivaa arkea -en sellaisia, jotka aktiiivisesti miettivät mitä ei ole erikseen kielletty.

Yleensä asiat järjestyy keskustelemalla ja sillä, että ollaan molemmin puolin reiluja.

Jos joku kokee asiakseen luoda draamaa tallillamme, otan hänet keskusteluun ja totean, että ikävää, että meidän paikkamme ei taida olla hänelle sopiva. Jos käytös muuttuu, menneet unohdetaan. Jos ei, annan ystävällisen irtisanomisilmoituksen -asiakkaankin kannalta parempi jatkaa harrastusta paikassa, jossa rakastetaan draamaa, niitäkin paikkoja löytyy.

Pääsääntöisesti sanoisin, että pärjään kaikille hevosille ja niistä tulee aina todella mukavia käsiteltäviä kun ovat olleet meillä jonkun aikaa. Joitain ihmisiä ei vain voi auttaa.

Päivämäärä:   1.8.25 07:39:15

Omalla: joskus hevosen mukana tallille tulee ei-toivottua väkeä. Toki heille voi antaa porttikiellon, ja ei tuo mikään kovin suuri vaara ole. Tyyliin joku vaihtaa omat hevosensa päikseen talleilla tai hakee uuden hevosen jostain kauempaa. Näissä yleensä puheyhteys toimiikin. Aloituksen tilanne on nykyään jo aika harvinainen, että hevosen vaihtaa tyyliin klinikka- tai hiittireissulla.

Itse hevosessa toki voi olla "vikaa" ettei sitä halua talliinsa. Ihan peruskiltti hevonen voi aiheuttaa harmia asiakkaiden keskuudessa, jos se on ori. Sitä saatetaan pelätä, varsinkin jos se ei ole omistajalla aina hanskassa tai ei ymmärretä, että sen eteen ei viedä tammaa pyllistelemään. Tai hevosella voi olla jokin sairaus ja tallinpitäjää pelottaa, jaksaako omistaja hoitaa sairautta. Tai hevosen käytöksessä voi olla jotain sellaista, ettei sitä halua talliinsa.

Päivämäärä:   1.8.25 07:45:22

No lähtökohtaisesti pitääkin pärjätä kaikille hevosille jos puljaa niiden kanssa työkseen. Tallin fasiliteetit voivat kuitenkin joissain tilanteissa vaikuttaa niin, että ihan joka hevonen ei tietylle paikalle sovi.

Meillä on kaksi tallirakennusta ja toisessa oriit ja ruunat, toisessa tammat ja ruunat. Tämä pitää huomioida hevosta vaihtaessa, vaikkei sitä sopimukseen ole kirjattukaan. Toistaiseksi on selvitty ihan keskustelemalla.

Päivämäärä:   1.8.25 07:51:44

Hyt: tallinpitäjä ei aina ole ainoa, joka sen kanssa puljaa. Se voi olla jatkuvasti irti omistajaltaan tai esimerkiksi hajottaa paikkoja urakalla.

Päivämäärä:   1.8.25 08:01:00

zäkä, totta tuokin. Tuollaisessa tilanteessa sanoisin kyllä paikan irti, hevoseläin jatkuvasti vapaana aiheuttaa aikamoisia vaaratilanteita.
Muutama täystuholainen meillä on ollut, mutta ovat rauhoittuneet ajan kanssa, kun stressikäytökselle löydetään syy niin olosuhteilla voidaan monesti sitä korjata, esim. runsaammin ulkoilua/tarhakaveri tms.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.25 08:53:54

Olen ollut eri paikoissa ja ollut eri käytäntöjä. Nykyisessä paikassa sopimus on hevoskohtainen ja jos hevonen vaihtuu niin tehdään kokonaan uusi sopimus.

Entisessä paikassa vuokraamansa karsinan sai vaikka vuokrata eteenpäin ilman, että tallinpitäjä hirveästi kyseli.

Suosittelen kysymään tallin omistajalta ja noudattamaan ohjeita.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   1.8.25 09:29:02

Saa toki. Ainahan hevosensa saa myydä tai joutuu lopettamaan ja hankkii toisen tilalle.
Tietty sovittava silti tallinpitäjän kanssa ettei tule yllätyksiä ja jos talli ei halua oriita niin kunnioitettava tallin tapoja.
Olis mielenkiintoinen ylläri tulla aamutalliin kun ruunikon Pojun karsinassa olisikin aamu vieras kimo Harmo 

Päivämäärä:   1.8.25 09:51:52

Minun tallissa ei voi. Se on sopimuksessa selvästi sanottu.

Käytännössä kuitenkin voi sekä vaihtaa hevosta että hevonen maksajaa kun siitä sovitaan.

Vaikeatkin on meillä olleet kohtalaisen iisisti mutta toki esim ison orin hinta poikkeaa pienen tamman hinnoittelusta selkeästi.

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   1.8.25 09:59:21

Minulla on fasiliteetit pitää oreja, varsovia, tiineitä jne ja kaikkien hevosten kanssa pärjään kyllä. Hankaliin ihmisiin sen sijaan ei ole mielenkiintoa.

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   1.8.25 17:34:31

Useamminkin vaihtanut hevosta ja aina on sopinut tallille.

Päivämäärä:   1.8.25 18:04:00

Et. Karsinapaikka ja sopimus on hevoskohtainen. Eikö tätä lue sopimuksessa.

Päivämäärä:   1.8.25 19:39:25

"Periaatteessa kyllä, koska maksat siitä karsinapaikasta."

Ei. Meillä sopparissa ainakin lukee ihan hevosen nimi, ja toivottavasti muillakin.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   1.8.25 20:27:41

Miten tyhmää porukkaa täällä käy????

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.