Lähettäjä: Kokeilu
Päivämäärä: 1.8.25 08:46:47
"Meikkaan siksi, että se on normi. Vaikka olen feministi ja periaatteessa vastustan naisiin kohdistuvia ulkonäkövaatimuksia, ei minulla valitettavasti ole riittävän hyvää itsetuntoa olla täysin niistä välittämättä. Meikkaamista odotetaan meiltä ja sen katsotaan kuuluvan siistiin ulkonäköön, varsinkin kun näin keski-ikäisenä en enää näytä huolitellulta ja raikkaalta vain sillä, että olen puhdas ja siististi pukeutunut. Tämä on minustakin ikävää, mutta inhoan omaa peilikuvaani sen verran, että en kehtaa kulkea ihmisten ilmoilla meikittä. Peitän meikillä ihon epätasaista väriä, ikääntymisen merkkejä, yritän saada pienet ja syvälle päähän painuneet silmät näyttämään vähemmän tihrustavilta. Ilman meikkiä naamani on kuin taikinaa."
No ei todellakaan ole enää mikään normi ja varsinkaan vanhemmilta naisilta odoteta, että meikkaavat. Tuo on sinun omaa harhaa. Olen työskennellyt paljon erilaisilla naisvaltaisilla aloilla ja aika harvassa on naiset jotka meikkaavat. Eikä ole koskaan omaa asemaa kyseenalaistettu sen vuoksi etten meikkaa niin työkavereiden kuin asiakkaiden toimesta ja itse kuitenkin käsitellyt asiakkaiden reklamaatioita, palautuksia yms. Eli vastassa ei aina ole kovin iloinen asiakas.
Olen kyllä huonannut, että miehet availee ovia, hymyilevät ja huomioivat enemmän, kun on meikannut, mutta samalla ainakin itse olen kokenut, että sinua ei enää kuunnella samalla tavalla vaan olet vain pelkkä se sinun ulkonäkö. Olen ihan kokeilu mielessä testannut mitenkä meikkaaminen asiakaspalvelutyössä, oppilaitoksessa yms. Vaikuttaa muihin ihmisiin enkä itse ainakaan koe sitä positiivisena. Ilman meikkiä minua ei ehkä huomioida niin, mutta asia jonka sanon niin kuunnellaan. Meikattuna taas tuntuu käyvän ihan päin vastoin eli saa kanssaolijoilta huomiota, mutta se mitä sanot unohtuu, koska ihmiset keskittyy vain sinun ulkonäköön.
|