Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  5G tai valokuitu on humpuukia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.25 12:08:52

Minulla on puhelimessa 200M liittymä ja kotona 25M wifi.

Nyt joka puhelimeen ja torppaan yritetään myydä nopeita yhteyksiä. En ole omassa käytössäni tarvinnut yhtään nopeampaa.

Katson televisiosta suoratoistona elokuvia, teen etätöitä, availen isoja tiedostoja. Ja kaikki toimii.

Tarviikohan edes pelit 1000Mbit yhteyksiä.

Re: 5G tai valokuitu on humpuukia

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   31.7.25 12:13:39

Puhelimessa ei tarvi 200M liittymää.

Sen sijaan työkäytössä tarvii kyllä enemmän kuin 25M uppia, jos nimenomaan lähettää isoja tiedostoja..

Valokuitu ei ole millään tavalla humpuukia, mutta aika monessa pärjää ilman 5Gtä.

Päivämäärä:   31.7.25 12:25:45

~*~, minä olen pärjännyt tuolla 25M ja toden totta mulla liikkuu isot tiedostot.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   31.7.25 12:31:29

Meillä koti-wlanina olleessa Elisan 5G:lle tapahtui "jotain", ts ei enää ollut nopea ja pätki. Olisko lähimmässä maastossa säädetty. Kännyissä oli samaan aikaan Moin 4G/5Gt, ja niissä kaikki toimi, kävi ja kukku. Vaihdettiin wlaniinkin Moi, ja homma alkoi toimiin taas. Meillä tekee 2 hlöä etänä samaan aikaan, ja tuossa juuri synkronoin tuotoksiani pilvimalliin, joka näyttäs tässä vaiheessaan olevan jotain 150 MB luokkaa, mutta kasvaa siitä syksyn mittaan ihan huolella. Eikä ole edes suurimmasta päästä projekti. Hitaalla yhteydellä jos leikkii, niin samalla hankaloittaa niitten 10+ kolleegan tekemisiä...

Jos 5G ei pelittäis, otettaisiin kuitu kun se tänne joskus tulee. Isäni otti liki 10 vuotta sitten omakotitaloon ja seikka oli ratkaiseva talokaupoissa: ostajaperheen isälläoli joku it-pumppu, ja kuidullinen talo oli hakusessa. Isä on sittemmin ottanut kuidun myös mökille, joten se mahdollistaa siellä meitin ja jälkikasvunkin etätyöt tarvittaessa tai esimerkiksi jonkun ripeen päivystysluontoisen homman vapaitten välissä.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   31.7.25 12:34:14

Mulla 5G kotona. Mitään kummempaa käyttöä ei ole vaan perussuoraroistopalvelut, etätyöt yms. Muuten pärjäisin 4G:lläkin, mutta meillä täytyy olla kamera päällä tietyissä Teams-kokouksissa ja 4G:llä ei onnistunut, 5G:n kanssa ei ongelmaa. Valokuitua miettinyt joskus, mutta en ole kokenut tarpeelliseksi.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   31.7.25 13:20:38

Se että sinä et tarvitse nopeampaa verkkoa ei tarkoita ettäkö se olisi humpuukia.

5G ei kaikkialla kuulu ja mobiiliverkossa ylipäätänsä on omat ongelmansa. Mutta ei se siitä humpuukia tee.
Valokuitu taas on kiinteä verkko ja myös tv-lähetykset voi tulla valokuidun kautta. Meillä hd-kanavat ei vanhalla antennilla näkyneet, otettiin siksi valokuitu. Kiinteä netti toki on myös plussaa.

Lähettäjä: Tim 
Päivämäärä:   31.7.25 13:29:28

Kyllä näi o!

Aloittajan tarpeiden mukainen tehokkuustaso olkoon tästä lähtien standardi ja referenssi.

Vedetään koppia Fiat Puntolla samassa hengessä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.7.25 13:31:04

Meillä ei toimi minkään operaattorin mobiilikaista kunnolla, oli se sitten mikä tahansa 200M 5G. Kun ei kuulu niin ei kuulu. Vielä odotellaan, että joskus tähänkin perämetsään alettaisiin kaivaa kuitukaapeleita... Voisin tehdä etänä 3pv viikossa, mutta netin takia se on mahdotonta.

Lähettäjä: kippo 
Päivämäärä:   31.7.25 13:44:24

Just tilasin valokuidun, kun sitä kylälle kaivavat. Talvella mobiilidata on riittänyt miten kuten mutta kun kesäasukkaat pölähtää rannoille, alkaa telkkari netin kautta pätkiä ja yhteydet katkeilla kesken Teams-puhelun. Teepä siinä sitten töitä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.7.25 14:06:16

Mulla oli puhelimessa pitkään neljännesmega. Operaattori pakkonosti ensin megaan, sitten viiteen. Kotona sama pakkonosto meni megasta kymmeneen, sitten viiteenkymppiin ja sataan. Ihan hyvin noilla kaikilla pärjäsi, eikä nopeudennostot käytännössä näkyneet missään. Hitailla nopeuksilla todellinen nopeus on lähempänä, jopa yli nimellisen. Nopeilla harvoin edes neljännestä.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   31.7.25 14:56:00

Ero työskentelyssä on kuin yöllä ja päivällä, kun valokuituun tottuneena olen nyt kesän joutunut työskentelemään mobiiliverkolla.

Päivämäärä:   31.7.25 14:56:48

Entä sitten kun mobiili hidastuu 0,25:een?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   31.7.25 15:11:15

Meillä isäntä tekee etätöitä tavallisen mokkulan kautta. Ihmettelee itsekin miksi pitäisi valokuitu ottaa koska hänenkin isommat työt netissä toimii hyvin näin.

Lähettäjä: wanha kurppa 
Päivämäärä:   31.7.25 16:43:08

mobiilin ongelma on latenssi ja tuuripohjaisuus. Hyvällä hetkellä yli 100mbit/s 5g pätkii huonona hetkenä (joita on paljon) vpn yhteydet yms.. siksi just tilasin kuidun. Ja kyllä, tarttee myös työkäytössä toimivat yhteydet ja jos ei olisi ollut pakko, ikinä en pelkän mobiilin varaan olisi jättäytynyt. Kahden eri operaattorin kautta mobiili välttävää mutta ei ikinä pärjää kiinteälle eikä ole omaan käyttöön riittävän vakaa.

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   31.7.25 17:17:49

Riippuu missä asut… joku kivitalo kehätien lähellä, niin kuitu on pakko olla. Sitten taas puutalo alueella, jossa tietoliikennettä on vähän, on ihan eri juttu - mobiililiittymä voi hyvinkin riittää.

Päivämäärä:   31.7.25 17:18:49

25 megaa riittää ihan hyvin peruskäytössä.

Päivämäärä:   31.7.25 17:22:21

Mobiililiittymissä taataan ainoastaan 5 Mbit/s miniminopeus – jos luette sopimusehdot.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.