Lähettäjä: js
Päivämäärä: 31.7.25 15:52:01
Minä tarkoitan nyt sitä, että lihavat syövät todella paljon ja/tai usein. Ja ruoka on energiatiheää ja sitä syödään yksinkertaisesti liikaa. Tai sitten juodaan hirveät määrät makeutusainelitkuja, joka sotkee kylläisyydentunteen.
Kun hoikalle riittää kaksi voileipää, syö lihava 6 voileipää. Hoikka on edelleen täynnä edellisestä ateriasta, kun lihava kattaa lisää ruokaa pöytään.
Kaksi hoikkaa syövät yhdessä pienen maksalaatikkolootallisen, lihava syö yksin ison maksalaatikkolootallisen. Hoikka saa vuoallisesta kinkkukiusausta 3-4 ateriaa, lihava syö koko vuoallisen kerralla.
Hoikka syö 3-4 kertaa päivässä, lihava 10 kertaa päivässä. Lihavan annoskoko on moninkertainen hoikkaan verrattuna.
Hoikka kävelee 6 km/h vauhtia, lihava matelee 2 km/h vauhtia. En tiedä miksi. Ehkä ei halua hengästyä? Vai haluaako vain hidastuttaa muiden etenemistä?
Ei siis ihme, miten joku on lihava eikä laihdu, ja miten joku toinen on hoikka eikä liho.
Kaikki lihavat ei edes syö koko ajan kaikkia mahdollisia herkkuja. Monilla syynä on ihan vain se "normaali kotiruoka", jota vain syödään yksinkertaisesti aivan liikaa. Kun se kotiruokakin voi olla ihan mitä vain. Toisille se on lähinnä makaronia ja toisille kasviksia tai perunaa. Jotkut syövät paljon salaatteja ja kasviksia, toiset eivät yhtään. Joissakin perheissä ruokaa saa syödä vain tietyn määrän, että kaikille riittää, mutta leipää saa syödä niin paljon kuin haluaa. Siinä käy helposti niin, että ruokavalio on vähäproteiininen ja runsashiilarinen. Ja jos ei ole fyysisesti aktiivinen aamusta iltaan, ei kuluta sitä suurta hiilarimäärää ja suuri hiilarimäärä heiluttaa verensokeriarvoja ja se sitten laittaa syömään lisää ja siinäpä sitä sitten ollaan.
Lihava on venyttänyt mahalaukkunsa saavin kokoiseksi ja sotkenut kylläisyydentunteensa jatkuvalla syömisellä. Hoikka ei ole venyttänyt mahalaukkuaan tai sotkenut ruuansulatuselimistöään, koska pitää useamman tunnin tauon aterioiden välillä.
Ja kun se aina hoikka henkilö sitten muuttaa elintapojaan, eli alkaa syödä liikaa ja liian usein, niin hänelläkin on koko ajan nälkä, maha haluaa lisää ruokaa vaikka edellisetkin on sulattamatta, tekee mieli syödä vaikka maha on jo/vielä täynnä, kylläisyyshormonit on solmussa ja suolistobakteerikanta ihan erilainen kuin aiemmin, kehonkoostumus muuttunut, ja niin edelleen. Tämä kun jatkuu riittävän kauan, niin onkin todella ylipainoinen ja tarvitsee lihavuuslääkkeen, kun ei kykene muuten muuttamaan elintapojaan.
Omilla valinnoillaan voi tehdä paljon. Moni on aiemmin ollut hoikka ja lihonut sitten jossain vaiheessa. Kuten minäkin. Minä siis olen se aiemmin hoikka, joka nykyään taistelee painonhallinann kanssa. Ja tunnistan kyllä, miksi aiemmin pysyin ongelmitta hoikkana, mistä ne kilot tuli, ja miksi ne ei tunnu lähtevän. Painonnousu on pysähtynyt, mutta ei itsestään. Kyllä tämänkin eteen pitää tehdä asioita, ettei paino enää nouse. Haaveena kuitenkin olisi pudottaa useampi kilo.
Lapsena en ollut hoikka enkä laiha, vaan ennemmin ehkä roteva tai vähän pullea. Mutta hevosharrastuksen myötä kilot alkoi olla kurissa kun liikuntaa tuli niin paljon ja tallilla ei tullut koko aikaa syötyä. Aloin käysä tallilla satunnaisesti 10-vuotiaana ja lähes päivittäin 11-vuotiaana. Lukiossa tallillakäynti harveni, mutta muuten kyllä tuli liikuttua.
Jotkut onnistuvat pudottamaan todella ison määrän kiloja ilman leikkausta ja lääkkeitä, toiset tarvitsevat siihen tueksi lihavuuslääkkeen ja -leikkauksen. Minä en ole riittävän lihava tai sairas saadakseni kumpaakaan ja kaikkeni teen, etten kriteerejä täyttäisikään. Mutta jos eläisin kuin lihavat olettavat, eli "hoikka saa syödä mitä haluaa niin paljon kuin haluaa eikä hän vain liho", niin paisuisin kuin taikina. Eli kyllä tein jotain sen eteen, etten lihonut ja kun moni asia muuttui, aloin minäkin lihoa.
Minä olin nuorempana aktiivinen. Lapsena ja teininä kävelin tai pyöräilin kouluun ja tallille, tallilla olin aktiivinen monta tuntia päivässä, en syönyt hirveästi enkä koko aikaa. Opintojen ohessa työskentelin siivoojana. Kävelin tai pyöräilin yliopistolle ensin 7 km/suunta, sitten 4,5 km/suunta. Töihin sellainen 3 km, sen menin pyörällä tai kävellen. Aloitin työt vasta kun asuin 4,5 km päässä yliopistolta. Autottomana ihmisenä kävelin ja pyöräilin paljon. Kävin myös lenkillä, maastopyöräilemässä, joskus salilla, jumppasin kotona usein... Fyysinen aktiivisuuteni oli siis ihan jotain muuta kuin "liikun 2 h joka päivä ja ihan hikeen asti", kun sitä fyysistä aktiivisuutta tuli HUOMATTAVASTI enemmän kuin 2 h per päivä!! :DD Eikä minulla ollut aikaa ja mahdollisuutta syödä koko ajan kun oli niin paljon muuta tekemistä.
Ja kun vertaa nykypäivään.... Istumatyö, ei juurikaan fyysistä aktiivisuutta päivän aikana, ellen sitten lähde pyörällä johonkin. Saattaa mennä monta viikkoa, että polkupyörääni ulkoilutan. Harvoin viitsin käydä lenkilläkään. Maastopyörä ollut mäsänä jo vuosia, odottaa sitä päivää, kun jaksan sen korjata. Syön paljon, usein ja liikaa. Voi mennä päiväkausia tai viikko, että edes poistun kotoa, ja sekin vain roskat viemään tai pyykkituvalle.
Eli tuota... Niinpä.
Sen sijaan, että kiukuttelet ja morkkaat aiempia kommenttejani, voisit koettaa tajuta sen, että minä kyllä tiedän mistä puhun, kun olen niin paljon itse nähnyt ja kokenut ja huomannut eron ihan omassa elämässäni, elintavoissani ja niin edelleen.
Minunkin elämässäni on tapahtunut "jotain". Se jotain on elintapojen muutos ja ehkä jopa alkavat vaihdevuodet. Enkä ihmettele yhtään, miksi lihoin ja miksi en laihdu ja miksi painonhallinta vaatii niin paljon tekemistä, suunnittelua ja keskittymistä. En minäkään pullaa syö ja karkkiakin menee harvoin, mutta syyllisiä minun tilanteeseeni ovatkin ihan muut ruoka-aineet ja liikunnan väheneminen.
|