Lähettäjä: hww
Päivämäärä: 31.7.25 01:21:32
Eihän siinä mitään väärää ole, että ostaa siivouspalvelun. Mutta ihan jokainen tekijä ei siivoa hyvin tai oikein, joten kannattaa vähän kysellä miten työnsä tekevät, menetelmät, aineet, jne.
Äitini on vanha ja raihnainen ja hänellä on nyt toinen siivousfirma menossa. Ekasta firmasta kävi tekemässä vaihtelevasti itse yrittäjä tai joku työntekijöistä. Nyt toisesta firmasta käy tekemässä joku työntekijöistä, ei itse yrittäjä.
Äiti on joutunut puuttumaan moniin asioihin ja jopa kieltämään joitain juttuja. Eikä siinä siivoustyylissä ja -tavoissa ole mitään järkeä.
Lattiat olisi tarpeellista joskus pestä, mutta ei siivoojan voi antaa pestä niitä, kun tyyli on se, että lotataan läpimärällä mopilla lattiat, eli vain levitetään vettä lattialle, sohitaan mopilla sinne tänne ja jätetään parketti märäksi. Eihän parketti sitä kestä eikä tuolla tavalla puhdasta tule. Tätä harrastettiin jo aiemmassa siivousfirmassa ja näköjään nykyisessäkin.
Joskus näin kun siivooja "pesi" parketin ja olin ihan järkyttynyt. Käytti vanhaa froteepyyhettä jota huljutti vesiämpärissä ja vain levitti likaa ympäriinsä, ei siis poistanut lattioita roskia ja pölyjä ennen luuttuamista vaan alkoi suoraan pyyhkiä lattioita märällä pyyhkeellä, jota ei paljon puhtaaksi puristanut. Aurinko paistoi ikkunasta ja lattiat olivat ihan likarantuisia ja kun kokeilin kädellä, niin lattiat olivat ihan hiekkaiset. Eli ei olleet puhdistuneet siivoojan käynnillä yhtään!!
Lopputulos tuollaisessa "pesemisessä" on myös ollut se, että lattiat on ihan tahmeat. Väärää pesuainetta ja ihan liian paljon. Ja äiti maksaa tuosta. Ja on joutunut kieltämään, nykyiseltä firmalta lattioiden pesemisen.
Joissain huoneissa lattiamateriaali kestää vettä, ja niissä sama homma. Lattia pyyhitään miten sattuu märällä mopilla niin, että se jää ihan likomäräksi. ja kuivuminen kestää ikuisuuden. Lattiaa ei siis edes kuivata tuon vedellä lottaamisen jälkeen.
Siivooja myös jättää vesiämpärin keskelle parkettia ja käy kastamassa siinä jokaista rättiä vuorotellen. Vaikka kuinka on sanottu, että laita se ämpäri pois parketilta, niin ei tapahdu.
Ja se siivoaminen on muutenkin lian levittämistä. Rätillä vedetään sinne tänne kamalaa vauhtia, eikä liikkeissä ole mitään järjestelmällisyyttä. Aseptiikasta ei tietoakaan. Likaa vain levitellään.
Sanominen ei auta. Palautteen antaminen ei auta. Ei auta sekään, että minä annan palautetta äitini puolesta. Vaikka äitini maksaa tuosta.
Kiinnostaisi tietää ammattitaitoisten siivoojien näkemyksiä. Onko teidät opetettu lottaamaan vedellä ja läträämään miten sattuu likaa levittäen, vai onko opetettu siivoamaan niin, että pinnat ei mene pilalle ja lopputuloksena on puhtaat pinnat?
|