Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Eivätkö nämä tapahtumat jo herätä?

Lähettäjä: world 
Päivämäärä:   30.7.25 10:47:40

Usein sanotaan: "Ainahan on ollut sotia, maanjäristyksiä ja nälkää."
Se on totta, mutta nyt niiden määrä on kasvanut huomattavasti viimeisten vuosikymmenien aikana.

Ääri-ilmiöt, tulvat ja kuivuudet moninkertaistuvat.
Maanjäristykset ja tulivuorenpurkaukset yleistyvät.
Metsät palavat, merenpinta lämpenee, eläimet katoavat.
Ja samaan aikaan sodat, pelko ja nälkä lisääntyvät.

Raamattu sanoo, että luomakunta huokaa ja nämä ovat ajan merkkejä.

"Kun näette tämän kaiken tapahtuvan, tietäkää, että aika on lähellä." (Matt. 24)

Re: Eivätkö nämä tapahtumat jo herätä?

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   30.7.25 10:57:22

"niiden määrä on kasvanut huomattavasti viimeisten vuosikymmenien aikana."

Perustuuko tämä väite faktaan vai tuntuuko sinusta vain siltä?

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   30.7.25 11:05:42

Faktaa on: https://climate.ec.europa.eu/climate-change/consequences-climate-change_fi

https://www.ymparisto.fi/fi/ympariston-tila/ilmastonmuutos/ilmastonmuutos-etenee

Päivämäärä:   30.7.25 11:07:39

Kyllä, niitä on oikeasti enemmän.

– Luonnonkatastrofien määrä on 5‑kertaistunut 1970-luvulta tähän päivään.
– Ilmastoon liittyvät katastrofit (myrskyt, tulvat, kuivuudet) kasvoivat 83 % vuosien 1980–2019 välillä.
– Hirmumyrskyjen voimakkuus ja nopea voimistuminen on kasvanut.
- Vuonna 2024 maailmassa oli 61 valtiollista konfliktia, eniten sitten toisen maailmansodan jälkeen.
- Kuolemantapauksia sodissa oli yli 160 000 vuodessa, korkein luku vuosikymmeniin.
- Mukana oli 92 maata, mikä kertoo sodan leviämisestä laajalle alueelle.

Osin selitys on paremmassa seurannassa, mutta valtaosa kasvusta on todellista.
Ilmastonmuutos, merten lämpeneminen ja sään ääri-ilmiöt tekevät tästä ajasta poikkeuksellisen.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   30.7.25 11:08:23

Sotia on kyllä ollut ennen paljon enemmän, mitä nykyään.

Lähettäjä: pallo pyörii 
Päivämäärä:   30.7.25 11:08:38

Ilmasto on muuttunut aina ja tulee aina muuttumaan. Oliko muuta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.25 11:16:04

Otappa pikkusen pitempi ajanjakso tarkasteluun kuin 50 vuotta :D

Päivämäärä:   30.7.25 11:17:24

Kyse ei ole siitä, että sotia ei olisi ollut ennen enemmän, vaan että nyt niiden määrä on jälleen noussut poikkeuksellisen korkeaksi.

Ja totta, maapallon ilmasto on vaihdellut historian saatossa.
Mutta nykyinen lämpeneminen on nopeampaa kuin koskaan aiemmin ihmiskunnan historiassa. Ero on siinä, että nyt sen ajaa ihmisen toiminta: fossiiliset polttoaineet, metsien hakkuut ja kulutustottumukset.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   30.7.25 11:19:58

Minähän en ole uskovainen, mutta en kyllä ateistikaan ja nykyinen maailmanmeno pelottaa suuresti. Joudun olosuhteiden pakosta kuuntelemaan helluntaiseurakuntaan kuuluvan uskovaisen paasausta noista asioista plus muusta uskontoon liittyvästä, ja vaikka se toisaalta ärsyttää kun se uskonnontulkinta on jotenkin niin hirveän lapsellinen, kuva Jumalasta on minun näkökulmastani julma tyranni ja mitään eriävää näkemystä ei suvaita vaan niitä pilkataan, niin en voi mitään sille, että se jatkuva uskonasioiden pakotus jollain lailla vaikuttaa minuun ja olen alkanut miettiä, että mitä jos tuo onkin oikeassa.

Lähettäjä: Haukionkala 
Päivämäärä:   30.7.25 11:23:49

Luonto on aina muuttunut ja menossa on jo historian kuudes sukupuuttoaalto. Ihmisen linja on selvinnyt edellisistä, mutta tällä kertaa ajamme sukupuuttoa itse ja luonnosta erkaantuneet yhteiskuntamme ovat erittäin herkkiä muutoksille. Pitkässä ajassa kyseessä ei ole mitään ennen kuulumatonta, mihin tarvitaan uskonnon ennustuksia.

Päivämäärä:   30.7.25 11:29:53

....

Moni on saanut Jumalasta kuvan, joka on enemmän pelolla hallitseva tyranni kuin armollinen Isä. Ja jos uskosta puhutaan niin, että vain yksi näkökulma kelpaa ja muut pilkataan, on aivan ymmärrettävää, että se herättää vastareaktion.

Mutta entä jos Jeesus ei ole sellainen kuin se versio, jota olet nähnyt?

Jeesus ei pakottanut, hän kutsui
Jeesus ei tullut maapallolle pitämään äänekästä "uskon saarnaa".
Hän tuli hiljaa, keskelle tavallisia, särkyneitä, etsiviä ihmisiä.

Hän puhutteli lempeästi naista, jota muut kivittivät.
Hän itki ystävänsä haudalla, ennen kuin herätti tämän.
Hän vastasi kysymyksiin, eikä koskaan pilkannut niitä, jotka epäilivät vilpittömästi.

"Katso, minä seison ovella ja kolkutan." (Ilm. 3:20)

Se Jeesus, jota jotkut kuvaavat ankaraksi ja vaativaksi, ei vastaa sitä, mitä evankeliumit kertovat.

Jeesus sanoi: Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat, niin minä annan teille levon."
(Matt. 11:28)

Ei ehtoja. Ei suorituksia. Vain kutsu.

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   30.7.25 11:30:18

Sotia on aina ollut paljon, mutta nykyään niistä uutisoidaan, joten niistä ollaan tietoisia. Nuo muut ikävät jutut johtuvat ilmastonmuutoksesta. Pätkääkään en usko mihinkään satukirjojen ennusteisiin.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   30.7.25 11:33:25

Jos pikkuisen venytät aikaperspektiiviäsi ja sisällytä sotatilastoosi vaikkapa vain maailmansotien ajan, näyttää hieman toisenlaiselta....

Sään ääri-ilmiöitä on ollut aina (nälkävuosien allakin juhannuksena satoi lunta). Ilmasto toki vaihtelee; jääkausi väistyi Suomesta vasta 10 000 vuotta sitten.

Tulivuorenpurkaukset eivät ole lisääntyneet. Metsäpaloja on kirjattu vain sen ajan, kun kirjoitustaito on ollut, eli ei kauaa.

Vuodeksi 1000 koko kristitty väestö odotti kiihkeästi maailmanloppua, koska 'sen merkit olivat aivan selkeästi luettavissa Raamatusta'.

Päivämäärä:   30.7.25 11:42:36

No, tämä ihminen, jonka kanssa olen näistä puhunut, on sanonut vaikeista kysymyksistä ivallisesti, että "niin, meneppäs kysymään Jumalalta tuollaista". Välillä myös tuntuu, että hän ei edes ymmärrä mitä tarkoitan kun mainitsen vaikka Raamatun kohdat, joissa Jumala esiintyy kaikkea muuta kuin armollisena ja luotujaan rakastavana. Lisäksi se Raamatun tulkinta on äärimmäisen lapsellinen ja mitään ei suostuta näkemään vertauskuvallisena tekstinä. En suhtaudu yleisesti uskontoon mitenkään negatiivisesti, mutta nämä ns. karismaattiset liikkeet herättävät minussa negatiivisia tunteita, ja tästä kaikesta huolimatta tämän ihmisen puheet ovat alkaneet vaikuttaa minuun. Minusta olisi kauheaa jos hän olisi oikeassa, enkä haluaisi uskoa sellaiseen Jumalaan, mutta jos Jumala kuitenkin olisi sellainen, niin eihän silloin ihminen sille mitään voisi vaan pakko siihen vain olisi alistua. Mitään lohtua en kyllä semmoisesta uskosta saisi, vaan uskoisin alistuneena, lannistuneena ja surullisena. Tälle ihmiselle olisi mm. ihan ok, että hänelle läheisiä ihmisiä, vaikka omia lapsiakin, joutuisi kadotukseen, koska itse ne sen olisivat valinneet eikä hän niitä enää taivaassa joutuisi suremaan. Minut tällainen ajatus täyttää kauhulla.

Päivämäärä:   30.7.25 11:43:59

Raamatun profetiat eivät ole vain hengellisiä symboleita, monet niistä ovat täyttyneet konkreettisesti historian tapahtumissa, ja tämä erottaa Raamatun ainutlaatuiseksi pyhäksi kirjaksi.

Jerusalemin tuhoaminen (v. 70 jKr.)
Jeesus sanoi: "Ei jää kiveä kiven päälle, kaikki revitään maahan." (Matt. 24:2)
Vain 40 vuotta myöhemmin Rooman armeija tuhosi temppelin, poltti Jerusalemin ja tappoi tai orjuutti kansan.

Israelin kansan hajottaminen maailmalle
"Herra hajottaa teidät kansojen sekaan..." (5. Moos. 28:64)
Juutalaiset elivät 1900 vuotta ilman omaa maata, hajaantuneina kaikkialle, silti säilyivät kansana.

Israelin paluu omaan maahan (1948)
"Minä kokoan teidät kaikista maista... ja annan teille teidän maanne." (Hes. 36:24, Jes. 11:11–12)
Vuonna 1948 Israel syntyi päivässä, kuten Jesaja profetoi:

"Voiko maa syntyä yhdessä päivässä?" (Jes. 66:8)

Jerusalemin palaaminen juutalaisten hallintaan (1967)
"Jerusalem on oleva pakanoiden tallattavana, kunnes pakanain ajat täyttyvät." (Luuk. 21:24)
Kuuden päivän sodassa 1967 Israel valtasi Itä-Jerusalemin ensimmäistä kertaa sitten vuoden 70 jKr.

Autiomaan kukkiminen
"Autiomaa iloitsee ja kukoistaa kuin lilja..." (Jes. 35:1)
Israel on tehnyt aavikosta vihreän, viljellyn maan, kehittänyt kastelujärjestelmiä, joilla vesi virtaa kuivaan maahan.

Maailman vihamielisyys Jerusalemia kohtaan
"Minä teen Jerusalemin horjuuttavaksi maljaksi..kaikki kansat kokoontuvat sitä vastaan." (Sak. 12:2–3)
Jerusalem on edelleen maailmanpolitiikan keskipiste, ja Israelin asema jakaa mielipiteitä enemmän kuin mikään muu maa.

Nämä profetiat kirjoitettiin tuhansia vuosia sitten, mutta ne ovat täyttyneet.

Jos nämä osuivat näin tarkasti, mitä se kertoo niistä lupauksista, jotka vielä ovat täyttymättä?

"Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa." (Matt. 24:35)

Päivämäärä:   30.7.25 11:45:12

”Ihmisen linja on selvinnyt edellisistä, mutta tällä kertaa ajamme sukupuuttoa itse ja luonnosta erkaantuneet yhteiskuntamme ovat erittäin herkkiä muutoksille.”

Pikemminkin kuvittelemme erkaantuneemme luonnosta, vaikka näin ei todellisuudessa ole. Juuri tämän harhaluulon vuoksi olemme herkkiä muutokselle ja tuhoamme itse omia elinmahdollisuuksiamme muun luonnon ohella. Yhteiskuntamme nojaavat tämän pallon resursseihin ja luontoon, joka ei valitettavasti pysy tämän hetkisen lämpenemisen tahdissa. Resurssien käydessä vähiin ja luonnon muuttuessa yhteiskuntiemme perustukset horjuvat, mistä seuraa monenlaista epävarmuutta.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   30.7.25 11:46:37

” Otappa pikkusen pitempi ajanjakso tarkasteluun kuin 50 vuotta :D”

Sotien osalta kannattaa pysytellä maailmansotien ja niiden jälkeisessä ajassa. Vaikka ennen on ollut sotia, sodat ovat olleet hyvin erilaisia. Sodat on aiheuttaneet haittaa tietenkin paikallisille, sotiville maille ja sotaväen kulkureiteillä. Mutta nykyään sotien vaikutus on vielä laajempi. Ihmisiä on enemmän ja aseet tehokkaampia. Ydinaseet uhkaavat paitsi sotivia maita, myös naapurimaita hyvin isolla säteellä. Lisäksi globaalissa maailmassa uhka mm taloudelle ja sitä kautta taas ihmisten elämään on valtava (kuten viime vuosina nähty), ihan eri luokkaa kuin aikaisemmilla vuosisadoilla.

Ja nyt tosiaan konfliktit ovat merkittävästi lisääntyneet. Maailman sodat toki erikseen, mutta niiden jälkeen oli varsin rauhaisaa ja nyt sitten taas mennään huonompaan suuntaan.

Ilmaston osalta tietysti kannattaa verratakin pidemmällä aikavälillä. Mutta ennen kaikkea oleellista on se, kuinka nopeasti muutokset tapahtuu. Vaikka aikaisemminkin on ollut huonompia jaksoja (pieni jääkausi yms) oleellista on se, miten nopeasti ilmasto on muuttunut 1900-luvulta alkaen.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   30.7.25 11:51:03

Googleta maailmanlopun päivämäärä. Katso mitä Google on löytänyt maailmanlopusta. Ja valitse sinulle sopiva päivämäärä ja ala odotella maailmanloppua.

Wikipediassa on luettelo ennustetuista tulematta jääneistä maailmanlopuista. Eli maailmanlopun odottajat ovat joutuneet pettymään monta kertaa.

Päivämäärä:   30.7.25 11:52:34

....

Se mitä kuvaat, on valitettavan yleinen kokemus. Olen kokenut sen itsekin.

Jos sinulle on esitetty Jumala, joka pilkkaa kysymyksiä tai näyttää julmalta ja etäiseltä, ymmärrän hyvin, että se herättää vastustusta. Mutta voi olla, että se ei ole koko kuva, eikä edes oikea kuva Jeesuksesta.

Raamattu ei kuvaa Jumalaa ivallisena tyrannina, vaan Isänä, joka ei tahdo kenenkään tuhoutuvan:

"Minä en tahdo jumalattoman kuolemaa, vaan että hän kääntyisi ja eläisi." (Hes. 18:23)

Jeesus ei vaadi alistumaan pelosta. Hän kutsuu rakkaudesta. Hän ei torju epäilijöitä, vaan kohtaa heidät lempeästi. Usko ei ole hengellinen komentoketju, vaan paluu kotiin sen Jumalan luo, joka tuntee ja rakastaa sinua.

Jos usko aiheuttaa sinulle vain surua ja pelkoa, ehkä kyse ei ole siitä, että vika on sinussa, vaan että sinulle on esitetty vääristynyt kuva Jumalasta.

Jeesus ei murskaa etsijää. Hän kuuntelee.
Ehkä siksi Hänen sanansa yhä tänään koskettavat sydäntä:

"Tulkaa minun luokseni, kaikki te uupuneet – minä annan teille levon." (Matt. 11:28)

Päivämäärä:   30.7.25 12:08:48

Suurin ongelma minulle uskossa on se, että kyllähän siinä opetetaan, että ne, jotka eivät usko, tai uskovat johonkin muuhun, joutuvat kadotukseen. Vaikka sanotaan, että ihminen valitsee sen itse, niin kuitenkinhan se on Jumala, joka sen on säätänyt, jos siis tämä kaikki on totta. Ja minulle on yksinkertaisesti kestämätön ajatus, että Jumala antaisi ihmisten joutua ikuiseen kidutukseen vain siksi, että nämä eivät usko häneen. Vaikka minä nyt saisin jonkun uskonnollisen herätyksen ja vakuuttuisin siitä, että kaikki Raamatussa oleva on totta, niin minulla olisi silti rakkaita ihmisiä, jotka eivät usko. Tällöinhän minun pitäisi elää sen kanssa, että uskoisin rakkaideni joutuvan kadotukseen eli kärsimään mitä hirvittävimpiä tuskia, sanoinkuvaamattomia tuskia, ikuisesti, vailla mitään toivoa. Tietysti yrittäisin saada heidätkin uskomaan että he pelastuisivat, mutta jos he eivät vain uskoisi, niin minun pitäisi alistua siihen tietoon, että he joutuvat kadotukseen. Ja tämän vuoksi en ikinä voisi uskoa onnellisena.

Pelkään hirveästi, että tämä on totta vaikken sitä tahtoisi uskoa.

Lähettäjä: ........... 
Päivämäärä:   30.7.25 12:21:08

Höpsistä, kaikki on vain vihervassarikommarisuvakkihuorien valhetta.
(ironiaa).

Lähettäjä: ........... 
Päivämäärä:   30.7.25 12:21:44

....Unohdin lisätä, että Marinin syy ja huulipunahallituksen.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   30.7.25 12:23:53

Miksi pitäisi "herätä"? Tekemään mitä? Resurssien haltijat eli päättäjät ohjaavat ihmismassoja ja maailman proseduureja, ei niihin yksilöt pysty vaikuttamaan. Suuri osa maailman ihmisistä ei tunnista ilmastonmuutosta.

Päivämäärä:   30.7.25 12:34:11

On mielenkiintoista, että niin moni suhtautuu Raamattuun kuin satukirjaan, mutta samalla juuri se kirja on vaikuttanut enemmän maailmaan kuin mikään muu.

Raamattu on:
– maailman levinnein ja käännetyin kirja,
– se on inspiroinut sairaaloita, kouluja, lakijärjestelmiä, ihmisoikeuksia ja taidetta,
– ja se kertoo historian kulusta tavalla, jonka toteutumista näemme yhä silmiemme edessä (kuten Israelin hajottaminen ja uudelleenperustaminen – Jes. 66:8, Hes. 36).

Satukirjat eivät ennusta tulevaa, eivätkä ne muuta elämiä.
Mutta Raamattu on muuttanut ihmisten sydämiä kaikkialla maailmassa, kaikissa olosuhteissa. Miksi?

Koska ehkä se ei ole satu, vaan sanoma Jumalalta, joka tuntee meidät.

Ehkä kysymys ei ole: "Onko tämä totta?"
Vaan: "Mitä jos se on ja minä en ole valmis?"

Miksi pelätä kirjaa, jos se ei olisi totta?
Miksi sen sanoma ei katoa, vaikka sen on yritetty vaientaa jo 2000 vuotta?

Ehkä siksi, että totuus ei katoa? Jeesus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti."
Heprealaiskirje 13:8

Päivämäärä:   30.7.25 12:36:20

Ennustasko Raamattu myös Israelin nykytilanteen ja sen harjoittaman kansanmurhan?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   30.7.25 12:45:46

"Minusta olisi kauheaa jos hän olisi oikeassa, enkä haluaisi uskoa sellaiseen Jumalaan, mutta jos Jumala kuitenkin olisi sellainen, niin eihän silloin ihminen sille mitään voisi vaan pakko siihen vain olisi alistua."

Monissa uskonnoissa jumalat kuvataan aika kauheiksi, ja niinhän tehdään myös juutalaisuudessa ja kristinuskossa: jumala EI ole lempeä ja hyvä. Silloin ihmisen pitää kohottaa itsensä tämmöisten jumalien yläpuolelle niin kuin kreikkalaisissa taruissa tehdään. Ihmisellä on äly ja vapaa tahto. Muutoin jumalilleen alistuva ihminen on, Veljeni Leijonamielen sanoin, 'ei ihminen vaan pelkkä rikkahippunen'.

Päivämäärä:   30.7.25 12:49:53

.

Raamattu ennusti, että Israel palaa maahansa (Hes. 36:24) ja että se on lopun aikoina kansojen keskiössä (Sak. 12:2–3). Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että Jumala hyväksyisi väkivallan tai siviilien kärsimyksen, ei Israelin eikä kenenkään muun osalta.

Mediassa ei aina tuoda esiin, että:
– Hamas käyttää omaa kansaansa ihmiskilpinä
– Israel varoittaa siviilejä ennen iskuja
– Israelin sisällä asuu 2 miljoonaa arabia kansalaisoikeuksin
– Ja Hamasin tavoite on tuhota Israel, ei elää rauhassa sen rinnalla

Useat riippumattomat lähteet ovat raportoineet, että Gazaan toimitettua ruoka-apua varastetaan järjestelmällisesti Hamasin toimesta, eikä se aina päädy sitä eniten tarvitseville.

Raamattu ei oikeuta väärään, mutta se muistuttaa: "Kaikki kansat kokoontuvat Jerusalemia vastaan." (Sak. 12:3)
Israelin asema maailman silmissä on osa suurempaa profetiaa – mutta Jumalan oikeudenmukaisuus koskee kaikkia, myös Israelia.

Päivämäärä:   30.7.25 12:51:56

"Mitä jos se on ja minä en ole valmis?", tuo varmasti onkin minun kysymykseni. Mutta en pysty käsittämään, kuinka voisin olla valmis sellaiseen, että iso osa maailman ihmisistä, mukaan lukien sellaisia, joita rakastan, joutuisi ikuiseen piinaan?

Ja sehän on totta, että Raamatussa on paljon hyvää ja hyviä ohjeita elämään ihan kenelle vain. Kristinusko on myös vaikuttanut länsimaiseen käsitykseen ihmisoikeuksista eikä tätä voi kiistää kuten "taistelevat ateistit" mielellään tekevät. Mutta kaiken sen hyvän ja kauniin vastapainoksi Raamatusta löytyy myös sellaista, jossa Jumala on julma, sadistinen, kostonhimoinen ja narsistinen, pikemminkin ihmishirmuhallitsijaa kuin jotakin ikuista, kaikkivaltiasta ja käsittämättömän suurta muistuttava. Ja tiedän, että osa uskovaisista sanoo, että Jumala on Jumala eikä sitä kuulu arvostella ihmisen moraalilla, mutta minkä vuoksi Jumala sitten olisi antanut meille niin vajavaisen ymmärryksen, että se, mikä ihmisellä olisi psykopatian merkki, onkin Jumalalta, no, vain jumalallista? Tämä on minulle ihan hirveä ristiriita, minusta tuntuu kuin Raamattu olisi koottu kahden ihan eri uskonnon teksteistä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.7.25 12:53:32

>faktaa on... (en toista linkkejä)

Propagandaa*

Päivämäärä:   30.7.25 12:55:46

Rikkinäinen kellokin on oikeassa kaksi kertaa vuorokaudessa ;)

Päivämäärä:   30.7.25 13:21:09

World: maailmanlopun ennustajia on ollut aina, monet uskonnollisin perustein.

Kansan temppelin kannattajat uskoivat maailmanlopusön saapuvan ydiniskuna 15. heinäkuuta 1967. Eipä tullut, mutta vuonna 1978 yli 900 hyväuskoista, mukaan lukien satoja lapsia, joivat myrkkyjuomaa ja kuolivat viidakossa uskonnollisen hörhöjohtajan tahdosta.

Mutta toki juuri sinun uskonnollinen maailmanlopun odotuksesi on aiheellista.

Päivämäärä:   30.7.25 13:24:34

On kyllä ihan käsittämätöntä miten uskovaiset puolustavat Israelia aina vaan!

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   30.7.25 13:31:23

Hyi, nää uskontohommat ovat suorastaan vastenmielisiä. Uskotaan jumalaan, joka esim sairastuttaa pienen lapsen leukemiaan, kiduttaa vuosia ja lopulta tappaa. Tällainen jumala ei voisi olla muuta kuin pahuutta täynnä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   30.7.25 13:35:04

Ihminen on aina sotinut. Aleksanteri Suuri , Napoleon...
Mutta ihmisen jatkuvasti lisääntyvä saastutus tietty ajaa ilmastoa muutokseen ja säitten ääri-ilmiöt lisääntyvät. Toivottavasti maailma herää tekoihin ilmaston puolesta.

Päivämäärä:   30.7.25 13:45:49

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kirja-arvio-nain-kertomus-jumalasta-syntyi/9120080?

utm_source=copy_url&utm_medium=copy_url&utm_campaign=share&utm_term=production,mtvuutiset

Tietokirja Jumalan synty ilmestyi äskettäin, yllä yksi linkki kirja-arvioon. Älyttömän hyvä kirja. Käy läpi Jumalan ja raamatun tieteen näkökulmasta. Esim niinkin itsestäänselvä asia kuin se et raamattu on kokoelma tekstejä eri ajoilta, oli itselle uutta.

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   30.7.25 15:18:51

” Mutta nykyinen lämpeneminen on nopeampaa kuin koskaan aiemmin ihmiskunnan historiassa”

Ilman lämpötilaa on pystytty mittaamaan aika lyhyen ajan verran.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.7.25 15:30:37

Aloitus oli järkevä siihen asti, kunnes siteerasit satukirjaa.

Ilmastonmuutos on tieteellisesti todistettu fakta, mutta voimme vain toivoa, että teknologian kehitys tulee auttamaan siinäkin vielä jonain päivänä. Ja että tätä ennen ihmiset äänestäisivät valtaan sellaisia tahoja, jotka ottavat ilmastonmuutoksen torjunnan vakavasti,

Mitä tulee sotiin, niin kyllähän maailma on nyt rauhallisemmassa tilanteessa, kuin ikinä aiemmin. Lisäksi lääketiede, teknologinen kehitys ja ylipäätään tiede ovat menneet uskomatonta vauhtia eteenpäin. Tuskin kukaan toivoo, että olisi syntynyt mieluummin vaikka keskiajalle :D Silloin olisi todennäköisesti kuollut johonkin kulkutautiin tai naisena esimerkiksi synnytykseen.

Päivämäärä:   30.7.25 15:32:55

Kuis noin ?

Kun ne maailmankaikkeuden synnyn tapahtumatkin tiedetään.

Lähettäjä: Tuomari 
Päivämäärä:   30.7.25 15:33:27

Jos nyt ei sekotettaisi jeesusta ja jumalaa tähän keskusteluun jossa keskustellaan sodista ja luonnonmyylleryksistä.

Lähettäjä: Inkeri 
Päivämäärä:   30.7.25 15:36:36

Tämä ihmiskunta on jo niin sekaisin että antaa mennä vain. Tulis vaikka muutama meteoriitti ja niittais koko sakin. Elämä löytää sitten kyllä keinon..

Päivämäärä:   30.7.25 15:43:33

”Ilmastonmuutos on tieteellisesti todistettu fakta, mutta voimme vain toivoa, että teknologian kehitys tulee auttamaan siinäkin vielä jonain päivänä.”

Vaan riittääkö pelkkä teknologian kehitys ratkaisemaan ongelman? Ilmastonmuutosta, luontokatoa ja ylipäätään ympäristökriisiä tutkivien parista tulee koko ajan enemmän viestiä siitä, että teknologian kehityksen lisäksi tarvitaan kokonaisvaltainen kestävyysmurros aina ajattelutavoista lähtien: kulutuksen vähentäminen, energian säästäminen, materian kulutuksen vaihtaminen palveluihin, ruokajärjestelmän murros, siirtyminen omistamisesta lainaamiseen/yhteiskäyttöön/yhteisomistukseen jne.

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   30.7.25 17:30:39

Maailman vihamielisyys Jerusalemia kohtaan
"Minä teen Jerusalemin horjuuttavaksi maljaksi..kaikki kansat kokoontuvat sitä vastaan." (Sak. 12:2–3)
Jerusalem on edelleen maailmanpolitiikan keskipiste, ja Israelin asema jakaa mielipiteitä enemmän kuin mikään muu maa.

Tämä menee siinä pieleen, että Yhdysvallat joka on suurin sotilaallinen ja taloudellinen mahti tukee Israelia, joten eivät ne ihan kaikki kansat ole Israelia vastaan.

Päivämäärä:   30.7.25 18:13:09

Haukionkala:

On totta, että historiassa on ollut monia vääriä ennustuksia maailmanlopusta ja osa niistä on päättynyt traagisesti. Mutta se ei tee Raamatun profetioista tyhjiä, vaan muistuttaa, kuinka vaarallista on korvata Jumalan sana ihmisten johtajien väitteillä.

Raamattu ei käske meitä arvailemaan päivämääriä, vaan sanoo:
"Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan…" (Matt. 24:36)

Itse asiassa Jeesus varottaa nimenomaan vääristä profeetoista ja harhaanjohtajista (Matt. 24:4–5).

Juuri siksi toivoni ei lepää ihmisjohtajien oudoissa visioissa, vaan siinä, mitä Raamattu johdonmukaisesti opettaa ja mitä historiassa on jo toteutunut:

– Israelin paluu,
– kansojen levottomuus,
– luonnonilmiöiden ja moraalisen rappion kasvu...

Maailmanlopun odotukseni ei perustu pelotteluun tai "minun uskoon", vaan siihen, että Jeesus itse sanoi tulevansa takaisin, ja kehotti meitä olemaan valmiita.

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   30.7.25 18:20:32

USA:n tuki ei ole ikuista ja horjuminen on jo alkanut. Lisäksi maailman enemmistö on jo nyt Israelia vastaan. Raamatun profetiat tähtäävät siihen, mitä tapahtuu "sinä päivänä" eli tulevana lopun aikana.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   30.7.25 18:33:12

Kai te tajuatte että Raamatun kertomukset ja ennustukset eivät ole totta? :D

Päivämäärä:   30.7.25 18:33:41

....

Jos Jumala joskus tuntuu ristiriitaiselta, katso Jeesusta. Hän paransi sairaita, pysähtyi hylättyjen luo, itki ihmisten kärsimystä ja lopulta antoi henkensä niiden puolesta, jotka pilkkasivat Häntä. Älä usko uskontoon, usko Jeesukseen.

Kerroit, että Raamattu on kuin kahden eri uskonnon kirja. Olet tarkkanäköinen. Raamattu ei ole kahden uskonnon kirja, mutta se sisältää kaksi liittoa, vanhan ja uuden. Nämä eivät ole ristiriidassa keskenään, vaan uusi liitto täydentää ja täyttää vanhan.

Vanha liitto:
– Annettiin Moosekselle Siinailla (2. Moos. 19–24)
– Perustui lakiin, uhreihin ja Jumalan käskyjen noudattamiseen
– Korosti Jumalan pyhyyttä, oikeudenmukaisuutta ja syntiin suhtautumista
– Toimi opettajana (Gal. 3:24). Se näytti, että ihminen ei selviä omalla vanhurskaudellaan.

Uusi liitto:
– Astui voimaan Jeesuksen ristinkuolemassa ja ylösnousemuksessa
– Perustuu armoon ja uskoon, ei enää uhreihin tai lakiin (Hebr. 8:6–13)
– Tuo esiin Jumalan sydämen: rakkaus, sovitus ja henkilökohtainen yhteys
– Ei kumoa lakia, vaan täyttää sen (Matt. 5:17)

Siis: kaksi liittoa, mutta sama Jumala
Moni kokee Vanhan testamentin Jumalan "toisenlaiseksi", mutta Jeesus itse viittasi jatkuvasti Vanhaan testamenttiin, sanoen sen olevan häntä itseään ennakoiva (Luuk. 24:27, Joh. 5:39).

Päivämäärä:   30.7.25 18:33:56

Israel on jo osoittautunut pahaksi, paholaiseen verrattavaksi, silti uskovat vaan palvovat eivätkä välitä kansanmurhasta ja lapsien teurastuksesta.

Päivämäärä:   30.7.25 18:37:18

??

Ymmärrän skeptisyyden, moni ajattelee noin. Mutta entä jos juuri se, että Raamatun ennustukset toteutuvat silmiemme edessä, tekeekin siitä niin vaikean nieltävän? Se ei vaadi sokeaa uskoa, vaan rehellistä kysymystä: Miksi nämä "satukirjan" asiat tapahtuvat juuri nyt, yhtaikaa, globaalisti ja kiihtyvällä vauhdilla? Ei ole sattumaa, että yhä useampi alkaa kyseenalaistaa omaa epäuskoaan.

Päivämäärä:   30.7.25 18:48:05

Jos epäilet, on täysin ymmärrettävää ja inhimillistä haluta pitää elämä omissa käsissä, se tuo turvaa ja hallinnan tunnetta. Mutta entä jos todellinen vapaus löytyykin vasta silloin, kun uskallamme hellittää?

Raamattu sanoo: "On tie, joka ihmisen mielestä on oikea, mutta lopulta se vie kuolemaan." (Snl. 14:12)

Jeesus ei tullut tuomaan pelkoa tai rajoja, vaan rakkautta ja toivoa. Hän sanoi:
"Minä olen tullut, että heillä olisi elämä, ja olisi yltäkylläisyys." (Joh. 10:10)

Jos joskus tunnet, että oma voima ei riitä, muista, että Jeesuksen rakkaus ei vaadi täydellisyyttä, vain sydämen, joka uskaltaa sanoa: "Jos tämä on totta, auta minua näkemään."

Lähettäjä: Siperia tulee 
Päivämäärä:   30.7.25 19:07:15

Ei kiinalaiset usko Raamattuun, ei ne tuolla idässä välitä mitä siellä lukee. Sitä voi sitäpaitsi tulkita kuin piru...ihan niinkuin itse katsoo tarpeelliseksi, aina löytyy joku kiva selitys omiksi tarpeiksi.
Päivi R.on tuossa mestari!

Golf- virta kun hyytyy niin täälläkin on Siperian pakkaset. Siinä on teille ilmaston lämpenemistä!

Päivämäärä:   30.7.25 19:38:07

"On totta, että historiassa on ollut monia vääriä ennustuksia maailmanlopusta ja osa niistä on päättynyt traagisesti. Mutta se ei tee Raamatun profetioista tyhjiä, vaan muistuttaa, kuinka vaarallista on korvata Jumalan sana ihmisten johtajien väitteillä."

Jokaikinen väärä profetia on selittänyt tätä samaa. Mutta toki JUURI sinä tulkitset Raamattua oikein.

Uskonnot ovat vaarallisia meemejä. Jo suuri Richard Dawkins varoitti meitä uskontojen vaaroista ja herkkäuskoisista ihmisistä, jotka hairahtuvat meemien vietäviksi. Sekin lukee ihan oikeassa kirjassa. Varsin suosittu kirja onkin. Kirjan nimi on Jumalharha. Suosittelen tutustumaan ja reflektoimaan kirjan viestiä.

Päivämäärä:   30.7.25 19:49:47

"Uskonnot ovat vaarallisia meemejä"

Mutta Jeesus ei ole. Hän on tie, totuus ja elämä.

Lähettäjä: Kristitty 
Päivämäärä:   30.7.25 19:51:04

Kannattaa harkita tarkkuutta, jos puhutaan Raamatusta ja lainaillaan sieltä täältä tarpeen mukaan ja paukutetaan pöytää Raamatulla.
Ne ajat on jo ohi.
Meidän pieni kristillinen historia on evankelisluterilainen ja se on tuonut mukanaan katekismuksen ja muut tavat tiedottaa ihmisiä kristillisistä arvoista. Ihan jäljitettävää ja hyvin kirjattua historiaa.
Tälle kansakunnalle on ihan turha tulla edelleenkään maalaamaan mitään pietistisiä uhkakuvitelmia ja vielä lainattuna Vanhasta testamentista.

Aloittajan kannattaa lukea ajatuksen kanssa se Katekismus.
Ja jos sen jälkeenkin vielä jää sellainen olo, että pitää elää ympäristössä se Raamattu kourassa paheksumassa toisia, vaikka sen saman ajan voisi käyttää muuhunkin, niin mikäs siinä.
Mutta pitäähän sekin muistaa syvässäkin uskossa, että Piru nokkii meistä jokaisen.

Päivämäärä:   30.7.25 20:02:01

Kristitty

Kiitos näkemyksestäsi.

En ole täällä paukuttamassa pöytää Raamatulla tai paheksumassa ketään.
Kukaan ei tule pakottamaan kansakuntaa mihinkään, en minäkään.
Mutta kun katson maailmaa ja sen kehitystä, näen asioita, joista Raamattu on varoittanut jo vuosituhansia sitten. Siksi jaan niitä ajatuksia, ei uhkakuvina, vaan herätyksenä ja rakkaudellisena kutsuna niille, jotka tahtovat kuulla.

Katekismus on hieno osa suomalaisen kristillisyyden historiaa, mutta kristillinen usko ei perustu siihen, vaan Jeesukseen. Ja Jeesus ei ole muuttunut.

"Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja ikuisesti." (Hebr. 13:8)

Ja piru tosiaan nokkii meistä jokaista, siksi tarvitaan armon sanomaa, ei ihmisten sääntöjä. Ja sitä armoa on tarjolla vielä tänään.

Päivämäärä:   30.7.25 20:22:30

Katekismushan on Jumalan sana ja antaa hyvät ohjeet siihen, miten olla hyvä kristitty.
Sillehän ei voi mitään, että edelleen on voimakkaita uskontulkintoja, joissa pyhää kolminaisuutta ei ole tunnustettu ja sitten on erikseen Jeesukseen uskomista ja seurakuntaan uskomista ja ihmiseen uskomista.

Jokainen tavallaan, mutta hyvä kristitty ei tuomitse toista.

Päivämäärä:   30.7.25 20:34:15

Kristitty

En halua tuomita ketään, vaan jakaa sen armon ja totuuden, jonka itse olen saanut kohdata. Jeesus sanoi: 'En minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan sen' (Joh. 12:47).

Joskus kokemus tuomituksi tulemisesta voi olla omantunnon puhetta, ei rangaistusta, vaan rakastavan Jumalan kutsua.

Raamattu sanoo: 'Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen' (Room. 2:4).
Meillä jokaisella on mahdollisuus kääntyä Hänen puoleensa, ei pelosta, vaan rakkauden tähden.

Katekismus sisältää paljon hyvää, mutta Jumalan sana löytyy Raamatusta, ei katekismuksesta. Raamattu on ainoa kirja, jonka sanotaan syntyneen Jumalan Hengen vaikutuksesta (2. Tim. 3:16). Katekismus voi ohjata sen äärelle, mutta ei korvaa sitä.

Päivämäärä:   30.7.25 20:35:34

Ja eiköhän se matkasaarnaaminen ja muu käännyttäminen ole jo ilman jeesustakin todettu nykyaikaan sopimattomaksi.

Päivämäärä:   30.7.25 20:46:27

Tuohon Ktistityn kirjoitukseen kaikille rakkaudella seuraava:

Moni hyväntahtoinen ihminen ajattelee näin:

"Kyllä minä uskon, minut on kastettu vauvana ja rippikoulun kävin. Luin katekismuksenkin."

Mutta Jeesus ei kysy meiltä, olemmeko osanneet ulkoa opinkohtia – Hän kysyy:

"Tunnetko sinä minut?" (Matt. 7:23)

Päivämäärä:   30.7.25 20:51:30

Mutta ymmärräthän sinä, että Luojan luomana elät vastuullisena osana yhteisöäsi ja sinun pitäisi antaa mahdollisuus yksilön suuntautua Luojaansa kohti rakkaudesta, ei pelosta, opastuksesta tai ohjauksesta.
Lue toki kaikki Vanhan testamentin lainaajana toisen kirjan alku.
Aika harvoin kukaan lainaa näissä depateissa..

Päivämäärä:   30.7.25 21:01:30

Kristitty

Raamatun mukaan Jumala juuri kutsuu, ohjaa, varoittaa ja vetää puoleensa, koska Hän rakastaa.

Jumala ei pakota ketään, vaan kutsuu rakkaudellaan. Mutta Raamattu osoittaa kautta linjan, että Jumalan rakkaus sisältää myös ohjausta, varoitusta ja opetusta, juuri siksi, ettei kukaan eksyisi. Jeesus itse sanoi: 'Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän luo muuten kuin minun kauttani.' (Joh. 14:6)

Jos jätämme ohjauksen pois ja ajattelemme, että ihminen voi löytää Luojansa yksin, mistä silloin tiedämme, kuka tuo Luoja on ja millainen Hän on? Siksi Jumala antoi meille sanansa, ei satuttaakseen, vaan pelastaakseen.

Lopulta kyse ei ole pelosta vaan siitä, että Hänen rakkautensa pysäyttää meidät. Tutustu henkilökohtaisesti Jeeseukseen, se on mahdollista nykypäivänäkin. Voit yllättyä, Hän selvästi kutsuu sinua syvempään yhteyteen.

Ymmärrän halusi löytää Luoja rakkaudessa – juuri siksi Hän on antanut meille Poikansa. Ilman Jeesusta me emme tunne millainen Jumala on, emmekä löydä tietä Hänen luokseen.

Päivämäärä:   30.7.25 21:18:02

Nyt on aika lukea se Raamattu kokonaan ja ajatuksella.
Ja tämä Ei ole lainaus Raamatusta, vaan myöhemmiltä ajoilta sen sisällön tulkinnasta:
RAKKAUS TAIPUU SUUNTAANSA OMASTA TAHDOSTA.

Jumalanhan loi ihmiselle kaikessa rakkaudessaan oman tahdon.
Miksi te tuputtelijat ja sarjalainaajat ette pysy siellä ahkeran kristityn osassa?
Lähetyskäsky ei tarkoita elämäntapaa ja mekaanista toimintaa, eikä missään nimessä painostamista tai vaikuttamista tai manipulointia.
Ei siinä puhu Jumala, siinä puhuu ihminen.

Päivämäärä:   30.7.25 21:41:44

"Mutta Jeesus ei ole. Hän on tie, totuus ja elämä."

Riippuen siitä mihin uskontokuntaan kuulut, sama litania toistuu eri nimellä. Mutta toki juuri sinä olet oikeassa.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   30.7.25 21:44:17

"Raamattu ennusti, että Israel palaa maahansa (Hes. 36:24) ja että se on lopun aikoina kansojen keskiössä"

Niin ihmiset väenvängällä toimivat niin kuin ennustus käskee toimimaan. Minkään muun lopun keskiössä israelilaiset eivät ole kuin oman ja naapurinsa lopun.

Päivämäärä:   30.7.25 21:53:02

Aika harvat hirmuteot ovat Jumalasta. Ihan ihmisestä ne on.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.7.25 22:00:13

On tää kun uskovat vääntää ja tuomitsee mikä on oikea tai väärä tapa uskoa.

Usko on henkilökohtainen asia eikä kuulu kellekään muulle.

Päivämäärä:   30.7.25 22:06:37

..Uskon asia on jokaisen ihmisen yksityinen asia.

Lähettäjä: Keijo 
Päivämäärä:   30.7.25 22:12:25

Tämäkään lähi-idän uskonto ei kuulu tänne pohjolaan, vaan jätetään sinne Jumalan valitulle kansalle, mihin se kuuluukin.

Päivämäärä:   30.7.25 22:17:38

Ja sielläki toimii ihmiset, ei se Jumala.

Lähettäjä: Kevennys 
Päivämäärä:   30.7.25 22:31:09

Ensin Jumala loi maan ja lepäsi. Sitten Jumala loi miehen ja lepäsi. Seuraavaksi Jumala loi naisen, sen jälkeen ei ole levännyt Jumala eikä mies.

Päivämäärä:   31.7.25 11:18:52

Kristitty

Ymmärrän, että viestini on voinut tuntua sinusta painostavalta tai että koet siinä tuputtamista. Se ei ole tarkoitukseni. Mutta jos uskon, että Jumala todella on elävä, rakastava Isä, ja että Jeesus on tie, totuus ja elämä, kuinka voisin vaieta siitä?

Jokaisella on vapaa tahto, juuri niin kuin sanoit, mutta rakkaus ei tarkoita vaikenemista. Rakkaus tarkoittaa sitä, että tahtoo toiselle iankaikkista hyvää, vaikka se joskus herättääkin vaikeita ajatuksia. Jos jokin sanassani osui kipeästi, se ei ole tuomio, vaan ehkäpä kutsu.

Sanon tämän vain siksi, että sinä olet arvokas ja Jumala rakastaa sinua enemmän kuin ehkä arvaatkaan.

Lähettäjä: Ei tod omalla 
Päivämäärä:   31.7.25 11:20:24

World: varmaan aika tyhmä juttu, mutta voisitko esirukoilla puolestani, jos olet uskossa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.