Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Neuroottisen ystävän seura triggeröi

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.7.25 10:12:28

Minulla on eräs ystävä, jolla on monenlaisia neurooseja ja pelkoja. Mahdollisesti on autismin kirjoilla. Olen meistä se ns. Vahvempi, rempseämpi, potkin häntä eteenpäin elämässä ja kannustan rikkomaan käsityksiään esim. Ylenpalttisesta hygieniasta tai sosiaalisista ahdistuksista. Hän on hybä perustelemaan miksi jokin asia pitäisi tehdä tai ei pitäisi ja pyörittelee joka kantilta mitä itse en edes olisi tullut ajatelleeksi.
Tuntuu että hän imee kaiken huolettomuuden ja elämänilon minusta itseensä. Samalla kun hän menee kohti omia neuroosejaan ja kasvaa ihmisenä, minä taannun ja jää pyörittelemään kaikkea hänen sanomisiaan.
Teemme jonkin verran yhdessä asioita ja se on usein kovin työlästä, minä heittäydyn ja kannustan ja menen edeltä ja hän seuraa perässä. Pitkästä aikaa tein ihan yksin asioita ja tajusin kuinka kevyt ja huoleton olo minulla oli. Minkään tekeminen ei ollut vaikeaa, monimutkaista, eikä asioita tarvinnut vatvoa tunti tolkulla senkun seurasi vain omia vaistojaan.
Hänellä ei ole montaa kaveria kun kaikki tekeminen on niin vaikeaa, mutta onko väärin jos itsekin vetäydyn taka-alalle? Tai miten osaisin irrottautua siitä tsempparin roolista aina kun ollaan tekemisissä?

Re: Neuroottisen ystävän seura triggeröi

Päivämäärä:   30.7.25 10:15:32

Ja siis hänen neuroosit ja pelot yms. On alkaneet siis tarttua minuunkin, vatvon ja vatuloin nykyään enemmän, en uskalla tehdä päätöksiä yms. Olen jopa vähän vihainen että hänellä menee paremmin kuin koskaan, ja juuri tämän tiiviin ystävyytemme aikana tapahtunut tämä muutos ja sitten itse taantunut omassa elämässäni. En tiedä onko se kaikki hänen syytään, mutta ajatuskin hänen seurastaan saa välillä uuvuksiin

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   30.7.25 10:16:08

Tehkää jotakin sellaista, missä kaverisi on hyvä. Laita tietoisesti tsempparin rooli jäihin.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   30.7.25 10:30:34

Älä nyt hyvä ihminen jätä kaveriasi yksin. Mutta miksi ihmeessä menet itse mukaan noihin neurooseihin ja pelkoihin, järki nyt itselläsi käteen. Ja kuten nomadi vinkkasi tehkää jotain missä nämä pelot ja neuroosit vähiten ovat pinnassa eli sellaista missä kaverisi on hyvä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.25 10:37:23

Ilmeisesti sullakaan ei ole muuta seuraa kun vietät tämän kanssa niin paljon aikaa ja nyt teet yllättäen yksin jotain.

Kyllä sä saat vetäytyä ja ottaa omaa aikaa. Voit myös rajata mitä lähdet kaverin kanssa tekemään. Jos uimaan lähteminen on sitä, että joudut jatkuvasti kannustaa, tsempata ja ohjata niin älkää menkö.

Voit myös lopettaa sen jatkuvan ohjaamisen. En nyt ihan saanut käsitystä mitä konkreettisesti tapahtuu, mutta jos kaveri alkaa märehtiä jotain tekemistä niin älä ala jeesaamaan kaveria. Annat märehtiä hetken ja sitten kysyt, että ”mennäänkö vai ei”. Ja tämmöiset perusfraasit saattaa auttaa
”Pystytkö nyt päättämään?”
”Ei sitten mennä”
”Tehdään jotain mihin pystyt”

Päivämäärä:   30.7.25 11:09:49

On minulla muitakin ystäviä joiden kanssa teen asioita, mutta he ovat parisuhteissa ja ei kaikki samat asiat heitä kiinnosta niin tämän yhden kanssa tulee sitten nähtyä useammmin kun molemmat sinkkuja.
No hygieniajututhan on mukana kaikessa, tosin ei niistä niin haittaa paitsi hidastaa. Ja tietenkin tuo nämä suullisesti esiin. Esim. Miten se ja tuo on niin saastainen ja hyihyi. Neuroosit on läsnä aina vähän kaikessa, puheessa siis. Ja vetkuttelu, kun ei osaa päättää. Esim poiketaan ostamaan jäätelö, hän valitsee 15 minuuttia ja minä revin sisäisesti hiuksia päästäni. Kysyt että mennäänkö kahville, päätöstä kahvipaikasta ei synny, vaan joudut itse ehdottelemaan ja tekemään päätöksen. Ei osaa sanoa en halua, siis ilmaista mielipidettä että joku ei kiinnosta ja ei halua osallistua, vaan on vain hiljaa/ei vastaa mitään. Mutta saattaa olla hiljaa myös vaikka asia olisi hänelle myös ihan okei. Siinä sitten arvot että olenko nyt pakottanut hänet vain oman pillini mukaan tanssimaan. Tänä kesänä olen tietoisesti ottanut vähän etäisyyttä ja huomaan voivani paremmin. Mutta ehkä menneistä kokemuksista jäänyt jo asenne että yhteinen tekeminen tuntuu ajatuksena jotenkin raskaalta.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   30.7.25 13:03:51

Kuulostaa kyllä raskaalta tyypiltä tuo kaverisi. Minulla ei olisi hermot kestäneet noinkaan pitkään.

Voisikohan siihen valintatilanteissa suhtautua kuin pikkulapseen? Antaa kaksi kahvilavaihtoehtoa valittavaksi ja päättäkööt niistä. Jos ei kohtuullisessa ajassa päätöstä synny, sinä päätät mihin mennään.

Ja jos jutut menee noiden kammojen toisteluksi, niin kysyy vaan ihan suoraan, että jokohan se riittäisi. Kyllä siitä vainoharhaisesta jankkaamisesta voi ystävällisesti huomauttaa, kun oma sietoraja alkaa olla koetuksella. Jos kaverisi tästä suuttuu, niin et ole varsinaisesti menettänyt mitään...

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   30.7.25 13:20:16

"Tehkää jotakin sellaista, missä kaverisi on hyvä. Laita tietoisesti tsempparin rooli jäihin."

Näin. Todennäköisesti menet siis ssovitusti hänen luokseen kahville. Saa itse laittaa ne kahvit ja tarjottavat ja vatuloida niitä jo ENNEN kuin sinä tulet. Tsempparin tai esimerkin rooli tosiaan jäihin jos haluat kuitenkin hänen kaverikseen jäädä. Itse en olisi jaksanut moista noin pitkään ja noin raskaalla tavalla ja ensimmäisistäkin merkeistä että vaikuttaa omaan itseeni olisi hälyyttynyt. Mutta se on hienoa, että kaikkia autisteja ja muita sen tapaisia ja jopa kaksisuuntaisia ja vaikka mitä persoonallisuushäiriöisiä ihmiset jaksavat ja vieläpä tutustuvat niin hyvin, että koko se heidän likasankonsa kaatuu oman itsen päälle.. Olen niin kylmä ja mulkero, että totean vain "you problem" ja ihan ehdoton raja on etten kaksisuuntaisten tai autistien kanssa hengaa, en yhtään, koska on liian vaikeaa ja kaikki asiaan kuulumatonkin hyväksytetään niillä diagnooseilla..

Päivämäärä:   30.7.25 13:24:52

Aseta omat rajat. Ei oo pakko katkoa välejä, mutta voit tavata häntä vaikka kerran viikossa sensijaan jos normaalisti tapaat häntä useita kertoja viikossa? Voit myös ottaa tämän asian esille nätisti ja sanoa että negatiivisuus tarttuu. Mikäli hänellä on jokin mt ongelma tai muu vastaava, voi olla ettei hän itse voi tälle asialle mitään tai hän kaipaa apua sen kanssa.

Olen itse myös tietyllä tavalla neuroottinen ja raskas ihminen, mutta pidän nämä asiat nykyään omana tietonani, enkä kaada asioita muiden niskaan. Esim minun siisteys käsitys on hyvin kireä verrattuna muihin ja menen mieluiten kotiin nukkumaan sensijaan että nukkuisin kaverin kissankarvaisella sohvalla, koska minua kissan karvat ja haisevat tyhjät kissan ruoka purkit ällöttää. Minua ällöttää myös se, etteivät ihmiset pese käsiään ja sitten syövät paljain käsin Esim pizzaa. Kun opiskelee mikrobiologiaa niin siinä sivussa oppii vähän liikaa bakteereista ja paljonko niitä elää eri pinnoilla..

Päivämäärä:   30.7.25 13:36:56

Kiitos neuvoista. Täytyy koittaa luovia jotenkin ja jättäytyä päätöksen teossa taka-alalle. Sitä onitse tottunut huomioimaam toisia mutta tämä kohdalla se kääntyy itseään vastaan. Pitää vaan mennä menojaan ja luottaa että kyllä se perässä seuraa.

"sensijaan että nukkuisin kaverin kissankarvaisella sohvalla, koska minua kissan karvat ja haisevat tyhjät kissan ruoka purkit ällöttää. Minua ällöttää myös se, etteivät ihmiset pese käsiään ja sitten syövät paljain käsin Esim pizzaa."

Tuo hygienia asia on kyllä juuri hänen kohdallaan kuin sinä tuossa ilmoitit. Syyllistää toisten tapoja olla ja elää ja kuinka ällöttäviä ja saastaisia muut ovat. Toivon todella ettet kailota tätä näkemystäsi muille. Kyllähän sitä voi perustella ihmisten käytöstä epäsiistiksi ja järjettömäksi, ellei olla leikkaussalitason hygieniaa, mutta silloin siitä puuttuu se että elämä nyt vaan on sellaista. Kontrolloimatonta ja hengissä selviää. Se että sinua ällöttää se ja tämä ja tuo, niin se on vain ja ainoastan sun ongelma ja miksi pitää syyllistää kanssaeläjiä ihan normaaleista asioista. Juuri tämä triggeröi myös hänessä, aina kun hän on kylässä, kuuraan käsiäni, en uskalla tarjota mitään koska koen että keittiötapani ovat saastaisia yms. Sitten kun hetken on ns. Normaamissa seurassa tajuaa että ei, vika ei ole minussa ja minun saastaisuudessani!

Päivämäärä:   30.7.25 13:40:11

Mutta tosiaan, hänellä menee paremmin varmaan ehkä kuin aikaisemmin, niin pelkään että romutan nyt kaiken jättäytymällä pois kuvioista. Mutta ehkäpä se siitä kun jättäytyy taka-alalle hissuksiin tekemättä numeroa.

Päivämäärä:   30.7.25 13:52:31

Minä olen ihminen jota kissan karvat ällöttää ja en syyllistä siitä ketään muuta. Kuten viestissäni sanoin niin minä nukun mielummin kotona, mikä on mielestäni järkevää ja kaverini nukkuu normaalisti omassa asunnossaan niiden kissan kasvojensa seassa ja se ei ole meidän ystävyydessä mikään ongelma. Ystävyys on kestänyt jo yli 30 vuotta.

Omasta asenteestasi taas näkyy ettet suvaitse muiden näkemyksiä yhtään kun aloitat heti puhumaan muiden syyttämisestä. Ihmisillä on eri hygienia käsityksiä ja se ei ole väärin. Jos kaveri sanoo ääneen jotenkin HYI HITTO tai muutama vastaavaa niin siinä tapauksessa voit todeta, että ei ollut kivasti sanottu minun kodistani tai minun elämäntyylistäni. Olet kuitenkin jo sen verran hyökkäävällä asenteella liikkeellä, että ehkä kaverisi on helpompi löytää ystäviä joilla on sama hygienia käsitys tai tavata häntä kotisi ulkopuolella.

Päivämäärä:   30.7.25 14:04:38

Se että toinen ihminen nostaa esiin kuinka hänen kotinsa kissan karvainen sohva ällöttää, niin kyllä voisin kodin omistajana loukkaantua. Itsellä ei kyllä ole kissaa eikä lemmikkejä, mutta selviän kyllä hengissä kissan karvaisella sohvalla. Myös tuo että nostit avatut kissanruokapurkit, kertoo että kaverin tavat ällöttää.
Kun nostetaan esiin jatkuvasti muiden ihmisten saastaisia tapoja niin kyllä se väkisinkin vaikuttaa omaan ajatteluun että mitkähän minun tavoistani on hänen mielestä saaastaista. Miksi ei voi pitää omana tietonaan kuinka ällöttää vaikka seisovien buffettien käytöstavat?

Päivämäärä:   30.7.25 14:07:41

Ihmisillä on eri käsityksiä hygieeniasta, mutta en minä tuo niitä jatkuvasti edes yleisellä tasolla esille, toisin kuin kaverini. Esim. Kertoo miten se ja se työkaveri ei pessyt käsiään silloin ja silloin yms.

Päivämäärä:   30.7.25 14:11:13

. Minä syön pizzaa käsin ja helposti voisin jossain tilanteissa syödä kösiä pesemättäkin = minä siis ällötän. Kiva tietää hei!

Päivämäärä:   30.7.25 14:28:31

Seura tekee kaltaisekseen.
Hyvässä ja pahassa.
Olet sitä mitä lähipiirisi.

Lähettäjä: ue 
Päivämäärä:   30.7.25 14:37:57

Älä roiku tuollaisen ihmisen seurassa. Voit myös ihan suoraan sanoa, että nyt kannattaisi olla hiljaa / lopettaa tuo turha vatvominen, koska sinulle tulee siitä paha olo.

Olen itsekin ollut joidenkin asioiden suhteen aika neuroottiisen tarkka, ja minulle on sanottu suoraan, että nyt kannattaisi lopettaa tuollainen. Ja jos ei itse siihen kykene, niin käskeä hoitoon. Tuohon nimittäin on saatavilla apua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.