Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uusi työpaikka ja varattu matka

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.7.25 09:06:04

Olen aloittamassa uudessa työpaikassa. Minulla on kuitenkin matka varattuna, on siis varattu ennen kuin tästä työstä oli tietoakaan ja tämä matka osuisi vielä koeaikaani työssä. Kyseessä olisi ihan parin päivän reissu, ei siis mitään pitkää poissaoloa tulisi. Annanko itsestäni todella huonon kuvan ja vaarannan työsuhteen jatkumisen jos kysyn, voinko olla pois töistä tämän takia, vai olisiko parempi vain olla menemättä matkalle eikä puhua siitä työssä mitään?

Re: Uusi työpaikka ja varattu matka

Lähettäjä: Ebba 
Päivämäärä:   30.7.25 09:10:36

Minulla on näitä tilanteita tullut vastaan ja niistä on yleensä puhuttu, kun työntekijä on ottanut tarjotun työn vastaan. Ei minun puoleltani ole ollut ongelmaa, kun on ajoissa kuullut asiasta, ja sen on voinut huomioida vuorosuunnittelussa.

Päivämäärä:   30.7.25 09:13:25

Tein ilmeisesti mokan kun en puhunut asiasta työsopimusta tehdessä, mutta en uskaltanut kun ajattelin, että siinä vaiheessa se vasta huonon kuvan antaisi kun heti alkaa pyytää poissaoloa vaikka ei ole vielä edes työsopimuksessa nimeä.

Lähettäjä: Salli 
Päivämäärä:   30.7.25 09:15:07

Kyllä 2 päivää on ihan ok olla poissa. Kerrot vain heille jo haastattelussa.

Voihan olla, että perehdyttäjäkin saa siinä sitten parin päivän hengähdystauon. Jos tuommoisesta työpaikka möksähtää ei se ole sun arvoinen paikka.

Lähettäjä: kops 
Päivämäärä:   30.7.25 09:21:43

Mä olen aina jo haastatteluvaiheessa kertonut, että olen varannut ja maksanut loman ajankohtaan x, tämä ei liene ongelma? Eli selvä peli jo haastatteluvaiheessa. Vaihdoin vuosi sitten työpaikkaa huhtikuussa ja olin jo ehtinyt varata ja maksaa varausmaksun heinäkuussa vuokramökistä. Kerroin sen heti alkuun eikä tämä ollut työnantajalle mikään ongelma.

Nyt täällä ilmeisesti kirjoittelee aika nuoria, itse olen viiskymppinen. Eli on täysin normaalia, että ihmiset matkustavat. Ja on siis täysin normaalia kertoa vaikka siitä maksetusta matkasta haastattelussa, jos olet oikeasti kiinnostava työntekijä niin kukaan työnantaja ei ole palkkaamatta sinua sen takia.

Itse olen jopa nuorena (alle 18v) kesätyöntekijänä pystynyt sanomaan haastattelussa, että olen kesän lopulla lähdössä kesätyörahoilla kielikurssille/ ratsastusleirille ja sitten hieman vanhempana interrailille ja silti päässyt aina töihin.

Päivämäärä:   30.7.25 09:22:00

Olen siis jo ollut haastattelussa, saanut työpaikan ja allekirjoittanut työsopimuksen. Minulla ei myöskään ole varaa ajatella, että työpaikka ei ole arvoiseni. En ole korkeasti koulutettu eikä minulla ole mitään erityisiä taitoja, eli ei minun niin helppo ole saada uutta työtä. Työ on suorittavaa duunarihommaa, joissa yleisesti ottaen suhtaudutaan työntekijää tiukemmin kuin "siisteissä sisätöissä".

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   30.7.25 09:24:06

Joskus sanoin haastattelussa että minulla on matka varattuna silloin ja silloin kaksi viikkoa, jos en pääse niin en voi ottaa työtä vastaan. Sain paikan :D

Lähettäjä: Ihmettelen 
Päivämäärä:   30.7.25 09:25:15

No eiköhän tuo hoidu, ottaisin asian pikimmiten puheeksi.

Lähettäjä: Ebba 
Päivämäärä:   30.7.25 09:26:53

Kannattaa ottaa asia puheeksi pikimmiten, sillähän se selviää. Jos vapaa ei järjesty, ei liene muuta vaihtoehtoa kuin perua matka.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   30.7.25 09:28:03

Mitä sitä täältä kyselet. Kerrot asian työnantajalle ensi tilassa. Sieltä se sitten selviää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.25 09:31:12

Minulle kerrottu siinä vaiheessa kun joku on valittu tehtävään ja ennen työsopimuksen tekoa. Olen aina hyväksynyt lomat. Mutta olisi ollut hyvä kertoa jo aiemmin viimeistään silloin kun allekirjoitit sopparin.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   30.7.25 09:33:01

Helpointa olisi hoitaa noiden sopimiset jo ennen työsopimuksen allekirjoittamista. Moni haastattelija kysyykin onko mitään suunnitelmia, mutta jos ei niin kannattaa itse sanoa. Jos kyse ei ole mistään tolkuttoman pitkistä tai ajaltaan hankalista poissaoloista niin harvoin se on mikään ongelma.

Nyt kannattaa ensin selvittää työpaikan käytännöt poissaolojen suhteen. Lyhyitä poissaoloja saattaa saada sumplittua ihan vaan vuorotoiveilla ja vuoronvaihdoilla. Jos tämä ei onnistu niin sitten pyytämään palkatonta vapaata. Jos sanovat ei niin sitten ei voi mitään. Mutta kannattaa ainakin kokeilla

Päivämäärä:   30.7.25 10:08:22

Ok, tajuan tehneeni virheen siinä kun en sanonut haastatteluvaiheessa. Toki tajuan, että sitten se on peruttava jos työstä ei voi antaa vapaata, mutta lähinnä sitä mietin, että annanko huonon kuvan jos kysyn nyt kun en ole edes tajunnut kysyä haastatteluvaiheessa. Minulla on aspergerpiirteitä ja olen huomannut, että en aina tajua mikä on outoa ja moka. Jotkut asiat, joissa itse en näkisi mitään kummallista, ovatkin yleisesti mielletty sellaisiksi ja tämän vuoksi olen hyvin epävarma tällaisissa.

En muuten ole nuori, mutta vastaavaa tilannetta ei aiemmin ole minulla ollut, matkat eivät ole minulle mitään arkipäivää, pienituloinen kun olen.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   30.7.25 10:14:53

Ei kysymisessä mitään vikaa ole kunhan sen tekee asiallisesti ja hyväksyy myös sen ei vastauksen. Itse tosin en varmaan sanoisi että matka on varattu jo kun se just tuo sellaisen oudon painostuksen pyyntöön.

Mutta siitä huolimatta voi olla että sinun pomosi ottaa jopa kysymisen negatiivisena merkkinä. Jos et pomoasi vielä tunne tarpeeksi, et voi tietää ja joillakin on edelleen asenne että alaisten pitäisi tyyliin anella että saavat tehdä töitä.

Lähettäjä: kops 
Päivämäärä:   30.7.25 10:18:17

Huonomman kuvan annat itsestäsi jos viivytät kysymistä viime tinkaan. Nyt reippaasti esihenkilön juttusille.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.7.25 10:24:00

Minä vaihdoin juuri työpaikkaa ja ennen sopimuksen allekirjoitusta ilmoitin, että haluan ns. täydet lomat (palkallisena) alkaen seuraavasta talvilomasta. Aloitus sovittiin myös niin, että ehdin pitämään ensin kunnon kesäloman (tästä ei tietysti palkkaa tullut, kun edellinen työnantaja maksoi sen). Näin asia työnantajalle täysin ok ja suostuivat mukisematta. Allekirjoituksen jälkeen, jos olisin asiasta mennyt kyselemään, niin olisin kyllä saanut hankalan työntekijän maineen.

Lähettäjä: Se Hep 
Päivämäärä:   30.7.25 10:36:55

2011 olin vähän vastaavassa tilanteessa. Sain uuden työpaikan, enkä kertonut haastattelu- ym. vaiheessa tulevasta matkasta, joka tosin oli viikon mittainen. Siinä kohtaa, kun asia tuli sitten esille, työnantaja käski valita työn tai matkan. Valitsin matkan.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   30.7.25 10:43:10

Nyt sinulla on kaksi vaihtoehtoa, eli lähteä matkalle tai olla lähtemättä. Kyse on kuitenkin parista päivästä, joten kysy asiaa nyt heti työnantajalta. Jos vapaa niille päiville ei käy, niin sitten jätät menemättä.
Jos työ on sen laatuista, että kaikki työvuorot tulevat erikseen, voi olla helppo saada työvuorolistaan ne päivät vapaaksi, mutta jos työajat ovat täsmälleen määrätty etukäteen eikä sijaisia ole helppo saada, voi olla vaikeampaa.

Lähettäjä: Åke 
Päivämäärä:   30.7.25 11:59:08

Onko Zäkä käynyt joskus töissä???

Päivämäärä:   30.7.25 12:07:18

Rohkeasti vaan kysymään, tästäkin voi ottaa opiksi mahdollista jatkoa ajatellen! Tsemppiä =).

Päivämäärä:   30.7.25 12:23:45

Åke: kuljailit vahingossa väärälle zäkälle XD

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   30.7.25 13:41:35

"Hei, en hoksannut haastatteluvaiheessa sanoa, että olin suunnitellut reissua ajankohtaan x ja tarvitsisin sitä varten muutaman päivän vapaaksi, onko tämä ok? Jos ei onnistu niin ei haittaa, ymmärrän että tieto olisi ollut hyvä olla teillä aiemmin."

Lähettäjä: Hiiri 
Päivämäärä:   30.7.25 22:53:38

Parin päivän vapaatoive on ihan normaali, menet vaan nyt heti kysymään että sopiiko olla tuolloin palkattomalla pari päivää. Jos ei sovi, kysyt onko mitään mitä voisit tehdä että sen saisi järjestymään. Jos ei ole, perut matkan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.