Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nivelreumasta kokemuksia?

Lähettäjä: Juppe 
Päivämäärä:   30.7.25 08:50:09

Mulla on selkeät nivelreuman oireet käsissä, yhtä tuskaa ku niveliä kosketusarkoina. Lääkäriaika 3 viikon päästä.

Millaisia kokemuksia teillä on? Auttaako lääkitykset kuinka pian? Onko piikitys tehokkaampi kuin kortisonitabletit? Kuinka nopeasti nivelet tuhoutuu jos ei aleta lääkitä?

Re: Nivelreumasta kokemuksia?

Lähettäjä: Ralli 
Päivämäärä:   30.7.25 09:16:19

Minulla on seronegatiivinen reumatauti. Vain yksi nivel oireilee nykyään, mutta se onkin paha. Olen käyttänyt biologisia lääkkeitä pian parikymmentä vuotta ja olisin oireeton, jos kyseisen nivelen nivelpintoihin ei olisi tullut niin pahoja vaurioita.

Pistokset ovat tehokkaita jos pistäjä on hyvä. Suun kautta otettu kortisoni auttaa sekin kyllä hyvin nopeasti, itselläni aikanaan ihan tunneissa.

Reuma on inhottava sairaus, mutta lääkkeet ovat aivan huippuja nykyään. Kaukana ollaan siitä, mitä reuman hoito oli 30 vuotta sitten, ja minkälaisia reumaa sairastavat ihmiset, varsinkin lapset, olivat tuolloin. Ei siis ole tarvetta olla huolissaan asiasta, vaikka varmasti tieto kroonisesta sairaudesta vaatii sulattelua.

Päivämäärä:   30.7.25 09:56:37

Kiitos!

Kun nivel piikitetään, esim sormi tai varvas niin sattuuko se? Onko nivelet sen jälkeen kipeät?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.7.25 14:11:40

Minulla alkuun molemmat kädet oireili. Sitten oli kipuja kyynärpäissä, varpaissa, polvissa.
Kesti n. 7 vuotta, että sai diagnoosin. Ei ole reumalääkkeitä ollut koskaan, kun en niitä halunnut. nykyään sairaus on remissiossa.

Päivämäärä:   30.7.25 14:46:55

Ei sitä parane kaunistella, kyllä se sattuu ihan kunnolla. Mutta ei mitään sellaista, mitä ei kestäisi, oikeasti.

Lähettäjä: Auts 
Päivämäärä:   30.7.25 14:47:59

Mulla oireita 2vuotta ennenkuin sain diagnoosin. Silloin oli jo yksi pikku varpaan nivel lähes tuhoutunut.
Mulla Metojectin pistäminen on aivan järkyttävän kamalaa. Kerran viikkoon se on pistettävä, pelkään sitä todella ja mun elämänlaatu on laskenut tämän takia. Maksa arvot nousee sen takia vaikka annosta on laskettu. Tehokas se kyllä on. Olen lähihoitaja ja pystyn kyllä pistää muilla helposti esim napapiikit, mutta en itselleni.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   30.7.25 14:50:12

Täällä taas Metoject käytössä nivelpsoriin. Pistospäivänä on inan huono olo, muuten se toimi mainiosti eikä pistäminen tunnu missään. Ollut käytössä 8vuotta.

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   30.7.25 15:02:07

Ruokavaliolla ja elintavoilla tulehdus kehosta minimiin, stressinhallinta myös tärkeää. Kortisoni ei paranna mitään, hillitsee tulehdusta hetkellisesti mutta lopulta edesauttaa luukatoa ja kulumaa. Autoimmuunisairaudet tarkoittavat aina tarkkaa ruokavaliota koko loppuelämän.

Lähettäjä: Mangolia 
Päivämäärä:   30.7.25 15:09:22

Kovin yksilöllistä on mitä kukin tarvitsee ja mikä lääke auttaa parhaiten. Toimivaa lääkitystä saattaa joutua hakemaan pidempäänkin, eli älä säikähdä jos heti eka lääke ei auta toivotusti. Itselläni tilanne joissain nivelissä alkaa olla jo aika huono ja tuhoja on, siksi tarvitsen toimintakykyisenä pystyäkseni aika tujun setin lääkkeitä, vaikka olen ”vasta” 29v. Minulle diagnoosi annettiin siis 22 vuotiaana. Mutta tiedän myös sairastavia jotka pärjäävät lievillä lääkkeillä vielä korkeassakin iässä eivätkä nivelet ole tuhoutuneet. Eli ehkä ei kannata heti pelätä pahinta :) Minulle on pari vuotta sitten myös tehty yksi luudutusleikkaus ja siitä oli valtavan suuri apu kipuun, se paransi elämänlaatuani huimasti.
Tsemppiä aloittajalle, toivottavasti saat pian apua oloosi!

Lähettäjä: Mangolia 
Päivämäärä:   30.7.25 15:13:20

Ja lisään vielä, että komppaan täysin yllä olevan nimimerkki ”joopa”n kommenttia! Ruokavaliolla esim on ollut ainakin minun voinnilleni suuri merkitys ja siksi itse elän hyvin tarkalla ruokavaliolla.

Päivämäärä:   30.7.25 15:14:03

"Autoimmuunisairaudet tarkoittavat aina tarkkaa ruokavaliota koko loppuelämän."

Itselläni ruokavalio ei vaikuta sairauteen millään tavalla.

Päivämäärä:   30.7.25 15:16:44

Ja kortisonista sanon sen, että siinä tilanteessa kun kivut olivat aivan kovat, on kortisoni parhaimmillaan aivan pelastus. Se hoitaa pelkkää oiretta, tietenkin, mutta mitä sitten?

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   30.7.25 15:41:26

Millaista ruokavaliota te sitten noudatatte, kun virallisestihan ei tutkimukset osaa suosittaa mitään?

Itsellä piikitetty yksi sorminivel 6 vuotta sitten - oli ihan järkyttävän kipeä tuolloin, joten siihen verrattuna edes hysteerisen piikkikammoiselle se piikitys ei ollut mikään painajainen. Auttoi melkein välittömästi ja rauhoitti nivelen useammaksi vuodeksi, sittemmin silloin tällöin hieman kipuilee ja turpoilee mutta ei niin pahasti kuin alunperin.

Sain aikoinaan diagnoosin määrittämättömästä reumasairaudesta, mutta diagnoosi purettiin, kun en innostunut syömään oksikloriinia.

Päivämäärä:   30.7.25 17:18:11

Millaisilla oireilla olette saaneet minkäkinlaisen diagnoosin?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.