Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koira autoon näillä keleillä?

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   30.7.25 00:19:43

Huomenna, juuri mahdollisesti viikon kuumimpana päivänä, pitää lähteä 40km päähän, ja lähtö on neljän maissa kun asteita luvattu 31. Koira on pakko ottaa mukaan. Autossa on ilmastointi mutta huolettaa kauheasti onko matka koiralle silti hengenvaarallinen. Viilennysalusta ja vettä mukaan. Muuta huomioitavaa?

Re: Koira autoon näillä keleillä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.7.25 00:24:04

Ei tietenkään ole kerta ilmastoitu auto. Päin vastoin viileässä autossa on varmasti koiran mukava olla.

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   30.7.25 00:29:52

Ei @!#$ tätä ihmisten kärjen juoksua

Lähettäjä: Uuu 
Päivämäärä:   30.7.25 00:30:59

Kyllä monen elämä on automatkaan päättynyt. Eli aja varovasti.

Lähettäjä: _-_ 
Päivämäärä:   30.7.25 01:16:33

Voi hyvänen aika, miellyttävämpi se ilmastoitu auto on koiralle, kuin moni muu paikka.

Tää joka kesäinen koirat ja auto -hysterisointi alkaa kyllä saada jo lähes koomisia piirteitä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   30.7.25 01:33:44

Siis oikeastiko mietit että voiko koiran ottaa mukaan ilmastoituun autoon ? Ymmärrät varmaan itsekin miten parkkiin jätetty auto lämpenee auringossa ja sinne ei pidä jättää lapsia tai eläimiä...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.25 01:47:38

Kunhan et aja kolaria niin kaikki menee hyvin.

Päivämäärä:   30.7.25 05:09:55

Siis etkö osaa laittaa ilmastointia päälle vai mikä sua vaivaa

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   30.7.25 05:23:23

Ei sillä koiralla ole mitään hätää kunhan ilmastointi toimii. Mutta älä pysähtele matkalla kaupassa käymään tms, koska auto kuumenee hetkessä saunalämpötiloihin kun sen sammuttaa ja ilmastointi menee pois päältä. Koira kyytiin ja perille asti yhdellä ajolla, niin hyvin pärjää.

Päivämäärä:   30.7.25 06:04:44

No ei ole mitään vaaraa olla ilmastoidussa autossa. Jos koira on jotenkin erityisen herkkä lämmölle niin käyttäisin autoa ensin hetken tai kävisin pienen ajelun ilman koiraa että auto vähän jäähtyy jo etukäteen mikäli se on ollut auringonpaahteessa parkissa. Mutta normaalin koiran kanssa en sellaiseen lähtisi eikä mulla kyllä ikinä mitään viilennysalustoja tmv. myöskään autossa ole. Siellähän on helteellä viileämpää kuin ulkona, eivätkä nuo ulkona varjossa makailuunkaan ole kupsahtaneet.

Lähettäjä: × 
Päivämäärä:   30.7.25 06:06:31

No ei kuole ilmastoimattomaankaan autoon kunhan pitää ikkunat auki ja vaikka kastelee koiran. Ite jouduin kuskaamaan ilmastoimattomalla autolla koiraa 100 km päähän näillä helteillä. Ja joo nyt oli pakko, koiraa puri käärme ja lähin päivystävä eläinlääkäri siellä eikä ollut aikaa alkaa etsiä joltain lainaksi autoa missä toimiva ilmastointi. Hyvin selvittiin ikkunat auki. Jos ilmastointi toimii niin ei mitään hätää ole.

Lähettäjä: Butterfly 
Päivämäärä:   30.7.25 06:19:33

Siis ilmastoitu autohan on ihanan viileä! Vai siis toimiiko se sun ilmastointi? Säädät sen vaikka niin viileälle, että itse joudut ajamaan takki päällä, niin ei varmasti koiralle ole epämukavat olot. Ja jos auto ei syystä x viilene tarpeeksi tai huolettaa, niin kiinnität vielä vaikka akkutuulettimen hurraamaan (esim ryobin akkutuuletin, sellaisia meillä ollut hevosillakin autoissa+jaboissa oikeasti kuumilla kisareissuilla ulkomailla)

Päivämäärä:   30.7.25 06:20:22

Miten sitä on ennen pärjätty.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   30.7.25 07:28:35

Me ajettiin viime viikonloppuna tarkoituksella Helsingistä Naantaliin edestakaisin koiran kanssa. Hassu pikku kesäretki, perillä oltiin vain muutama tunti. Yksi motiivi oli että koira saa olla neljä tuntia autossa, joka on paljon viileämpi kuin meidän koti.

Päivämäärä:   30.7.25 07:38:13

"mutta huolettaa kauheasti onko matka koiralle silti hengenvaarallinen."

Kerrotko vielä miksi matka olisi koiralle hengenvaarallinen?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   30.7.25 08:07:15

^ Jos aloittaja on tosi huono kuski?

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   30.7.25 08:54:51

Mitä ihmettä? Eikö sun ilmastointi toimi vai mikä on ongelma? Meillä on autossa ihanan viileää, ja koiran kanssa on reissattu lähes päivittäin näillä helteilläkin. Meillä normaali käynti viikoittaisiin treeneihin on jo 40km suuntaansa.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   30.7.25 09:07:08

Jos olet surkea kuski, eli luultavasti ajat kolarin, ni siinä tapauksessa matka on koiralle (ja itsellesi ja muille tienkäyttäjille) hengenvaarallinen. Muuten ei.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   30.7.25 09:12:21

Jätä auto käyntiin pysähdyksen ajaksi.

Lähettäjä: Malla 
Päivämäärä:   30.7.25 09:59:35

Me käytiin 1,5vk sitten Nokialta Kuopiossa viikonloppureissu koira mukana. Ilmastoitu auto, +17C sisällä. Pidettiin taukoja ja käytiin kaupassa niin, että toinen oli koiran kanssa ja auto käynnissä, toki kävelyllä käytiin ja uittamassa koiraa. Syötiin huoltoaseman terassilla koira varjossa. Sähköttömällä mökillä koira sai olla vapaana ja kävi järvessä itsenäisesti viilentämässä itseään. Hyvin pärjäsi mukana.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.7.25 10:28:04

Missä se koira matkustaa autossa. Monessa farmarissa olen asiaa testannut ja ilma ei kovin hyvin vaihdu takakontissa ja siellä lämmöt saattavat nousta todella korkeiksi varsinkin, jos laseja ei ole tummennettu. Itse olen farmareissa aina laittanut pienen ylimääräisen tuulettimen puhaltamaan takakonttiin matkustamosta viileää ilmaa. Olen jopa huomannut, että vanhemmissa farmareissa osassa on takapenkillä ihan onnettomat puhaltimet ja helteellä takapenkillä matkustaminen on tukalaa ellei etupenkkiläiset palele.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   30.7.25 10:34:20

Jos ilmastointi on liian kylmällä, voitte vilustua.

Lähettäjä: piaffe 
Päivämäärä:   30.7.25 10:47:46

Ja muista pysäköidä varjoon ja kaikki ikkunat auki jos et voi jättää käyntiin. Itse pysäköin aina varjoon vaikka siellä ei olisi parkkiruutua ja jätän kaikki ikkunat auki ja takaluukun kun koirilla häkki takana. Näillä keleillä kyllä koirat jää kotiin jos ei oo ihan pakko ottaa mukaan.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   30.7.25 10:56:41

Mitä ihmeen idiotismia taas? Ilmastoitu auto ja tää pelkää että koira kuolee matkalla. Järkyttävää tyhmyyttä.

Päivämäärä:   30.7.25 10:59:36

Mun koira selvisi reilu 5h matkasta kesällä muutama vuosi sitten ja autossa ei ilmastointia. Sulla ilmastointi niin auto pysyy viileänä, kunhat en silti jätä sitä koiraa yksin autoon.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   30.7.25 11:09:47

Tää on varmaan provo ,joku yöntunteina taas viihdyttää itseään. Mitenkähän hevost pärjää trailereissa pitkät kisamatkat,että koira ilmastoidussa autossa 40km.?Ei oo todellista.

Lähettäjä: Tipsu 
Päivämäärä:   30.7.25 13:19:23

Minua kiinnostaa, mitä vaaraa aloittaja tuossa arvioi olevan?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   30.7.25 13:23:00

”Kerrotko vielä miksi matka olisi koiralle hengenvaarallinen?”

Koska aloittaja on oppinut, että kesähelteet, koira ja auto on vaarallinen yhdistelmä. Aloittaja ei kuitenkaan osaa järkeillä, että mikä siinä helteessä, autossa ja koirassa on vaarallista niin se on sitten vaarallista oli olosuhteet mitkä vaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.