Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paljonko tiesit hevosen sairauksista (OHO)

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   29.7.25 15:33:54

On hevosenomistajille. Paljonko tiesit hevosen terveydestä ja erilaisista sairauksista kun otit ekan hevosesi?

Re: Paljonko tiesit hevosen sairauksista (OHO)

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   29.7.25 15:37:21

Paljon. Olin hoitanut ravihevosia jo useita vuosia, klinikoilla hevosten mukana ja kuunnellut ja kysellyt ohjeita eläinlääkäreiltä ja tietysti hevosten valmentajalta.

Lähettäjä: Tinka 
Päivämäärä:   29.7.25 15:44:54

Melko paljon. Olin jo valmistunut hevostenhoitajaksi ja työkokemusta oli useita vuosia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.25 15:54:42

Paljon.
Olen kasvanut perheessä, jossa on ravihevosia ja kasvatustoimintaakin.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   29.7.25 15:56:17

Aika paljon siihen ikään nähden. Mutta olen oppinut paljon lisääkin ja heittänyt vanhentuneita tietoja romukoppaan.

Lähettäjä: nnnn 
Päivämäärä:   29.7.25 16:38:19

Jonkin verran ja liiankin runsaasti lisää oppia on tullut vuosien mittaan.

Mutta kovasti vähällä kokemuksella ja osaamisella ostetaan nykyään hevonen. Just yhtä ähkyhevosta taluttelin kun omistaja oli syöttänyt vaikka mitä mutta unohtanut juottaa...
Ja se että ihmiset osaisivat KATSOA hevosta ja arvioida sen kuntoa ja terveydentilaa siitä - in your dreams.

Päivämäärä:   29.7.25 16:42:45

Varmaan luulin tietäväni paljon mutta en oikeasti tiennyt juuri mitään.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   29.7.25 17:10:08

Kirja 'Terve ja sairas hevonen' oli luettu muutamaan kertaan läpi ja jotain perusasioita oli tiedossa, mutta ottaen huomioon että olin 15v ja elettiin 90-lukua niin ei tuota tietoa ollut samalla tavalla saatavilla kuin nykyään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.7.25 17:19:44

Melko paljon. Luettu kaikki silloiset (80-luku) Suomesta saatavat hevostietokirjat ja paljon englantilaisia hevoslehtiä. Leireilläkin teoriatunneilla harjoiteltiin mm. lihakseen piikittämistä ja näytettiin suoneen pistäminenkin.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   29.7.25 17:55:19

Jonkin verran. Tunnistin yleisimmät vaivat eli ähkyn ja kaviokuumeen oireet, mitä jalkaa ontuu ja osasin vähän arvioida, voisiko ontuminen johtua esim. kaviopaiseesta vai jostain muusta. Haavan ja impparin hoito oli jo tuttua puuhaa.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   29.7.25 18:27:50

En mitään järjetöntä määrää. Olin kyllä osallistunut sen ostamani hevosen hoitoon jo vuosikaudet ennen ostoa, ollut klinikalla mukana jne. Mutta esim kaviokuumeesen en ollut törmännyt. Kyllä sen oman hevosen kanssa uutta tuli (onneksi ei sitä kaviokuumetta). En kuitenkaan luullut tietäväni paljoa, vaan ymmärsin siinä kohtaa jo hyvin, että en tiedä lähimainkaan kaikkea :D Mielestäni tässä kohtaa on tärkeintä se, että on osaavia ihmisiä joilta tarvittaessa kysyä neuvoja.

Lähettäjä: aäpgn 
Päivämäärä:   29.7.25 18:50:53

Mun mielestä pitäis olla joku "hevosen ajokortti" ennenkuin saat edes ostaa hevosen! Et saa ajaa autoa ilman autokoulua, ja se on kuitenkin vain kasa peltiä, hevonen on elävä eläin ja sille voi tietämättömyyttään tehdä paljon pahaa jos ei osaa.

Lähettäjä: Janna 
Päivämäärä:   29.7.25 20:26:26

Aika paljon. Kymmeniä harrastusvuosia takana ja talleilla työskentelyäkin. Silti esim. oman hevosen kaviokuume pääsi yllättämään.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   29.7.25 20:32:19

Aivan todella vähän. Kävin ensimmäistä kertaa elämässäni hevosklinikalla, kun ensimmäinen hevoseni ostotarkastettiin. Kotitallilla olin nähnyt perushoitotoimenpiteitä. Olin nähnyt miltä näyttää kaviokuumeinen poni ja tiesin miten sitä hoidetaan. Tiesin miltä näyttää (etujalkaa) ontuva hevonen. Olin lukenut pari hevosen terveydestä kertovaa kirjaa, mutta käytännön kokemusta oli todella vähän, koska minulle oli sattunut tosi terveitä hoitohevosia. En ollut esim. koskaan nähnyt ähkyistä hevosta.

Joitain asioita jouduin oppimaan kantapään kautta mutta pääasiassa selvisin ensimmäisen hevoseni kanssa hyvin. Toinen hevoseni olikin sitten sen verran sairasta sorttia, että nykyään on jo aika kattava tietämys monesta sairaudesta ja vammasta...

Päivämäärä:   29.7.25 21:57:28

Aika paljon ikäisekseni, olin suorittanut senaikaisen hevostaito lääkintä ja ruokintamerkit kaikki. Ikää 13.

Päivämäärä:   29.7.25 22:03:56

Omasta mielestäni ihan tarpeeksi. Osasin hoitaa hevoseni myös maalaisjärjellä vaikkei minulla ollut mitään esim.hoitajakokemusta ennen omaa hevosta.

Lähettäjä: Tyvi 
Päivämäärä:   29.7.25 22:11:27

Paljon. Olin tehnyt tallia työkseni useita vuosia ja vastaan oli luonnollisesti tullut vaikka mitä.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   29.7.25 22:13:12

Aika paljon. Alan koulutus ja 6 vuotta ratsastuskoululla töissä.

Päivämäärä:   29.7.25 22:14:31

Aika vähän.
Luulin tietenkin tietäväni lähes kaiken, olinhan 10-v. Vuosi oli 1975.
Onneksi tallinpitäjä, isä ja vaari tiesivät enemmän.

Eikä sitä vieläkään tiedä kuin aika vähän, vaikka hevosia on omistanut 50 vuotta. Toki paljon enemmän kuin silloin 50 vuotta sitten.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.