Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Anteeksi jos olen vanhanaikainen.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   29.7.25 10:15:22

Jotenkin ärsyttää ihmiset jotka on silleen: "En ole nainen enkä ole mies" ja yrittävät vielä saada lääkärit mukaan tuohon hulluun ajatusleikkiinsä. Ja totta kai näiden täytyy saada hoitoa kaiken maailman masennuksiin ja pienimpiin vaivoihin mitä voi vaan olla. Samaan aikaan itse ei saa edes tk-lääkärille aikaa.

Re: Anteeksi jos olen vanhanaikainen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.7.25 10:18:18

Se on valitettavaa, että sinun vakavat mielenterveysongelmasi on jätetty huomiotta, mutta se ei ole muiden vika.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   29.7.25 10:19:25

Miksi oletat että nämä ihmiset saavat jotenkin helpommin hoitoa? Eri vaivoihin mennään usein eri reittejä pitkin, koska eri vaivoja hoitaa eri lääkärit ja muut tahot, eli ei voi mitenkään verrata sitä kuinka nopeasti pääsee vaikka terapiaan esim aikaisemmin jo todetun masennuksen takia ja kuinka nopeasti saa tk-lääkäriajan kipeän ranteen takia.

Mutta voin kyllä kertoa, että ei esim masennukseen ole kovinkaan helppo saada hoitoa. Ja pienistä vaivoista mennään tk-lääkärille ihan sukupuolesta riippumatta. Tai onnekkaammat toki pääsee yksityiselle joko omakustanteisesti tai työterveyden kautta.

Päivämäärä:   29.7.25 10:20:52

Ja mitä tarkoitat ”totta kai näiden täytyy saada hoitoa”.

Pitääkö sinusta ihmisiä arvottaa terveydenhoidossa sen mukaan, miten ihmiset näkevät itsensä? Että se ”normaali hetero” on jotenkin parempi ihminen ja hänet pitäisi hoitaa nopeammin kuin joku toinen?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   29.7.25 10:23:37

Nykyajan tuputus saa varmasti monen pään sekaisin -ennen tytöt oli tyttöjä ja pojat poikia ja kaikki oli selvää. Toki ymmärrän että jotkut ei sopeudu siihen sukupuoleen jonka syntymässä saivat mutta se ihan eri asia.
Tietty tasa-arvo työssä yms kuuluu olla eikä naisen paikka ole yksin olla lieden ääressä . Mutta nykyajan liika sukupuolineutralius varmasti tekee lapsista sellaisia etteivät oikein tiedä mitä ovat. Naurettavinta jo liikennemerkkiuudistuskin... Koululaismerkki oli hellyttävä ja varoitti hyvin lapsista -nykyinen tikku-ukko typerä.

Päivämäärä:   29.7.25 10:23:56

"Että se ”normaali hetero” on jotenkin parempi ihminen ja hänet pitäisi hoitaa nopeammin kuin joku toinen?"

Normaali hetero on parempi kuin mt-ongelmista kärsivä yksisarvinen. Ensimmäinen maksaa jälkimmäisen tuet.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   29.7.25 10:32:56

Mitä haittaa sukupuolineutraaliudesta on? Ettei voi lokeroida ihmisiä kahteen kastiin, ja unohtaa, että ihmiset ovat sukupuolestaan riippumattomista syistä kuitenkin varsin erilaisia. Ketä sukupuolijako palvelee, kun se lähinnä tunkee ihmiset vanhainaikaisiin stereotypioihin, miehen kuuluu olla tällainen ja naisen tuollainen.

Kas kun ei palauteta säätyjä, vanhanpiian veroa ja sitä, ettei naisen sovi mennä yksinään ravintolaan.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   29.7.25 10:33:25

Maailma on mennyt niin naisvihamieliseksi, että en yhtään ihmettele sitä, että nimenomaan teinityttöjä pyrkii transhoitoihin yhä enemmän. Naisen elämä näyttäytyy niin kauheana, että osa tytöistä ajattelee, että he voivat sitten olla poikia. Uskon, että tämä on suurin syy siihen, että nimenomaan tytöillä on nykyään tosi paljon tätä kokemusta, että "en ole tyttö".

Päivämäärä:   29.7.25 10:45:06

” Naurettavinta jo liikennemerkkiuudistuskin”

Kannattaa perehtyä asioihin eikö öyhöttää klikkiotsikoiden takia. Liikennemerkkiuudistuksella ei ole mitään tekemistä sukupuolineutraaliuden kanssa. Liikennemerkkejä muutettiin kansainvälisesti yhtenäisemmiksi.

” Normaali hetero on parempi kuin mt-ongelmista kärsivä yksisarvinen. Ensimmäinen maksaa jälkimmäisen tuet.”

Mutta pitäisikö terveydenhuolto siis järjestää niin, että ihmisen houtoon pääsy riippuu hänen terveydestään? Jos olet perusterve hetero, pääset hoitoon pienenkin vaivan takia jonon ohi, mutta jos sinulla on valmiiksi vaikka mt-ongelmia, olet jonossa jäljempänä. Entä jos se ”tavallinen hetero” saakon vaikka burnoutin tai sairastuu masennukseen, tiputetaanko hänet sitten myös prioriteeteissa alemmas?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   29.7.25 10:50:31

Että jos sinä et ymmärrä toista ihmistä, ja empatiakyky puuttuu täysin, se on sen toisen ihmisen vika ettet saa aikaa terkkariin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.25 10:54:28

” Normaali hetero on parempi kuin mt-ongelmista kärsivä yksisarvinen. Ensimmäinen maksaa jälkimmäisen tuet.”

Tämä on kyllä niin totta.

Aloittaja, ymmärrän sinua täysin. Mun sympatiat on sun puolella.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   29.7.25 10:55:04

A: en tuota tarkoittanut. Itse olen ihan normaali heteronainen.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   29.7.25 10:55:31

"Mutta pitäisikö terveydenhuolto siis järjestää niin, että ihmisen houtoon pääsy riippuu hänen terveydestään? Jos olet perusterve hetero, pääset hoitoon pienenkin vaivan takia jonon ohi, mutta jos sinulla on valmiiksi vaikka mt-ongelmia, olet jonossa jäljempänä. "

Newsflash: Tätä priorisointia tehdään jo ja se toimii juuri noin. Jos henkilö on yhteiskunnalle hyödyllinen, käy töissä ja maksaa veronsa, sen hoitaminen on paljon kannattavampaa kuin tuilla elävän mt-ongelmaisen tai vaikka eläkeläisen. Kun rahaa on rajallinen määrä, se kannattaa kohdentaa niihin, jotka yhteiskuntaa pyörittävät.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   29.7.25 10:57:11

Viiva on nyt pihalla. Ninenomaan koulumerkki , suojatiemerkki yms muutettiin koska siinä näkyi sukupuoli ja vihreillä yms oli tarve revitellä rahaa turhuuksiin.
Tosiaan joku seurannut paremmin poltiikkaa kuin sinä.
Supjatien ylittäjä oli miessiluetti ja sehän oli kauheaa.
Vanhanaikaiset stereotypiat on kuitenkin ikuisia niin että varsat, kissanpennut , vauvat ... Me kaikki synnymme tyttöinä ja poikina . Eläköön se pieni ero .

Päivämäärä:   29.7.25 11:00:49

"Mutta pitäisikö terveydenhuolto siis järjestää niin, että ihmisen houtoon pääsy riippuu hänen terveydestään? Jos olet perusterve hetero, pääset hoitoon pienenkin vaivan takia jonon ohi, mutta jos sinulla on valmiiksi vaikka mt-ongelmia, olet jonossa jäljempänä. Entä jos se ”tavallinen hetero” saakon vaikka burnoutin tai sairastuu masennukseen, tiputetaanko hänet sitten myös prioriteeteissa alemmas?"

Näinhän tämä menee. Katkaisin käteni, lääkärin mielipide oli ettei leikata vaan kantositeeseen jossa se keikku toista vuotta, perustelu oli että olet juuri jäämässä eläkkeelle.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   29.7.25 11:28:37

"Ninenomaan koulumerkki , suojatiemerkki yms muutettiin koska siinä näkyi sukupuoli ja vihreillä yms oli tarve revitellä rahaa turhuuksiin."

No höpö höpö. Asioita uudistetaan ajan tyylin mukaiseksi. Esim. sanomalehdet muuttavat fonttiaan säännöllisin välein. Jos katsot 80-luvun lehteä, se näyttää oudolla tavalla vanhanaikaiselts, vaikkei välttämättä osaa sanoa miksi. Sama juttu logojen, etikettien yms. kanssa.

Liikennemerkin 50-lukulainen koululainen liivihameessaan oli kuin Suomi-filmistä. Toki osa porukastahan kai kaipaakin 50-luvulle, mutta se on heidän asiansa.

Aloittaja taas haluaa määrätä muiden ihmisten kohtelun sen mukaan, mikä häntä "jotenkin ärsyttää".

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   29.7.25 11:34:04

Aloittaja ei ole vanhanaikainen, ainoastaan suvaitsematon ja tyhmä.

Päivämäärä:   29.7.25 11:36:39

"Näinhän tämä menee. Katkaisin käteni, lääkärin mielipide oli ettei leikata vaan kantositeeseen jossa se keikku toista vuotta, perustelu oli että olet juuri jäämässä eläkkeelle."

Leikattiinko se sitten lopulta?

Päivämäärä:   29.7.25 13:36:33

Surullinen mielenmaisema aloittajalla. Ootko nyt ihan varma että juuri ne sukupuolidysforiasta kärsivät vievät mahdollisuutesi päästä lääkäriin? Voihan se olla vaikka mamujenkin syytä.

Ymmärrän että joillekin oma sukupuoli on tärkeä osa identiteettiä, mutta sitä en ymmärrä, että monelle tuntuu olevan kovin tärkeää päästä määrittelemään muiden sukupuolta ja identiteettiä.

Näin ainakin toistaiseksi pelkissä heterosuhteissa olleena naisena, jolle oma sukupuoli on täysin yhdentekevä, on virkistävää, että ihmiset saavat vapaammin olla mitä ovat. Se on vielä melko uusi asia, ja on selvää, että aina kun mitä tahansa isompaa muutosta tapahtuu, se tapahtuu moniin suuntiin ja tulee myös lieveilmiöitä.

Mutta _normaali_ hetero, mites se tarkkaan ottaen määritellään?? Tarkoittaako se sitä, että suostuu sosiaaliseen kategoriaan, jossa nainen on nainen ja mies on mies, ja ne panevat keskenään, eikä tuo mahdollisia muunlaisia ominaisuuksiaan esiin ainakaan julkisesti? Juuri niinhän perinteisesti toimitaan.

Media on pullollaan seksuaalisuuteen, parisuhteisiin ja identiteettiin liittyvää aineistoa, joista sekä perinteisesti että edelleen valtaosa on heteronormatiivista, ja se on ok, mutta kaikki muu sukupuolisuuteen ja seksuaalisuuteen liittyvä sisältö on kamalaa tuputtamista ja huomiohakuisuutta?

Päivämäärä:   29.7.25 13:38:42

Voihan sitä olla muukin kuin hetero mutta sukupuolia ei ole kuin kaksi.

Päivämäärä:   29.7.25 13:40:34

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 29.7.25 11:36:39

"Näinhän tämä menee. Katkaisin käteni, lääkärin mielipide oli ettei leikata vaan kantositeeseen jossa se keikku toista vuotta, perustelu oli että olet juuri jäämässä eläkkeelle."

Leikattiinko se sitten lopulta?"

Ei, puolen vuoden kohdalla toinen lääkäri totesi että olisi pitänyt leikata mutta katsotaan nyt kun se on alkanut pikkuhiljaa luutumaan. No vuosi meni jotta sitä pystyi hieman kuormittamaan, ja muistuttaa aina sängyssä kääntyessä, hel ve tillinen pahkura vielä kymmenvuoden jälkeen ja ksi ei ole oikeassa asennossa, mutta minähän olen eläkkeellä...

Päivämäärä:   29.7.25 13:43:12

Luettelo sukupuolista:
>mies
>nainen

Päivämäärä:   29.7.25 13:46:16

Maailma on mennyt niin naisvihamieliseksi, että en yhtään ihmettele sitä, että nimenomaan teinityttöjä pyrkii transhoitoihin yhä enemmän. Naisen elämä näyttäytyy niin kauheana, että osa tytöistä ajattelee, että he voivat sitten olla poikia. Uskon, että tämä on suurin syy siihen, että nimenomaan tytöillä on nykyään tosi paljon tätä kokemusta, että "en ole tyttö".

Päivämäärä:   29.7.25 14:05:04

Anteeksi että olemassaoloni ärsyttää sinua ;)

Päivämäärä:   29.7.25 15:01:31

Tiivistettynä pilkku siis kuvittelee että muunsukupuoliset vievät hänen kaikki tk-aikansa?

Lähettäjä: entä jos 
Päivämäärä:   29.7.25 15:18:50

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 29.7.25 13:36:33

Surullinen mielenmaisema aloittajalla. Ootko nyt ihan varma että juuri ne sukupuolidysforiasta kärsivät vievät mahdollisuutesi päästä lääkäriin? Voihan se olla vaikka mamujenkin syytä.

Tai ihan vaikka kantasuomalaisten senioreiden

Lähettäjä: Emilia 
Päivämäärä:   29.7.25 16:08:39

Ehei, et ole vanhanaikainen vaan ainoastaan sivistymätön ja rajoittunut.

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   29.7.25 16:53:01

Mä olen muunsukupuolinen. Lääkäriin täällä pääsen ihan yhtä hyvin tai huonosti kuin muutkin.
Mä olen jo penskasta inhonnut kehoani. Kohdun poisto 37 vuotiaana helpotti oloa huomattavasti. Ikää mulla on nyt lähes 60 v ja olen aina tuntenut näin, ihan penskasta.

Päivämäärä:   29.7.25 16:53:57

Ei – olet kohduton nainen.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   29.7.25 16:59:10

Minä haluaisin ymmärtää, mutta en ymmärrä. Ja toisaalta ymmärrän. Joku nainen voi rakastaa tekokynsiä ja korkkareita ja ripsiä ja rintojaan. Mutta niin voi mieskin! Kuitenkin sekä miehellä että naisella voikin olla ne vääränlaiset (omasta mielestään) rinnat. Miksei sittenkeskity korostamaan jotain muuta paikkaa, vaikka silmiään? Ei kai siihen leikkausta tarvita. Vai onko sitten niin, että sitä joka on syntynyt miehen kehoon, ihan ahdistaa se? Niin että koko ajan vain ajattelee asiaa?

Miksei vain voi ajatella, että on vaikkapa sihteeri, kapteeni tai opiskelija? Miksi sukupuolta täytyy edes ajatella? Miksei voi vain ajatella, että minä pidän vihreästä väristä, porsaista, leijoista ja bensan tuoksusta? Tai että haluan käyttää farkkutakkia ja matkustaa Ruotsiin? Tai että lapsena rakastin eläimiä ja tein aina linnunpönttöjä tai soitin urkuja kun toiset leikkivät.

Päivämäärä:   29.7.25 16:59:18

Sukupuolia on toki kaksi, mutta ihminen voi silti kokea olevansa väärässä sukupuolessa tai niiden välissä. Omalla kohdallani ei ole kyse mistään muotijutusta.
Jos noista kahdesta olisi saanut valita, olisin tietysti ollut mieluummin mies. Miehellä elämä on niin paljon helpompaa. Nainen on edelleen Suomessakin toisenluokan kansalainen.
Niin ja seksiä olen harrastanut vain miehen kanssa. Naiset ei kiinnosta. Parisuhdetta en ole koskaan halunnut. Ei nappaa naisten työt ja jutut.

Lähettäjä: Ahaa 
Päivämäärä:   29.7.25 17:00:24

Mitä ovat naisten työt ja jutut?

Päivämäärä:   29.7.25 17:02:39

Mua ainakin ahdisti nuorena kehoni ihan helvetisti. Kerran kävin vetämässä nuorena likkana perään viheltää ukko. Se säikähti kovasti ja pinkaisi karkuun. Mulla on vielä jäätävän kokoiset rinnat. Niihin olen tottunut. Pääasia, että pääsin eroon verellä läträämistä. Mitään kierukoita en todellakaan sisääni hyväksynyt.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   29.7.25 17:04:29

Kiitos Ok kun vastasit kysymykseeni. Juuri meinasin kirjoittaa että taisi olla asiatonta kysellä.

Päivämäärä:   29.7.25 17:04:39

Raskaus, synnytys, kotityöt, älytön kikatus, hysteerisyys, hameet ym.
Ainakin tämän palstan mukaan suurin osa miehistä ei tee juuri mitään kotitöitä parisuhteessa.

Päivämäärä:   29.7.25 17:05:49

Siis vedin ukkoa turpaan.

Päivämäärä:   29.7.25 17:20:55

"A: en tuota tarkoittanut. Itse olen ihan normaali heteronainen."
LOL, niinhän sä luulet

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.