Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lautojen mammografia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.25 07:49:28

Mammografiassa tissi litistetään levyjen väliin kuvauksen ajaksi. Miten pienitissisiä kuvataan? Vai eikö rintasyöpä tule laudoille? Kun siinä laitteessa täytyy olla jotain mitä sinne väliin laitetaan.

Re: Lautojen mammografia

Päivämäärä:   29.7.25 07:54:54

En tiedä mutta se voidaan tehdä ultrallakin ja miehellekin voi tulla rintasyöpä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   29.7.25 08:00:48

Kyllä he saavat sinut kuvattua, huoli pois!

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   29.7.25 08:02:20

Viistot saa aina otettua.

Päivämäärä:   29.7.25 08:45:22

Kummasti ne aina vaan saa meikäläisen nahat siihen litistettyä

Päivämäärä:   29.7.25 08:47:49

Vai tarkoititko aloittaja, ettei sinulla ole oikeasti "lainkaan" rintakudosta, vaan näyttää että se nänni kasvaa vain iholla?

Päivämäärä:   29.7.25 09:37:00

No itsellä kyllä löytyy litistettävää :D Jäin vain miettimään miten se onnistuu jos on vain ne nännit.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   29.7.25 09:38:32

No kyllä se pienikin sinne litistetään. Ihan hyvin mennyt pienet.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   29.7.25 10:05:53

Kyllä se mammografia otetaan ihan naisilta eikä laudoilta.

Päivämäärä:   29.7.25 10:06:54

M: no aloittaja kutsuu itseään laudaksi ja se hänelle sallittakoon

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   29.7.25 10:32:04

Hyvin toimii, ite kävin just ekassa seulonnassa, ei ongemia, hyvät kuvat tuli.

Päivämäärä:   29.7.25 10:38:35

Mikä kenellekin on pieni? Joidenkin mielestä A-kuppi on pieni. Joillekin jo B.

Itselläni on alle A-kuppi ja kyllä se oli melko vaikeaa saada kuvat otettua, eli kivuliasta ja asento tosi hankala. Kuvaaja sanoi, että tilanne helpottuu vanhemmiten, kun rintakudos tulee veltommaksi (!!!).

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.7.25 10:50:22

Miten kerrot olevasi wt, kertomatta että olet wt.

Aloittaja on joku wt pikkupoika, joka on eksynyt hötölään.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   29.7.25 11:00:50

No, itsellä on olemattomat rinnat. En tarvitse esimerkiksi liivejä muuhun kuin nännien ”peittämiseen”. Ja todellakaan en aio antaa kenenkään väkivalloin venyttää nahkaa jonkun kuvauksen takia. Jää ottamatta, jos on ainut vaihtoehto.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   29.7.25 11:26:15

No sitten kysymysmerkki ei varmaan käy valittamaan, jos sattuu patti löytymään rinnasta, jos niihin ei saa koskea.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   29.7.25 11:29:09

En ajatellut valittaa. Ja jos minun rinnassani on patti, niin sen näkee peilistä.

Lähettäjä: Muija 
Päivämäärä:   29.7.25 11:29:20

Niin tosta sattumisesta sanoisin, että ittellä on joku C-kuppi ja ilmeisesti tosi tiivistä kudosta, kun se vähimmäislitistys 10 kg sattuu!!

Ei oo veltostunu kudos vieläkään, ikää 58 v.

Tosi ikävää hommaa, mutta "pakko" käydä.

Lähettäjä: ltl 
Päivämäärä:   29.7.25 12:13:32

Viistosti otettavissa kuvissa saadaan aika pienetkin tissit litistettyä. Kävin mammografiassa 37-vuotiaana eikä minulla tosiaan ole isot tissit.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   29.7.25 12:17:06

Joku lehmänutareinenko siellä möökyy?
Eli haluatko itsellesikin puhuttavan ilkeästi?

Lähettäjä: Papaya 
Päivämäärä:   29.7.25 12:17:12

Erittäin kivulias kokemus oli minullakin luonnostaan hyvin pienirintaisena (sekä vielä treenin myötä aika rasvattomassa / kuivassa kunnossa, mikä ei auta asiaa) eikä kuvat meinannut onnistua millään. Hoitaja teki vielä kokemuksesta nöyryyttävän tylyydellään. Ihan rehellisesti olen myös miettinyt, että en mene enää noihin seulontoihin sen takia…

Lähettäjä: Vaahtera 
Päivämäärä:   29.7.25 12:24:19

"Niin tosta sattumisesta sanoisin, että ittellä on joku C-kuppi ja ilmeisesti tosi tiivistä kudosta, kun se vähimmäislitistys 10 kg sattuu!!"

Kaikki vanhemmat isotissisetkin kertoneet kauhutarinoita kuinka on kauheaa. Ilmeisesti kaikki tiiviskudoksisia ja mä muuta kun ei tuntunut missään. Mulla oli tosi ihana hoitaja. Kertoi koko ajan mitä tekee ja käski rentoutumaan ym. Paljon miellyttävämpi kokemus kuin esim papa, jossa piti olla minuuttikaupalla haarat levällään vieraan ihmisen edessä. Vaikka tosi kiva hoitaja oli tässäkin.

Lähettäjä: Åke 
Päivämäärä:   29.7.25 13:01:17

Ai kauhee miten zäkän sisimpään osu toi lauta XD

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   29.7.25 13:04:34

": no aloittaja kutsuu itseään laudaksi ja se hänelle sallittakoon".

Ei kutsunut, aloittaja sanoi myöhemmin, että hänellä riittää kyllä rinnat mammografiaan, mutta mietti, miten asia hoidetaan heillä, joilla ei riitä. Kutsui siis vähemmän rintavarustista saaneita laudoiksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.7.25 13:05:43

Tissit voi asennuttaa – ei ole pakko tyytyä olemaan lauta.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   29.7.25 13:06:57

Mutta mikromunasta kärsii koko ikänsä, kuten ylislautaviiva tietää.

Päivämäärä:   29.7.25 13:07:26

Ällö: voi ei, en huomannut sitä. Aloittaja puhuu törkeästi, noin ei toisten vartaloita kommentoida.

Åke: neiti on hyvä ja nakraa vähän lisää, silloin neitin naama on nätti XD XD XD. Ja en sano tosissani, eikö sinustakin ole aika törkeää?

Lähettäjä: Åke 
Päivämäärä:   29.7.25 13:13:12

Ihan jokaista netin kommenttia ja sanavalintaa en jaksa analysoida tai kokea tunteita niistä. Kyllä hölinää maailmaan mahtuu. Ja lautoja.

Lähettäjä: uui 
Päivämäärä:   29.7.25 13:32:32

Onneksi itsellä on ajokoiran korvat.

Päivämäärä:   29.7.25 13:39:53

En usko että puutavaralle on tarvetta tehdä mammografiaa, mutta tälleen pienirintaiselle onnistui kyllä. Toki inhottavalta tuntui kun nahat liiskattiin siihen väliin.

"Tissit voi asennuttaa – ei ole pakko tyytyä olemaan lauta."

Miten niin tyytyä olemaan? Ei minulla ainakaan ole ollut mitään vaikeuksia elää pienten rintojen kanssa, päinvastoin. Ei ole urheillessa tiellä jne. Sai näillä lapsenkin imetettyä, siihen käyttöön paisuivat ja siihenhän ne rinnat oikeastaan on tarkoitettu.
Ja mitä seksiin tulee, niin ei ole koskaan miehet valittaneet ja nännit on mukavan herkät.

Päivämäärä:   29.7.25 13:49:06

"Lähettäjä: ?
Päivämäärä: 29.7.25 11:00:50

No, itsellä on olemattomat rinnat. En tarvitse esimerkiksi liivejä muuhun kuin nännien ”peittämiseen”. Ja todellakaan en aio antaa kenenkään väkivalloin venyttää nahkaa jonkun kuvauksen takia. Jää ottamatta, jos on ainut vaihtoehto.

Ilmoita häirikköviestistä
Lähettäjä: !
Päivämäärä: 29.7.25 11:26:15

No sitten kysymysmerkki ei varmaan käy valittamaan, jos sattuu patti löytymään rinnasta, jos niihin ei saa koskea."

Kyllä niitä rintoja voi tutkia ilman mammografiaakin.

Kenenkään ei tarvitse suostua muuhun hoitotoimenpiteeseen kuin siihen, että turvataan henkilön oma sekä muiden ihmisten henkeä ja terveyttä eli suljetaan osastolle ja siellä ehkä vielä sidotaan kiinni. Se on ainut pakollinen hoitotoimenpide, mihinkään muuhun ei tarvite suostua. Ja silti saa hoitoa jos sairaus kohdalle osuu.

Päivämäärä:   29.7.25 13:59:10

Minulla on todella tiivis rintakudos ja lääkärikin sanoi sen jo mammografialähetettä kirjoittaessa. Siitä huolimatta mammokuvat (viisto, kuten kerroin) saatiin ongelmitta otettua eikä se edes sattunut.

Toisilla se sattuu ja toisilla ei. Ei kai sitä etukäteen voi tietää.

Kamala se kokemus ei missään nimessä ollut. Paikalla kaksi hoitajaa, joista toinen opiskelija/harjoittelija ja toinen kokeneena ohjaamassa häntä. Molemmat olivat todella mukavia.

Päivämäärä:   29.7.25 14:03:59

Minulle tehtiin samalla myös ultra. Ilmeisesti nuoret naiset ultrataan automaattisesti, kun rintakudos on usein tiivistä. Nuorilla tarkoitetaan kai alle 40-vuotiasta.

Lähettäjä: Hp 
Päivämäärä:   29.7.25 14:42:29

Pienirintaiselle mammografia tehdään samoin kuin isorintaiselle. Litistetään levyn väliin. Sitä ennen hoitaja kaksin käsin vetää tissiä ulos vartalosta ja painaa levyn väliin. Sattuu ihan saatananasti... Nimimerkki rintasyöpä leikattu....

Lähettäjä: Hp 
Päivämäärä:   29.7.25 14:42:47

Ja kun itkin kivusta, hoitaja sanoi, olisit ottanut buranaa...

Päivämäärä:   29.7.25 14:45:31

Jos olisi käytetty ilmaisua pienirintaisten mammografia niin eipä olisi ottanut silmiin. Miksi ihmisten kehon ominaisuuksia nimitetään muilla sanoilla kun niillä mitä ne ovat? Tai miksi kehon osia käytetään kuvailemaan esineiden tai asioiden ominaisuuksia? Sanat muokkaavat aina myös ajatuksia ja asenteita.

Mammografia-asiaan on tässä jo tullutkin hyviä kommentteja aloittajan pohdintaan.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   29.7.25 15:07:35

Eihän siellä mammossa ole pakko käydä, menee ultraan. Mammossa rintaa sädetetään aivan turhaan. Toki ultra pitää maksaa itse. Oma äitini on sairaanhoitaja ja meillä on rintasyöpää suvussa, niin hän ei ole mammoon ikinä suostunut vaan käy ultrassa. Olen sitten itsekin toiminut niin.

Päivämäärä:   29.7.25 15:09:36

Åke: mutta minun kirjoitukseni menevät kerta toisensa jälkeen tunteisiin XD

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.