Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ehkäisy, menkat ja endo?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   28.7.25 22:03:56

Ehkäisystä ja menkoista. Itsellä ollut nuorempana tosi epäsäännölliset ja runsaat menkat sekä kipeät, söin 10v pillereitä ja niiden ansiosta menkat oli niukat ja säännölliset eikä lainkaan kipeät. En syönyt särkylääkettä koskaan. Lopetin pillerit koska vaikutti niin paljon mieleen yms. Menkat oli monta vuotta samanlaiset kuin pillereiden kanssa, sitten alkoi runsaampi vuoto ja kivut (säännöllisyys pysyi). Lapsen saannin jälkeen nämä viimeiset 2vuotta ollu taas yhtä inhotusta, menkat ovat säännölliset ja alkavat yleensä jopa samaan kellonaikaankin mutta vuoto on ihan kauheaa. Joudun yhden päivän (toisen vuotopäivän) olla kotona kun vuotaa vain, kipu säteilee lonkkiin asti eikä tee mieli liikkua. Tulee aina joka kerta hirveitä hyytymiä. Menkat kestää sen 2-4pv, mutta itseä alkanut häiritsemään onko jossain vikaa ja aionkin ottaa tk:hon yhteyttä. Mutta mikä sieltä tulisi ratkaisuksi? Olen miettinyt kupari- tai hormonikierukkaa mutta olen niin kyllästynyt näihin vuotoihin, enkä haluaisi enää e-pillereitä hormonien takia mutta jotain helpotusta näihin vuotoihin ja kipuihin haluaisin. Olen myös miettinyt että jos laittaisi kierukan niin silloin ei tulisi lastakaan, mutta en ole varma haluaisinko toisen lapsen vaiko en. Mies on sanonut että hänelle ei ole väliä lasten lukumäärässä. Joten toisaalta olen miettinyt toimisiko laastari tässä tilanteessa parhaiten kun olen epävarma lapsiluvusta.

Toivottavasti tästä saa kotain selkoa, nimimerkillä menkkojen kivuissa tätä kirjoitan... Ja jos tämä olisi endoa niin mikä voisi olla hyvä hoito?

Re: Ehkäisy, menkat ja endo?

Lähettäjä: Auttoi 
Päivämäärä:   28.7.25 22:12:18

Minipillerit. Ovat ihan eri asia kuin e-pillerit ja itseä harmittaa etten tajunnut niitä aikaisemmin syödä. Minulla myös hyvin kivuliaat, epäsäännölliset ja runsaat kuukautiset luomuna. E-pillereiden kanssa pysyivät aisoissa, mutta pillerit toi sitten muita ongelmia. Esikoisen jälkeen siirryin mineihin ja oli paras päätös ikinä. Ovat vieneet kuukautiset kokonaan pois. Alussa oli kuukauden verran tiputtelua ja sen jälkeen ei mitään.

Toista yrittäessä olin taas luomuna oli ihan kauheaa. Synnytyksen jälkeen taas minit käyttöön.

Itse en uskaltanut edes kierukkaa harkita, sillä omassa suvussa kahdella joilla samanlaiset luomukuukautiset kuin minulla niin kierukka irronnut eli ovat puskeneet kierukan ulos.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.25 22:23:16

Minit on itselläkin. Ei menkkoja lainkaan enää. Eikä pms!

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   28.7.25 23:26:48

Minejä en tullut edes ajatelleeksi...! Pitääpä perehtyä ja ehdottaa tkssa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.7.25 07:02:20

Minipilleritä suosittelen minäkin. Itsekin lopetin aikanaan e-pillerit mielialan (hullujen) vaihteluiden takia. Siitä tovi, niin alkoi kamalat menkkakivut. Siitä vuosi eteenpäin, kipuja oli muulloinkin kuin kuukautisten aikana. Lopulta kivut oli niin pahat, että jalat lähti alta. Menin tutkimuksiin lopulta ja endometrioosi sieltä löytyi, oli e-pillereiden lopettamisen jälkeen lähtenyt ärhäkästi leviämään.

Sain minipillerit. Hetken niitä syötyäni, loppui menkat kokonaan ja kaikki vatsakivut hävisi. Minipillerit ei ole aiheuttanut myöskään mielialaan heittelyä. Iso suositus, elämä on aikalailla helpompaa nyt!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.7.25 07:04:05

..lisään vielä että vuoden syötyäni minipillereitä, oli kontrollikäynti gynellä ja ultrassa näkyi, että munasarjoissa endometrioosi "pesäkkeet" oli alkanut pienentyä. Eli minipillerit minulla toimi hyvin.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   29.7.25 07:20:03

Olethan kokeillut useita eri merkkejä e-pillereitä? Niissä yksissä ei välttämättä ollut tarpeeksi hormonia pitämään menkat poissa / edes kivuttomina.

Mulla sama tausta kuin sulla, e-pillereitä nyt melkein 1,5 vuotta tauotta ja endopesäkkeet pienentyneet. Menkkoja ei tule enää, kun syön ilman taukoja. Gynen ohjeesta: jos tulee läpivuotoa, syön 5-6 pv 2 tablettia päivässä. Pari kertaa olen noin joutunut tekemään, ei sivuvaikutuksia.

Ja kokeilin ennen näitä siis 15 vuoden aikana yhteensä varmaan 5 eri merkkiä. Se merkki, mikä nuorena ei sopinut, voi nyt sopia paljon paremmin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.