Lähettäjä: Kunhan pohdin
Päivämäärä: 28.7.25 16:51:06
Vietin viikonloppuna päivän äitini kanssa ja olin jo muutaman tunnin jälkeen ihan loppu ja vain odotin, koska pääsen kotiin ja voin olla taas oma itseni ja rennosti.
Äitini on ihan perusmukava, hänellä on paljon ystäviä, käy paljon tapahtumissa jne. Periaatteessa hänessä ei ole mitään vikaa vaan on kohtelias, ystävällinen ja mukava. Minun ollessa teini meillä oli aikamoista taistelua koska silloin tunteeni räiskyivät kovaa. Ei meillä kuitenkaan ikinä ole ollut isompia tai oitköaikaisia riitoja ymv.
Nyt olen reilu 40 vuotias ja tuntuu, että etäännyn jatkuvasti enemmän ja enemmän äidistäni ja kaikki yhteydenpito häneen on asia joka nyt vain tulee hoitaa ettei tule ihmettelyä äitini suunnalta. Mielellään unohtaisin vastata äidilleni viesteihin ja näkemiset ovat kamalaa väsyttävää pakkopullaa. Aloin pohtimaan miksi näin on niin varmaan suurimmalta osalta siksi, että en osaa olla äitini seurassa omaitseni, jännitän ja mietin jokaista sanomistani. En tiedä mistä ja koska tämä on alkanut, että en kerro äidilleni mitään henkilökohtaisia asioitani enkä etenkään jos jokin asia painaa mieltä. Esim ei tulisi kuuloonkaan valittaa äidilleni väsymystä tai kertoa jos olen kipeä. On ihan kamalaa jos on perusflunssa ja äitini sattuu soittamaan ja kuulee äänestäni, että olen kipeä. Odotan saavani tästä kamalan moraalisaarnan ja tenttaamisen, että mitä olen tehnyt väärin kun nyt olen kipeä. Olen seurustellut 2,5 vuotta eikä äitini tiedä, että seurustelen. Ei vain ole luontevaa jakaa näin henkilökohtaisia asioita äidilleni. Tuntuu, että olen aina ihan kamalassa jännitystilassa äitini seurassa, puren poskia, kipeistån varpaita ja harkitsen jokaista lausetta pitkään.
Aloin jo pohtimaan onko tämä ihan ”normaalia” tai missä mättää, että välimme ovat näin asialliset ja tavallaan etäiset. Olemme kuitenkin kuukausittain ellei viikottain edes jotenkin tekemisissä, mutta silti koen äitini olevan niin vieras etten kerro hänelle henkilökohtaisesta elämästäni oikeastaan mitään. Juttelemme ympäripyöreyksiä ja äitini juoruaa naapureistaan, sukulaisista ja tuttavista. Aloin myös pohtimaan sitä, että olisi ihan kamalaa jos joutuisin halaamaan äitiäni. Pelkkä ajatuskin tuntuu todella vastenmieliseltä. Oletettavasti kuitenkin lapsena olen ollut äitini sylissä ja läheisyydessä. Kuitenkin kavereiden ja joidenkin työkavereiden kanssa on luontevinta halata jos emme ole nähneet pitkään aikaan.
Onko ”kaikilla” tällaista ja sitä vain kuvittelee, että muilla on oikeasti läheiset välit vanhempiinsa kun näkee aikuisia lapsia viettämässä aikaa vanhempiensa kanssa? Olen kadehtinut heitä joilla näyttää olevan avoimet ja luontevat välit omiin vanhempiin, juttu luistaa ja nauretaan yhdessä, mutta saakohan meistäkin ulkopuoliset samanlaisen kuvan?
|