Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yhteisen kodin sisustus

Lähettäjä: Jaakko 
Päivämäärä:   28.7.25 15:39:13

Sisustatteko kodin yhdessä vai huolehtiiko siitä jompikumpi? Mitäs jos lapsi haluaa taulun seinälle tai puoliso ostikin uudet keittiön kaapit? Mistä pitää sopia ja mitä saa toteuttaa vapaasti?

Re: Yhteisen kodin sisustus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.25 15:44:17

Yhdessä. Koti on yhteinen ja sisustusratkaisuista on päästävä yhteisymmärrykseen.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   28.7.25 15:47:05

Pääasiassa minä sisustan yhteiset tilat. Saa toivoa tai laittaa jotain sinne, mutta sitten pitää siivota myös jos se vaineuttaa siivousta. Minulle sopisi myös yhdessä sisustaminen. Omat tilansa ja huoneensa saa sisustaa ja maalata vaikka myrkyn vihreäksi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.7.25 15:51:31

Lähettäjä. 

Päivämäärä28.7.25 15:44:17

Yhdessä. Koti on yhteinen ja sisustusratkaisuista on päästävä yhteisymmärrykseen.

Tämä.

Ja lapsi saa laittaa huoneensa seinällesi just sellaisen taulun kuin haluaa.

Keittiökaapit pähkäillään yhdessä tietysti, ja muut isommat.
Yksi taulu meillä on vierashuoneessa, mistä minä en niin tykkää, mutta puoliso tykkää. Enkä ole varma tykkääkö puoliso ihan valtavasti yhdestä mun ostamasta makuuhuoneen taulusta.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   28.7.25 15:56:47

Meillä minä enemmän sisustan -vaihdan verhot, kausikoristeet, tykkään kattaa pöytää yms miestä ei se kiinnosta mutta tykkää kivasta kodista.
Yhdessä sovitaan tietty hankitaanko jotain huonekaluja ja jos esim tapetoin niin keskustellaan että molemmille ok tapettivalinta .
Jos samassa taloudessa asuu niin eihän voi mennä esim keittiökaappeja yksin tilaamaan omin luvin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.7.25 16:00:40

Periaatteessa yhdessä, mutta miehellä on niin huono maku välillä että joihinkin asioihin pitää sanoa ehdottomasti ei.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.7.25 16:03:59

Yhdessä tietysti. Omat työpöydät, -tuolit ja muut käyttöesineet jokainen tietysti järkkää oman mielensä mukaiseksi mutta mitään keittiöremppaa ei kyllä ilmoittamatta aloiteta, joku järki nyt!

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   28.7.25 16:08:02

Voi apua, ja minulle just toi eräs pariskunta tarvikkeita ja ajattelin ihan lupia kysymättä aloittaa :O

Päivämäärä:   28.7.25 16:10:40

Yhdessä isommat hankinnat ja värimaailmat. Pienemmät asiat hoidan itse. Jos kaikkeen odottaisin miehen hyväksyntää tai hänen ehdotustaan, ei saataisi hankintoja ikinä tehtyä. Mies etsii aina täydellistä, vaikka totuus on se, että jos ei täydellistä markkinoilta löydy, sellaista on vaikea ostaa.

Lähettäjä: y 
Päivämäärä:   28.7.25 16:13:38

Kumpikaan ei osta keittiön kaappeja eikä muutakaan keskustelematta niistä ensin. Niitten maksamiseen osallistuu kumpikin ja ovat käytössä pitkään, siksi molemmat päättävät. Verhot tai lapsen laittamat taulut voi toinen päättää yksin, koska ne on helposti vaihdettavissa vaikka muutaman viikon päästä toisin kuin keittiön kaapit tai isot huonekalut.

Käytännössä mies ei piittaa sisustamisesta, joten olen ostanut mm. keittiökaluston. Yhdessä siis päätettiin, että minä ne hankin.

Päivämäärä:   28.7.25 17:34:09

Vaimo hermostui kun toin uuden sohvakaluston. Veljeni menehtyi yllättäen ja vanhempani ehdottivat sitä minulle koska olis ollut liian iso heidän kotiinsa..

Lähettäjä: Lemon 
Päivämäärä:   28.7.25 17:39:41

Yhdessä tehdään päätökset, ei taatusti kummallekaan tulisi mieleenkään esim mitään keittiön kaappeja yksin vaan valita. Usein tosin mies ulkoistaa pienempiä sisustusasioita enemmän minulle ja toivoo että päätän ja hankin asioita, sanotaan vaikka että hänellä kun ei ole lähtökohtaisesti kodin sisustamiseen suurta intohimoa, hän olisi aivan yhtä onnellinen vaikka kotimme olisi sikolätin näköinen, kunhan sänky ja sohva on mukavia :D

Lähettäjä: öyö 
Päivämäärä:   28.7.25 17:40:43

Kysyin tätä samaa itsekin joskus, että miten sitten tehdään, jos mielipiteet eriää paljon. Jos kumpikaan ei halua luopua joistakin tavaroistaan ja toinen ei niitä yhteiseen kotiin halua, tai molempien tavarat ei mahdu. Sain haukut, koska kyllähän näistä asioista pitää kompromissiin päästä, kun toinen haluaa mustan sisustuksen ja toinen valkoisen, niin kompromissi pitää tehdä...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.7.25 17:45:01

öyö, mihin sitten päädyitte? Jäikö yhteenmuutto toteuttamatta vai jyräsikö toinen ja vei toisen osapuolen kamat kaatopaikalle?

Päivämäärä:   28.7.25 17:57:30

typerä kysymys, yhdessä tietenkin.

Päivämäärä:   28.7.25 18:00:15

"Vaimo hermostui kun toin uuden sohvakaluston. Veljeni menehtyi yllättäen ja vanhempani ehdottivat sitä minulle koska olis ollut liian iso heidän kotiinsa.."

Olisin minäkin hermostunut. Sohva, sen ulkonäkö ja löhöilymukavuus ovat niin tärkeitä asioita, että kotiini ei summanmutikassa vaan kanneta jotain sohvaa, mikä ei johonkin toisaalle sovi. Mies voi kantaa autotalliinsa millaisen sohvan haluaa, mutta olohuoneen päähuonekalu valitaan yhdessä!

Päivämäärä:   28.7.25 18:21:54

En tullut edes ajatelleeksi asiaa ennenkuin kannoin sen sohvan kotiin. Vaimo meillä yleensä päätökset tehnyt, kysynyt kyllä mielipidettä mutta oon ajatellut silloinkin että sopiiko budjettiin ja suostunut jos varat riittävät. Sohva kyllä hyvä istua mutta isompi ja eri värinen kuin edellinen joka oli jo kulunut.

Lähettäjä: öyö 
Päivämäärä:   28.7.25 18:23:26

Tuolloin kyselin ihan huvikseni, en ollut muuttamassa kenenkään kanssa yhteen. Kunhan muuten vain pohdin, kun seurustelin erään miehen kanssa, ja meillä molemmilla aika "valmiit" kodit ja olimme hankkineet kaiken omien mieltymysten mukaan, ja ne poikkesivat toisistaan melkoisesti. Kummankin tavarat eivät olisi mahtuneet, joten olisi ollut kyllä melkoista kompromissia yrittää sovittaa meidän kamoja yhteen. Otammeko mun nämä ja sun nuo, vai ostammeko kokonaan uuden ton.

Emme onneksi sen miehen kanssa muuttaneet yhteen, koska lasten saannin suhteen suunnitelmat erosivat, minä en halunnut ja hän halusi lapsia. En olisi halunnut luopua omistani, ja olisi ollut tympeää, jos hän olisi laittanut omaa omaisuutta pois.

Ja nykyään minulla on ihan oma koti, siis iso omakotitalo, jonne en halua ketään asumaan, enkä todellakaan itsekään halua muuttaa mihinkään. Mutta olen saanut kylässä kävijöiltä kyllä kuulla kommenttia sisustusvalinnoistani, niin positiivisia kuin muunkinlaisia.

Lähettäjä: Muumaa 
Päivämäärä:   28.7.25 19:05:09

Talo ollaan itse rakennettu joten kaikki pinnat valittiin yhdessä. Samoin isommat huonekalut. Muuten mies ei välitä niin sistuksesta joten aika vapaasti olen saanut kaikki tekstiilit ja muut sisustusesineet sekä kasvit kotiin hankkia. Räikeimpien mattojen kohdalla joista olen tiennyt ettei välttämättä ole miehen mieleen olen varmistanut mitä mieltä on, jos ei ole tykännyt niin en ole ostanut.

Mitä sitten tulee miehen omaan tilaan eli saunarakennukseen ja lasten huoneeseen niin minulle se ja sama mitä niihin tulee. Jos lapset haluaa jonkun taulun niin voidaan laittaa tai mies haluaa jonkun tietyn sohvan jne. Saunarakennukseen niin vapaasti saa hankkia.

Lähettäjä: Muumaa 
Päivämäärä:   28.7.25 19:10:08

Ja tuohon öyö:n tilanteeseen eli että miehellä olisi ihan erilainen maku sisustuksen suhteen niin minulla suhde jäisi siihen. Koti on minulle niin tärkeä asia etten voisi asua missään pimeässä luolassa tai kolkossa modernissa laatikossa joten en joustaisi asian suhteen. Muutenkin olen vaan tyytyväinen siitä, että puolisoa ei sisustaminen yms. Kiinnosta vaan aikalailla mennään minun maun mukaan.

Lähettäjä: jepulis 
Päivämäärä:   28.7.25 19:50:21

Mulle olisi ongelma, jos puoliso ostaa kalliin sohvan kysymättä. Mutta jos saa ilmaiseksi sohvan, mikä mahtuu meille ja on parempi kuntoinen kuin vanha, niin mikä ettei. Sohvaa saa aina tuunattua peitoilla ja tyynyillä tms mieleisekseen. Mutta suhtautuisin nihkeästi esim nahkasohvaan, koska se menee eläinten kanssa heti naarmuille. Mutta toisaalta, jos sen sohvan sai ilmaiseksi niin kai se sitten on se ja sama vaikka menisikin piloille.

Haluan itse päättää värit ja tyylin huoneisiin, mutta käytännöllisissä ratkaisuissa pitää miettiä yhdessä. Itse ostan lähinnä käytettyjä kalusteita ja tuunaan itse, joten mikään kaluste ei maksa satasta enempää. Minulle ongelma on nimenomaan siinä, jos käytetään rahaa älyttömiä määriä neuvottelematta etukäteen.

Tapetteja sun muuta ei ole vielä täällä vaihdettu, niistä kai täytyy neuvotella kun kuitenkin yhdessä täytyy laittaa ne seinään. Eli ei ainakaan sellaisia missä pitää tapetti kohdistaa tarkasti kuvioiden mukaan...

Lähettäjä: Kraa 
Päivämäärä:   28.7.25 20:18:41

Kumpikaan meistä ei ole hirveä sisustaja, mutta jos jotain laitetaan niin yhdessä päätetään. Jos olisi lapsi, niin totta kai hän saisi laittaa huoneensa seinälle sellaisen taulun kuin tahtoisi. Yhteisten tilojen kohdalla taas mietittäisiin yhdessä, mihin se taulu tai muu voisi sopia.

Minulla ja puolisollani on onneksi aika samanlainen maku. Molempien mielestä on fiksua hankkia huonekalut (pl. sänky) käytettynä, koska uudet laatukalusteet olisivat liian kalliita ja halpa uusi on yleensä laadutonta. Hyvälaatuisia kalusteita taas voi saada käytettynä hyvinkin edullisesti. Puolisoni esimerkiksi osti tv-tason ja kahdenistuttavan nahkasohvan 30 eurolla, kun joku myi niitä muuton alta pois. Ne ovat olleet meillä jo lähes 10 vuotta ja ovat edelleen hyvässä kuosissa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.