Lähettäjä: anina
Päivämäärä: 28.7.25 13:34:25
Moni laihduttava kertoo saaneensa tällaisia kommentteja. Yleensä näitä saa pullukoilta ihmisiltä silloin, kun on edelleen ylipainon puolella tai juuri ja juuri normaalipainon puolella. Ei ole välttämättä edes laihtunut kovin paljoa, ehkä 1-2 vaatekokoa, kun ihmiset "kauhistelevat", että älä nyt enempää laihdu, susta ei ole kohta enää mitään jäljellä. Vaikka BMI olisi edellen 30.
Mistä nuo kommentit tulee? Onko se omaa epävarmuutta siitä, että joku onnistuu pudottamaan painoaan?
Ymmärtäisin nuo kommentit ehkä silloin, jos joku 200+ -kilonen laihduttaa itsensä normaalipainon alarajaan ja on oikeasti ihan "kävelevä säkki" roikkuvine nahkoineen, mutten ymmärrä noita kommentteja sellaisen kohdalla, joka on edelleen tuhdissa kunnossa ja josta ei edes näe hänen pudottaneen painoa, jollei itse ole ollut näkemässä sitä pientä eroa, joka laihtuneessa on ilmennyt ja hän itse kertonut paljonko on laihtunut.
Noita kommentteja yleensä saa kuulla silloin, kun ei ole vielä paljoa laihtunut ja laihduttettavaa on vielä paljon jäljellä.
Oletko itse sanonut jollekin noin ja jos olet, niin miksi?
Omakohtaista kokemusta minulla ei ole, koska en ole ikinä ollut ylipainoinen. Mutta olen vuosien varrella nähnyt ja kuullut tuollaista kommentointia muille osoitettuna aika paljon. Toki itse olen saanut kuulla "Sä oot niin pieni että sut voi taitella tohon ikkunalaudalle" kun istumapaikkoja ei ole tarpeeksi tai "Sä oot niin ohkanen että ethän sä voi mitään jaksaa", kun aamusta iltaan huhkittuani fyysisissä hommissa alkaa iltakymmeneltä jo vähän jalat väsyä. Ja olen siis 170 cm 66 kg, BMI melkein 23, eli en mitenkään hirveän pieni, enkä mahdu ikkunalaudalle...
|