Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Sä kutistut kohta ihan olemattomiin"

Lähettäjä: anina 
Päivämäärä:   28.7.25 13:34:25

Moni laihduttava kertoo saaneensa tällaisia kommentteja. Yleensä näitä saa pullukoilta ihmisiltä silloin, kun on edelleen ylipainon puolella tai juuri ja juuri normaalipainon puolella. Ei ole välttämättä edes laihtunut kovin paljoa, ehkä 1-2 vaatekokoa, kun ihmiset "kauhistelevat", että älä nyt enempää laihdu, susta ei ole kohta enää mitään jäljellä. Vaikka BMI olisi edellen 30.

Mistä nuo kommentit tulee? Onko se omaa epävarmuutta siitä, että joku onnistuu pudottamaan painoaan?

Ymmärtäisin nuo kommentit ehkä silloin, jos joku 200+ -kilonen laihduttaa itsensä normaalipainon alarajaan ja on oikeasti ihan "kävelevä säkki" roikkuvine nahkoineen, mutten ymmärrä noita kommentteja sellaisen kohdalla, joka on edelleen tuhdissa kunnossa ja josta ei edes näe hänen pudottaneen painoa, jollei itse ole ollut näkemässä sitä pientä eroa, joka laihtuneessa on ilmennyt ja hän itse kertonut paljonko on laihtunut.

Noita kommentteja yleensä saa kuulla silloin, kun ei ole vielä paljoa laihtunut ja laihduttettavaa on vielä paljon jäljellä.

Oletko itse sanonut jollekin noin ja jos olet, niin miksi?

Omakohtaista kokemusta minulla ei ole, koska en ole ikinä ollut ylipainoinen. Mutta olen vuosien varrella nähnyt ja kuullut tuollaista kommentointia muille osoitettuna aika paljon. Toki itse olen saanut kuulla "Sä oot niin pieni että sut voi taitella tohon ikkunalaudalle" kun istumapaikkoja ei ole tarpeeksi tai "Sä oot niin ohkanen että ethän sä voi mitään jaksaa", kun aamusta iltaan huhkittuani fyysisissä hommissa alkaa iltakymmeneltä jo vähän jalat väsyä. Ja olen siis 170 cm 66 kg, BMI melkein 23, eli en mitenkään hirveän pieni, enkä mahdu ikkunalaudalle...

Re: "Sä kutistut kohta ihan olemattomiin"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.25 13:37:15

Sain muutaman tuollaisen kommentin, olivat suomalaisia, hieman juroja kehuja.

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   28.7.25 13:41:38

Kateus

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   28.7.25 13:42:44

Siis häh. Miten sen voi ymmärtää noin negatiivisena. Minustakin se on enemmän sellainen pisteen mainitsema juron ihmisen antama kehu. Ei tohdi hirveästi hehkuttaa, mutta haluaa mainita silti, että olen huomioinut laihtumisesi

Lähettäjä: Pulla 
Päivämäärä:   28.7.25 13:44:37

Vanhemmat työkaverit sanoi mulle tuota kun aikoinaan laihdutin. Olin ylipainoinen vielä. Tuskin musta normaalipainoisia saakaan kun tuokin painon pudotus oli työn ja tuskan takana ja paino tuli tietysti takaisin. Musta on aina vaikuttanut siltä että ihmiset eivät tajua kuinka paljon oikeasti painan. Nytkin olen reilusti ylipainoinen ja tallikaverit "painostavat" kisaamaan. Hypätäkin pitäisi ja luulevat että pelkään hyppäämistä, vaikka en hyppää painoni takia. Pitäisi siis hyppäämistäkin alkaa treenaamaan ja kisaamaan.

Lähettäjä: Pulla 
Päivämäärä:   28.7.25 13:47:11

Mua siis työkaverit toppuuttelivat laihduttamaan enempää. Olivat aivan ihania ihmisiä kaiken kaikkiaan joten tuskin oli näillä kateus syynä, eivätkä tuota kehuna sanoneet.

Lähettäjä: Olen saanut 
Päivämäärä:   28.7.25 13:50:05

Joo onhan tätä saanut kuulla. Mun mielestä kyse on joko sellaisesta vaivaantuneesta kehusta ihmisiltä, jotka kokevat että jotenkin on huomioitava muutos mutteivät oikein tiedä miten, tai sitten oikeasti sellainen huolestunut lipsahdus - se yllättävä laihtuminen nimittäin saattaa tukevampaan habitukseen tottuneelle oikeasti näyttää "pelottavalle", vaikkei rajusta tai liiallisesta laihtumisesta olisikaan kyse. Itse sain kuulla tuota paljon erittäin huolestuneilta sukulaismiehiltä, kun paino lähti ekana rinnoista. :D

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   28.7.25 14:00:07

Iljettävää, että sukulaismiehet kiinnittävät rintoihisi huomiota. Ja vielä kertovat sen!

Päivämäärä:   28.7.25 14:13:24

Ei kannata alkaa etsimään mitään ihme syitä. Ihmiset sanovat jotain, koska se nyt on sellaista ihmisten välistä kommunikointia. Ei joka sanalla ole aina jotain syvempää ilkeää merkitystä. Tuo on ihan vaan toteamista, huumorilla jota ei taas ole ymmärretty. Ihan hyvällä fiililsellä todettu että toinen on laihtunut.

Jatka elämääsi.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   28.7.25 14:31:15

"Siis häh. Miten sen voi ymmärtää noin negatiivisena. Minustakin se on enemmän sellainen pisteen mainitsema juron ihmisen antama kehu. Ei tohdi hirveästi hehkuttaa, mutta haluaa mainita silti, että olen huomioinut laihtumisesi"

Samaa mieltä. Ottaisin kehuna.

Lähettäjä: Bambi 
Päivämäärä:   28.7.25 14:45:15

En ole saanut. En vaikka ihan siis oikeasti multa karkasi dieetti käsistä ja muuttui sairaalloiseksi. Kaihdutin normaalipainon puolivälin hujakoilta ihan reippaasti alipainon puolelle. Olisipa joku kommentoinut, niin olisi ehkä pysähtynyt se kurja elämänvaihe aiemmin…

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   28.7.25 14:59:02

Miten se voi olla kehu? Reagoidaan toisen muutokseen ja aletaan kiireesti paimentaa takaisin laumaan, että älä nyt vaan enempää enää muutu.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   28.7.25 15:08:02

Mua siis työkaverit toppuuttelivat laihduttamaan enempää. Olivat aivan ihania ihmisiä kaiken kaikkiaan joten tuskin oli näillä kateus syynä, eivätkä tuota kehuna sanoneet."

Eli mikä jää jäljelle? -olet hyvä tuollaisena.

Lähettäjä: djd 
Päivämäärä:   28.7.25 20:40:58

Mitä kohteliasta siinä on, että lihavalle sanotaan hänen kutistuvan olemattomiin? Ennemmin se kuulostaa vttuilulta.

Lähettäjä: Sinna 
Päivämäärä:   28.7.25 20:49:58

Minulle kertyi nuorena aikuisena ylipainoa aika nopeaan tahtiin. Otin itseäni niskasta kiinni ja laihdutin 10 kg jolloin keikuin bmi:n mukaan normaalin ja lievän ylipainon rajoilla. Äitini kommentit saivat minut oikeasti katumaan, että laihdutin ”miten sinä olet noin riutuneen ja nälkiintyneen näköinen nykyään” ja lapsilleni kommentoi usein ”syöttekö te kaikki äitinnekin ruuat kun hän ei näytä saavan enää tarpeeksi ruokaa”. Minua ärsytti jo hyvin nuorena äitini kommentointi kaikkien tuttujen painoon liittyen enkä halunnut puhua ääneen mitään painonpudotuksestani lapsilleni vaan söin normaalisti, mutta enemmän kasviksia ja jätin herkut todella vähälle millä painoni putosi. Minusta oli todella törkeää kun äitini kommnetoi laihtunistani ilkeään sävyyn lapsilleni ja vielä niin, että minä istuin vieressä.

Päivämäärä:   28.7.25 20:52:17

"Miten se voi olla kehu?"

Sä olet laihtunut jo niin paljon että sen huomaa.
Eihän sitä noin voi sanoa, tuo kuulostaa tökeröltä joten kierretään vähän toista kautta. Kehu se on.

Päivämäärä:   28.7.25 21:00:20

Elämä on helpompaa kun tulkitsee asioita posin kautta

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.