Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ystävän somehulluus

Lähettäjä: Pah 
Päivämäärä:   28.7.25 12:34:45

Mulla alkaa mitta täyttyä tän asian kanssa, neuvokaa mua pliis etten mene pilaamaan muuten hyvää ystävyyttä kun otan asian puheeksi (taas).

Me ollaan ihan aikuisia ihmisiä ja tämä minun ystävä on todella aktiivinen somettaja. Siis todella. Ei minua haittaa ne 30 saliselfietä päivässä mitä julkaisee, mutta AINA kun ollaan yhdessä tekemässä jotakin, se hiton kamerakännykkä laulaa taukoamatta ja hän tekee kaikenmaailman instastooreja ihan kaikesta. Eniten ärsyttää se, että hän ilman lupaa julkaisee kuvia ja videoita myös muista ihmisistä - ilman mitään suodatinta. Nyt viimeinen pisara oli se, että viikonloppuna hän oli (salaa) kuvannut minun puolisoa mökillä saunan terassilla alasti ja julkaisi videon kysymättä omassa instagramissaan. Huomattiin asia vasta seuraavana päivänä (koska kaveriporukalla kun ollaan mökillä niin kukaan häntä lukuun ottamatta ei selaile somea silloin). Käskimme poistamaan videon ja hän niin tekikin, mutta heti sen jälkeen hän julkaisi sen uudelleen "ihan vaan tässä pienessä 50 henkilön whatsapp-ryhmässä".

Asiasta on sanottu monen monta kertaa, mutta ei vaan mene perille. Ajattelin, että otan asian vielä kerran puheeksi, mutta miten sanoa ns terveen korvan puolelle kuitenkin rakentavasti ja loukkaamatta?

Tiedän, että hän ei mitään pahaa tarkoita, on vaan ajattelematon. Miten itse toimisitte?

Re: Ystävän somehulluus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.25 12:38:48

Ilmoittaisin suoraan poliisille. Ei tuo tyyppi tuosta muutu, ja kohta leviää lisää arkaluontoista materiaalia.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   28.7.25 12:43:27

Tiukka palaute heti kun näette, että kamera on kourassa. "Ethän ottanut minusta kuvaa? Katsothan, että minä/puolisoni/mökkini/autoni ei näy somessa?"

Vaihtoehtoisesti jo ennen illanviettoja ja mökkireissuja istutatte ystävän alas ja sanotte (porukalla, ettei yhdestä tule se "paha poliisi"), että yhteisenä aikana puhelin pysyy poissa ettekä halua päätyä someen.

Jos ei mene perille, jätätte kutsumatta mihinkään. Jos alkaa vikinä, sanotte, että some meni selvästi teidän edellenne.

Ei tuollaiseen toimi kuin suora ja tiukka puhe.

Lähettäjä: Sissi 
Päivämäärä:   28.7.25 12:44:54

Eikös tuo ole rikos kuvata alastonta ihmistä ja julkaista se muille? Tekisin rikosilmon jos oppisi olemaan. Ja en varmaan enää hetkeen kutsuisi mihinkään mökille ym. Siinäpä miettii asioita.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   28.7.25 12:45:45

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 28.7.25 12:38:48

Ilmoittaisin suoraan poliisille. Ei tuo tyyppi tuosta muutu, ja kohta leviää lisää arkaluontoista materiaalia.

Tämä. Loppuu nauru lyhyeen kun poliisi alkaa tutkia ja löytää vaikka lasten alastonkuvia

Päivämäärä:   28.7.25 12:46:36

Poliisille teette ilmoituksen kunnianloukkauksesta.
Heivaatte "kaverin" mäkeen, ette ota minnekkään mökille enää tuollasta mukaan

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   28.7.25 12:47:16

Kaveriporukalla räpsitte mahdollisimman epäedistavia nakukuvia hänestä ja ei kun jakoon vaan.

Päivämäärä:   28.7.25 12:48:20

Ehdottomasti rikosilmoitus.

Päivämäärä:   28.7.25 12:49:44

Ja tuossa wa-ryhmässäkään kukaan ei kommentoinut, että hei Mirkku, älä jaa tällaista?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.7.25 12:51:19

"Tiedän, että hän ei mitään pahaa tarkoita, on vaan ajattelematon."

Onko hän kenties jotenkin vajaa vai mistä tällaisen "tiedät"?

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   28.7.25 13:33:21

Laittaisin hänelle sellaisen säännön että teidän seurassa ollessaan kännykkä pysyy äänettömällä ja tiukasti taskussa tai laukussa. Puolen tunnin välein saa nopeasti tsekata viestit ja puhelut sekä nopeasti vastata niihin joihin välttämättä tarvitsee, mutta ei mitään muuta. Mitään muita puhelimen toimintoja ei saa käyttää.

Toisena vaihtoehtona se, että hän ei enää ole teidän seurassa.

Päivämäärä:   28.7.25 13:47:47

Ottakaa tuo alastonjuttu oikeesti vakavasti. Ette anna päästä aidan alta noin vakavan jutun kanssa. Kertokaa ettei missään nimessä ole ok että julkaisee luvatta ALASTONvideoita. Ja sen takia vaaditte myös että kysyy aina luvan ennenkuin julkaisee teistä mitään. Mulla on aktiivisia somettajia kavereissa myös, aina kysyvät luvan ennenkuin julkaisevat mitään ja näyttävät sen kuvan kans ensin. Teen samaa vaikka mulla pieni tili mutta se on minusta ainoa oikea tapa.

Äitini oli kans kuten sun kaveri. Saattoi ottaa musta kuvan kissan kanssa missä olen ihan kuin ojasta heränneenä mutta kissa oli söpö. Sanoin että älä laita mihinkään. Laittanut silti julkiselle tililleen jossa yli tuhat seuraajaa ja kavereilleen. Toistunut monta kertaa. Minusta röyhkeää. Yhteisymmärryksessä olen aina tehnyt varmaksi etten halua että minusta on semmosia kuvia jossain. Monet riidat saatu aikaiseksi tästä, hänen mielestään ei ole iso asia mutta minulle on moneen kertaan tahallista luottamuksen rikkomista.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   28.7.25 14:40:51

Minäkin tekisin rikosilmoituksen tuosta, että on kuvannut alastomana ja laittanut kuvan ilman lupaa someen. Tuo on tosiaan jo rikos julkaista toisesta tuollaista.

Eikä tuo tyyppi ole mikään kaveri, itse en olisi enää edes tekemisissä sen kanssa.

Päivämäärä:   28.7.25 14:42:56

Kiitos tuesta!

Täytynee tosiaan ottaa porukalla vielä tämä asia puheeksi. Jos kaveri loukkaantuu niin se on sitten voi voi. Ihan rikosilmoituksen ei mun puoliso ole halukas, videot on kuitenkin heti pyydettäessä poistettu. Jatkossa ei tarvi kuitenkaan moista sietää.

Lähettäjä.

"Päivämäärä28.7.25 12:49:44

Ja tuossa wa-ryhmässäkään kukaan ei kommentoinut, että hei Mirkku, älä jaa tällaista?"

Kyllä kommentoitiin, ja nakuvideo poistui, tosin pienen selittelyn saattelemana.

Kaveri tosiaan on luonteeltaan vähän sellainen höntti koheltaja, ei aina tajua mikä on sopivaa, mutta pohjimmiltaan oikein hyväntahtoinen ja mukava ihminen, jota en haluaisi menettää.

Päivämäärä:   28.7.25 14:50:45

Vai "höntti koheltaja", ei kun hän on joko vajaaälyinen tai täydellinen ilkeä minä-minä-ihminen.

Minä tekisin sen rikosilmoituksen, ja poistaisin tyypin kaveripiiristäni asap.

Päivämäärä:   28.7.25 14:51:29

Tyyppi on feikki teeskentelijä ja hyväksikäyttäjä. Oma elämä on tylsää niin huoraa somessa muidenkin yksityisyyden.

Tuosta pitäisi oikeasti tehdä rikosilmoitus. Sun puolison yksityisyyttä on loukattu vakavalla tavalla. Kuvat ja videot on jaettu ja niitä on voitu tallentaa ja voivat tulla vastaan loppuelämän ajan. Törkeää ja ihan oikeasti rikollista.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   28.7.25 14:55:33

Onko hänellä joku diagnoosi, jossa kognitiiviset kyvyt eivät ole normaalilla tasolla? Koska aikuinen ihminen, joka laittaa kielloista huolimatta nettiin toisista materiaalia, josta hänelle on sanottu että se loukkaa, joko ihan oikeasti ei ole ihan normaaliälyinen, tai sitten hän ei vain välitä muiden tunteista.

Päivämäärä:   28.7.25 14:56:55

Eikä paljon kunnioita sanomisianne, jos pyynnön jälkeen poistaa, mutta laittaa vaan uuteen paikkaan esille. Todella törkeää toimintaa. Ja aivan varmasti tietoista.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   28.7.25 14:58:20

"Äitini oli kans kuten sun kaveri. Saattoi ottaa musta kuvan kissan kanssa missä olen ihan kuin ojasta heränneenä mutta kissa oli söpö. Sanoin että älä laita mihinkään. Laittanut silti julkiselle tililleen jossa yli tuhat seuraajaa ja kavereilleen. Toistunut monta kertaa. Minusta röyhkeää. Yhteisymmärryksessä olen aina tehnyt varmaksi etten halua että minusta on semmosia kuvia jossain. Monet riidat saatu aikaiseksi tästä, hänen mielestään ei ole iso asia mutta minulle on moneen kertaan tahallista luottamuksen rikkomista."

Joo aaargh vanhemmat! Ite en ees oo somessa enkä ikinä laittais kuviani mihinkään mut vanhemmatpa ovat silloin tällöin "ajattelemattomuuttaan" näin tehneet, ja äidilläni myös oli ihan vahingossa täysin julkinen tili jonkin aikaa jne. Aika hiton tiukasti joutui asiasta sanomaan, ja vahinko tietty oli jo tapahtunut joka tapauksessa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   28.7.25 15:27:27

Olisi kyllä mielenkiintoista tsekata tämän topan pituus ja kommentit, jos tuo suloinen höntti koheltaja olisikin mies joka olisi salaa kuvannut ystävänsä vaimosta/naisystävästä alastonvideon ja jakanut sen nettiin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.7.25 15:31:53

Sairasta ottaa alastonkuvia tai -videoita! Jotkut muut ns.tavalliset kuvat illanvietoista nyt vielä ymmärtäisin (toki nekin luvan kanssa) mutta kuka edes haluaa kuvata kaveriaan alastomana??? Jos olisin aloittajan mies, olisin kyllä saanut sellaiset raivarit että olisi ymmärtänyt ihan itse pysyä poissa näköpiiristä hyvän aikaa. Ei tuo ole mitään hönttiyttä vaan silkkaa idiotismia ja kiusan tekoa! Haluausiko itse näkyä alasti kavereidensa somessa??

Päivämäärä:   28.7.25 15:33:17

Lähettäjähmm 

Päivämäärä28.7.25 15:27:27

Olisi kyllä mielenkiintoista tsekata tämän topan pituus ja kommentit, jos tuo suloinen höntti koheltaja olisikin mies joka olisi salaa kuvannut ystävänsä vaimosta/naisystävästä alastonvideon ja jakanut sen nettiin.

Just näin. Ei mahtaisi olla höntti koheltaja.

Päivämäärä:   28.7.25 15:48:57

Minua inhottaa että kaverini otti rannalla kuvia tietämättäni kun olin uikkareissa. Tosi asiatonta ja viimeinen rantapäivä hänen kanssaan

Lähettäjä: y 
Päivämäärä:   28.7.25 16:19:45

Et ole tosissasi?! Ihan vaan hötönettiin valittelet salaa otettujen alastonkuvien julkaisusta. Ja tuollaista sinä sanot "ystäväksi". Kuka tahansa täysipäinen tekisi tuollaisesta rikosilmoituksen. Näin kuvaajan ja julkaisijan sukupuolesta tai sen puutteesta riippumatta.

Höntti koheltaja on ilmeisesti aloittajan peitenimi huomattavan vajaaälyiselle. Ei se silti oikeuta tekemään rikoksia. Alentuneesti syyntakeinen saa 1/4 pienemmän rangaistuksen(= varttihullu).

Lähettäjä: bnm, 
Päivämäärä:   28.7.25 16:20:36

Enpä välitä tietää, millaisia koheltajia ovat aloittajan vihamiehet, kun "ystävä" on tuollainen.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   28.7.25 16:25:55

"Onko hänellä joku diagnoosi, jossa kognitiiviset kyvyt eivät ole normaalilla tasolla? Koska aikuinen ihminen, joka laittaa kielloista huolimatta nettiin toisista materiaalia, josta hänelle on sanottu että se loukkaa, joko ihan oikeasti ei ole ihan normaaliälyinen, tai sitten hän ei vain välitä muiden tunteista."

Tämä ?

Päivämäärä:   28.7.25 16:26:57

"Päivämäärä28.7.25 15:27:27

Olisi kyllä mielenkiintoista tsekata tämän topan pituus ja kommentit, jos tuo suloinen höntti koheltaja olisikin mies joka olisi salaa kuvannut ystävänsä vaimosta/naisystävästä alastonvideon ja jakanut sen nettiin."

Olet muuten harvinaisen oikeassa. Mies itse ei edes kyseistä videota nähnyt, mutta kerroin jälkeenpäin ja hän oli lähinnä helpottunut että video poistettiin. Naureskeli kyllä asialle, mutta olisi ollut täysin ymmärrettävää repiä peliverkkarit tuollaisesta.

Ei todellakaan ole ok julkaista tuollaista kenestäkään vaikka kuinka "hauska" juttu kuvaajan itsensä mielestä olisi.

Päivämäärä:   28.7.25 16:27:44

Tyypillä on adhd kyllä, mutta ei se tuollaista käytöstä oikeuta

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.