Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaihdevuosioireet

Lähettäjä: Näppylä 
Päivämäärä:   28.7.25 10:23:18

Tällä viikolla olis sote lääkäri, joka taatusti on nuori ja pekka. Hänen pitäisi tehdä sisätutkimus. Noinkohan ..
Mitä pitää pyytää ja mistä keskustella? Mikä pilleri on toiminut mihinkin? Pakko kysellä, kun ei ole kertaakaan lääkäri itse ollut oma-aloitteinen ja meillä ne kaikki on harjoittelijoita. Niin, yritän nyt julkisen kautta, kun maksut on täynnä eli ilmaista.

Re: Vaihdevuosioireet

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   28.7.25 10:29:06

No jos jotain ongelmia niin kysyt niitä. Vaihdevuodet ei aiheuta kaikille ongelmia. Itsellä loppui vaan menkat. Petipuuhia varten kosteuttavaa alakertaan. Se ainoa ikävä puoli. Kaikkein parasta että migreenikin katosi.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   28.7.25 10:31:02

Voisko mennä lääkärille joka tietää näistä asioista? Villi veikkaus, vaikka gynekologi?

Päivämäärä:   28.7.25 10:31:41

Eniten haittaa jatkuva väsymys, heräily ja kolotus. Siksi kysyn, koska yöhikoilu on ainoa vaihdevuosioire, joka "hyväksytään".

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.25 10:45:30

Ei kaikille ole varaa mennä yksityiselle.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   28.7.25 10:49:33

Voisko mennä lääkärille joka tietää näistä asioista? Villi veikkaus, vaikka gynekologi?"

Julkinen terveydenhuolto ei tunnusta naistentauteja. Toivotaan, että joskus tämäkin muuttuu ja tytöt/naiset saavat ihmisarvoisen elämän.

Päivämäärä:   28.7.25 10:50:19

Uniongelmat ja särythän on myös tyypillisiä vaihdevuosioireita monelle. Eli ihan "hyväksyttyjä" oireita nekin.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   28.7.25 10:52:50

No ei julkinen tunnusta erikseen miestentautejakaan, eli köyhät on ihan tasa-arvoisia tässä suhteessa.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   28.7.25 11:30:43

Mitä ovat miestentaudit? Oikeasti en ole koskaan kuullut.

Päivämäärä:   28.7.25 11:32:44

Kyllä mieheltä vaan mitattiin tuosta vaan testosteroniarvot julkisella, sen sijaan estrogeeniarvon mittaukseen vaihdevuosi- ikäinen ei sitten millään saa lähetettä labraan...

Lähettäjä: niina 
Päivämäärä:   28.7.25 12:16:01

Jos alapään limakalvot kuivuu niin silloin yleensä kuivuu silmät ja suukin. Sitä ei vain moni tajua. Yhtä lailla limakalvojahan niissäkin on. Eikä limakalvojen kuivuminen ole harmitonta, sillä kuiva suu = hauraat hampaat ja kuivat silmät = näön kanssa ongelmia.

Vaikka nyt tuntuukin, että pärjäätte oireiden kanssa ilman hormonikorvaushoitoa, niin myöhemmin tilanne voi olla toinen ja silloin mietitte, että olisi pitänyt aiemmin hoitaa oireita. Yli 70-vuotiailla naisilla ei ole mitenkään tavatonta, että alapään limakalvot on niin ohuet hennot, että ne ratkeilevat ja vuotavat verta, kun ei hoitanut vaihdevuosioireita. Moni menettää verta niin paljon, että joutuu sairaalaan. Eikä lääkäritkään tätä välttämättä tajua ja asiasta tiedä, ja tutkimukset ja ronkkimiset on kivuliaita, kun ihmetellään, että mistä tätä verta oikein tulee, kun kivunlievitystäkään ei anneta.

Ja jos suvussasi on sydänsairauksia sukupuolesta riippumatta, saattaa hormonikorvaushoito ehkä olla hyväksi sydämelle. Ehkä ei, joten siitä ainakin kannattaa jutella lääkäreiden kanssa. Naisten sydänvaivat on todella alidiagnosoituja ja oireita vähätellään, joten naisten sydänvaivat onkin siksi naisille hengenvaarallisia, kun oireet ovat "epätyypilliset". Niin, kun miehillä on ihan eri oireet, eikä naisten oireista välitetä.

Ehkä saat sydänsairausdiagnoosinkin yli 70-vuotiaana, vaikka aloit kärsiä elämää haittaavista rytmihäiriöistä jo (alle) kuusikymppisenä, mutta aina kun oireistasi lääkärille valitit, sanottiin vain "ootko syönyt jotain sopimatonta?". Jos hyvin käy, niin joku on paikalla ja elvyttää sinut henkiin kun lopulta saat niin pahan rytmihäiriön, että menet elottomaksi. Sitten kyllä saat diagnoosin (useammankin) ja tahdistimen. Ja siinä vaiheessa mietit, että olisihan tahdistimen voinut saada jo (yli) 10 vuotta sitten niin olisi ehkä ollut elinkelpoinen eikä puolitehoinen elämä...

Vaihdevuodet ei ole pikku juttu eikä oireet harmittomia. Kannattaa hoitaa oireita, jos niitä on. Jos ette niitä hoida ja ne aiheuttavat pahoja ongelmia myöhemmin, niin sitten on oikeastaan jo myöhäistä.

Sehän on ihan fakta, että naiset saavat diagnoosin myöhemmin kuin miehet, oli sairaus mikä vain. Googlella löytää tietoa "women get diagnosed later than men with same diseases" ja materiaalia löytyy paljon. Suomeksikin löytää. Ja varsinkin siitä, että sydänsairauksien kohdalla naisia alidiagnosoidaan ja miehet saavat diagnoosin paljon aiemmin.

Päivämäärä:   28.7.25 12:54:38

Mulla oli nämä kaikki. Alkoi 45v. Työterveyslääkäri antoi lähetteen työpsykologille.

kuumat aallot, hikoilupuuskat, palelu
sydämen tykyttely
emättimen limakalvojen kuivuus
toistuvat emätintulehdukset tai virtsatietulehdukset
unihäiriöt ja väsymys
alavireisyys
nivelkivut
yhdyntäkivut
päänsärky
verenpaineen nousu
painon nousu

Päivämäärä:   28.7.25 16:22:32

Jos ei ole rahaa niin terveyskeskuslääkärille jolta pyydetään ( lue vaaditaan) lähete gynelle eikä maksa kuin poliklinikkamaksun verran. Yleislääkärille voi sanoa ettei halua alatutkimusta kuin vasta gyneltä. Itse näin toiminut.

Päivämäärä:   28.7.25 17:01:24

Ei terveyskeskuslääkärille saa aikoja vaihdevuosioireilun takia. Yritetty on. Käsketään varata aika yks gynelle.

Päivämäärä:   28.7.25 18:05:22

No aivan varmasti saa. Ei nyt taas heittäydytä avuttomaksi ja aivottomaksi. Syytä ei edes aikaa varattaessa ole pakko sanoa. Voi hyvää.päivää taas.

Lähettäjä: Siis 
Päivämäärä:   28.7.25 18:39:29

Poliklinikkamaksu vajaa 70e on myös suolainen hinta köyhälle.

Päivämäärä:   28.7.25 18:43:15

No ei lääkärille ilman syytäkään aikaa saa!

Päivämäärä:   28.7.25 19:27:49

Nyt on lääkärinajat niin kortilla ettei niitä edes saa ellei henki uhkaa. Missä ihmeenpäin Suomea saa lääkärinajan ilman että kertoo syytä miksi pitää päästä lääkäriin?

Päivämäärä:   28.7.25 19:33:47

Sain keskellä suomea suht lyhyessä ajassa lääkäriin ajan, mutta samasta asiasta kävin vuosi takaperin ja silloin vain seurattiin. Sain silloin kiireajan, mutta kun henki vielä kulki niin gynelle en päässyt. Nyt osaam jo vaatia, toivottavasti en lamaannu.

Päivämäärä:   28.7.25 19:44:49

No ei todellakaan kuivu silmöt ja suu kun hormonien takia alakerta kuivuu. Olkoonkin että limakalvot niissäkin. Niitten kuivuminen johtuu eri asioista .

Päivämäärä:   28.7.25 19:48:03

Ainakin Salossa on aina saanut. En ole koskaan selostellut hoitajille asioitani puhelimessa. Riittää kun tietävät että lääkäriä tarvitaan.

Päivämäärä:   28.7.25 19:56:22

No ei muuten välttämättä saa vaihdevuosioireisiin mitään apua julkiselta puolelta.

Nykyään hormonikorvaushoidon aloittaminen ei vaadi tutkimusta (poislukien jotkin sairaudet tms), riittää puhelinaika yksityiselle. Helppoa, nopeaa ja yllättävän halpaakin, kun vähän vertailet hintoja. Kelakorvauskin taisi juuri nousta.

Päivämäärä:   28.7.25 20:02:31

"No ei todellakaan kuivu silmöt ja suu kun hormonien takia alakerta kuivuu. Olkoonkin että limakalvot niissäkin. Niitten kuivuminen johtuu eri asioista ."

No *todellakin* estrogeenitason lasku voi aiheuttaa silmien ja suun kuivumista. Ihan tavallinen oire.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.7.25 20:16:18

"No *todellakin* estrogeenitason lasku voi aiheuttaa silmien ja suun kuivumista. Ihan tavallinen oire."

Mä kans pitkään syytin hormoneja mut gyne sanoi ettei ole koskaan kuullut hormonien vaikuttavan silmiin tai suuhun. No sitten kun raahauduin silmä-ja hammaslääkäriin niin selvisi todelliset syyt niihin oireisiin.

Lähettäjä: lfl 
Päivämäärä:   28.7.25 20:45:36

Minulla auttoi hormonikorvaushoito myös kuiviin silmiin ja suuhun.

Mitkä viivalla oli todelliset syyt?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.