Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olen lihonut taas, hävettää.

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   28.7.25 09:45:15

Laihdutin 20kg ja olin niin tyytyväinen itseeni, sain kehuvia kommentteja ym. Sitten elämässä tuli kaikenlaista ja lihoin kaiken takaisin. Hävettää yli kaiken, en halua nähdä ketään ja olo on jatkuvasti kamala.

En tiedä miksi kirjoitan tämän, varmaan vertaistukea kaipaan.

Re: Olen lihonut taas, hävettää.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   28.7.25 09:47:28

Kaikkien elämässä tapahtuu kaikenlaista.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   28.7.25 09:52:29

Näen päivittäin paljon hoikkia ihmisiä, enkä kehu koskaan silti ketään tästä aiheesta:/

Lähettäjä: Nona 
Päivämäärä:   28.7.25 10:08:56

Sun paino on sun läheisille vähiten kiinnostava asia sussa eikö sin ihmisarvo muutu mihinkään, vaikka kehosi muuttuu. Älä eristäytyä elämästä sun oman mielen mutisen takia. Elämä on liian lyhyt siihen, että jätät hetkiä elämättä vain häpeän takia.
Minä olen menettänyt vuosia oman kehoni häpeämiseen kun sairastin syömishäiriöt, erityisesti painon nousu toipumisvaiheessa sai minut häpeämään itseäni niin paljon, että en halunnut nähdä ketään. Erityisesti kommentit muuttuneesta kehosta pelotti. Menetin paljon hetkiä, seikkailuita JS kokemuksia ja se kaduttaa syvästi. Esim omat valmistujaisiin ja parhaan ystäväni häät (joihin minua pyydettiin kaasoksi, mutta kieltäydyin) - skippasin ne ja monta muuta ihanaa hetkeä vain, koska häpesin omaa kehoani niin paljon etten halunnut näyttäytyä julkisesti. Typerintä minulta ikinä! Oikeasti yhtään ketään muuta ei kiinnostanut pätkääkään se, että olin nyt painavampi kuin ennen. Vain oma mieleni teki siitä ison asian.
Älä jätä elämättä vain siksi, että painosi on muuttunut! Aina voit laihtua uudelleen, jos tahdot, mutta älä unohda elää jokaista päivää myös nyt äläkä heitä aikaa hukkaan häpeän takia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.25 10:14:58

Olet jo kerran laihduttanut, joten tiedät että se on mahdollista ja että pystyt siihen. Nyt jos haluat laihduttaa niin hylkää se ajatus laihdutuksesta ja asennoidu siihen että se on elämäntapa muutos. Kaikille sattuu elämässä kaikenlaista, ihmisiä kuolee, on sairauksia, työttömyyttä jne, mutta silti niistä rutiineista pidetään kiinni mitkä on opittu kriisiajan jälkeen. En tarkoita olla mitenkään ilkeä, mutta jos olet lihonnut 20kg takaisin niin olet syönyt pitkään todella paljon ylimääräisiä kaloreita. Jos haluat kilot pois niin sitten palaat siihen rutiiniin mikä sinulla oli kun pudotti painoa alunperin. Mitään ei tarvitse hävetä vaan aloittaa uudestaan. Tsemppiä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.7.25 11:44:31

Mä sain painon nousun pysäytettyä. En oo lihonut enää viiden kuukauden aikana lisää, vaan paino on pudonnut 2 kg. Tiedän että ton kaks kiloo heittelee helposti ihan päivän sisällä, mutta aamupaino on nyt tasaisesti laskenut, eikä lukema ole käynyt samoissa kuin maaliskuussa. Sama pari kiloa vielä, niin olen takaisin normaalipainon sisällä.

Lähettäjä: DAE 
Päivämäärä:   28.7.25 11:45:34

Oot todennäköisesti juuri niitä ihmisiä, joilla joko puuttuu tai on liian matala se suolistohormonien määrä. Pystyy kyllä kovalla työllä laihduttamaan, mutta paino tulee takaisin, koska elimistö luulee, että pitää saada enemmän energiaa.
Eli sinä hyötyisit noista pistettävistä laihdutuslääkkeistä.
Ainoa harmi, että niitä joutuu käyttämään lopun ikää ettei paino nouse takas.
Mutta niinhän joutuu kilpirauhaslääkitystä tai verenpainelääkkeitä.

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   28.7.25 11:53:24

Itse sain psyykenlääkkeen joka nosti painoa 30 kiloa ja teki musta turvonneen.

En jaksa enää hävetä. En voi sairaudelleni mitään. Hoikkana häpesin viiltelyarpia, joita jalat ja kyljet olivat täynnä. Yritän syödä terveellisesti ja käyn päivittäin kävelyllä.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   28.7.25 11:58:49

Jos lihoisin 30 kg, sitten olisi kävelyt kävelty, kun koivet ovat niin risat kuin ovat.

Lähettäjä: jeju 
Päivämäärä:   28.7.25 12:00:47

Tiedän tunteen, aloittaja. Tosin en ole lihonut noin paljoa, vain 10 kg. Mutta on sekin paljon tällaiselle 160-senttiselle omenavartaloiselle, eli kilojen kertymisen huomaa helposti kun ne tulee keskikroppaan eikä tasaisesti ympäriinsä.

Onnistuin keväällä laihtumaan vähän, mutta nyt on tullut kaikki takaisin. En tiedä mikä ihme kroppaani vaivaa, kun mikään ei tunnu tehoavan. Vaikka syön ketosti tai vhh:sti, niin ei vaikutusta. Liikuntaa olen lisännyt, mutta ei. Ehkä se on nämä alkavat vaihdecuodet kun ikää on 41 v...

Vanhat vaatteet ei mahdu päälle ja uusia ei ole varaa ostaa. Enkä kyllä edes halua uusia vaatteita, haluan mahtua vanhoihin vaatteisiini. Olen suostunut ostamaan vain muutaman uuden vaatteen ja enempää en halua, vaan haluan päästä näistä kiloista eroon.

Tilasin netistä uudet juoksulenkkarit joiden pitäisi tällä viikolla saapua, jospa niiden avulla alkaisi liikuntakin maistua paremmin. Talvella voi jo lumikenkäillä, se on tehokasta liikuntaa. Mutta kun haluaisin saada kilot pois nyt enkä vasta ensi vuonna.

Lähettäjä: Sama 
Päivämäärä:   28.7.25 12:03:55

Täällätuli kilot tuplana takaisin. Laihutin vähän päälle kymmenen kiloa ja nyt 2 vuodessa painoa tullut 20 kiloa. 10 kilon kohdalla lopetin vaa'alla käynnin, kun masennuin. No vuoden tauon jälkeen kävin vaa'alla ja järkytyin, kun kiloja oli tullut vielä 10 lisää. Nyt otin ryhti liikkeen ja aion muuttaa elämän tapani. Aion päästä näistä kiloista eroon ja se varmasti vie sen 2 vuotta, mutta sitten vie. Mihinkään pikadieetille en ryhdy vaan haluan hyvän olon takaisin ilman syyllisyyttä eli elämäntavat remonttiin.

Päivämäärä:   28.7.25 12:12:34

Kiitos vertaistuesta.

En ole niin painava, että saisin niitä laihdutuslääkkeitä. Saan laihdutettua syömällä todella vähän (n. 1000 kcal), mutta heti kun alan syömään enemmän (1200-1700 kcal), paino alkaa nousemaan. Tuo vähäinen kalorimäärä tarkoittaa vaan niin pientä määrää/kevyitä ruokia, että siinä ruokavaliossa on todella vaikea pysyä.

Päivämäärä:   28.7.25 12:23:37

"En ole niin painava, että saisin niitä laihdutuslääkkeitä. Saan laihdutettua syömällä todella vähän (n. 1000 kcal), mutta heti kun alan syömään enemmän (1200-1700 kcal), paino alkaa nousemaan. Tuo vähäinen kalorimäärä tarkoittaa vaan niin pientä määrää/kevyitä ruokia, että siinä ruokavaliossa on todella vaikea pysyä."

Sepä se ongelma taitaa ollakin, syöt liian vähän ja kun lisäät ruokaa, keho varastoi kaiken. Ehkä varsinaista laihduttamista enemmän kannattaisi muuttaa elämäntapa aktiivisemmaksi, lisätä kasviksia sekä hiilareita? Hiilarien karttaminen ei ole pidemmän päälle järkevää laihduttamista.

T. se ikuisesti hoikka, joka harrastaa kestävyysurheilua, liikkuu 8-12 tuntia viikossa ja syö kuin hevonen mm. hiilareita

Lähettäjä: Cinnamonroll 
Päivämäärä:   28.7.25 12:30:52

Täälläkin yksi paisunut. Hävettää, mutta en anna sen voittaa ja itseni eristäytyä vaikka tekisi vaan mieli piiloutua. Tiedän, että se olisi mulle tuhon tie ja syöksisi masennukseen. Kilot on noussut suht hiljalleen crosfittiin hurahtamisen myötä, ruokahaluni on noussut liikunnan myötä ihan hurjasti verrattuna entiseen. Yksinkertaisesti annoskoot on olleet liian suuria, ei tekosyitä. Olen lyhyt, joten äkkiä näkyy muutokset painossa ja olen kyllä tajunnut lihoneeni. Mutta kun astuin pitkästä aikaa vaa’alle, niin lisääntyneiden kilojen määrä oli silti kova shokki. Sitten kun katsoin tarkemmin peiliin, niin tajusin että ei hitto miten paljon ihan oikeasti onkaan levinnyt. Kai sitä oli jotenkin sille itse sokeutunut kuitenkin. Vielä lukema sentään alkaa vitosella, mutta tässä pituudessa ja kehonrakenteessa olen jo nyt hyvinkin pullavassa kunnossa. Mieli koittaa mustua tästä, mutta samalla koitan ajatella, että tilanne ei tästä häpeän viitan alle piiloutumalla ainakaan parane. Pelkkä pullea on parempi kuin pullea & sosiaalisesti eristäytynyt.

Päivämäärä:   28.7.25 12:32:23

"T. se ikuisesti hoikka, joka harrastaa kestävyysurheilua, liikkuu 8-12 tuntia viikossa ja syö kuin hevonen mm. hiilareita"

Niin, helppo se on hudella kun oma kroppa toimii eri tavalla..

Päivämäärä:   28.7.25 12:42:05

.: Niin, en tiedä oonko jotenkin saanut kroppani sekaisin, mutta näin on ollut jo pitkään. Kyllä mä syön hiilareita, ihan normaalia ruokaa yritän syödä. Toki leipää tms ei tähän määrään kaloreita juurikaan mahdu. Ja liikun myös, toki en nyt kestävyysurheile, mutta 1-2h kävelyä päivässä ja pyöräilyä muutaman kerran viikossa.

Päivämäärä:   28.7.25 12:45:29

Kaikki lihoo, jos syö enemmän kuin kuluttaa.

Ehkä kannattaa pitää yks herkkupäivä viikossa, muutoin tiukan dieetin jälkeen lähtee lapasesta.

Lauantai on hyvä karkkipäivä.

Päivämäärä:   28.7.25 12:47:19

Hauskaahan tässä on se, että en juurikaan edes herkuttele. Ihan ruoalla oon kilot saanut.

Mutta niinhän se on, että liikaa olen syönyt.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.7.25 12:47:47

Cinnamonroll on joku 130 cm pitkä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.