Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Irtokoira lenkillä, mitä teet? OK

Lähettäjä: Hau 
Päivämäärä:   28.7.25 08:13:15

Meidän alueelle muutti hiljattain iso dobermanniristeytys, joka nyt jo muutamaan kertaan päässyt karkuun. Ilmeisesti jonkun päällekin käynyt. Omat lenkit tuohon suuntaan jää vähiin, mutta väkisin mietin mitä tehdä jos tuo tulisi vastaan. Omaa koiraa ei pysty syliin nostamaan turvaan.
Mitä teet, jos irtokoira lähestyy teitä aggressiivisena? Onko näin käynyt?

Re: Irtokoira lenkillä, mitä teet? OK

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   28.7.25 08:14:32

Tottakai soitat 112. Koirat pitää pitää kiinni. Aggressiivinen koira on syy soittaa heti jälkeen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.25 08:19:35

Karjun rumasti ja potkin soraa aggren silmille. Kerran vai kahdesti ollu tämmönen irtokoira, molemmilla kerroilla toimi.

Mutta muuten täällä viilettää irti kilttejä koiria tai koiria, jotka väistää ite, silloin kun joku koira on irti päässyt.

Lähettäjä: Hau 
Päivämäärä:   28.7.25 08:21:42

Ehdottomasti soitan 112 kunhan pystyn, mietinkin nyt tuota, että miten pitää irtokoira erossa itsestä ja omasta koirasta. Äänenkäyttö tulee ekana mieleen itselläkin, tuo soran potkiminen myös hyvä vinkki.

Lähettäjä: Joop 
Päivämäärä:   28.7.25 08:35:22

Huutanut oon ja jalalla estämällä oon tähän asti onnistunut. Oma koira puree varmasti jos vieras pääsee iholle. Jos tulisi aggressiivisesti päälle niin ainut tehtävissä oleva asia olisi yrittää enää pelastaa itseni välistä. Oma koirani on pelkoaggressiivinen susikoira, joka ei ole koskaan irti ja on minussa kiinni vyotäröllä olevassa vyössä.

Päivämäärä:   28.7.25 08:38:20

Hanki ensiavuksi turvasuihke, löytyy ihan hyökkäävän koirankin varalle ainakin ulkomaisista nettikaupoista.

Lähettäjä: _-_ 
Päivämäärä:   28.7.25 09:37:36

Olen käskenyt omat selän taakse ja siihen maahan ja sitten itse karjunut, huitonut remmeillä ja viime kädessä potkinutkin päälle pyrkivää koiraa.

Päivämäärä:   28.7.25 09:48:21

Viimeksi huusin, läimäisin liinan päällä (oltiin tulossa metsästä ja en ollut vielä vaihtanut lyhyempää hihnaa) suoraan päähän ja potkaisin, kun vieras yritti tulla omani päälle

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.7.25 09:58:00

Monta irtokoiraa kohdannut ja monessa koirasopassa ollut - maahan polkaisu on aina ollut se mikä saanut irtokoiran pysähtymään. Yhden kerran päässyt irtokoira iholle, ja sillon en ehtinyt reagoida kun tuli niin yllättäen.

Se maahan tomera polkaisu on oikeasti saanut hämmentävän hyvin jokaisen koiran niille sijoilleen :D Olen järkeillyt että ei ne saaliseläimetkään turhaan polje uhatessan maata. Koira tuntee tärinän. Yleensä siis ohjaan koiran ensin taakseni ja olen ihan rauhassa kunnes irtolainen päättää kokeilla pääseekö mun ohi. Silloin kova karjaisu, heität kädet levälleen ja polkaiset maahan niin että tekee kipeää. Toki hieman ujoa irtokoiraa ei tarvi niin kovaa säikäyttää jos osaa lukea tilannetta tarpeeksi ja voi vähän hellemmin sanoa että ei kiitos.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   28.7.25 10:16:16

Pesäpallomaila mukaan lenkille. Ei kai tuollaselta muuten puolustaudu.

Lähettäjä: mmh 
Päivämäärä:   28.7.25 11:05:20

Monta kertaa tulee irtokoiria vastaan täällä maalla, tähän mennessä juuri tuo soran potkaiseminen koiraa kohti ja tiukka "EI" on riittänyt. Jos joku agressiivisempi tulisi vastaan joka ei usko ihmistä, päästäisin koirani puolustautumaan ja mahdollisuuksien mukaan hihna kiinni vieraan koiran kaulaan ja polkaisee jalalla koiran hihnasta maahan. Omat koirat puree ja päästää irti käskystä, eli tappelu on ohi kun vieraan koiran saa kuriin. Pidän ylimääräistä hihnaa mukana ihan tätä varten.

Jostain syystä sakemannien, pittien ym. Omistajat ajaa autoilla metsätielle ja laskee siellä koiran irti. Eli irtokoiria, arvaamattomia sellaisia tulee ikävän usein vastaan. Onneksi hyvin pieni osa koirista kykenee hyökätä isosta paineesta huolimatta, eli kannattaa tekeytyä pelottavaksi niin koko tilanne luultavasti menee sillä ohi. Jos pippurisumute olisi laillinen, käyttäisin :D

Päivämäärä:   28.7.25 12:26:17

Clasulla myydään turvasumuttimia jotka on laillisia ja ei tarvi lupia.

www.clasohlson.com/fi/Turvasumutin-Bsafespray/p/36-6564

Sokaisee maalilla muttei aiheuta fyysisiä vahinkoja ja etäisyys jopa 4metriä.

Päivämäärä:   28.7.25 12:32:43

Meillä on usein luokse tullit pieni valkoinen fifi, joka säätää ja sättää jaloissa niin, ettei sitä millään erossa omasta koirasta. Oma koira puree varmasti. Kerran nostin fifin valjaista ilmaan ja pidin siinä, kunnes omistaja haki omansa. Huudan ja kiroan.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   28.7.25 12:36:24

Ensin yritän väistää ja vaihtaa suuntaa, jos näen irtokoiran. Jos ei auta, huudan usein "per#kele pois, tänne et tule saa#tana" niin lujaa kuin lähtee ja kaikki maailman kirosanat perään. Omaa koira yritän pitää tiukassa hihnassa selän takana. Jos mies on mukana, toinen ottaa oman koiran ja toinen heittäytyy pelottavaksi ja ajaa irtokoiraa pois.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.7.25 12:39:55

Harvemmin olen tavannut irtokoiria, mutta muutama kerran olen saanut napattua kiinni.
Annan koirien moikata rauhassa, ja siinä samalla saattaa sitten saada sen karkulaisen kiinni.

Omaa koiraa ei saa ikinä ottaa syliin jos irtokoira lähestyy, koska sinua vastenhan se koiraa hyppää, kun haluaa tutustua koiraasi.

Ehkä yksi koira tuhannesta tulee pahat mielessä päälle, varsinkaan jos et itse ala hysteeriseksi.

Lähettäjä: Xzzzz 
Päivämäärä:   28.7.25 12:52:37

Lisään vielä tuohon polkemiseen ja karjumiseen sekä käsien levittelyyn, että polkaiseva askel nimenomaan hyökkäävää koiraa kohti on ollut ihan tehokas äänenkäytön lisäksi.

Jos koirat pääsevät nenäkkäin ja vasta karvat pörrössä mittailevat, olen oma jalassa kiinni pyörinyt koira takaperin ympyrää. Tässä voisi toki potkaista aggrempaa koiraa, mutta näissä tilanteissa omistaja on ollut ihan lähellä ja jo kiireen vilkkaan tulossa omaansa hakemaan, joten on tarvinnut pelata vain hetki aikaa. Useamman oman kanssa ei tietysti oikein toimi

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   28.7.25 13:05:17

Minulla oli neljä pienehköä koiraa, joiden kimppuun tai iholle tuli toistakymmentä kertaa tahallaan irti päästettyjä koiria. Kääpiövillakoirasta noutajiin ja hirvikoiriin. Kaikki tulivat suoraan iholle/päälle, ei mitään "menen moikkaamaan ja haistelemaan" -tyyppistä. Siinä kun koitat pidellä neljää eläintä narussa ja toivoa ettei kukaan pääse hengestään tuntuu sekunnit aika pitkältä. Siinä ei ole kovin paljon aikaa kun irtokoira pihalta tai mistä vaan lähtee. Suurin osa oli näitä pihalle irti päästettyjä, tai auton ovesta omalla pihalla päästettyjä, jotka eivät tietenkään siellä pihalla tai missään pysy kun tiellä meneekin jotain mielenkiintoisempaa.

Ja todellakin nostan koiran syliin jos niitä olisi vain yksi. Neljää ei voi. Uhraanko pennun, vanhan, jonkun siitä väliltä..? Se on vain yksi ravistus ja pikkukoira on hengetön. Jep, oppi ne omatkin jossain välissä puolustautumaam. Siinä kun irrottelet neljää raivoavaa terrieriä kohteesta, mietiskelee taas mikä ihme siinä on että niitä koiria vaan ei voi oikeasti pitää kiinni..? (Sen lisäksi että saat haukut siltä päälle käyvän irtokoiran omistajalta, kun siihen ehti purrakin kiinni narussa oleva koira..?)

Lähettäjä: Ano 
Päivämäärä:   28.7.25 13:15:18

Kävelen poispäin irtokoirasta. Jos tulee malikan (tai minun) päälle, niin tietää tulleensa. Harva noista irtorekuista tulee, kunhan uhoavat metrin päästä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.