Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oman puhelimen räplääminen työaikana

Lähettäjä: kddj 
Päivämäärä:   27.7.25 14:37:06

Täällä usein hoetaan, että omaa puhelinta ei saa käyttää työaikana.

Aiemmassa työssäni sain usein valitusta siitä, että räplään omaa puhelintani työaikana. Ja aina vastasin valittajille saman:
"Minulla ei ole työpuhelinta joten pomo laittaa minulle työvuorot omaan puhelimeeni ja kyselee milloin voin olla töissä. Minun pitää vastata heti eikä vasta ylihuomenna. Jos jotakuta vtuttaa se, että pomoni laittaa minulle työvuorokyselyjä kesken työvuoroni, niin valittakaa hänelle, ei minulle. Olen tarvittaessa töihin kutsuttava, en vakkari enkä edes kuukausipalkalla."

Jotkut ihmiset valittivat minulle lähes päivittäin, ja jotkut jopa laittoivat kirjallisia valituksia pomolleni. Sanoin pomolleni, että vastaa niihin valituksiin, että minä vastaan sinulle, kun sinä tekstaat ja soittelet minulle kesken työvuoroni.

On se kumma, että joitakin kyylätään jatkuvasti.

Nykyään minulla on työpuhelin, jossa on kaksi sim-korttipaikkaa, ja usein pidän vain sitä mukanani, joten siinä on sekä oma että työpuhelimen sim-kortti. Ja silti, vaikka hoitaisin työasioita, valittaa moni siitä, että räplään omaa puhelintani. Vaikka meidän porukasta varmaankin joka toinen tekee samoin kuin minä, eli käyttää vain työpuhelinta. Tähänkin on pomon lupa.

Mikä vttu joitakin vaivaa? Mistä heille maksetaan, kun eivät tee töitä vaan ehtivät valittaa kollegoistaan koko ajan?

Re: Oman puhelimen räplääminen työaikana

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   27.7.25 14:38:50

Sanoiko se pomo niille?

Myös hoitajat saavat valituksia, kun räpläävät kännyköitä ruokailuhuoneessa tai käytävällä. Niin, ihan töitään tekevät.

Päivämäärä:   27.7.25 14:54:28

Edellisen työpaikan pomo oli vähän sellainen juujuu-tyyppi, mutta kun tarpeeksi monta kertaa hänelle siitä sanoin ja valittajille kaakatin, niin kyllä se motkotus ja valitukset vähän vähenivät. Mutta ei se kyllä loppunut.

Kaikillahan ei todellakaan ole työpuhelimia. Meilläkin siinä aiemmassa työpaikassa oli kaksi työpuhelinta, jotka kiersivät henkilöltä toiselle, eli ei ollut jokaisella työpuhelinta ja sekin oli sellainen kapulamallinen, ei älypuhelin. Ja montaa kertaa vuosien varrella sellainen työpuhelin ei minun taskuuni eksynyt.

Nykyisessä työssä on firman puolesta älypuhelin, koska yhteyttä pidetään ja tiedotetaan paljon sähköpostilla, joten on velvollisuus pitää puhelinta mukana ja lupa käyttää siinä omaa sim-korttia. Ja vaikka työvuoro alkaisi klo 8, voi tulla jo kuuden jälkeen puhelu, että nyt välittömästi työpaikalle. Ja työntekijä on tuolloin saatava kiinni. Toki tämä näkyy palkassa sitten.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.7.25 15:08:36

No ilman muuta puhelinta pidetään mukana kun on päivystysvuoro, ei kai tuossa kenellekään voi olla mitään epäselvää. Kai olet selittänyt työkavereille että sinulla on päivystys joten siksi puhelin on koko ajan käytössä?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   27.7.25 15:11:36

Samaa meinasin kirjoittaa kuin tähti, jos teet jotain päivystysluonteista niin sano niille länkyttäjille se. Jos pomo vaatii että olet tavoitettavissa koko ajan niin se on täysin ymmärrettävä syy päivystää puhelinta.

ps. toivottavasti saa myös päivystyskorvauksen jos olet tavoitettavissa töihin kaksi tuntia ennen työvuoron alkua, tarvittaessa työhön kutsuttava ei tarkoita sitä että sun pitää päivystää ilmaiseksi

Lähettäjä: duunari 
Päivämäärä:   27.7.25 15:12:04

No mulla ei edes normaalisti ole ketään sellaista lähistöllä, joka näkisi ja havainnoisi että räpläänkö sitä puhelinta vai en. Prosessin valvojana millään muulla ei ole väliä kuin sillä että prosessi toimii ja pyörii häiriöttä ja se miten tähän lopputulokseen päästään on täysin sivuseikka (kunhan noudatetaan tietysti lakeja yms.) Voin siis käytännössä räplätä sitä vaikka 7,5h työpäivästä jos huvittaa samalla kun pidän silmällä näyttöjä, kunhan se kriittinen 0,5h oikeaa työtä tulee suoritettua ajallaan ja tarkasti.

Päivämäärä:   27.7.25 15:15:43

Meidän tiimiin kuuluvilla on kaikilla ihan sama tilanne kuin minullakin, eli ovat kyllä tietoisia siitä, että lomien ulkopuolella pitää olla aika hyvin tavoitettavissa. Mutta kun sitä valitusta tulee työvuorojen aikana, kun katson esim. sähköpostia tai vastaan johonkin sellaiseen, tai viestittelen pomon tai kollegan kanssa työasioista. En tiedä mitä aivovikaisia nuo valitajat oikein ovat.

Eikä kukaan tai mikään kiellä omalla puhelimella viestittelyä työaikana, kunhan se ei estä työntekoa. Monilla on perhettä, lapsia, puoliso, lemmikkejä, joihin liittyen tulee viestiteltyä ja soiteltua jonkun kanssa, mutta vain harvalle valitetaan siitä, että kaivaa puhelimen esiin työaikana. Vaikka sen kaivaisi ihan työasioissa esiin.

Lähettäjä: er 
Päivämäärä:   27.7.25 15:18:45

No kyllä esimerkiksi monissa aspa-hommissa on sääntö, että omaa puhelinta käytetään tauolla, ei työajalla. Eihän se nyt työtä estä jos vaikka kassahenkilö puhuu puhelimeen omia asioitaan palvellessaan asiakkaita mutta onhan se aika epäkohteliasta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.25 15:29:20

Mä käytän omassa työssäni paljon googlea ja tykkään käyttää sitä omalla puhelimella vaikka työluurikin on. Omassa on nopeampi netti eikä tarvitse odotella tiedon löytymistä. Välillä etsin sillä omalla puhelimella tietoa myös asiakkaille, ja esittelen heidän kysymyksiinsä vastaamista auttavaa sovellusta jonka olen monen mummonkin puhelimeen asentanut työajalla :D

Onneksi meillä ei kukaan kyttää puhelimen käyttöä enkä ole valituksiakaan asiasta kuullut. Toki moni varmaan leimaa minut töissä nähdessään sellaiseksi puhelimeen liimaantuneeksi nuoreksi aikuiseksi, mutta leimatkoot. Kyllähän se välillä varmasti ulkopuolisen silmään siltä näyttää että omia juttuja puhelimella tehdään.

Päivämäärä:   27.7.25 15:31:15

Meillä ei siis juurikaan ole mitään päivystysvuoroja, vaan työn luonne on sellainen, että töihin saattaa joutua lähtemään tai sieltä päästä pois ihan eri aikoihin kuin mitä työvuoroihin on merkitty.

Ja kyllä kirjoitin jo, että nuo poukkoilut näkyvät sitten palkassa. Ja meillä lukee työsopimuksessa että välillä voi joutua poukkoilemaan ja olemaan tavoitettavissa työaikojen ulkopuolella, mutta tästä maksetaan automaattisesti lisä joka kuukausi, vaikka mitään ei tarvitsisikaan tehdä työaikojen ulkopuolella. Ja sitten jos menee sen tietyn automaattisesti maksettavan yli, niin siitä maksetaan vielä erikseen lisät.

Toistan vielä:
"Toki tämä näkyy palkassa sitten."

Mutta aiheena ei nyt ole palkka vaan turhasta valittavat kollegat, oli työpaikka mikä vain. Näitä on siis kuulemma muillakin ja muilla aloilla kuin missä itse olen työskennellyt. Joitakin kytätään ja kyylätään, vaikka toimivat ihan työsopimuksen mukaan.

Esim. aiemmassa työpaikassani Maija, omasta mielestään pikkupomo valitti aina kun Mirkku on aamutauolla puoli tuntia ja vielä lounastauollakin puoli tuntia. Lisäksi Mirkku kuulemma valittaa turhasta, kun valittaa että työtehtäviin X on annettu liian vähän aikaa tai että työtehtävät Y on huonosti organisoitu ja ne kannattaisi ennemmin tehdä tavalla Ö.

Vaikka monta kertaa sanoin, että työsopimuksessa lukee, että palkkaan kuuluvat tauot on 2 x 30 minuuttia joista toinen lounastauko ja toinen kahvitauko, tai 2 x 15 min kahvitauot ja 30 minuutin lounastauko, niin silti hän valitti vain siitä, että "Mirkku lojuu tauolla liian kauan". Vaikka oli ihan sallitun määrän! Ja vaikka sanoin, että minä olen aamukahvitauolla aina puoli tuntia ja lounastauolla 45 minuuttia eikä pomoa haittaa yhtään* kun työni saan kuitenkin tehtyä, niin silti Maija valitti siitä Mirkusta. Meillä kaikilla siis samat tauot merkitty työsopimukseen, ei ollut eri henkilöillä eri ajat.

Ja vaikka Maija itse tupakoi ja ramppasi tupakalla vähän väliä pitkin päivää, niin valitti, kun Mirkku käy aina tupakalla, vaikka Mirkku ei edes tupakoinut.

Ja vaikka minä vastasin Maijan valitukseen, että Mirkku valittaa ihan aiheesta ja olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä, niin hän vastasi aina hölmistyneenä "aijaa... :O", ja taas viimeistään parin päivän päästä haukkui Mirkkua, kun Mirkkua ärsytti huonosti organisoidut työtehtävät. Vaikka se Mirkku valitti ihan aiheesta ja meistä kollegoista ainakin viisi oli Mirkun kanssa ihan samaa mieltä, ja olimme siitä pomolle antaneet palautettakin ja sanoimme myös tuolle Maijallekin aina ihan suoraan, kun Mirkkua haukkui.

* Pomo oli täysin tietoinen siitä, että lorvin lounastauolla liian kauan, koska oli usein kanssani samaan aikaan tauolla ja kaatoi minulle vain lisää kahvia, kun aioin lähteä takaisin töihin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.25 15:33:42

Kyllä minä käytän omaa puhelintani työajalla ja saatanpa vaikka tiktokkejakin katsella. Ja olen vielä sairaanhoitaja!! Toki teen vastaanottotyötä ja joskus vastaanottojen välissä on ylimääräistä aikaa. Silloin varsinkin, jos potilaat jättää tulematta, niin on hyvin aikaa selata tiktokkia.

Lähettäjä: duunari 
Päivämäärä:   27.7.25 15:42:15

"Mä käytän omassa työssäni paljon googlea ja tykkään käyttää sitä omalla puhelimella vaikka työluurikin on. Omassa on nopeampi netti eikä tarvitse odotella tiedon löytymistä. Välillä etsin sillä omalla puhelimella tietoa myös asiakkaille, ja esittelen heidän kysymyksiinsä vastaamista auttavaa sovellusta jonka olen monen mummonkin puhelimeen asentanut työajalla :D"

Tää on muuten hyvä huomio, itsekin tarvitsee silloin tällöin jotain googlettaa ja totta kai teen sen omalla puhelimella, kun se kerran taskussa kuitenkin on ja osaan sitä muitta mutkitta käyttää, toisin kuin firman puhelimella. Eipä ole tullut koskaan mieleenkään vaatia erillistä korvausta oman puhelimen käytöstä työajalla...

Lähettäjä: sh 
Päivämäärä:   27.7.25 15:53:13

Meillä aamuvuorossa 3 hoitajaa, illassa kaksi ja yössä yksi. On kolme työluuria joista yksi ns. ykkösluuri joka aina vuoron vastaavalla. Välillä pitää muistuttaa että ottakaapa työpuhelinki taskuun . Peruskäytäntö on että tauoilla voi omaa puhelinta plärätä ja tietenkin jos pakottava tarve olla tavoitettavissa oma luuri voi olla mukana. On kyllä joutunut puuttumaan että muka istutaan tietokonnella ja käytännössä sitä omaa luuria räplätään. Ongelma ei ole vain nuorilla pahimpia on keski-ikäiset jotka myös isoon ääneen puhuvat yksityispuheluita toimistossa niin ja kahvihuoneessakin. Koitappa siinä nollata päätä tauolla kun toinen kaakattaa .

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.7.25 15:57:17

Miten hemmetin paljon sä sitä puhelinta oikein räpläät jos kerta muut jatkuvasti valittaa, vaikka käyttävät itsekin sitä työasioita. Veikkaan että se sun puhelin hinkkaus on jatkuvaa ja työtä häiritsevää.

Päivämäärä:   27.7.25 16:04:32

Meillä ei todellakaan makseta mitään korvausta oman puhelimen käytöstä, koska kaikilla on työpuhelimet, joita saa käyttää myös oman sim-kortin kanssa. Eikä kukaan ole kieltänyt googlettamasta tai soittamasta asioita firman puhelimella/liittymällä. Mutta minullakin on se tilanne, että omassa liittymässäni on nopeampi netti, joten jos tarvitsen tehokasta kaistaa, niin saatan käyttää sitä. Harvoin näitä kyllä tulee. Ja omassa liittymässäni on rajatonta kaikki, joten ei ole tarvetta säästellä sitä.

Minulla sekä oma puhelin että firman puhelin on ihan päteviä samsungeja, eli osaan käyttää molempia, eikä firman puhelin edes ole mikään halpa köpö. Nyt lomalla tietenkin on ollut oma puhelin käytössä ja firman puhelinta en juurikaan ole aukonut. Jonkin verran katsonut mitä on meneillään, mutta ihan vain huvin vuoksi.

Lähettäjä: Sissi 
Päivämäärä:   27.7.25 16:22:54

Itse olen kotihoidossa ja kuulen valitusta että räplään puhelinta. No ihan työpuhelinta vaan. Sillä avataan asiakkaan ovi, kirjataan itsemme sisään käynnille, luetaan mitä tehdään/mitä on viimeksi kirjattu, kirjataan itse ja kuitataan itsemme ulos käynniltä. Ja kaikki tämä pitää tehdä asiakkaan luona joten kyllä, joudun räpläämään sitä puhelinta. Mutta en omaani käytä kuin harvoin jos pitää joku asia tarkistaa niin omasta se on helpompaa kuin työluurista.
Joku joskus valitti meidän esimiehelle kun istutaan autossa ja räplätään puhelinta, siis paikalla olevassa autossa. Joo joskus pitää katsoa sitä karttaa mihin pitää ajaa (ja käytän usein oman puhelimen navia koska se parempi kuin työluurissa) tai jos on ihan uusi asiakas minulle niin luen vähän autossa että mikä tyyppi on.
Ikävä kyllä iso osa myös kotihoidon työstä on siellä puhelimessa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.7.25 16:39:23

Olen sh ja käytän myös omaa luuria työpäivän aikana. Onneksi työyhteisö on tätä päivää, ja ymmärtää ettei maa tai laitos kaadu siihen, että välillä näprää kännykkää. Tämän lisäksi taskussa saattaa olla oman puhelimen lisäksi kolme muuta kännykkää, joilla hoituu nykyaikainen sairaanhoitajan työ.
Onneksi olen riittävän pätevä valitsemaan työnantajani. Ei tarvitse kaikkea pikkuasioista mussuttavia kyrpiä nöyristellä.

Päivämäärä:   27.7.25 16:57:42

Ei minulla yksikään pomo ole puhelimen käytöstä urputtanut, vaan kollegat. Tai ihan vain eri tiimissä olevat, joiden kanssa pyörimme samoissa tiloissa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.