Lähettäjä: kddj
Päivämäärä: 27.7.25 15:31:15
Meillä ei siis juurikaan ole mitään päivystysvuoroja, vaan työn luonne on sellainen, että töihin saattaa joutua lähtemään tai sieltä päästä pois ihan eri aikoihin kuin mitä työvuoroihin on merkitty.
Ja kyllä kirjoitin jo, että nuo poukkoilut näkyvät sitten palkassa. Ja meillä lukee työsopimuksessa että välillä voi joutua poukkoilemaan ja olemaan tavoitettavissa työaikojen ulkopuolella, mutta tästä maksetaan automaattisesti lisä joka kuukausi, vaikka mitään ei tarvitsisikaan tehdä työaikojen ulkopuolella. Ja sitten jos menee sen tietyn automaattisesti maksettavan yli, niin siitä maksetaan vielä erikseen lisät.
Toistan vielä:
"Toki tämä näkyy palkassa sitten."
Mutta aiheena ei nyt ole palkka vaan turhasta valittavat kollegat, oli työpaikka mikä vain. Näitä on siis kuulemma muillakin ja muilla aloilla kuin missä itse olen työskennellyt. Joitakin kytätään ja kyylätään, vaikka toimivat ihan työsopimuksen mukaan.
Esim. aiemmassa työpaikassani Maija, omasta mielestään pikkupomo valitti aina kun Mirkku on aamutauolla puoli tuntia ja vielä lounastauollakin puoli tuntia. Lisäksi Mirkku kuulemma valittaa turhasta, kun valittaa että työtehtäviin X on annettu liian vähän aikaa tai että työtehtävät Y on huonosti organisoitu ja ne kannattaisi ennemmin tehdä tavalla Ö.
Vaikka monta kertaa sanoin, että työsopimuksessa lukee, että palkkaan kuuluvat tauot on 2 x 30 minuuttia joista toinen lounastauko ja toinen kahvitauko, tai 2 x 15 min kahvitauot ja 30 minuutin lounastauko, niin silti hän valitti vain siitä, että "Mirkku lojuu tauolla liian kauan". Vaikka oli ihan sallitun määrän! Ja vaikka sanoin, että minä olen aamukahvitauolla aina puoli tuntia ja lounastauolla 45 minuuttia eikä pomoa haittaa yhtään* kun työni saan kuitenkin tehtyä, niin silti Maija valitti siitä Mirkusta. Meillä kaikilla siis samat tauot merkitty työsopimukseen, ei ollut eri henkilöillä eri ajat.
Ja vaikka Maija itse tupakoi ja ramppasi tupakalla vähän väliä pitkin päivää, niin valitti, kun Mirkku käy aina tupakalla, vaikka Mirkku ei edes tupakoinut.
Ja vaikka minä vastasin Maijan valitukseen, että Mirkku valittaa ihan aiheesta ja olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä, niin hän vastasi aina hölmistyneenä "aijaa... :O", ja taas viimeistään parin päivän päästä haukkui Mirkkua, kun Mirkkua ärsytti huonosti organisoidut työtehtävät. Vaikka se Mirkku valitti ihan aiheesta ja meistä kollegoista ainakin viisi oli Mirkun kanssa ihan samaa mieltä, ja olimme siitä pomolle antaneet palautettakin ja sanoimme myös tuolle Maijallekin aina ihan suoraan, kun Mirkkua haukkui.
* Pomo oli täysin tietoinen siitä, että lorvin lounastauolla liian kauan, koska oli usein kanssani samaan aikaan tauolla ja kaatoi minulle vain lisää kahvia, kun aioin lähteä takaisin töihin.
|