Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hautajaiset ilman muistotilaisuutta

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   27.7.25 10:31:21

Puolisoni äiti ei ollut elämänsä viimeisinä vuosina yhteydessä sukuunsa. Puolisolleni hänen koko sukunsa on vieras. Minulle pelkkä siunaustilaisuus sopii, muistotilaisuus on aika se ja sama.
Onko sinusta sopivaa järjestää pelkkä siunaustilaisuus ja uurnan lasku sitten myöhemmin. Kaikki ilman sukulaisia.

Re: Hautajaiset ilman muistotilaisuutta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.25 10:34:47

On täysin sopivaa. Jos ei ole ollut eläissään yhteydessä, niin tuskin tämä haudattava olisi itsekään sitten hautajaisiinsa välittänyt näitä vieraita sukulaisiaan kutsua.

Päivämäärä:   27.7.25 11:13:35

Saa järjestää juuri niinkuin haluaa. Mikään pakko ei ole pitää muistotilaisuutta. Ei edes sitä siunaustilaisuutta.

Päivämäärä:   27.7.25 11:18:46

Siunattu hiljaisuudessa/lähimpien läsnäollessa on ihan yleinen tapa järjestää pienet hautajaiset ja usein näkee tuon maininnan kuolinilmoituksessa (jota sitäkään ei ole milään pakko julkaista). Eikä tarvita muistotilaisuutta ellei sitä haluta järjestää.

Lähettäjä: ösodbfhawoeuög 
Päivämäärä:   27.7.25 11:26:18

On täysin sopivaa. Mun äidin siunaustilaisuudessa oli tasan mun mies ja meidän 3 lasta. Äidillä oli altzheimer viimeiset kolme vuotta ja ei tietenkään ollut yhteydessä ystäviin ja sukuun.
En ois jaksanut mitään muuta.

Lähettäjä: Key West 
Päivämäärä:   27.7.25 13:53:24

Sukulaiset saattavat haluta saattaa häntä viimeisellä matkalla, vaikka yhteys onkin katkennut. Välittäisisin tiedon heille siunaustilaisuuden ajasta ja paikasta. Muistotilaisuutta ei ole pakko järjestää, tai sitten juotte vain kahvit päälle.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   27.7.25 13:55:41

Ei kaikille pidetä sen paremmin siunaus- kuin muistotilaisuuttakaan.

Niin tehdään, minkä parhaaksi näkee.

Päivämäärä:   27.7.25 13:59:07

No mitä se puoliso on mieltä? Ilmottaisin sukulaisille siunaustilaisuuden ajankohdan niin saavat itse päättää haluatko olla paikalla siunaamassa. Muistotilaisuutta ei ole mikään pakko järjestää, ei siinä ole mitään sopimatonta. Itse olen ollut hautajaisissa, joissa oli alle kymmenen henkeä ja sen jälkeen mentiin lesken kotiin kahvittelemaan ilman pappia. Eli periaatteessa muistotilaisuus oli, mutta saa jättää järjestämättäkin.

Päivämäärä:   27.7.25 13:59:24

Jos ihmiset eivät ole halunneet pitää yhteyttä eläessään, ei heitä tarvitse kutsua. Jos haluaa saattamaan toista, kannattaa hoitaa välit kuntoon. Itselle ainakin suru on sen verran yksityinen asia, että en halua olla tuntemattomien ympäröimänä. Varsinkaan, jos nämä tuntemattomat ei edes ole olleet omaiseni läheisiä.

Lähettäjä: bb 
Päivämäärä:   27.7.25 15:01:16

Ei ole sopivaa!

Vaikka viime vuosina ei olisikaan pidetty yhteyttä, siellä on sukulaisia jotka ovat lapsuudesta asti kasvaneet hänen kanssaan, ja muistoja sekä yhdessä vietettyä aikaa on aikaisemmilta vuosikymmeniltä vaikka kuinka. Tosi surullista jos ei ole tilaisuutta kokoontua yhteen näistä puhumaan, ja häntä tältä ajalta muistelemaan.

Oletteko laiskoja vai itsekkäitä? Jos sitä sukua kerran on olemassa niin miksi oman maan tärkeimmistä juhlaperinteistä ei pidettäisi kiinni ja niitä vaalittaisi.

Kannattaisi muutaman sukulaisen mielipidettä kuulla asiassa eikä tehdä tuollaisia vainajaa epäkunnioittavia ratkaisuja, joita ei voi enää korjata.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.