Lähettäjä: siissi
Päivämäärä: 26.7.25 14:57:48
Miksi teillä on puutasot keittiössä kun niitä ei ole keittiöön tarkoitettu kun menevät vedestä pilalle?
Miksi siivoat keittiötä miehen jäljiltä kun hän sotkee sen 2 minuutin päästä uudelleen? Laita mies siivoamaan keittiö vuorollaan. Rätti on tossa ja kihveli/imuri tossa.
Pussit on hankalia. Laita tavarat kaappeihin ennemmin laatikoihin, kuten irtokarkkilaatikot tai joku muu, missä on riittävän korkeat reunat, ettei tavarat putoile ulos. Koko laatikko on helppo nostaa alas ja laittaa kaappiin takaisin. Opetat miehelle tämänkin liikkeen. Ja vaadi miestä laittamaan tavarat omille paikoilleen ja pois lapsen ulottuvista. Kannattaa opetella se nyt eikä vasta sitten kun lapsenne on oppinut kävelemään ja repii kaiken alas ja tunkee suuhun.
Mitä mies vastasi, kun jälleen kerran jouduit avaamaan koneen luukun kun se oli taas kiinni? Laita mies putsaamaan kone joka kerta kun se haisee kamalalta, äläkä sinä ole aina sammuttelemassa tulipaloja.
Hanki oma remmi jota koiran kanssa käytät ja pidä se miehen ulottumattomissa. Anna miehen itse käyttää sitä remmiä, jonka jättää mihin sattuu. Ja jos kysyy sinulta, missä remmi on, niin vastaa "Siellä mihin itse sen viimeksi jätit. Mene etsimään ja etsi niin kauan että löytyy, minä en sinun jälkiäsi siivoa".
Älä tee asioita miehen jäljiltä vaan laita hänet itse tekemään ne. Kysy mieheltä, mitä mieltä hän olisi, jos hän joutuisi kaikkia tavaroitaan etsimään joka paikasta. Jos sanoo, ettei häntä haittaa, niin sitten siirrä hänen tavaransa mihin sattuu väärille paikoille ja laita hänet etsimään missä ne on. Hammasharja kumisaappaan sisälle, kaikki sukat ja bokserit pitkin asuntoa, telkkarin kaukosäädin siivouskaappiin, miehen puhelin keittiön vetolaatikkoon, kengät pitkin poikin kämppää niin että vasen kenkä on eri paikassa kuin oikea kenkä, jne. Jos hän ihmettelee, niin sano, että häntähän ei haittaa että tavarat on missä sattuu ja niitä joutuu etsimään.
Kai tajuat, että jonkuin pitää se teidän lapsennekin opettaa tavoille ja se jää sinun vastuullesi. Eli kannattaa laittaa se mies ottamaan vastuuta nyt, että hän kykenee lapsellekin olemaan mallina ja opettajana. Toki siinä vaiheessa kun lapsi tekee itse, olette jo eronneet, jolloin tilanne on vielä vaikeampi, koska vuoroviikoilla lapsi saa elää miehen luona kuin paska pellossa ja sinun on entistä vaikeampi saada hänet oppimaan tavoille, kun hän vastaa kaikkeen "Ei isänkään luona tarvitse". Joten puutu asiaan jo nyt.
Mitä miehen vanhemmat ovat sanoneet, kun olet heille kertonut, ettei miehesi osaa ja opi edes perusasioita kodinhoidosta? Eikö häntä ole kotona opetettu ollenkaan ja vaadittu mitään, vai ovatko vanhemmat luovuttaneet hänen ollessa 6-vuotias, kun hän oli vain täysin toivoton tapaus?
Miksi ylipäätään olet muuttanut yhteen ja pariutunut miehen kanssa, joka ei mitenkään sovi sinulle?
Mikään nepsy näpsy ABCD-diagnoosi ei ole tekosyynä sille, ettei mikään perusasia onnistu. Se voi olla syy, että moni asia on hankala, muttei ole syy jättää päivästä toiseen tekemättä tai tehdä päin persettä.
Sain itse ADHD-diagnoosin yli kolmekymppisenä mutta minut on jo lapsesta asti opetettu pitämään huolta tavaroistani. Ja osasin ja osaan sen paremmin kuin ei-nepsy siskoni. Joudun näkemään enemmän vaivaa ja perusasiat kuormittavat minua paljon, mutta ei se silti ole tekosyy jättää tekemättä tai tehdä miten sattuu.
|