Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suun ympärys muuttuu valkoiseksi

Lähettäjä: Gio 
Päivämäärä:   25.7.25 18:46:53

Minulla on alkanut ilmestyä kasvoihin valkoinen ikään kuin rengas suun ympärille, erityisesti kun hikoilen tai urheilen. Tätä ei ole tapahtunut minulle ennen, vaikka harrastan lajeja joissa hiki lentää. Juostessa normaalistikin saan kyllä helposti itselleni punaisen naaman, mutta nyt minulla on noin parin viikon ajan ollut treenatessa punainen naama muuten, paitsi suun ympärys ja huulet muuttuu ihan valkoisiksi. Ja tuo valkoisuus tosiaan kestää treenin jälkeenkin kasvoilla hyvän tovin ja on räikeästi erottuva. Ei peity edes meikillä. Esim tallilla on minua jo ilkuttu tästä, sen verran silmiin pistävä tuo on jo muidenkin silmiin… Sitten omia aikojaan väri taas palautuu normaaliksi. Eikä aina edes liity treenaamiseen, koska esim juuri äsken peilistä huomasin saman värimuutoksen ilmestyneen naamaani (toki ei nyt yhtä räikeästi erotu kuin kasvojen treenin seurauksena punottaessa), vaikka minulla on välipäivä treenistä. Vähän ehkä nyt heikko olo kun tullut syötyä huonosti, mutta ei minulla se ennen ole tällaista tehnyt eli en usko liittyvän tähän.
Ihossani ei muuten ole mitään ongelmia tai muutoksia, pelkästään tullut tämä outo värin vaihtelu.
Onko kokemusta vastaavasta? Mistä johtui ja ennen kaikkea miten olette päässeet eroon?

Re: Suun ympärys muuttuu valkoiseksi

Lähettäjä: Häh 
Päivämäärä:   25.7.25 18:52:27

Normaalisti tommonen tulee jos on pyörtymässä tai kuolemassa

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   25.7.25 18:53:54

Kannattaa käydä lääkärissä, ettei olisi jotain verenkierto ongelmaa tms sellaista. Ehkä jotain sydänperäistä.

Päivämäärä:   25.7.25 19:03:05

LähettäjäHäh
Päivämäärä25.7.25 18:52:27

Normaalisti tommonen tulee jos on pyörtymässä tai kuolemassa

Okei ihan pakko sanoa ihan heti, että tämä ei ollut sellainen vastaus mitä odotin ensimmäiseksi saavani… :O Ajattelin, että ehkä tulee jotain ihorasvasuositusta tms, mutta tällainen nyt ei tullut mieleenkään, huh :|

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.7.25 19:15:40

No ei tuo rasvailemalla ole autettavissa, jos huulista lähtee väri. Jonkinlaista verenkiertohäiriötä epäilen minäkin.
Yleensä tosiaan huulet menee valkoiseksi kun on pyörtymäisillään, kuolevasta en tiedä, en ole ikinä nähnyt kuolevaa ihmistä.

Lähettäjä: lakana 
Päivämäärä:   25.7.25 19:20:06

Sinua pelottaa tai on ahdistusta. Tai mahakipu.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   25.7.25 19:21:32

On sulla hengästymistä, väsymistä tai muita oireita? Menisin kyllä ehdottomasti lääkäriin poissulkemaan sydänongelmat.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.25 19:23:57

Lääkäriin. Saattaisin jopa soittaa päivystykseen ja kysyä sieltä mielipidettä asap.

Päivämäärä:   25.7.25 19:26:18

Happi loppuu. Suosittelen lääkäriä.

Lähettäjä: Ebba 
Päivämäärä:   25.7.25 19:45:35

Olen joskus nähnyt salilla jonkun iäkkäämmänpuoleisen ihmisen vetävän niin äärirajoille, että muu naama on ollut tummanpunainen ja suunympärys valkoinen. Ajattelin että ponnistelun aiheuttaman verenpaineen nousun aiheuttama muutos.

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   25.7.25 20:40:42

Kun oire on uusi, niin kannattaa tutkituttaa kyllä.

Lähettäjä: reppu 
Päivämäärä:   25.7.25 21:23:10

Minulla kävi noin usein teininä, kun verenpaine oli alhainen ja urheilin. Yleensä jos niin kävi, niin oli kyllä muutenkin vähän heikko olo.

Jos tuo oire on sinulle kerta uusi, niin kyllä lääkäri on ihan oikea osoite.

Päivämäärä:   25.7.25 21:27:28

Lähettäjä: M
Päivämäärä: 25.7.25 19:21:32

On sulla hengästymistä, väsymistä tai muita oireita? Menisin kyllä ehdottomasti lääkäriin poissulkemaan sydänongelmat.

No itse asiassa kun mietin, niin tosi väsynyt olen kyllä ollut tässä. Olen ajatellut vaan, että helle vetelöittää oloa. Mutta en ole todellakaan osannut ajatella, että sillä voisi olla tähän joku yhteys. Täytyypä nyt ihan tarkkailla oloa ajatuksen kanssa.
Ja nimimerkille lakana: en kyllä mielestäni ole ollut tässä ahdistunut tai pelokas enkä kokenut mahakipuja.

Päivämäärä:   25.7.25 21:33:19

Voisit hankkia verenpainemittarin.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   25.7.25 22:27:00

Nuo oireet voi oikeasti viitata sydänvikaan. En jäisi seurailemaan vaan hakeutuisin lääkäriin lähiviikkoina (työterveyteen tai yksityiselle pääsee varmaan jo ensi viikolla). Jos on esim. sydämen vajaatoimintaa niin olisi hyvä saada seurantaan ja lääkitys mahdollisimman nopeasti.

Ot, muistatteko kun täällä joku jonkin aikaa sitten kertoi kummallisesta pyörtymisestä ja oireista. Hakeutui sitten hoitoon kun täällä porukka huolestui ja painosti tosissaan. Itse olisi jäänyt kotiin. Löytyi aivokasvain.

Lähettäjä: Mokkula 
Päivämäärä:   25.7.25 22:57:31

Mulla samaa, en tiedä mistä johtuu mutta mulla on todella matalat hemoglobiini ja ferritiini arvot sekä matala verenpaine. Epäilen että johtuu itsellä siitä. Tiedätkö sinun rauta arvoja? Entä verenpainetta?

Lähettäjä: Pella 
Päivämäärä:   25.7.25 23:01:51

Joo, töissä sairaanhoitajana tuollaista useasti nähnyt piakkoin kuolevalle ihmisellä.. Kuoleman renkaaksi kutsutaan.

Lähettäjä: Hertta 
Päivämäärä:   26.7.25 07:56:43

Minulla on sydämessä vikaa ja sydämeni käydessä ns heikolla minulle käy tuota samaa. Yleensä mukana tulee myös juurikin lisääntynyt väsymys. Joskus myös saatan pyörtyä sen jälkeen kun naama muuttaa väriä, jopa ilman mitään ennakoivaa huonoa oloa. Valkoinen suunympärys on mulle siis merkki siitä, että on akuutti tarve hakeutua lääkäriin ja säätää lääkkeitä - sydämelläni on hätä. Kun homma on hoitotasapainossa ja sydän käy kuten pitääkin, niin rengasta ei tule vaikka kuinka rehkisi. Lämpimästi ja vakavasti kyllä suosittelen pian hakeutumaan lääkäriin, erityisesti kun oire on uusi!! Ja mittaavan myös verenpaineita ja seuraile pulssia. Ota tuo mieluummin liian vakavasti, kuin jätä välittämättä.

Lähettäjä: markki 
Päivämäärä:   26.7.25 09:19:48

Miksi täällä pelotellaan ihmisiä? Kunhan ihmettelen..

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   26.7.25 10:53:57

Mulla tulee tuollasia sairauden takia toisinaan, ja siihen liittyy aina huonovointisuus. Ja kyllä, tajunnanmenetys on yleensä silloin tosi lähellä. Lääkäriin suosittelen minäkin meneen - ei se välttämättä ole mikään kuolemanmerkki tai muuta, mutta parempi poissulkea vakavammat syyt silti.

Lähettäjä: Hilppa 
Päivämäärä:   26.7.25 12:14:02

Pelotellaan? Kerrotaan totuus.

Lähettäjä: Daisy 
Päivämäärä:   26.7.25 12:18:38

Lääkäriin! Eritysesti kun vielä tuollaista väsymystäkin lisänä.

Lähettäjä: glukoosi 
Päivämäärä:   26.7.25 12:34:16

Verensokeri, erityisesti jos huulet alkavat sinertämään.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   26.7.25 16:45:51

No ei nyt kyllä liity verensokeriin millään lailla.

Lähettäjä: Moppe 
Päivämäärä:   26.7.25 18:22:28

Mulla oli samat oireet eli tuli valkoinen rengas suun ympärille kun urheilin. Pelasin silloin korista aika korkealla tasolla eli rasitusta tuli. Aika pitkään meni että tuli seuraava oire ja se oli pistävä kipu kyljessä makuulla. Tätä sit lähdettiin selvittämään ja selvisi että keuhkokuumeen jälkitautina keuhkoissa vettä. Vesi punkteerattiin pois ja urheiluun tuli pidempi tauko. Eli täl kokemuksella veikkaisin happivajetta. Suosittelen et menet lääkäriin ja pyydät keuhkokuvat.
Tsemppii!

Lähettäjä: orava 
Päivämäärä:   26.7.25 18:23:52

Täällä ei kellään taida olla diabetestä?

Lähettäjä: Rella 
Päivämäärä:   26.7.25 18:28:08

Jostain syystä tosiaan hapen saanti sulla nyt heikkoa, ehdottomasti tutkimisen paikka!

Lähettäjä: Sydän 
Päivämäärä:   26.7.25 18:28:54

Meidän teinillä sama homma urheillessa. Sydänperäinen sairaus todettu ja tuo valkoinen rinkula kertoo meillä ainakin nestehukasta.

Lähettäjä: saturaatio 
Päivämäärä:   26.7.25 20:38:30

Liiterissä on myynnissä pulssioksimetri, tarjoustuotetta voi löytyä vielä hyllystä. Eli laite joka laitetaan pyykkipoika tyylisesti sormenpäähän. Mittaa sormen verenkierron happipitoisuutta valometrisesti.
Normaalisti saturaatio on 99-100%
Jos alkaa lähestyä 95% tasolle on jo selvä oire. Alle 90% on jo ongelma.

Päivämäärä:   26.7.25 21:21:19

Juoksevalla teinillä oli tuota , kun ferritiini putisi

Lähettäjä: asta 
Päivämäärä:   26.7.25 21:34:41

minulle tulee myös äärimmäisessä rasituksessa.
voi siis vain olla ,että sinulla on ollut liian kova treeni kuumuudessa, nestehukka tms?
itsellä on astma , mutta olen nähnyt tuon tulevan usealle perusterveelle kun rasitus menee liian kovaksi.

tottakai kannattaa miettiä ferritiinit , keuhkot , sydän , diabetes yms .
diabeetikkokaverilla (ykköstyyppi) muistan nähneeni myös usein, mutta hän on ylensä samalla ollut sellainen ns kylmänihkeä.

Lähettäjä: Häh 
Päivämäärä:   26.7.25 21:43:53

"Täällä ei kellään taida olla diabetestä?"

Hoitamaton diabetes aiheuttaa korkeaa verensokeria eikä se oireile noin. Insuliinia käyttävällä diabeetikolla voi tietenkin mennä verensokeri myös liian matalaksi, mutta aloittajalla tuskin on insuliineja käytössä. Aloittajan oireet viittaa nimenomaan verenpaineisiin ja/tai hapensaannin ongelmaan.

Lähettäjä: toimiva keho 
Päivämäärä:   27.7.25 13:33:14

Miten se voi liittyä keuhkoihin rasituksessa jos ihminen juoksee mörköjä pakoon? Ei ole loogista, ihmisen luulisi pelastautuvan juoksemalla, joten tuo rinkula tulee siitä pelkoreaktiosta?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.