Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Helteiden kestävyys perusterveillä

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.7.25 18:31:41

Mistä perusterveen ihmisen lämmönsietoerot johtuvat? Miksi joku rakastaa lämmintä ja toinen kärsii helteissä?

Itse rakastan lämmintä ja vihaan kylmää. Asun kerrostaloasunnossa, öisin on lämmintä, mutta toisaalta nukun ympärivuoden huonosti. Urheilen helteillä normaalisti. Juon elektrolyyttiä ja syön säännöllisesti.

Millainen vaikutus lämmönsietoon on asenteella? Kylmäninhoon ainakin on.

Re: Helteiden kestävyys perusterveillä

Lähettäjä: Ikivanha 
Päivämäärä:   25.7.25 18:39:33

Just juteltiin siskon kanssa, joka on nyt mökillä ja mä kaupungissa. Ollaan perusterveitä, mutta jo yli 60 ja 70-vuotiaita.
Ihmeteltiin yhteen ääneen, miten tämä hellejakso tuntuu vaikeammalta kuin ennen. Joten ainakin tämä ikääntyminen vaikuttaa, onhan helteitä jo tähän ikään mennessä koettu kotona ja ulkomailla.
Tällä hetkellä pysyttelen kaupungissa, koska mökillä on vielä kuumempi kuin täällä (sisällä...) eikä uiminenkaan enää auta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.7.25 20:33:55

No eiköhän erot johdu lähinnä siitä, onko mahdollisuus oleskella viileässä vai ei. Helteiden rakastajat asuvat ja nukkuvat 20-asteisissa asunnoissa ja liikkuvat viilennetyillä autoilla ja sitten nauttivat istuessaan hetken lämpimällä terassilla. Kärsijät ovat siinä 30 asteessa 24/7.

Lähettäjä: Puutarhuri 
Päivämäärä:   25.7.25 20:38:01

Asenteella ei ole väliä kun duunaat ulkona. Nuorempana kesti selvästi paremmin.
Kaikkeen varmaan siedättyykin, kun on pakko.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.7.25 20:44:51

Mietin kyllä sitä, että kuinka ennen pärjäsi helteillä. Ei ollut ilmalämpöpumppua tai muutakaan viilennintä lapsuudenkodissa, mutta en muista että olisi mitenkään tuskallista ollut sisätiloissa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.25 20:46:07

Mä ainakin kestän paljon paremmin kylmää kuin kuumaa. Luulen että se on yks ihmisen geeneissä oleva perusominaisuus.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.7.25 20:54:32

No kyllähän ihmiset ovat fysiologisesti erilaisia keskenään.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   25.7.25 20:55:58

Itse olen perusterve (kun sydänsairaus on hallinnassa).
Kuumuus tuo ongelmia, jos pitää/haluaa tehdä ruumiillisesti rasittavia töitä. Nesteenpoistolääkitystä on silloin pakko säätää.

Jos voi lepäillä varjossa, kaikki fine.
Jos pitää tehdä jotain, niin hiki valuu ja veto on nopsaan pois. Juomatauot ja tuulettimen alla olo helpottaa hetkeksi.

Päivämäärä:   25.7.25 20:58:42

olen 56 hoikka ja liikun paljon. no vatsa pömpöttää ja paikat alkaa roikkua mutta mutta.
talvella kotonani on 14-18 huoneesta riippuen ja se on miellyttävä. kevät ja syksy on ihania.
pakkasia vihaan, nollassa jo sattuu sormiin sietämättömästi.
yli+22 taas ei mahdu kengät jalkaan, turpoan heikottaa oksentelen ja ripuloin vaikka mitä söis jois tai yrittäis.
tällaiseksi olen vuosien myötä tullut. en tiedä miksi. miettinyt voisiko liittyä verenpaineeseen. en tiedä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.7.25 21:02:04

Mä rakastan lämpöä. Suomessa ei vielä koskaan ole ollut kuuma. Teen ruumiillista työtä ulkona asvalttikentällä. Töitten jälkeen huhkin puutarhassa ja klapihommissa. Helteillä voin lenkkeillä, kun silloin ei mihinkään satu. Alle 25 asteessa joka paikkaa särkee.

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   25.7.25 21:09:27

Nää on jänniä . Mulla on sekä lämmönsiedon hankaluuksille altidtava geeni todettu että lääkitys, joka vaikeuttaa lämmönsietoa. Nautin näistä helteistä, hikoilen, eihaittaa.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   25.7.25 21:18:03

Mä kans kestän kylmää ja pakkasta oikein hyvin, hellettä en niinkään. Tykkään nukkua 15-16 asteessa paksun täkin alla, muutenkin talvella muut palelee aina mun kämpässä ja ihmettelee miten voin olla niin kylmässä. No viihdyn viileässä.

Päivämäärä:   25.7.25 21:22:54

Näillä helteillä tulee jonkin verran ulkoiltua ja kyllä sitä jaksaa mutta hikoilee. Kun vaan tankkaa vettä ja suoloja sekä muistaa syödä niin olo on ok. Ratsastanutkin olen, juon ennen ja jälkeen vähän. Eikä silleen mitenkään tukalaa toki sitä hikoaa mut jaksaa. Oikeastaan huomannut että urheilun jälkeen olo paljon parempi ja viileempi. Kotona on +32c ja kotiaskareet onnistuu hikoilematta aluksi iho oli koko ajan nihkeä mutta nyt tähän on jo tottunut.

Päivämäärä:   25.7.25 21:23:38

Mulla on ikää 25v ja oon perusterve. Tämän kesän helteet on tuntunut poikkeuksellisen kuumilta ja epämukavilta. Myös kavereista moni on sanonut samaa.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   25.7.25 21:47:15

"Mietin kyllä sitä, että kuinka ennen pärjäsi helteillä. Ei ollut ilmalämpöpumppua tai muutakaan viilennintä lapsuudenkodissa, mutta en muista että olisi mitenkään tuskallista ollut sisätiloissa."

Ennen ei ollut näin pitkiä hellejaksoja ja koko ajan lämpö kolmessa kympissä. Silti muistan, että lapsena 70-luvulla äiti ja isä nukkuivat joskus helteellä parvekkeella. Itse en halunnut, kun en kokenut lapsena ilmaa mitenkään kuumaksi.

Autolla ajettiin kaikki ikkunat auki ja siksi yksi kaveri sai kasvohermohalvauksen.

Nyt päälle 5-kymppisenä vaihdevuosissa lämmönsieto on huonontunut huomattavasti. Ei tarvitse helteellä kovin ihmeellistä ruumiillista ponnistusta, kun olen jo hiestä läpimärkä ja pyörryttää. Hikoilun jälkeen on kuuma ja kylmä yhtäaikaa ja koko kroppa kananlihalla.

Lähettäjä: o_O 
Päivämäärä:   25.7.25 21:56:36

Nautin kun lämpötila on yli +25, vaikka joutuu kitkemään pellolla paahteessa koko päivän. Yöllinen kuumuuskaan ei niin haittaa kun nukkuu pelkällä silkkilakanalla, luksusta jos asunnossa on kattotuuletin.
Talvella pidän sisälämpötilan +18, muuten valun hikeä sohvalla istuessakin. Pahimmat ulkolämpötilat on -5 ja +15 välillä, tuntuu että silloin joka paikka särkee ja hengitys ei kulje. Rakastan kuitenkin myös kahden kympin pakkasia, ei tee edes tiukkaa lähteä silloin juoksulenkille.

Lähettäjä: Hilma 
Päivämäärä:   25.7.25 21:59:40

Musta tuntuu, että mulla kyse on asenteesta(kin). Tykkään viileästä ja viihdyn hyvin kylmässäkin. Nuorempana helteet taisivat ärsyttää enemmän, en kyllä muista valitinko kovasti, mutta en tykännyt helteistä. En nykyäänkään helteitä rakasta, mutta jotenkin sellainen seesteisyys tullut tähänkin hommaan. Mulla on jopa lomasuunnitelmia lämpimiin maihin, tosin ei mitään rantalomia. Mulla lämmönkesto siis parantunut vanhetessa.

En jaksa käyttää energiaa sellaisesta valittamiseen mille itse ei voi mitään, eikä tämä pysyvä tila ole kuitenkaan. Moni asia jää tekemättä koska en tykkää hikoilla, mutta aina löytyy kevyempää tekemistä, eikä sekään kai olisi pahitteeksi että joskus olisi tylsää.

Päivämäärä:   25.7.25 22:05:57

Olen tietääkseni perusterve nelikymppinen ja rakastan lämpöä ja olen asunut kuumassa maassa vuosia. Mutta nyt on ollut pari päivää ihan hirveä olo. Ei pääse edes uimaan kun Itämeri on niin surullisessa kunnossa ja Vantaanjoki likainen. Onneksi voin pitää lomaa.

Lähettäjä: Bansku 
Päivämäärä:   25.7.25 22:25:41

Kaikki yli +22 on liikaa!! Plääh.

Lähettäjä: ejjaksa 
Päivämäärä:   25.7.25 22:52:43

En ole koskaan kestänyt lämpimiä oloja, jo +20C aurinkoinen keli on liikaa, että ulkona jaksaisi mitään tehdä. Tähän ei myöskään totu: vuosikaudet olen työskennellyt eri työpaikoissa olosuhteissa, missä lämpötila on vähintään +22C, näillä keleillä vieläkin enemmän. Ja ihan sama, teenkö fyysistä työtä vai en, en vain jaksa. Suolaa, elektrolyyttejä ja magnesiumia menee ympäri vuoden, toki näillä helteillä enemmän. Verenpaineet paukkuu suolasta, ja levottomat jalat vaivaavat joka helvatun yö. Ihan hirveää. Seuraava työpaikkani on kylmäkkönä.

Talvella hyvä sisälämpötila kotona on +19C ja kesällä ulkona max +15C. Alkukesä oli tosi hyvä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.7.25 22:55:06

Olen perusterve ja tykkään näistä helteistä. Pystyn myös tehdä ulkona raskaita töitä näissä helteissä. Ei mua kyllä pakkanenkaan haittaa, pukeutuu vaan lämpimämmin.

Lähettäjä: ?! 
Päivämäärä:   26.7.25 00:05:16

"Ennen ei ollut näin pitkiä hellejaksoja ja koko ajan lämpö kolmessa kympissä. Silti muistan, että lapsena 70-luvulla äiti ja isä nukkuivat joskus helteellä parvekkeella. Itse en halunnut, kun en kokenut lapsena ilmaa mitenkään kuumaksi."

- Nyt rikottiin vuoden 1972 ennätys, että kyllä on ollut kuuma ennenkin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.