Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vttu mitä paskaa - suomalaisten pyöräily

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.25 16:47:39

Traficomin mukaan suomalainen pyöräilee vuodessa 234 kilometriä. Ei varmasti pyöräile.

https://tinyurl.com/2742xt4p

Re: Vttu mitä paskaa - suomalaisten pyöräily

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.7.25 16:49:18

Kannattaa tutustua käsitteeseen keskiarvo.

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   25.7.25 16:50:30

Hötöleidit on ilmoittanut pyöräilykilometrinsä :))

Päivämäärä:   25.7.25 16:55:22

Tuota noin... Keskimäärin siis 19,5km kuukaudessa, eli noin tunti pyöräilyä. Ei se ole mikään ihmelukema.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   25.7.25 17:00:22

Eiköhän pidä paikkansa. Pahimmat himopyöräilijät pyöräilevät tuon viikonlopun aikana, jotkut eivät koskaan. Minulle on nyt reilussa vuodessa tullut noin 900km pyörän mittariin, vaikka en edes välitä pyöräilystä ja poljen vain tallimatkoja jne. Juoksukilometrejä on kertynyt sitten paljon enemmän.

Päivämäärä:   25.7.25 17:00:43

Aika vähän. Sukulainen vetelee aina juhannuspolkaisussakin jonkun 400-600km ja vuosikilometrit reilusti päälle kymppitonnissa. Tai joskus kymppitonneissa. Eikä ole ainoa laatuaan.

Mä pyöräilen vain huviajelua mökillä ja silti mullekin tulee kyllä tuo määrä vuodessa täyteen. Aika moni pyöräilee työmatkoja joista helposti tulee matkaa paljon tuota enemmän.

Ei joka ikinen suomalainen tuota kilometrimäärää saa täyteen, monella se on pyöreä 0. Mutta moni polkee paljon enemmän ja siitä saadaan se keskiarvo ;)

Päivämäärä:   25.7.25 17:11:47

Minä itse pyöräilen hyötypyöräilyä joka päivä ja vastaantulevia pyöräilijöitä on niin vähän, etten vain mitenkään pysty uskomaan tuollaiseen lukemaan. Potkulautailijoita sen sijaan riittää.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.7.25 17:12:28

Ja helposti.
Mä pyöräilen töihin kesäkuukaudet, touko-syyskuu, 42 km päivä. Eli noin 840 km, kun siitä laskee pois kesäloman.
Ja siihen vielä kaikki lenkki- ja hupipyöräilyt, mitkä ovat vähintään sama, tai jopa enemmän.

Lapselle Ja miehelle tulee myös varmasti sama, ellei enemmän.

Ja tuo aloittajan 234 km on keskiarvo.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.7.25 17:14:16

Todella monella kuitenkin on pyöreä nolla. Itse ainakin voisin luetella kymmeniä jos ei satoja ihmisiä, joista voin olla liki varma, etteivät pyörän satulaan nouse tai edes pyörää omista.

Päivämäärä:   25.7.25 17:18:39

Ja hei, mun 90-v äiti pyöräilee vähintään 10 km viikossa kauppamatkoja ympäri vuoden.
Kilometri suuntaansa, vähintään viisi kertaa viikossa.
10 km × 52 = 520 km vuodessa.

Keskiarvoa laskevat sohvaperunat.

Päivämäärä:   25.7.25 17:19:35

"Todella monella kuitenkin on pyöreä nolla."

Niin, tuohonhan lasketaan vauvat ja vaarit ja vuodepotilaat.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   25.7.25 17:21:47

"Minä itse pyöräilen hyötypyöräilyä joka päivä ja vastaantulevia pyöräilijöitä on niin vähän, etten vain mitenkään pysty uskomaan tuollaiseen lukemaan."

Mutta jos niitä samaan suuntaan meneviä on enemmän...

Päivämäärä:   25.7.25 17:24:57

"Minä itse pyöräilen hyötypyöräilyä joka päivä ja vastaantulevia pyöräilijöitä on niin vähän, etten vain mitenkään pysty uskomaan tuollaiseen lukemaan."

No täällä meillä päin pyöräilijöitä on todella paljon. Ja molempiin suuntiin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.7.25 17:33:03

Minä en ole eläessäni pyöräillyt metriäkään, että siinä mielessä uskon kyllä tuohon keskiarvoon.

Päivämäärä:   25.7.25 17:46:45

Autottomana pyöräilen ton verran parissa viikossa, vuoden ympäri. Kyllä pk-seudulla ainakin pyöräilijöitä on pyörätiet piukeena ympäri vuorokauden ja vuodenajan.

Päivämäärä:   25.7.25 22:41:50

Kyllä minäkin hämmästelen, kun suomalainen juo 9 kiloa kahvia vuodessa. MINÄ kun en juo yhtään!!

Eiku.

Lähettäjä: ketju 
Päivämäärä:   25.7.25 23:39:17

varmaan tuntuu paljolta landejunteista jotka ajaa kaikki 50m pidemmät matkat autolla koska pakko

Päivämäärä:   25.7.25 23:42:45

Minä ajan pyörällä joka päivä ja myös talvisin, enkä ikimaailmassa usko tuota lukua. Asun Tampereella, eikä ainakaan tällä pyöräilijöitä liiaksi näy. Syrjemmissä kaupunginosissa hyvin harvoin.

Päivämäärä:   26.7.25 00:07:13

Kyllähän monet ajaa todella paljon. Miehen kaveri harrastaa pyöräilyä ja lenkit on yleensä useita kymmeniä kilometrejä useamman kerran viikossa. Kattaa siis jo yksistään todella monen ei pyöräilevänkin kilometrit. Ja noita maastopyöräilijöitä pyörii ainakin täällä päin tosi paljon. Ja muutenkin pyörällä liikkuvia näkyy katukuvassa runsaasti.

Ei lukema tunnu mitenkään epärealistiselta.

Lähettäjä: AnticiS 
Päivämäärä:   26.7.25 00:10:33

Lisäksi lapset ja vanhukset vielä mukaan.

Lähettäjä: canyon 
Päivämäärä:   26.7.25 06:50:55

Pyöräilen vain kesäkaudella ja silloin yleensä 3000–5000 kilometriä. Nyt on tullut ajettua vähän vähemmän, kun säät eivät ole olleet suotuisat. Minun kilometrimääräni ovat vielä ihan maltillisia verrattuna moneen pyöräilyä harrastavaan tuttuun.

Helsingissä on pyöräilijöitä todella paljon. Kaupungin reunamilla näkee joka lenkillä paljon muita sellaisia, jotka todennäköisesti pyöräilevät tuon reilun 230 kilometriä viikossa, vähintään. Tampereella asuva saattaisi ihmetellä tätä, jos tulisi käymään. Ehkä helsinkiläisestä olisi mukava pyöräillä Tampereella, jos siellä ei ole pyöräteillä ruuhkaa.

On pyöräilyn harrastajia, joille kertyy tuhansia, jopa joitain kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa. Lisäksi ovat työmatkapyöräilijät. Monet niistä, jotka pyöräilevät, pyöräilevät todella paljon. Pyöräilyn suosio tuntuu olevan nousussa.

Se, mitä ihmettelen tuossa lukemassa, on sen tarkkuus. Ainakaan minun kilometrejäni ei ole kukaan tullut kyselemään. Tiedän olevani ainoa, joka tietää, kuinka paljon olen pyöräillyt.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   26.7.25 06:53:05

Tarkistin, niin olen viimeisen 30 päivän aikana pyöräillyt 62km + kaikki ne kilometrit, joiden ajaksi en ole laittanut kelloa nauhoittamaan.

Eli jos kuukaudessa tulee tuo määrää, niin vuodessa se olisi 744km. Eli minun kilometreillä kaksi muuta suomalaista voisi olla pyöräilemättä metriäkään, jotta tuo keskiarvo täyttyisi.

Sitten kun ajattelee niitä ihmisiä, jotka oikeasti harrastavat pyöräilyä aktiivisesti ja pitkiä matkoja, niin heidän kilometreillään aika moni saa tosiaan olla pyöräilemättä.

Olen kyllä aloittajan kanssa samaa mieltä, että IHMINEN ei pyöräile vuodessa 234 kilometriä. Juurihan todistin, että tämä IHMINEN pyöräilee yli 700km. Mutta suomalaiset keskimäärin pyöräilevät 234km/ihminen. Siihen uskon kyllä.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   26.7.25 07:07:52

Minua hämmästyttää, että keskiarvon käsite ja ihmisten erilaiset elämäntilanteet voivat hämmästyttää jotakuta.

Itse olen välillä pyöräillyt paljon, välillä elänyt ilman pyörää.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   26.7.25 07:08:47

On tosiaan aika vähän tuo keskiarvo :O. Pakkohan sen on olla enemmän.

Päivämäärä:   26.7.25 10:00:10

Aika monet lapset pyöräilee kouluun 2-3 km suuntaansa. Jos käy fillarilla koulussa joka toinen koulupäivä ja edestakainen matka on 4 km, siitä tulee jo suunnilleen 370 km vuodessa. Jos edestakainen matka onkin 6 km, siitä tulee jo yli 550 km vuodessa.

Minä pyöräilen nykyisin vain parikymmentä km viikossa ja vain sulan maan aikaan, mutta siitäkin tulee 500-600 km vuodessa. Nuorempana tuli ajettua tuon verran kuukaudessa koko sulan maan ajan, eli tuhansia kilometrejä vuodessa.

Lähettäjä: Sports tracker 
Päivämäärä:   26.7.25 10:21:32

Minä olen pyöräillyt tässä kuussa 171 km

Päivämäärä:   26.7.25 10:23:20

Oma poika pyöräili yläasteelle ja lukioon 11 km suuntaansa ympäri vuoden.
Nykyään ajaa yliopistoon ja kesätöihin n.8 km suuntaansa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   26.7.25 10:39:18

Kannattaa miettiä hetli ennenkuin heittää noin hölmön aloituksen. Varmasti pitää paikkansa. Moni pyöräilee töihin tai kouluun. Sitten on vielä nämä jotka pyöräilee uskomattomia kilometri määriä . Sähköpöyöräily vielä helpottaa pidempien matkojen polkemista.

Lähettäjä: 090 
Päivämäärä:   26.7.25 10:48:11

Kyllä minunkin on tuota vaikea uskoa.

Asun suuressa opiskelijatalokompleksissa, eikä minun lisäkseni liiemmin pyöräilijöitä ole. Pyöriä on, mutta ei niitä käytetä. Skuutteja sitä vastoin on piha täynnä.

Eihän sillä ole mitään merkitystä, että jotkut pyöräilevät paljon, kun ihan valtava osa ihmisistä ei pyöräile lainkaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.25 10:51:40

Mulla menee aina usko ihmisiin vähän vielä enemmän kun luen näitä "tilasto X ei voi pitää paikkaansa, koska oman kokemukseni mukaan/minulta ei ole kysytty tätä asiaa" :'D

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   26.7.25 10:54:08

-: tuo on sama ilmiö kuin se, että jos Suomessa joku tekee henkirikoksen tai vaikka tulee ilmi joku kouluväkivaltatapaus, niin alkaa se ulina Suomi on on onnellisin maa heh heh heh heh.

Lähettäjä: +++ 
Päivämäärä:   26.7.25 11:02:13

Eihän noilla tilastoilla ole sikäli mitään arvoa, että ne perustuvat suurelta osin kyselyihin. On hyvin tiedetty tosiasia, että ihmiset arvioivat oman toimintansa ihan väärin.

Lähettäjä: Hehhe 
Päivämäärä:   26.7.25 11:05:38

Landella just ajetaan pyörällä, kaupungissa mennään pienetkin matkat bussilla. Järkytyin, kun muutin Jyväskylään, kun täällä "liikuntapääkaupungissa" kukaan ei liiku. Nuoret ajavat bussilla Lyseon lukiolta noin 700 metrin matkan keskustaan ja 900 m matkan Matkakeskukselle. Eikä tämä ole vitsi. Yksi pysäkinväli mennään bussilla.
Itse kävelen 5,3 km työmatkani joka päivä edestakaisin. Maalla ei ollut julkista liikennettä, joten kävelin jo silloin ja kävelen edelleen. Sää on pukeutumiskysymys.
Pyöräilen sitten kauemmaksi, esimerkiksi Palokan kauppakeskuksiin.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   26.7.25 11:19:39

No meidän perheessä kyl pitää paikkansa. Mies pyöräilee vähän -minä n tuon keskiverron ja poika sähköpyörällä paljon. Kuskaa sitä junassakin tarvittaessa.

Päivämäärä:   26.7.25 11:29:07

"Minua hämmästyttää, että keskiarvon käsite ja ihmisten erilaiset elämäntilanteet voivat hämmästyttää jotakuta."

No tämä.

234 kilometriä vuodessa on sitä paitsi vähän. 19,5 kilometriä kuukaudessa. 0,64 kilometriä päivässä. Ei voi pitää paikkaansa, että suomalaiset pyöräilevät vain kuutisensataa metriä päivässä, kun itselle tulee pelkästä työmatkapyöräilystä melkein kymmenen kilsaa päivittäin!!1

Lähettäjä: +++ 
Päivämäärä:   26.7.25 11:30:50

"Ei voi pitää paikkaansa, että suomalaiset pyöräilevät vain kuutisensataa metriä päivässä"

Kysymys on keskiarvosta. Valtava osa suomalaisista ei pyöräile metriäkään koko vuonna.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.