Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Helteistä pitäminen on vain erikoisuuden...

Lähettäjä: --- - --- 
Päivämäärä:   25.7.25 11:24:41

...tavoittelua ja oman hännän nostamista. Kuumissa maissa kukaan ei ihaile kuumia päiviä, vaan paikalliset pyrkivät pakenemaan kuumuutta parhaansa mukaan. Esimerkiksi Etelä-Espanjassa varakkaat ihmiset hankkivat kakkosasuntoja viileämmistä paikoista tai matkustavat kesällä mahdollisimman pitkäksi aikaa pois.

Elimistöllä on rajallinen kyky jäähdyttää itseään, joten kuumuus on sille stressitila. Olenkin lähes varma, että nämä helteestä nauttijat eivät oikeasti asu asunnoissa, joissa lämpötila on yli 30 astetta. Heillä on mahdollisuus järjestää olonsa mukavaksi ja valita, miten paljon he kuumuudelle altistuvat.

On aika eri asia asua asunnossa, jossa on siedettävä sisälämpötila ja siirtyä ilmastoidulla autolla paikasta toiseen kuin tehdä raskasta fyysistä työtä kovassa kuumuudessa, polkea 20 kilometrin työmatka pyörällä ja tulla asuntoon, jossa on yli 30 astetta lämmintä.

Re: Helteistä pitäminen on vain erikoisuuden...

Lähettäjä: kkk 
Päivämäärä:   25.7.25 11:29:46

Samaa mieltä. Meillä ei viime kesänä ollut mitään ilmastointilaitteita kotona, tuulettimet vain. Töissä piti olla kuumassa tehdashallissa ja taukohuoneeseen ei saatu pyynnöistä huolimatta ilmastointilaitteen huoltoa (tai ainakaan siitä ei ollut mitään hyötyä).

Eli viime kesä oli tuskaa, niin hiton monta hellepäivää toukokuusta syyskuuhun.

Mutta, nyt siitä viisastuneena säästin kesälomarahoistani just ja just sen 339 euroa, että saatiin siirrettävä ilmastointilaite kotiin. Ai että!!! Toki jos sen sammuttaa, niin lämpötila nousee nopeasti takaisin. Mutta sen ollessa päällä yhteensä n. 16 h vuorokaudessa, niin lämpötila on ihana 21-22 astetta, makkarissa 24-25 (koska sinne sen viileys ei liiku, seinä välissä tyhmästi). Mutta on tuo makkarin 24-25 parempi kuin viime kesän 27-28!

Tänä kesänä olen ensimmäistä kertaa sanonut, että ''on nää helteet sittenkin ihan ookoo'', KOSKA PÄÄSEN kotona viileään!! Töissäkin olen nyt eri osastolla, ja siellä toimii kunnon ilmastointi, lämpötila 22.

Että ymmärrän molemmat puolet.

Lähettäjä: --- - --- 
Päivämäärä:   25.7.25 11:37:08

”Paikalliset ihmiset ovat pahoitelleet meille, että harmi, kun nyt on näin kuumaa. Ja kreetalaisia ei päiväsaikaan ulkona oikeastaan näy muualla kuin ilmastoiduissa super­marketeissa ruokaostoksilla”, hän sanoo."

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011386238.html

Lähettäjä: juupa juu 
Päivämäärä:   25.7.25 11:48:48

Älkää lässyttäkö. Antakaa nyt kerrankin sen porukan, joka pitää lämpimästä, myös nauttia siitä!

Eteläisen Euroopan helteet on ihan eri juttu kun tämä mitä Suomessa nyt on. Suomessa ei tule olemaan pitkiä 30 asteen nurkilla pyöriviä hellekausia.

Mulla kotona tällä hetkellä sisälämpötila 27,3, joo autossa on ilmastointi mutten käytä sitä.

Lähettäjä: kkk 
Päivämäärä:   25.7.25 11:54:33

''autossa on ilmastointi mutten käytä sitä.''

Öööö okeii? Tää on jo outoa.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   25.7.25 12:28:42

Miten voi olla noin kamalan vaikeaa ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia?

Minulle lämpötila 30 asteeseen asti tuntuu vain ihanalta. Mukavaa urheillakin, kun lihakset ovat valmiiksi lämpimät. Kotona ei ole ilmastointia, mutta sielläkään ei tunnu liian kuumalta.

Etelä-Euroopan 40 vs Suomen 30 on sama ero kuin 30 ja 20 tai 20 ja 10.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.7.25 12:29:07

Miksei saisi pitää helteistä? Kotona on ilppi, eikö silloin saa nauttia helteistä? Ulkona teen pihahommia, hiki valuu, mutta nautin näistä harvoista hellepäivistä. Joidenkin elimistö vaan kestää helteet ja ne pakkasetkin paremmin.

Lähettäjä: Ravi 
Päivämäärä:   25.7.25 12:32:03

Yli 11 kuukautta vuodesta saa olla kotona masentuneena verhot kiinni, niin antakaa nyt ihmisen nauttia edes pieni hetki auringosta.

Lähettäjä: Häh 
Päivämäärä:   25.7.25 12:32:10

Kyllä ne siellä etelässä tykkäävät just tämmöisistä keleistä kuin Suomessa on nyt. Lähemmäs 40 asteesta eivät.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.7.25 12:33:12

Sellaiset harhaluulot sieltä sitten.
Terv. Ei ilmastointia autossa tai asunnossa ja fyysinen työ ulkona. Ja on tämä vaan ihanaa.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   25.7.25 12:51:15

"Toki jos sen sammuttaa, niin lämpötila nousee nopeasti takaisin."
- No vastaavasti talvella jos sammutat lämmityksen niin aika nopeasti se lämpötila laskee xDD Mitä ajatuksenjuoksua taas.

Ihanaa kun ei tarvitse taloa lämmittää ja ulkona on lämmintä ja aurinkoista. Ja tosiaan vähän eri asia kuukausitolkulla 40 kuin Suomen lyhyt kesä. Kukaan Keski- tai Etelä-Euroopassa ei pidä kesänä alle 25 asteen lämpötiloja. Sille on kyllä syynsä miksi ihmisiä asuu sankoin joukoin etelämpänä eikä täällä kylmässä pohjoisessa. Koska eläminen jatkuvassa kylmyydessä on haastavaa ja kallista.

Päivämäärä:   25.7.25 12:55:41

Ai niin, olihan uutisissakin tuossa alkukesästä kun turistit olivat tulleet Suomeen viileämmän kesän perässä, mutta eivät älynneet, että Suomen viileä on se +10 ja jatkuva vesisade :D Eivät olleet älynneet, että Suomen kesä olisi oikeasti niiiin paska, vaan odottivat kuitenkin +20 lämpötiloja mikä on siihen +40 verrattuna ihan kiva.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   25.7.25 12:59:45

"Kyllä ne siellä etelässä tykkäävät just tämmöisistä keleistä kuin Suomessa on nyt."

Eivät todellakaan pidä. Olen asunut Espanjassa ja seurustellut espanjalaisen miehen kanssa, joten tiedän, mitä todellisuus on. Espanjalaisille pienenkin kuumuuden pakeneminen on kulttuurisesti opittu tapa. Siihen kasvetaan jo lapsena. Kuumempaan aikaan vältetään kaikenlaista ulkona olemista ja ylimääräistä rasitusta.

Minusta tilannetta voi verrata osuvasti Suomen kovempiin pakkasiin. Jotkut lähtevät hiihtolenkille, vaikka pakkasta olisi 20, mutta kylmyys rajoittaa useimpien ihmisten ulkona liikkumista voimakkaasti. Siihen riittää jo 10 asteen pakkanen, joka ei ole pakkasena kova.

Yhtä lailla espanjalaisten ulkona olemista rajoittaa 30 asteen helle, joka ei ole kova verrattuna 40 asteen helteeseen.

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   25.7.25 13:01:59

Mun mielestä on ihanaa, kun on vihdoinkin lämmin. Ei ole tänä vuonna ollut varaa lähteä etelään lämmittelemään. Mä tykkään lämmöstä. Eipä ole käynyt mielessä, että se olis erikoisuuden tavoittelua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.25 13:12:17

"uomessa ei tule olemaan pitkiä 30 asteen nurkilla pyöriviä hellekausia."

Tulee. Ja ihan lähivuosinakin.

"

Miksei saisi pitää helteistä? Kotona on ilppi, eikö silloin saa nauttia helteistä? Ulkona teen pihahommia, hiki valuu, mutta nautin näistä harvoista hellepäivistä. Joidenkin elimistö vaan kestää helteet ja ne pakkasetkin paremmin."

Niin, kun pääset halutessasi viileään sisätilaan.

" Olenkin lähes varma, että nämä helteestä nauttijat eivät oikeasti asu asunnoissa, joissa lämpötila on yli 30 astetta. "

Kuinka monella täällä vastaajalla on kotona oikeasti kuuma?

Päivämäärä:   25.7.25 13:19:26

Nyt kun aloittaa säästämisen, voi tulevina kesinä nauttia viileämmästä sisäilmasta ilpin tai viilennyslaitteen turvin. Tämä ei ole ensimmäinen kesä kun helteitä tuskaillaan, joku fiksu on saattanut aloittaa säästämisen jo aikaisemmin.

Tai sitten jatketaan ainaista kitinää kun mitään ei voi tehdä oman olonsa helpottamiseksi.

Päivämäärä:   25.7.25 13:21:46

”Kuinka monella täällä vastaajalla on kotona oikeasti kuuma?”

Minulla edelleen. Kotona, töissä, autossa. En todellakaan tarvitse mitään viilennystä, kun vihdoin on lämmin!

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   25.7.25 13:23:00

Mä olen hirveä vilukissa. Mulle ns. normaali sisälämpötila, 22-23 astetta, on liian vähän. Joudun pukemaan kerroksia päälle jo tuossa lämpötilassa. Nämä helteet on ihanaa aikaa, kun kerrankin ei palele!

Ja olen tullut isääni. Pitkät kalsarit käytössä vuoden ympäri hällä. Just kyselin, että läkähtyykö, kun asuu kerrostalon ylimmässä kerroksessa, ja asunnossa ON kuuma. Kuulemma on ihan hyvä.

Tänään täällä oli jo aamupäivästä +30 mittarissa. Kun kävin asioilla, niin mulla oli päällä pitkähihainen paita ja polven alle ulottuvat housut. Olisin voinut laittaa farkutkin, mutta en jaksa niitä viistoja silmäyksiä, mitä raskaammalla pukeutumisella osakseen saa.

Lähettäjä: Miinusta 
Päivämäärä:   25.7.25 13:23:55

"Antakaa nyt kerrankin sen porukan, joka pitää lämpimästä, myös nauttia siitä!"

Kuka on kieltänyt nauttimasta? Tätä en koskaan ole ymmärtänyt. Minä kärsin helteestä ja sanon sen ääneen. Helteen rakastaja ottaa minun sanomiseni jostain syystä jonain henkilökohtaisena loukkauksena häntä kohtaan. Hän pahoittaa mielensä siitä, että minä en pidä samasta asiasta (helle) kuin hän. Tätä en ymmärrä. Millainen ihminen LOUKKAANTUU siitä, että toinen on erilainen kuin hän?

Itse kärsin helteestä, koska en pääse sitä kuumuutta pakoon vaan sisälämpötila on nytkin yli 27, mikä huonontaa unta hyvin paljon ja sitä kautta vaikuttaa suoraan terveyteen. En ole edes ylipainoinen enkä huonokuntoinen, päinvastoin. Olen normaalipainoinen ja hyvässä fyysisessä kunnossa.

Vaikka kylmä aika ei vaikuta uneen samalla tavalla kuin helle nyt tekee, niin minä en vastaavasti loukkaannu ja pahoita mieltäni, kun joku talvipakkasilla sanoo kärsivänsä ja vihaavansa talvea. Tunnen sympatiaa: hän ei nyt pidä tästä, mistä minä, ja olen pahoillani hänen puolestaan. En sano, että "nyt ei saa valittaa".

Helteen rakastajat ovat omaan napaansa tuijottelevia, ylimielisiä ja muiden kärsimystä väheksyviä pjaskiaisia. Tämä on minun kokemukseni.

Nauttia saa ihan vapaasti. Minun kärsimykseni ei ole sinun nautinnostasi pois. Älä vähättele toisen tuskaa.

Lähettäjä: ........ 
Päivämäärä:   25.7.25 13:24:32

Olen varmaan todella hirvittävä erikoisuuden tavoittelija, kun vihaan sitä kylmyyttä, mitä kestää about 11kk tässä maassa ja nautin näistä helteistä.
On eri asia asua maassa, missä on aina lämmin ja hellekautena se lämpö, kiitos ilmastonmuutoksen, on kuukausi tolkulla yli normaalin rajojen. Ei nyt ihan kannata tätä arktista maata verrata mihinkään etelän maahan.

Päivämäärä:   25.7.25 13:32:10

”Helteen rakastajat ovat omaan napaansa tuijottelevia, ylimielisiä ja muiden kärsimystä väheksyviä pjaskiaisia. Tämä on minun kokemukseni.”

Minun kokemuksen mukaan, tuollaisia kirjoittelevat ovat itse tuollaisia.

Päivämäärä:   25.7.25 13:35:19

” On eri asia asua maassa, missä on aina lämmin ja hellekautena se lämpö, kiitos ilmastonmuutoksen, on kuukausi tolkulla yli normaalin rajojen. Ei nyt ihan kannata tätä arktista maata verrata mihinkään etelän maahan”

Juu ei tosiaan kannata verrata etelän maihin, kun puhutaan lämpötilojen normaaleista rajoista :D

Päivämäärä:   25.7.25 13:38:44

Pitääkö sitä ääneen kaikesta marista? Minäkin olen kroonisesti sairas, en minä valita kaikille kipujani ja vaan keskityn hyviin asioihin ja yritän ottaa asiat huumorilla, vaikka sairaus vaikuttaa aivan kaikkeen elämässäni. Kyllä joku lämmin keli tässä maassa on niin pieni murhe, että se on aivan tyhjästä vinkumista ja todella ärsyttävää. Perustakaa vaikka joku vertaistukiryhmä, niin me sairaatkin tehdään ja keskustellaan niissä.

"Vaikka kylmä aika ei vaikuta uneen samalla tavalla kuin helle nyt tekee"
- Et oo ilmeisesti vanhassa talossa asunut 35 pakkasilla? Kyllä siinä menee unet, rahat ja mielenterveys :D Yhtä laillla joutuu laittaa kättä taskuun tai nähdä vaivaa, jos haluaa pitää talon lämpimänä kuin siihen, että jos ei kuumaa kestä niin tekee asian eteen jotain.

"Eivät todellakaan pidä. Olen asunut Espanjassa ja seurustellut espanjalaisen miehen kanssa, joten tiedän, mitä todellisuus on. Espanjalaisille pienenkin kuumuuden pakeneminen on kulttuurisesti opittu tapa. Siihen kasvetaan jo lapsena. Kuumempaan aikaan vältetään kaikenlaista ulkona olemista ja ylimääräistä rasitusta."

- No siinä on myös yksi veltto kansa. Olen asunut Saksassa ja alle 25 on siellä pska kesä ja asunnoissa voi olla 40 lämmintä. Omassakin oli ja aivan hyvin pystyisin käydä töissäkin (ja vielä tämän sairauteni kanssa). Siihen tottuu. Sen jälkeen 20 tuntuu jääkylmältä.

Suomalaiset on kyllä niin hyvälle tottuneita ankeita marisijoita, ettei tosikaan. Ihmekään kun kaikilla laahaa jotkut D-vitamiinitkin pihjamudissa ja kaikki on masentuneita, kun aurinkoa ei näe kun kerran vuodessa ja sekin on kauheaa.

Päivämäärä:   25.7.25 13:39:15

"Helteen rakastajat ovat omaan napaansa tuijottelevia, ylimielisiä ja muiden kärsimystä väheksyviä pjaskiaisia. Tämä on minun kokemukseni."

?? Ajatteletko että jos helteen rakastajat lopettaisivat rakastamasta helteitä niin helteet loppuisivat? Vai mistä moinen purkaus? Ihan kuin lämpimästä tykkäävät ihmiset olisivat vastuussa muiden kärsimyksistä?

Päivämäärä:   25.7.25 13:41:09

Vaihtoiko zxc nimimerkkiä?

Lähettäjä: Miinusta 
Päivämäärä:   25.7.25 13:41:12

Lähettäjä: Häh
Päivämäärä: 25.7.25 13:39:15

"Helteen rakastajat ovat omaan napaansa tuijottelevia, ylimielisiä ja muiden kärsimystä väheksyviä pjaskiaisia. Tämä on minun kokemukseni."

?? Ajatteletko että jos helteen rakastajat lopettaisivat rakastamasta helteitä niin helteet loppuisivat? Vai mistä moinen purkaus? Ihan kuin lämpimästä tykkäävät ihmiset olisivat vastuussa muiden kärsimyksistä?

Hyvin luettu, ansaitset lukutaitodiplomin. 🔖
(*sarkasmia*)

Päivämäärä:   25.7.25 13:43:21

- No mitenkäs kun tätä vertaa tähän topan otsikkoon ja aloittajan tekstiin?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.7.25 13:48:00

Helteistä ei siis saa nauttia, jos on hankkinut ilpin? Saako helteistä nauttia, jos on hankkinut aurinkovarjon? Tai jos käy uimassa?

Se, että joku tykkää auringosta ja lämmöstä, ei tarkoita, et kaikkien pitää tykätä. Jos joku on pähkinäallergikko, eikö kukaan muu saa tykätä pähkinöistä?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   25.7.25 13:50:23

Minä en siedä hellettä yhtään.
Mieluummin pakkasessa, kunhan on kuivaa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.7.25 13:53:59

V* mitä hulluja koko keskustelu täynnä.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   25.7.25 13:54:52

Asunnossa, työpaikassa ja autossa on sopivan viileä lämpötila, kyllä. Ja nautin ihan valtavasti siitä, että ulkona on helle eikä tarvitse pitkähihaista!

Nautin myös syyssateista, ehkä vain siksi koska asunnossa, työpaikalla tai autossa sada.

Nautin myös lumesta ja pakkasesta, mutta ehkä vain siksi, koska asunnossa, töissä tai autossa on lämmitys eikä lumi sada sisään.

Nautin myös kun keväällä puut puhkeaa lehteen, mutta ehkä vain siksi, koska allergialääkkeet on keksitty.

Nostelen siis häntää koko vuoden ympäri.

Päivämäärä:   25.7.25 14:01:16

Muistakaa olla talvella lämmittämättä sitten sisällä jos edes pienestä pakkasesta tykkäätte. Kyllähän siitä kylmästä täytyy sitten pystyä nauttimaan joka paikassa.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   25.7.25 14:07:13

On se jännä, että aloittajan mielestä on oikein erikoisuuden tavoittelua pitää helteistä.

En jaksa valittaa säästä - en valittanut alkukesästä, en valita nytkään. Näihin kun ei oikein voi vaikuttaa, niin miksi kuluttaa energiaa? Ja joo, meillä oli nyt 29 astetta lämmintä kotona. Illalla, kun aurinko on paahtanut koko illan, nousee lämpötila varmaan 32-33 asteeseen. Makuuhuoneeseen on hankittu ilmastointilaite/ilmanviilennin, josta on putki ulos. Se laskee lämpötilan makuuhuoneessa lähemmäksi kahtakymmentä (makuuhuoneessa ei muutenkaan ole ihan yhtä kuuma, kun ilta-aurinko ei sinne paista, vaan n 28 astetta). Muualla asunnossa on tuuletin käytössä.

Tehkää niille asiolle jotain, jos on kuuma. Ei nämä kesät tästä tule viilenemään, päinvastoin.

Lähettäjä: moro 
Päivämäärä:   25.7.25 14:17:03

Ai että minä olen nauttinut tästä! Olen täysin talvi-ihminen mutta kyllä joka kesä pitää hetki olla tämmöstä että tarkenee ja saa nauttia lämmöstä. Enkä ole lomalla vaan ihan normaalisti käyn töissä enkä missään ilmastoidussa toimistossa vaan suorittavaa työtä ilman viilennyslaitteita. Ihana kun tarkenee töiden jälkeen mennä vaikka rannalle makoilemaan.

Lähettäjä: löl 
Päivämäärä:   25.7.25 14:17:03

"Älä vähättele toisen tuskaa."

Tämä juuri on ainakin minun ongelmani näissä keskusteluissa. Pitäkää helteestä ihan rauhassa mutta älkää hyökätkö helteestä kärsivien kimppuun. Ihmisiä kirjaimellisesti kuolee näiden helteiden takia.

Samat ihmiset vinkuvat pitkin talvea siitä kuinka on kylmä. Harvemmin näkee kylmästä pitäviä ilkkumassa näille että älä nyt valita kun on kerrankin kylmä, tee asialle jotain ja hanki vaikka villapaita.

Päivämäärä:   25.7.25 14:32:40

Kuka on hyökännyt helteestä kärsivän kimppuun? Kivasti tälläkin haukuttu rumasti helteestä tykkäävät.

Päivämäärä:   25.7.25 14:40:20

”Harvemmin näkee kylmästä pitäviä ilkkumassa näille että älä nyt valita kun on kerrankin kylmä, tee asialle jotain ja hanki vaikka villapaita”

Tää oli kyllä hyvä vitsi :D ihan joka talvi olen ilkkumisen kohteena.

Päivämäärä:   25.7.25 14:44:38

Joka talvi joka mesta täynnä sönkötystä miten kylmässä pärjääminen on pukeutumiskysymys ja miten ihmiset ei vaan osaa pukeutua jos paleltaa.

Lähettäjä: Jos 
Päivämäärä:   25.7.25 14:50:22

Kaikesta sitä ihmiset viittiikin valittaa, ei voi kuin ihmetellä. Ihan sama mulle mistä muut pitää... Evvk. Olin Kreikassa äskettäin ja nyt sitten lomailen kotimaassa. Kotona on ilmalämpöpumppu. Pitää koirankin takia viilentää. Töissä oli 25-27 lämmintä, ei haitannu

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   25.7.25 14:57:44

Tämä topikki on hyvä esimerkki siitä kuinka vähän erilaisuutta siedetään, vaikka kyse ei ole ihonväristä tai uskonnosta.....

Päivämäärä:   25.7.25 15:02:05

”Kuka on hyökännyt helteestä kärsivän kimppuun? Kivasti tälläkin haukuttu rumasti helteestä tykkäävät.”

Toisen helleketjun väittely taisi alkaa siitä, että helteen kanssa tuskaileville tultiin sanomaan kuinka ei saisi valittaa, kun Suomessa on helle on verrattain harvinaista, muualla on kuumempaa, oma vika jos ei ole pistää rahaa ilmastointilaitteisiin jne. Ihan kuin helteestä tykkäämistä ei voisi tuoda ilmi ja samalla osoittaa kuitenkin myötätuntoa niitä kohtaan, jotka siitä kärsivät esimerkiksi sairauden, ulkotyön tai asumiseen liittyvien rajoitusten vuoksi.

Päivämäärä:   25.7.25 15:03:35

Samat tappelut monta kertaa vuodessa, kellon siirrot, kylmä, kuuma, urheilu jne… kun joku on erimieltä, niin väittely on valmis.

Päivämäärä:   25.7.25 15:06:39

"Samat ihmiset vinkuvat pitkin talvea siitä kuinka on kylmä."

Ketkä samat? Helteestä pitävät vai helteestä vinkuvat?

Lähettäjä: Pöllö 
Päivämäärä:   25.7.25 15:08:24

"Joka talvi joka mesta täynnä sönkötystä miten kylmässä pärjääminen on pukeutumiskysymys ja miten ihmiset ei vaan osaa pukeutua jos paleltaa."

Niinhän se on. Kysymys on ihan vain siitä, että ihmiset eivät viitsi käyttää aluskerroksia tai ääritapauksissa hyödyntää sähkövaatteita. Kun kovaan pakkaseen lähdetään ilman kunnollista kerrospukeutumista, niin kylmä voi tulla.

Pakkasta vastaan voi todellakin taistella, mutta kuumuutta vastaan ei. Eikä tämä ole mikään mielipidekysymys vaan fakta. Esimerkiksi kestävyysurheilijat kärsivät jo matalammistakin lämpötiloista kuin helteistä, koska kroppa kuormittuu kuumassa liikaa.

Päivämäärä:   25.7.25 15:12:57

Miksi edes käydä näitä keskusteluja.

Viikko enää ja kohti talvea mennään.

Lähettäjä: Jos 
Päivämäärä:   25.7.25 15:16:14

Joo se on kyllä joillekin käsittämätön asia, että ihmiset on erilaisia ja pitää erilaisista asioista.

Päivämäärä:   25.7.25 15:19:22

Voi, kun se kylmästä tykkääminen olisikin vain pukeutumis kysymys, mutta pukeutuminen ei vaan auta moneenkaan kylmän tuomaan ongelmaan. Mutta fakta on, että se on vaan jokaisen elettävä siinä lämpötilassa mitä vastaan tulee, ei siihen auta mikään, jos sitä ei kestä, niin sitten ei kestä. Niin se elämä toimii.

Päivämäärä:   25.7.25 15:49:56

"Joka talvi joka mesta täynnä sönkötystä miten kylmässä pärjääminen on pukeutumiskysymys ja miten ihmiset ei vaan osaa pukeutua jos paleltaa."

Siinä se ero on.
Kylmää varten voi pukeutua. Hellettä vastaan ei.
Talven ja kesän ero rakennusalalla on oikeastaan vain se, että kesällä ei tarvitse kolata ja lapioida lunta pois mestoilta, mutta helteellä ja kovalla pakkasella taukojen määrä tihenee.
Talvella pääsee lämmitettyyn koppiin lämmittelemään ja vaihtamaan kuivaa ylle. Ruokaa menee todella paljon, mutta kesällä ei lämpöä pääse karkuun. Ei maistu ruoka, eikä vesi.
Parhaiten kuumalla jaksaa, kun on eväänä vissyä, meetvurstia ja aamulla pakkasesta otettuja hedelmiä.

Päivämäärä:   25.7.25 15:53:36

Ihmiset on erilaisia ja kaikilla on omanlaisensa elämä.

Lähettäjä: Ida H 
Päivämäärä:   25.7.25 15:55:16

samalla lailla se kylmä on elimistölle stressitila, elimistö lämmittää vaan rajallisesti. joten ihan paskaa käyttää helteitä vastaan tota. enimmän osan vuotta on kumminkin se kylmä riesana! ja joo, kylmää vastaan voi pukea, ja hellettä vastaan ON halpoja viilentymiskeinoja, paljon!
kyllä, teen raskasta fyysistä työtä, auton ilmastointi on rikki eikä ikkunakaan aukee, eikä tupakaan oo viileä, mitä sitten. kiva kun ei jäädy.
ihmiset on erilaisia. kumma kun parista helleviikosta saa vinkua ja valittaa mutta ei monen kuukauden jäisestä paskakelistä..

Päivämäärä:   25.7.25 15:55:40

En kyllä minäkään usko, että kukaan, joka tekee fyysistä työtä ja joutuu vielä kulkemaan pitkät työmatkat hieltä haisevassa bussissa, joka on kuin sauna, on iloinen näistä helteistä. Jos istuu hyvin ilmastoidussa toimistossa tai jopa kotonaan mukavasti etätöissä ja kulkee omalla mukavalla ilmastoidulla autollaan, voi sanoa kuinka on kivaa kun on lämmintä.

Itse olen henkilökohtainen avustaja, kääntelen nostelen itseäni painavampaa velttoa ihmistä, siivoan hiki päässä avustettavan asuntoa, raahaan painavia ostoksia tukahduttavassa kuumuudessa ja työpäivän jälkeen tuntuu, että kuolen.

Lähettäjä: Sori 
Päivämäärä:   25.7.25 15:56:21

Helteistä Suomessa pitävät ne, jotka ei tee töitä, joilla ei ole eläimiä ja jotka makaavst päivät pitkät.

Päivämäärä:   25.7.25 15:59:51

Toiset kestää kuumaa, toiset kylmää.
Ei se silti tarkoita stressitilaa, vaan sitä missä tulee yksilölle raja vastaan.

Mutta voin sanoa, että kyllä tänään oli pakko puhaltaa pilliin, kun varjossa lämpötila kohosi yli 32 asteeseen.
Aika harva sitä pystyisi vastaavassa pakkasessa toimimaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.7.25 16:05:15

Lähettäjäjuupa juu 

Päivämäärä25.7.25 11:48:48

Älkää lässyttäkö. Antakaa nyt kerrankin sen porukan, joka pitää lämpimästä, myös nauttia siitä!

Eteläisen Euroopan helteet on ihan eri juttu kun tämä mitä Suomessa nyt on. Suomessa ei tule olemaan pitkiä 30 asteen nurkilla pyöriviä hellekausia.

Ja ne Etelä-Euroopan helteet ovat kuivia +35-45°. Silloin mennään ulos vain ilmastoituun ostoskeskukseen tai mereen.

Ja kyllä, meillä on ilmastointi kotona ja ilmastoidut autot.
Työmatkat, 21 km, kuitenkin menen polkupyörällä. Ja nautin.

Lähettäjä: >_< 
Päivämäärä:   25.7.25 16:06:37

Mulla on nyt asunnossa 30+ astetta ja se on kyllä perseestä. Jo muutama viikko nukuttu nihkeää koiranunta, mikä on pahinta. Mikäs siinä, jos asunto on viileä.

Päivämäärä:   25.7.25 16:09:03

”Helteistä Suomessa pitävät ne, jotka ei tee töitä, joilla ei ole eläimiä ja jotka makaavst päivät pitkät.”

Höpöhöpöä taas.

Päivämäärä:   25.7.25 16:09:36

” samalla lailla se kylmä on elimistölle stressitila, elimistö lämmittää vaan rajallisesti. joten ihan paskaa käyttää helteitä vastaan tota. enimmän osan vuotta on kumminkin se kylmä riesana! ja joo, kylmää vastaan voi pukea, ja hellettä vastaan ON halpoja viilentymiskeinoja, paljon!”

Mikä halpa viilentymiskeino viilentää ulkoilmaa siten, että voin normaalisti lenkkeillä koirieni kanssa?

Päivämäärä:   25.7.25 16:11:57

Aasinsillalla
Olen pitkään ihmetellyt miksi Suomessa rakennusten katot ovat lähes järjestään mustia.
Mikä hyöty?
Ei se aurinko talvella lämmitä, kun katolla on metri lunta ja kesällä se on kuuma.

Päivämäärä:   25.7.25 16:15:04

”Mikä halpa viilentymiskeino viilentää ulkoilmaa siten, että voin normaalisti lenkkeillä koirieni kanssa?”

Pystytkö lenkkeilemään kovilla pakkasilla normaalisti? Minä en pysty, sattuu keuhkoihin.

Päivämäärä:   25.7.25 16:17:53

"Pystytkö lenkkeilemään kovilla pakkasilla normaalisti? Minä en pysty, sattuu keuhkoihin."

Rasitusastmaan löytyy lääkkeet ja jopa lämmitin .

Päivämäärä:   25.7.25 16:22:35

”Rasitusastmaan löytyy lääkkeet ja jopa lämmitin”

Ei minulla mitään astmaa ole.

Päivämäärä:   25.7.25 16:25:02

Mikä halpa viilentymiskeino viilentää ulkoilmaa siten, että voin normaalisti lenkkeillä koirieni kanssa?

Paksuturkkiselle koiralle viilennysliivi päälle, ja joka lenkillä pulahdus uimaan.
Ja ehdottomasti tossut koiralle jalkoihin, jos asvaltilla kävelee.

Ja me kyllä ulkoilemme myös 30° pakkasella.
Silloin koiralle myös tossut ja takki.

Ja koronan myötä opin, että kasvomaski on pop pakkasella ratsastaessa ja lenkkeillessä. Ei ota keuhkoihin, ei palele kasvot.

Päivämäärä:   25.7.25 16:27:59

Lähettäjä.. 

Päivämäärä25.7.25 16:09:03

”Helteistä Suomessa pitävät ne, jotka ei tee töitä, joilla ei ole eläimiä ja jotka makaavst päivät pitkät.”

LOL.
Käyn töissä ihan täyttä päivää, ja mulla on kaksi koiraa ja kaksi hevosta.
Ja vielä perhekin.
Aivan kaikki nautimme helteistä.

Lähettäjä: $$Ï 
Päivämäärä:   25.7.25 16:39:58

Olen lähes varma, että koirasi eivät nauti helteistä :))

Lähettäjä: N63 
Päivämäärä:   25.7.25 16:48:56

Vaikea on helteestä nauttia kun on sydänvika. Pärjään tilani kanssa paremmin kuin hyvin, treenaan salilla, juoksen jne, mutta hellettä en kertakaikkiaan kestä. Ilp tietenkin löytyy kotoa ja mökiltä, jopa hevostallista, autot ovat ilmastoituja. Ulkona olen mitä on ihan pakko, paitsi uida voin kerralla toista tuntia. Minä olen kuulemma erikoisuudentavoittelija eräiden helteenrakastajien mukaan. Sama se, mieluummin niin ja hengissä.

Päivämäärä:   25.7.25 17:57:50

pitäminen on vain erikoisuuden...

Lähettäjä$$Ï 

Päivämäärä25.7.25 16:39:58

Olen lähes varma, että koirasi eivät nauti helteistä :))

No miksi ne sitten hakeutuvat vähän väliä suoraan aurinkoon, ja viilennyspedit kelpaavat vain silloin tällöin.

Lähettäjä: Kkk 
Päivämäärä:   25.7.25 18:18:13

Aloittaja on joku huonokuntoinen pullukka, vai ärsyttääkö elämässä noin ylipäänsä ja aina kaikki?

Päivämäärä:   25.7.25 21:10:47

Mä teen ulkona töitä asvalttikentällä, kotona tai autossa ei ole ilmastointia, enkä käyttäisi, vaikka olisi. Helteet ovat ainoa aika vuodesta, kun joka paikkaan ei satu. Nyt voin lenkkeillä, tehdä puutarhatöitä ja hakata halkoja kivuitta.

Päivämäärä:   25.7.25 21:20:55

siis helteissä ratkaisu jäähdyttää kämppä? saahan sitä persettä siä telkun edessä levittää ja olla tyytyväinen.
minä haluan ulos tekemään kaikkea mielekästä. liikkua rehkiä. en elää neljän seinän sisällä.

Lähettäjä: Hahahoho 
Päivämäärä:   25.7.25 21:24:51

Halot pitäis olla hakattu jo keväällä pikkuinen.

Lähettäjä: $$Ï 
Päivämäärä:   25.7.25 21:29:21

Miksi olet hankkinut viilennyspadit kun koirasi niin nauttivat kiehumisesta?

Päivämäärä:   25.7.25 22:17:05

Talvella ei tarkene halkoja hakata, eikä kuuden ison, syksyllä kaadetun koivun pilkkomiseen ole ollut aikaa, kun töissäkin pitää käydä. Polttopuuta on kyllä moneksi talveksi, mutta mukava noiden kanssa on urheilla nyt, kun tarkenee.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   25.7.25 22:25:53

Saa helteistä pitää, ja eri mieltä oleminen ei ole sössöttämistä eikä lässyttämistä.

Päivämäärä:   26.7.25 01:53:25

Onhan nämä ilmat ihania siihen tiettyyn rajaan asti, vajaa 30c kiitos! Noissa kuumissa maissa ne ilmat tosiaan ovat lähempänä 40c joten en ihmettele jos paikalliset eivät välitä. Enkä toki ihmettele suomalaisiakaan jotka eivät näistä tykkää. Ja kyllä, ilmastointi on. Kun on tiedossa että joka kesä nämä helteet tulevat niin miksi ei sijoittaisi siihen ilmastointilaitteeseen vaikkapa sitä muutamaa satasta? Ihan joka pennin arvoinen.

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   26.7.25 02:12:14

"siis helteissä ratkaisu jäähdyttää kämppä? saahan sitä persettä siä telkun edessä levittää ja olla tyytyväinen.
minä haluan ulos tekemään kaikkea mielekästä. liikkua rehkiä. en elää neljän seinän sisällä."

- No yhtä lailla kun talvella on ratkaisu lämmittää kämppä xD Ja mikä estää sinne ulos menemästä? Tulee hiki? Nythän siellä ulkona vasta mukavaa onkin, ja jos ei keskipäivän helle innosta niin illalla on aivan ihanat kelit. Meillä ainakin oli paljon kyläläisiä liikenteessä kun itsekin kävin vielä lenkillä yhdeksän aikaan. Lämmintä, kuivaa ja valoisaa. Shortsit ja toppi riittää. Aivan toista kun paksuissa vaatteissa taapertaminen liukkaassa ja pimeässä loskassa.

Päivämäärä:   26.7.25 06:02:01

Mä tykkään. 25-29 lämpötila on oikein mukava! 30 ja yli jo kuuma.

Lähettäjä: nappi 
Päivämäärä:   26.7.25 06:40:20

"hmiset on erilaisia. kumma kun parista helleviikosta saa vinkua ja valittaa mutta ei monen kuukauden jäisestä paskakelistä."

En muista, että kukaan koskaan olisi sanonut, että räntäsateesta, kaljamasta, viimasta, kylmästä, lumesta, lumettomuudesta, sateesta ym. syksyn ja talven säästä ja kelistä ei saisi valittaa.

En myöskään muista, että kukaan olisi talvella sanonut, että "nyt ei saa valittaa", "nyt pitää nauttia!"

Helleihmiset ovat käsittämättömän ylimielistä porukkaa. Ei tulisi mieleenkään sanoa talviaikaan kenellekään, että nauti nyt, kun ei tarvitse hikoilla tekemättä mitään. Kuitenkin jatkuvasti helteellä toistuu se, että nyt kuuluu nauttia, kun ei tarvitse palella. Ei. Ei kuulu. Jos joku nauttii, nauttikoon. Samaa ei pidä vaatia muilta.

Ylimielisyys on sitä, että väheksyy toisen kärsimystä eikä näe, että tämä ei todellakaan nauti. Kaikki emme ole samanlaisia. Helteen rakastajat eivät ymmärrä tätä asiaa ollenkaan. He luulevat, että me, jotka kärsimme, valitamme valittamisen ilosta.

Kuumuus on elimistölle suuri rasite ja stressi. Jotkut ihmiset pystyvät silti jopa urheilemaan 30 asteen lämmössä. Ja jotkut, jotka pystyvät urheilemaan tuossa lämmössä, eivät ymmärrä tai halua ymmärtää, että kaikille sama ei ole edes turvallista. Lämpöhalvaus ei ole mitätön vaara, se voi olla hengenvaarallinen.

On hyvin harvinaisia ihmisiä, joilla on ruskeaa rasvaa niin paljon, että he ovat kuin hylkeitä. Pystyvät uimaan jäisessä vedessä tuntikausia. Näin joitain vuosia sitten dokumentin, jossa veden varaan jäänyt mies pelastautui uimalla pitkän matkan rantaan olosuhteissa, joissa suurin osa ihmisistä olisi paleltunut kuoliaaksi. Olkoon, että tällainen on äärimmäinen poikkeus: silti vertaan sitä helteen rakastajiin. Joillekuille ihmisille nämä kuumat ilmat ihan oikeasti eivät ole tuskaa, ja jotkut todellakin niistä tykkäävät, jopa nauttivat. He pystyvät urheilemaan käsittämättömän kuumissa olosuhteissa. Jostain syystä osa (jotenkin uskoisin, että eivät sentään ihan kaikki) näistä ihmisistä on täydellisen ymmärtämättömiä siitä, että toisille nämä samat lämpötilat ovat ihan oikeasti ja aidosti kärsimystä aiheuttavia. Kaikkien elimistöt eivät toimi samalla tavalla! Eikä tässä ole kyse siitä, että olisi "huonokuntoinen pullukka", kuten täälläkin joku halveksivasti ilmaisi. Ei, helteestä kärsii moni hoikka ja liikunnallinen, vastaavasti tiedän monta ylipainoista ja vähän liikkuvaa, jotka nauttivat helteistä.

Ihmettelen todella sitä, että samat ihmiset, jotka kärsivät, kun on kylmä ilma, eivät pysty käsittämään, että moni, jolle se kylmempi on sopivampi, kärsii nyt kuumalla. Onko heidän ymmärryksessään vikaa? Minun ei ole vaikea ymmärtää sitä, että jollekulle nämä kuumat ilmat ovat helpoimpia. Jostain syystä helteiden rakastajat eivät pysty ymmärtämään, että on myös meitä, joille nämä ilmat ovat ihan oikeasti tuskaa.

Minua ei yhtään haittaa, että joku tykkää näistä säistä. Tykätköön. Mutta se ylimielisyys, halveksiva ja vähättelevä suhtautuminen meihin toisenlaisiin kanssaihmisiin on se, mitä en voi sietää.

Lähettäjä: Joo... 
Päivämäärä:   26.7.25 08:48:27

Ihan teen töitä ja on koirakin mutta en jaksa valittaa ja kesä nyt on niin lyhyt. Ennen 7 kävin koiran kanssa lenkillä, ei ollu kuuma.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   26.7.25 09:21:21

Espanjan yms helteet tietty eriasia kuin meidän. Kyllä kesään pitää hellettäkin kuulua. Heinät kuivuu pikkupaaleiksi ja uintivedet lämpiää ja saa kulkea hellemekoissa.
Paarmoista ei niin väliä ...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.7.25 09:23:08

Minä vaan: samaa mieltä, ei espanjalaisetkaan sössötä mitään, jos lämpötila vaihtelee 70-80°C vuodessa.

Päivämäärä:   26.7.25 09:46:17

Ulkona on ihanaa touhuilla tai vaan lekotella. Ja sitten kun riittää sekin niin on mukavaa mennä sinne ilmastoituun asuntoon.

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   26.7.25 09:58:33

Johan on yleistystä napilta millaisia helteiden rakastajat on. Kannattaa ymmärtää myös, että aika monta erilaista ihmistä mahtuu siihenkin porukkaan.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   26.7.25 10:41:32

Täällä yksi, joka rakastaa hellettä!
Pyöräilen aamuin illoin tallille 20 km/suunta tekemään aamu- ja iltatallia, vaikka se ilmastoitu autokin löytyisi. Ja siis kyllä: teen fyysistä työtä helteessä. Lisäksi tykkään ratsastaa hevoset kuumalla paljon mieluummin kuin kylmällä. Kotona ei ole ilmastointia, sisälämpötila näyttäisi nyt olevan 28,2.

Tämä on ehkä epäsuosittu kysymys, mutta ovatko helteen vihaajat enimmäkseen ylipainoisia ja huonokuntoisia, joiden elimistölle helle on ymmärrettävästi iso rasitus? Olen ollut huomaavinani, että etenkin ylipainoiset ja huonokuntoiset valittavat helteestä (ja toki kaikesta muustakin).

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   26.7.25 10:44:40

Voi v*. Että ylipainoisia ja huonokuntoisia. Ovatko kaikki helteiden ystävät anorektikkoja ja röökaajia, joilla on aina kylmä?

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   26.7.25 10:50:28

Nyt ulkona on päivällä 30 astetta lämmintä varjossa ja pirusti paarmoja. Mietin kauhulla millaista olis mättää pikkupaaleja kyytiin pellolla tai latoa paaleja tallin vitillä. Tai olla päivä jollain aurinkoisella seinustalla rakennushommissa.
Tumma kattopelti kuumeni jo pari viikkoa sitten auringossa polttavaksi.

Kauhistuttaa edes ajatella millaista olis yrittää tehdä jotain, tai olla edes ulkona, kun lämpötila lähentelee 40 astetta. Ja aurinko on kuumentanut kaiken polttavan kuumaksi.
Ja jossain aurinkoisella seinustalla on lämpimämpää, kuin huonosti lämmitetyssä saunassa.

Päivämäärä:   26.7.25 10:52:33

Moni vanhus on kieltämättä huonokuntoinen, en tiedä lihavuudesta. Tuntuvat kärsivän kovasti :(.

Eräs: teetkö siis aamu- ja iltatallin kuumimpaan aikaa päivästä? Toivottavasti säälit hevosia ja pyrit ratsastamaan viileämpänä aikana ja varjossa ja kevyemmin, jos vain mahdollista.

Päivämäärä:   26.7.25 11:42:47

Hevoset kestävät ihan hyvin hellettä, monet ravuritkin tekevät ennätyksiä helteellä :) Suihkutan ennen ja jälkeen ratsastuksen, otan pariksi tunniksi ennen ratsastusta viilenemään talliin.

Ja teen aamu- ja iltatallit normaalehin aamu- ja iltatalliaikoihin. Ei silloin nyt kovin helle ole. Heinätöitä olen tehnyt ihan päivisin ja kuuma ei haittaa, aina välillä voi käydä järvessä pulahtamassa ja pitää tietenkin muistaa juoda. Ja kengityksetkin olen tehnyt kuumaan aikaan.

En ole anorektikko, enkä tupakoija, ihan normaalipainoinen ja hyvässä fyysisessä kunnossa. Helle ei ole ollut minulle ikinä ongelma, vaikka olen ollut ammattiurheilija ja nekin hommat hoidettiin myös helteillä. Nytkin olen treenannut eri lajeja kuumalla, mahtava tunne kun hiki lentää!

Ehkä nykyihmiset ovat myös aika mukavuudenhaluisia? Pienikin epämukavuus tuntuu liialta?

Päivämäärä:   26.7.25 11:45:06

"Ehkä nykyihmiset ovat myös aika mukavuudenhaluisia? Pienikin epämukavuus tuntuu liialta?"

Tai mitä jos vain ihmisissä on eroja ja kaikki perusterveetkään eivät siedä kuumaa kuten sinä?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   26.7.25 23:27:09

Odotan lokakuuta, pimeyttä ja räntää. Kiitos

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   27.7.25 09:31:50

Ennen aikaan eläimet hoidettiin, heinätyöt tehtiin jne helteelläkin. Tuskin valitettiin ilmastoiduissa oloissa kuten nyt.

Suomessa on neljä vuodenaikaa.

Päivämäärä:   27.7.25 09:33:54

Niin ne heinät tehdään vieläkin monissa paikoissa pikkupaaleihin tai jopa irtona. Eläimetkin hoidetaan.

Ennen säästä valitettiin kahvipöydässä, nykyään netissä.

Päivämäärä:   27.7.25 09:44:51

"Ennen aikaan eläimet hoidettiin, heinätyöt tehtiin jne helteelläkin. Tuskin valitettiin ilmastoiduissa oloissa kuten nyt."

Silloin valitettiin ilman ilmastointia.

Lähettäjä: ^O^ 
Päivämäärä:   27.7.25 10:07:37

Mä inhosin ennen helteitä ja etsin vaan viilennystä heti kun mittari näytti enemmän kuin +23. Sitten aloitin avantouintiharrastuksen, ja huomasin että se on jotenkin muuttanut kehon lämmönsäätelyä.

Mä pärjään nykyisin ihan hyvin näillä lämpimämmilläkin keleillä, vaikka olenkin lihonut enkä enää niin tikissä kuin aiemmin. Tälläkin helleputkella olen tehnyt puuhommia ja muita ulkohommia aika normaalisti, tarpeen mukaan pidän taukoja ja käyn suihkussa/ pulahtamassa veteen jos oikein kovin hikoiluttaa. Nautin nykyisin tosi paljon kylmän ja kuuman vaihtelusta, se tuntuu hyvältä. Sitähän se avantoharrastuskin on: kuumasta saunasta jääkylmään veteen ja takaisin saunaan. Jollei ole sopivaa järvenrantaa, saunasta lumihankeen ajaa saman asian.

Tämä tällaisena juurisyyn hoitoratkaisuna, jos joku haluaa kokeilla :)

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   27.7.25 10:15:43

Eräs: voidaan palata asiaan sitten kun olet vaihdevuosissa/ne ylittänyt.
Näyttää tämä termostaatti hieman reistaavan...
Kiva jos sulla on kivaa, mutta ihmettelysi, miksei kaikki nauti hien lentämisestä on kyllä melko itsekeskeistä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   27.7.25 10:23:16

Ainoat kelit kun ei palele! Voi olla sisällä ilman villasukkia ja lähteä pihalle samoilla vaatteilla kun on sisällä. Ei tarvi rapata auton ikkunoita eikä pukata puolta tuntia lunta että pääsee lähtemään töihin. Ei märkiä kenkiä eikä vaatteita, ei puulla lämmitystä joka toinen päivä. Vaan aurinkoa, onnea ja lämpöä, luonnonvesissä uintia ja ulkona hikiliikuntaa. Ihana kesä.

Päivämäärä:   27.7.25 10:37:31

Kiitos vaan cowgirl, on esivaihdevuodet -tänäkin aamuna heräsin aivan hikimärkänä. En vain koe sitä ongelmana, kävin suihkussa :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.